Hopp til innhold
berkley

Hvor langt kaster du med en enhånds ??? ???

Recommended Posts

Legger for moro skyld til at Steve og Tim Rajeff kastet henholdsvis 38,7 og 38,4 meter med en 9 fot 5'er og et 444 snøre, under et stevne i statene for litt siden. Så har man noe å sammenligne med.....

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tore:

Det er sinnsyke kast med femmer utstyr. Spesielt hvis de har brukt et 444 snøre. Har du en link til noe info om når og hvor de fikk det til?

Jeg har nemlig to teorier om forholdene når de fikk til de to kastene.

a) det var ganske høyt over havnivå.

b) det var ikke under en konkurranse.

Tar jeg feil blir jeg trippelt imponert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan ikke verifisere akkurat de kastene til Steve og Tim Rajeff, men jeg har selv sett Steve kaste over 50 meter med standard fiskeutstyr. Under VM i casting i 1998 så jeg Steve og Mathias Lilleheim, som de to eneste, kaste over 50 meter med Mathias' slitne Lamiglas #7 med flytende long belly. Kastingen skjedde på gressmatte og i sterk vind, således rimelig langt fra en praktisk fiskesituasjon. Dette var ikke en del av konkurransen, men litt leking med fiskestang mellom øvelsene i VM. Jeg kan love dere at dette ikke var noe blodtrimmet utstyr for lengdekasting, snarere noe slitent ræl etter min mening (Håper du ikke leser dette Mathias! :D ).

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette var Outdoor Life Network sin fly fishing masters competition som ble avholdt 11-13 oktober i fjor. Her må du både kaste lengde og presisjon, samt fiske. Gutta fisket under vanskelige forhold med 22 krok Baetis og myggimitasjoner. De vant konkurransen sammenlagt og dermed 30.000 bucks!!! De har ganske sikkert brukt GLX Distance, og snøret ble delt ut av arrangørene.

Kilde er 'Fly Fisherman', februar i år.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med han som skrev at lengdene kjem av seg selv når det tekniske funker. Men teknikk kan altid pusses på. Det vanligste problemet er vridninger. Dernest feil bruk av håndleddet. Jobb med drift/opphenting. Gjør ting enkelt. En tidlig KONTANT STOPP i fremkastet er viktig. Med moderne stenger ødelegger vi lett med håndleddet. Stanga er jo dypest oppspent i bunnen omtrent når den passerer hodet. Jeg blir mer og mer overbevist om at det går lenger med en tidlig stopp, fremfor å strekke seg helt ut foran og slå over. Stanga begynner å lade seg ut for tidlig, vi klarer ikke å oppretholde Akselerasjonen/ spennet i bunnen og må kompensere med kraft. Dette går jo selvsagt utover kontroll og presisjon også. Lange presise kast er det vi burde trene mer på. Sett opp en Rockering og prøv å få bukta til å gå igjennom den. Når du blir vant til å sikte, øker du avstanden til du må skyte hele lina. Vanskelig yes, me n god trening. Skyt io bakkastet, lengre heng slikt vil hjelpe deg med de ekstra meterne. Få en kyndig til å se på deg. Det kan være utrolig vanskelig å opptage subtile feil aleine, og jo før dere tar dem jo bedre er det. MVH S Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ synes debatten om kastelengde e helt relevant i et forum som det her. Som superfersk nybegynner med fluestang (enhånds, 9`, #7), lurte æ ofte på kor langt det "gikk an" å kaste. Grunnen til at æ ønska å vite det va todelt og sannsynligvis den samme som berkley hadde når han starta debatten om kastelengde. For det første va æ naturligvis nysgjerrig. Æ lurte rett og slett på kor mange meter det gikk an å få ut ei bitte lita, fjærlett flue med mitt utstyr. 20 meter? 25 meter? 30 meter? 50 meter? For det andre ønska æ å få et definert mål, som æ kunne strekke mæ etter. Rett og slett nokka som kunne være med på å kvantifisere kasteteknikken min. Første sesongen med fluestang så kasta æ maks 15-16 meter. Æ visste ikkje engang at det va nokka som het dobbeltdrag, og hvis æ hadde visst det så ville æ sannsynligvis ha assosiert det med nokka helt anna... Likevel står den sesongen som min beste laksesesong sålangt. Ihvertfall hvis man skal måle i antall laks. Åtte laks e nesten mer enn en akseptabel førstesesong med fluestang. Grunnen til at æ trekke fram det her e at vi må skille mellom de to debattan som pågår, og som e med på å skape forvirring i diskusjonen. Den ene debatten går grovt sett ut på om det e en sammenheng mellom det å kaste langt, og det å være god å fiske. Som av enkelhetsgrunner måles i antall fisk i løpet av en sesong, eventuelt evnen til å fange fisk. Min første sesong som fluefisker sir vel nokka om at kastelengde og antall fisk ikkje alltid står i et proporsjonalt forhold til hverandre. Kanskje tjente æ noen laksa på at æ ikkje klarte å kaste så langt? Flua mi fikk ihvertfall ei sinnsyk fart uti der, ettersom æ nesten måtte kaste 90 grader på strømmen for å nå ut til laksen (som æ selvfølgelig alltid trodde sto på andre sida). Kanskje tapte æ noen fisk på korte kast? Æ nådde f.eks. sikkert ikkje den bitevillige 10 kilosen som sto på andre sida av hovedstrømmen. I tillegg skremte æ sikkert livskiten av den på 5,3 som sto helt nede på blankbrekket. Han va sikkert på randen av sammenbrudd fra før, pga. stor pågang av vadanes fluefiskera, og når æ kom hoppanes nedover kulpen så fikk han sikkert enorm trang til å forsvinne fort som faen. Kæm vet. Det finnes nok minst 1000 variabla som avgjør kor mye fisk du får på flue. Den debatten blir sikkert også å leve så lenge det finnes fluefiskera igjen på planeten.

Den andre debatten går ganske enkelt ut på kor langt man klare å kaste med ei enhånds fluestang. Den kan deles inn i forhold til utstyr, kastesituasjon, kasteteknikk osv., men i bunn og grunn finnes det vel et relativt enkelt svar på spørsmålet. Berkley, den dagen du kaste ut hele WF-snøret i fiskesituasjon og uten medvind, så kaste du langt. Hvis du tar med 4-5 meter fortaum, så ligg du rundt 30 meter i effektiv kastelengde (27m WF + 4-5m nylon - 1-2m i "svinn"), og 30 meter med enhånds fluestang (uansett snøreklasse) e langt. Det e no mi mening :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt innlegg sixpack! Men det avstandsregnestykket ditt stemmer sjelden. Ikke ofte alt som er mellom flue og stangtupp strekker seg 100%. Kaster man rundt 25-30 meter i en fiskesituasjon så kaster man langt. Og det å kaste langt er en god start på veien til å bli en habil kaster.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk tmags :) Æ tenkte at 1-2 meter med "svinn" skulle ta høyde for det som ikkje strakk sæ, men æ e enig i at det kanskje va litt i minste laget... :) Samtidig så ser man vel ofte litt backing ut i ringan når man får skikkelig sving på kastan. E du enig i dette regnestykket?

1 meter backing

+ 27 meter WF

+ 5 meter fortaum

- 3 meter "svinn" (i form av at alt ikkje strekk sæ 100 %)

= Ca 30 meter

Her e altså målet berkley, så no e det bare å trene kasteteknikk (det skal ihvertfall æ) :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HeiTom! Har du det bra? Kom innom en dag på kaffe på Harestua. Har mye kule stenger vi kan prøve....Du kan få prøve min nye Fein MSF680 vinkelsliper, og mitt nye TIG-sveiseapparat. Sliter med en skulder og albue som er rimelig phucked up etter nesten dagelig trening i 1012 år sommer og vinter. Kasta nesten ikke i vinter men det funka bedre enn jeg fryktet.

Til dere andre --lytt til kroppen -- det er noe dritt å bli kvitt slikt som jeg har kasta på meg. Jeg synes å huske Tom fortalte meg at det var relativt moderate trenings økter han pleide å kjøre med enhånds lengde, med hviledager.

More later Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HeiTom! Har du det bra? Kom innom en dag på kaffe på Harestua. Har mye kule stenger vi kan prøve....Du kan få prøve min nye Fein MSF680 vinkelsliper, og mitt nye TIG-sveiseapparat. Sliter med en skulder og albue som er rimelig phucked up etter nesten dagelig trening i 1012 år sommer og vinter. Kasta nesten ikke i vinter men det funka bedre enn jeg fryktet.

Til dere andre --lytt til kroppen -- det er noe dritt å bli kvitt slikt som jeg har kasta på meg. Jeg synes å huske Tom fortalte meg at det var relativt moderate trenings økter han pleide å kjøre med enhånds lengde, med hviledager.

More later Sven Kalmar

Hei Sven!

Du får legge om til reinspika "göran-teknikk", skulle tro den var av de som er minst belastende!? God bedring forresten :)

Mvh

Stig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for et velmenende råd. Vi er forskjellige, og pendelkastet har alltid ført til problemer for meg på lange kast. Når jeg begynte å kaste med flue rundt 1990 hadde jeg en gammel skade i høyre tommel, jeg var nødt til å ta hensyn til, pluss diverse slitasjeskader etter ti år som proffesjonell trommis. Så Leftys stil og "Holmendammen stilen" lang line osv er helt uproblematisk sånn sett for meg. Gøran stilen er langt fra ny for meg. Jeg har snakket regelmessig med Gøran i en årrekke, og han er helt klart et av mine forbilder. Jeg vurderer ham som verdens beste fiskefluekaster.

Jeg har praktisert pendelkast i forskjellige varianter i årevis, men Gøran sitter alltid på skulderen min i sitt åndelige legeme. Jeg jobber faktisk endel med Anderson stilen for tiden. Heldigvis er jeg ikke helt låstkastemessig. Jeg forandrer ting hele tiden. Det er det som er gøy. There is always one more step.....Heldigvis er LOOP som jeg jobber med og er kjempefornøyd med et foretningsfåretak og ikke en kasterelgiøs sekt.

Jeg kjenner mange av verdens beste kastere GODT og deres stil, og det de har til felles er at de alle kaster helt forskjellig. Alt til sitt bruk De fleste Fiskekastestiler har vokst frem fordi oppegående folk som Lefty, Gøran, A Grant, Swisher, Lee Wulff, Falcus osv osv har løst kastemessige problemer i gitte situasjoner. Jeg liker dårlig å få en tung Clouser med 700grais snøre rett i mot meg, kanskje med uberegnlig vind. På stillevann med tørrflue bruker jeg og har brukt i en årrekke en stil ihvertfall sterkt inspiret av Gøran, med klump, meget lang fortom og en passe tykk skyteline. Helt sykt at folk er så lite tol,orante og åpne når det gjelder kasting. Vi gjør joF...meg dette fordi det er kult. Men janteloven er en slu jævel. Tidligere ble jeg irritert på klumpfanatikere som rakka unødig ned på bruk av lange line. Men de er f..ikke bedre på andre siden. Nylig så jeg en"Prominent"eksponent for lange liner og spey, argumentere mot klumper og underhåndskast på en så tendensiøs måte som mulig.Ta den minst egnede stanga , sette på en klump og så perertere en kastestil som vedkommne i utgangs punktet hverken behersker eller forstår. Det er patetisk. Hva slags utdannelse har slike folk???Alexander Grant og Gøran Anderson er mine helter når det gjelder slike kast. Det er ikke hva du gjør men hvordan.

Jeg håper snart det blir noe vettugt å høre i denne bransjen. Det må være verdens minst seriøse. Mer synsing og tendensiøsitet har jeg vanskelig for å tro at det finnes i andre bransjer.

Å teste en Greyline 13foter med en Grand spey er helt på trynet. Stanga er laget for klumper. Jeg prøvde en Thomas T 15foter i fjor med en lang speyline og den klappa heammen den var som overkokt spagetti. Men det gjør jo ikke stanga dårlig. Man må teste ting i forhold til produsentens intensjoner. Blindfold tester hadde vært interessant.... OK godt å få ut litt dritt. HBei så lenge --Sven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor langt kaster dere med Enhånds uh-Spey kast, med vanlig fiskeutstyr ?

Dette kastet er for meg like viktig som oh kastet, både i stille vann, og i elv, grunnen til at jeg bruker dette kastet i stillevann også er fordi jeg fisker fra Land (Liker ikke belly Boat) :)

Kom gjerne med hva slags utstyr dere bruker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å teste en Greyline 13foter med en Grand spey er helt på trynet. Stanga er laget for klumper. Jeg prøvde en Thomas T 15foter i fjor med en lang speyline og den klappa heammen den var som overkokt spagetti. Men det gjør jo ikke stanga dårlig. Man må teste ting i forhold til produsentens intensjoner. Blindfold tester hadde vært interessant.... OK godt å få ut litt dritt. HBei så lenge --Sven

Godt innlegg. Og så skjønt enig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor langt kaster dere med Enhånds uh-Spey kast, med vanlig fiskeutstyr ?

Jeg kaster ca 25m på enhånds UH kast, da benytter jeg en Slate AXP 9,3' kl 7-8, og et Lee Wulf TT 8 flytende snøre og en fortom på ca 4 m. Dette er en anslått lengde, og har utgangspunkt i at jeg har ca hele fluesnøret (90') ut av snella, og en noenlunde bra strekk på snøre og fortom. I snitt vil jeg tro at 3 av 4 kast når den lengden.

For de som sier at kastelengde ikke er viktig så de om det, jeg skal ikke prøve å "tvinge" noen til å kaste langt hvis de ikke vil. For meg personlig så er det viktig å kunne kaste langt, dels for å kunne nå ut når det er nødvendig, men også litt det å kunne imponere litt (se hvor flink jeg er til å kaste), De som sier at de aldri prøver å imponere andre med egen kasteteknikk vil jeg påstå ikke er ærlige mot seg selv, men her som andre steder i livet er det viktig å velge sitt publikum, husk at blant de blinde er den enøyde konge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt innlegg. Og så skjønt enig.

Kan ikke si jeg skjønner noen av dere.

Hva er problemet ?

Hvis det er testene i AoF dere sikter til, så har de jo testet med både klumper og lange snører.

Greyline har jo i tillegg kommet svært godt ut med begge deler, og det kan da ikke være noe dårlig skussmål !

Dette forteller en mulig kjøper at denne stanga kan være verd å prøve, uansett om man foretrekker klumper eller lange snører.

Jeg synes det er relevant, og sier noe om allround egenskapene til stanga.

De testet jo også klassiske spey stenger med korte klumper.

Dersom de bare hadde testet med motsatt snøretype enn det stengene hovedsakelig er designet for, ville jeg hatt forståelse for synspunktene deres, men ikke når de konsekvent tester med begge deler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Jeg syter ikke på grunn av et test resultat. Jeg er opptatt av det prinipielle, og har flere ganger tatt konkurenters stenger kraftig i fovar fordi jeg mener test sonene totalt har misforstått en stang. Lurer på om Steve har bomma på aksjonen nå.osv osv!&&%¤ Det burde være enkelt for en rutinert tester å finne ut at dette er en stang for klumper, dette er en stang til Lange liner etc, og SÅ vurdere om den er bra i forhold til intensjonen. Hvorvidt en tester liker stanga personlig er revnende uinteressant. Hvis en ikke klarer å heve seg over dette er en etter mitt skjønn lite egnet. Husk også at noen stenger er allround stenger, mens andre er spesial redskap, for spesifikke typer fiske og situasjoner. "Stanga passer desverre ikke til mitt fiske etter horngjel"og lignende utalelser har ingen ting i en test å gjøre. By the way ,jeg har designet et nytt snøre "MAKRELLTAPER" det superoptimale lokke middel. Det ser ut som flua jager snøret. Synkeline med striper av flash..

Stangtesting er som å gå ut i et minefelt, og ting kan ha alvorlige konsekvenser.

No hard feelings Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Jeg syter ikke på grunn av et test resultat. Jeg er opptatt av det prinipielle, og har flere ganger tatt konkurenters stenger kraftig i fovar fordi jeg mener test sonene totalt har misforstått en stang. Lurer på om Steve har bomma på aksjonen nå.osv osv!&&%¤ Det burde være enkelt for en rutinert tester å finne ut at dette er en stang for klumper, dette er en stang til Lange liner etc, og SÅ vurdere om den er bra i forhold til intensjonen. Hvorvidt en tester liker stanga personlig er revnende uinteressant. Hvis en ikke klarer å heve seg over dette er en etter mitt skjønn lite egnet. Husk også at noen stenger er allround stenger, mens andre er spesial redskap, for spesifikke typer fiske og situasjoner. "Stanga passer desverre ikke til mitt fiske etter horngjel"og lignende utalelser har ingen ting i en test å gjøre. By the way ,jeg har designet et nytt snøre "MAKRELLTAPER" det superoptimale lokke middel. Det ser ut som flua jager snøret. Synkeline med striper av flash..

Stangtesting er som å gå ut i et minefelt, og ting kan ha alvorlige konsekvenser.

No hard feelings Sven Kalmar

Det jeg reagerer litt på er at det ofte er de samme preferansene som kommer frem i f.eks Alt Om Fiske. Tester blir gjort av de samme personene og testene er greit utført, men det er jo slik at vi alle farges litt av tidligere erfaringer. Subjektive, tja..i alle fall noe farge.

Har du lest siste AOF, hvis ikke, les omtalen som Sage stanga fikk kontra Slate AXP. Det er noe av det mest patetiske jeg har lest. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sven Kalmar.

Tror deg når du sier at du er opptatt av det prinsippielle ved testing av stenger.

Har ingen grunn til noe annet.

Men, noen av uttalelsene dine i denne tråden forvirrer meg, for å si det sånn, spesiellt med tanke på at du nå er engasjert av Loop Norge.

Du skriver:

Å teste en Greyline 13foter med en Grand spey er helt på trynet. Stanga er laget for klumper ..

Da vil jeg tro at det samme gjelder for 14 og 15-fotern i samme serie.

Tohåndsstenger alle sammen, samme stangdesigner, samme filosofi.

Riktig ?

I årets norske Loop katalog, i omtalene om Greyline serien, refereres det til AoF's test av 14 og 15-fotern.

Og det er ikke testernes opplevelser med klumpsnører som refereres, men derimot de virkelig lange snørene ..

Hvorfor, hvis dette irrelevant, eller helt på trynet .. ?

Er det OK til markedsføring, selv om det er på trynet .. ?

Skjønner du at jeg spekulerer litt ?

Forøvrig lykke til med makrelltaperen !

Blir sikkert en schlager, men passer nok ikke for mitt fiske .. :wink:

PS!

Vi er rimelig langt unna det opprinnelige temaet for denne tråden nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HJei joa jeg skjønner hva du mener. Det er nå engang sånn at det kan forekomme at det er variasjoner innen en stangserie, og så vidt jeg kan skjønne er det ekstra tydelig mht 13 fot greyline. Ellers vil jeg jo si at stengene i utgangspunktet er designet for moderne kast med klumper. Når det gjelder katalog osv er ikke det midt bord. Takk foressten for at du tror meg når jeg sier at jeg er opptatt av det prinsipielle. det er mange stenger som kommer dårlig ut med de nye speylinene. Jeg vil helst ha noe optimalt så jeg som den amatøren jeg er med tohånds vil gjerne ha en Yello 13' til moderne kast. Til Lange liner en Bruce and walker, eller daiwa elliknde. Får by the way den nye 17'6foteren til Daiwa en av dagene, den som vant Musto i fjor. Den er sikkert kul.

Poenget er du bruker ikke slgge for å slå inne en spiker og vice versa. Bortsett fra det.. det blir litt mye "synsing" det er min mening Vi snakkes Sven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kaster langt nokk om du rekker 15-20 meter, så ikke fortvil om du ikke oppnår de store lengdene. Har aldri hatt med målebånd på fisketurer, men utrolig nokk har jeg fått fisk alikevell. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg