Hopp til innhold
Anne

Stjørdalselva 2011

Recommended Posts

Da er lakseåpningen over for vår del, uten laks på land. Vi sitter igjen med et inntrykk av middels dårlig laksegang og laksefangst de fem første dagene. Rundt 50 laks er på fanget, cirka halvparten på flua. Den største er vel 15 kilo og det er vel en rundt 5 stk på 11-12 kilo. Deretter er "tyngden" mellom 7-10 kilo. Et noe lavt snitt i år.

De første laksene som ble fanget åpningsdøgnet og den 2. juni var uten lus, og først den 3. juni ble det tatt luset laks nederst i elva. I øvre sone var det liten laksegang, ei heller det store trøkket nederst i elva.

:thumbup: Vannstand har vær perfekt til perfekt stor. Temperatur fra 7-9 grader.

Nok folk på elva. Til tider et sykt trøkk på enkelte høler. :nono: Når det allerede er 2-4 mann på en høl, som i Stjørdalselva ikke er særlig store og lange, trenger dere ikke å gå dit, da ma! Det er maaaaaange høler å velge i mellom...

:unsure: Så får vi håpe det bare er seint i år, i takt med sein påske. St. Hans-uka er ikke langt unna.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei,

Sitter med samme inntrykket selv. Har vært der bare en tur i år pga flytting nordover. Krydde av folk i hølene, så det endte opp med at jeg ikke orka å fiske så lenge. De første 5 dagene i fjor ble det landet 59 lakser, første 5 dagene i år 54 lakser. Så det kan vel kalles en ganske lik start med fjoråret. Fjoråret ble jo et bra år i elva med overkant av 2100 laks c&r og landet.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg tok også den sammenligningen med fangst de første dagene i år sammenlignet med i fjor. Det er faktisk ganske likt, ser jeg etter å ha sett nærmere på det. Men jeg minnes vel også at det var sånn passe i fjor. :unsure: Det er kanskje det at jeg husker bedre starter og ønsker at det skal være bedre. Størrelsen på fisken var kanskje noe høyere i snitt de første dagene i fjor? Jeg har ikke regnet og delt.

Var du i øvre del, rundt Flora?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener å huske at snittvekta var veldig høy frem til starten av juli i fjor, 6kg hvis jeg ikke husker feil. Men ligger jo på pene 8,2kg nå å.

Tenkte meg en tur i Mølskhølen når jeg var der, men der var det mye folk. Samme med iverhøln og svarthøln. Endte opp med Storflor hvor jeg fikk stå alene i 1 time før det kom 5 svensker (flora er jo som svensk å regne...).. Virka som det krydde av folk på alle SJFF sine vald.

Har pleid å ha sesongkort i elva, men valgte å droppe det pga flytting til Namsos i år. Så får se om det blir sesongkort comeback neste år:) Kjedelig å være uten forra...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er merkelig at det skal rase inn fiskere på valdet når det allerede ser at det er 2-3 mann der. Vi drar ikke på slike høler når vi ser det opptatt. Kun på de store valdene som Kringen, Måsøra og nedre del ved Moaneset-området – men sjelden vi er på disse stedene uansett. Det er ikke drømmeplassene våre gitt.

Synd du ikke gikk deg en tur i Mølska da, for da kunne vi slått i gjel en time for deg med en kaffekopp. Siste telt, høyre hånd før du går inn skogen. :biggrin: Kjennetegn er bilen og en vakker dunker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er lakseåpningen over for vår del, uten laks på land. Vi sitter igjen med et inntrykk av middels dårlig laksegang og laksefangst de fem første dagene. Rundt 50 laks er på fanget, cirka halvparten på flua. Den største er vel 15 kilo og det er vel en rundt 5 stk på 11-12 kilo. Deretter er "tyngden" mellom 7-10 kilo. Et noe lavt snitt i år.

De første laksene som ble fanget åpningsdøgnet og den 2. juni var uten lus, og først den 3. juni ble det tatt luset laks nederst i elva. I øvre sone var det liten laksegang, ei heller det store trøkket nederst i elva.

:thumbup: Vannstand har vær perfekt til perfekt stor. Temperatur fra 7-9 grader.

Nok folk på elva. Til tider et sykt trøkk på enkelte høler. :nono: Når det allerede er 2-4 mann på en høl, som i Stjørdalselva ikke er særlig store og lange, trenger dere ikke å gå dit, da ma! Det er maaaaaange høler å velge i mellom...

:unsure: Så får vi håpe det bare er seint i år, i takt med sein påske. St. Hans-uka er ikke langt unna.

Hm. Ja. Interessant dette med tidligfisket i Trøndelag - som ofte gir en pekepinn om laksefisket i sin helhet.

Jeg har fulgt nøye med i statistikkene hittil - mht til åpningen i alle de viktige Tr.elvene. Og det kan virke som om åpningen er noe spakere enn tidligere år - sjøl om forholdene har vært gode?

Det samme ser ut til å gjelde både for Orkla og Gaula, mens Nansen har gått veldig stor de seneste dagene.

Ja. Ikke annet enn å vente og se her oppe i Nord. Her siger laksen på noe senere - og de fleste elvene åpner først fra midten av måneden og utover.

Og her er maaassssse snø i fjellet enda :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, i alle fall har Stjørdalselva gått med stor og god vannstand.

:clapping: Vi ser framått, både i Midt-Norge og i Nord-Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er merkelig at det skal rase inn fiskere på valdet når det allerede ser at det er 2-3 mann der. Vi drar ikke på slike høler når vi ser det opptatt. Kun på de store valdene som Kringen, Måsøra og nedre del ved Moaneset-området – men sjelden vi er på disse stedene uansett. Det er ikke drømmeplassene våre gitt.

Synd du ikke gikk deg en tur i Mølska da, for da kunne vi slått i gjel en time for deg med en kaffekopp. Siste telt, høyre hånd før du går inn skogen. :biggrin: Kjennetegn er bilen og en vakker dunker.

Skal stikke hodet innom neste gang jeg. Har sett bilen deres flere ganger, spesiellt i forra (drømmeelv!) Hold kaffen klar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser ut til at det fiskes på de sørgelige restene av en engang så god storlaksbestand. Litt over 50 laks på børsen på 5 dager, kanskje 400, 500, 600, 700 ? fiskere pr dag i elva. Burde vært vurdert sesongstart 1. juli og all hunnlaks over 5 kilo freda. Kvoteordning i slike elver fungerer dårlig da de færreste kan drømme om å få mer enn en fisk pr dag. Samtidig er det også trist å se hvor lite laks som rapporetres gjenutsatt. Sist jeg var inne på laksebørsen var det vel satt ut 3 laks.

Endret av kimwerner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes starten i år har vært rævva overalt jeg. er vel ingen elver som kan rapportere om noen drømmestart. Selv kom jeg nå hjem fra min 12. tur i elva så langt i år. Fiska Bjøra, Stj.elva, Homla og Bogna. Så langt står jeg med null laks, og har kun hatt en på.

Men helt klart, Stj.elva burde ha levert en større mengde laks enn hva som tas der. Noe bør helt klart gjøres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg sitter også med det inntrykket at åpningen har vært middels dårlig i Trøndelag. Nå har jeg fisket kun i Stjørdalselva, men jeg er :biggrin: liderlig god til å lese statistikk og børser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Guttegjengen på 4, som så optimistisk som vanlig startet å fiske søndag i pinsehelgen.Vi Gledet oss til 1 uke med spenning og jakt etter laksen.Vi har fisket sammen i mange år og er godt kjent på valdet,men jeg må si at optimismen sakte men sikkert ebbet ut ettersom dagene gikk.Ingen fisk å se og ingen å kjenne.Det ble derfor ingen laks på oss i år,selv om forholdene i elva var kjempefine synes jeg.Det er vel bare å håpe at fisket tar seg opp litt utover i juni. :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi reiser i morgen, årets ferie.

:) Gleder oss og håper flommen som var nå har satt fart i fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi pakket ned fortelt og vogn i går - i tørrvær og varme. Takk himmelen for at regnvær og flom ikke kom én dag før! Da hadde vi vært støkt og alt søkke vått :blush: .

Vi reiste fra Flora i går...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stjørdalselva flomtopp 943 m3/s kl. 10.00:

stjordalselva16082011.pdf

Slik kan jeg ikke huske elva har vært de 12 årene vi har fisket der, i alle fall ikke i fiskesesongen.

Forra flomtopp 274 m3/s kl. 9.30:

forra16082011.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, både her og i Gaula. Kanskje må vi si Namsen også i morra...

Ble'kke noe kaffe? I går pakket vi i hop, men vi har samme basecamp neste år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

pakka ned alt nå?? er jo fortsatt 15,4% igen av sesongen!:)

blitt lite stj.elva på meg i år. kommer sterkere tilbake når jeg flytter hjem til tr.heim, kanskje alt til neste sesong:) hold kaffen klar! ta med torbjørn (tremenning)!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kaffen er konstant varm! Synd det har blitt lite fiske i Stjørdal for din del, det har virkelig vært en fin sesong. Et mellomlaksår hvor smålaksen foreløpig mer eller mindre har uteblitt. Neste år snakker de om storlaksår.

Torbjørn tremenning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fiskar en del i Stjørdals elva när vi är i Trondheim/Frosta varje sommar.

Vore trevligt med sällskap av någon vid tillfälle.

Nu blir det dock inge mera Trøndelag i år, men till nästa sommar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I de siste år - har jeg fisket mye i Forra, men i år ble det et vald i Gaula istedet (pga. noe styr med vald-deling :glare: ).

Men skal ha et par dager i slutten av måneden - hvis forholdene tilsier det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:thumbup: Kom og hils på!

Flora Camping, innerst, siste vogn+fortelt på høyre hånd. :msn-wink: Du vil nok dra kjensel på Fluefiske.net på bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde vært veldig hyggelig, :angry: men for vår del er det slutt for i år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg