Hopp til innhold
berkley

Hvor langt kaster du med en enhånds ??? ???

Recommended Posts

kan evt. bygge på med "hvor langt kaster du med venstre? eller høyre hvis du er venstrehendt?"

:)

jeg har den siste tiden prøvd å kaste litt med venstre, men jeg sliter som pokker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

kan evt. bygge på med "hvor langt kaster du med venstre? eller høyre hvis du er venstrehendt?"

:)

jeg har den siste tiden prøvd å kaste litt med venstre, men jeg sliter som pokker...

Du kan ikke begynne å kaste med venstre uten videre. Begynn først å bruke venstre hånda for å lære deg å styre den korrekt. Hva du gjør er jo helt valgfritt *host* men skrive noen brev og sånt er kjekt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

-Testet ut en Ironfeather#7 de siste dagene... Med 8er-snøre, så dro jeg ut det meste m "tunge fluer", selv om vinden kom fra alle kanter...

Men m 7er-snøret mitt(gammalt&slitt), så dro jeg ut hele snøret, uten problem, så lenge flua ikke var for heftig!!

Men det jeg mener, er at, alt til sin tid!!

Derfor trenger man i hvertfall en snelle m forskjellige snører(en m "løsningene" ) på hva de ønsker.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor langt jeg kaster med enhånds? lengre enn deg ihvertfall!!!!! 8)

For det er vel det denne tråden går ut på.....

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok min første på flue forleden. En lyr to meter fra land.

Kaster oftest bare 15m, er av og til heldig og runder 20m.

Men det holdt til å få min første :D Må vel bare være tålmodig så kommer lengden etter hvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kaster akkurat langt nok, midt i vaket! Så lenge det ikke blir over tretti meter da!! :o

Jeg fanger de fleste ørretene mine innenfor en radius på 15m ( dette er ikke nøyaktig målt). Selvsagt er det jo greit å kunne kaste langt; alle de store står som regel på andre sida av elva, og da er det jo bare en utvei!?

Hilsen Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skjønner at det blir mange som stillier til NM i ÅR siden de fleste inne her i Norges toppen alt . eller er dette bare snakk om et kast overhode , hva med spey kast og slikt hvorlangt kaster dere da , kaster dere like langt med et spey/UH kast så synes jeg dere er gode kastere , eller er det bare halve lengden , er du en habil flue fisker så burde man ihvertfall klare og speye 15 - 20m meter med enhånds under fisking , noe jeg synes ihvertfall.

T.O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ speye vel maks 20 meter med enhåndsen. Det skjer absolutt ikkje på hvert kast, men mer på 1 av 10 kast. Tippe snittlengda mi på speykast ligg rundt 15 meter. Å beherske speykast bedre e forøvrig et av de store målan mine for denne sesongen. Utrolig irriterende å ikkje nå ut til storfisken pga. for dårlig speyteknikk. Men bare vent, æ skal bli bedre :D Når det gjeld den her diskusjonen, så synes æ den e helt relevant. Selvfølgelig e det spennanes å høre kor mange meter andre klare å presse med enhåndsstanga. Så lenge man enda ikkje har opparbeida sæ den optimale teknikken, nokka som i aller høyeste grad gjeld for undertegnede, så e det jo fint å vite ka man har å strekke sæ etter :wink: Elllers så lure æ på en liten ting. Som relativt fersk fluefisker (kun 3 sesonga bak mæ), så har æ enda ikkje prøvd å kaste med skyteline. WF-snøret har vært min faste venn fram til no. E det stor forskjell på å kaste med skyteline kontra WF-snøre? Går det lengre? Blir presentasjonen tyngre/lettere? Ka e mest behagelig å kaste med? Noen som har litt erfaring å dele med oss ferskinga på det her området?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har akkurat kommet inn fra 6 tima med "speytrening" i bukta. Teknikken begynne å sitte bedre og bedre :) En deilig bieffekt av treninga va stor aktivitet rundt flua. Dro på land to blanke små (begge rundt 2-3 hekto), men dem fikk friheta tilbake med klar beskjed om å bite på samme flua når dem va blitt stor. Det va mye sjøørret som va å slo etter flua, men dem va ikkje helt på bettet. Uansett så va det deilig å kjenne at snøret blei skutt ut av ringan ettersom spey-teknikken blei stadig bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har testet en god del stenger og synes det er mye å gå på det med spey /oh kast , noen sier , å for en kjempe stang men spør, har du testet den på spey.Synes en stang skal kaste like godt med spey som ovhk.

Dette med klump sixpack det lønner seg ikke å begynne med det for og bli en bedre kaster , hadde jeg hvert deg begynn heller med litt lenger klump på et vanlig wf snøre , du blir garantert en bedre kaster etterhvert , kanskje du kaster lenger med klump , men ikke noe penere , du kommer bare til å klø deg i hue f.... åssen klump åssen runningline skal jeg ha kaster jeg lenger nå osv.Og til slutt du som regel gårdet ikke noe lenger med klump.Men dette må du jo selfølgelig prøve , har hvert på mange messer å prøvd mange stenger å snører , det har jo ikke gitt meg så mye for det meste som selges i dag er bra.Men tren med et dt el lign

da blir du en god kaster oxo spey. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det betyr ikke så mye for meg å kunne kaste så langt. Hvis en først og fremst konsentrer seg om kasteteknikk og fluepresentasjon, kan en ha det riktig så greit. Fisken står som regel mye nærmere en det man tror!

Hva er viktigst for deg, fluekasting eller fluefiske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

E det stor forskjell på å kaste med skyteline kontra WF-snøre? Går det lengre? Blir presentasjonen tyngre/lettere? Ka e mest behagelig å kaste med? Noen som har litt erfaring å dele med oss ferskinga på det her området?

Skyteklump er ok til sjøørret og laksefiske, der fjærlette presentasjoner ikke er påkrevet. Til lett ørretfiske derimot, ville jeg aldri brukt klump. Man kaster noen meter lenger med en klump enn med et vanlig WF-snøre, så det kan nok forsvares enkelte plasser og under enkelte forhold, men for å benytte klumper bør man ha en viss snørehastighet, noe som ikke alltid er så heldig når man skal presentere en lite døgnflue på en sky brunørret....

Når jeg fisker ørret med små delikate tørrfluer, åpner jeg f.eks ofte buktene mine litt for å presentere penere, eller hindre proppelering på noen spesielle tørrfluer, og slike ting er vanskelig med en klump....

Jeg synes også det er mer behagelig, og estetisk penere å kaste med hele Wf-snører, men dette er vel smak og behag....... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den vanlige lengden for meg er 15-20 meter i praksis. du trenger ikke å kaste lenger. på gress blir det selvsagt mye lenger :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke den som kaster lengst. På plen for jeg vel ut 30 meter, men ved aktivt fiske kaster jeg vel ikke lenger enn opp mot 25 meter. Er ikke den mest tekniske. Nå skal det også sies at jeg er heller ikke av de som kaster snøret 6-7 ganger over hodet før flua treffer vannet. Bruker sjelden fler enn 2 kast. Ett for å korigere retningen og et for å få skutt ut snøret. Har inntrykk at det blir mest bare vas når jeg skal forsøke å kaste så langt jeg (kanskje) klarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

-Testet ut en Ironfeather#7 de siste dagene... Med 8er-snøre, så dro jeg ut det meste m "tunge fluer", selv om vinden kom fra alle kanter...

Men m 7er-snøret mitt(gammalt&slitt), så dro jeg ut hele snøret, uten problem, så lenge flua ikke var for heftig!!  

Å dra ut hele snøret er en ting. Å kaste så langt er noe annet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Orker ikke legge ut om mine kastelengder det varierer med hvilken stang og kmlasse som benyttes. Følelse i kastet betyr for meg nesten like mye som lengde, samt presentasjon!

Vind tvinger meg ofte til ty til stivere stenger og tyngre utstyr fordi den viktigste ved sø fiske er faktisk rekkevidde!

På laks og ørret er ikke dette så viktig synes jeg, men minimum et helsnøre bør man kaste greit uansett stang, ok da #3 er 20 m mer enn bra nok.

Oddbjørn 34 m med 3 stang, må ha vært god medvind og en god, tung klump!

Praktisk fiske krever ikke alltid lange kast, men på sø vil jeg alltid kaste min. 25 m uansett om jeg står med vann tl livet. Medisin: korte stenger med høy snørehastighet, klump og tyngre utstyr hvis vinden er sterk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:roll: Så mange som hevder å kaste megalangt og er fokusert på kastelengder, forstår jeg ikke hvorfor Castingforbundet ikke har flere medlemmer.

Det skulle sannelig vært morsomt å være flue på veggen - med målbånd - på et "kastetreff" i visse kretser - vel og merke hvis det er utenom fiskesesongen.

:wink: Psssst: Ikke glem og sett på flue og sørg for at det er vann innen nærmeste 30 meter. Da biter det kanskje også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Angrer litt på at jeg skrev om mitt 34,7 meters kast her, ble litt mer oppmerksomhet enn jeg hadde regnet med. Lengden står jeg inne for, men som jeg har gjort oppmerksom på tidligere var ikke akkurat dette under vanlige fiskeforhold, jeg ville aldri funnet på å sette en klump og tynn runningline på en 3'er stang til praktisk fiske.

Er imidlertid litt overrasket over hvor mange som kritiserer denne debatten og andre debatter som går på lengdekasting. Jeg er hellig overbevist om at dersom en trener på kasting (inkludert lengdekasting) vil dette gjøre deg til en bedre fisker også. Dersom en behersker et 30 meters kast vil en også lettere beherske å presentere fluen perfekt på 15-20 meter, selv om det skulle være litt vind eller når en vader dypt f.eks.

I tillegg er jo kasting veldig gøy og fint å drive på med når elvene er stengt. Synd det ikke er flere steder som arrangerer kastetrening innendørs om vinteren. Det er noe av det jeg virkelig savner fra da jeg bodde i Kristiansand.

Fluefiske eller fluekasting? Ja takk, begge deler!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg vil alltid kastet bare være ment som et redskap for å få ut flua. Mer dill dall er det ikke. Vurderte en gang å begynne med casting men slo det raskt fra meg. Greit for de som liker slikt, men det har ingenting å gjøre med praktisk fiske. Stive stenger og tunge klumper er for meg så langt unna det fluefiske jeg bedriver som det er mulig å komme. Jeg velger heller en myk stang, selv om jeg ofrer en del på meterne. God presentasjon kommer ved fine bukter, som ikke nødvendigvis er trange. Tar man det rolig kommer mye av seg selv. Altfor ofte ser jeg fiskere som stresser med kastingen, og mister fokus på fiskingen. Jeg vil ikke tenke på hvor mye fin fisk som er skremt bort fordi folk tror den som vaker 25 m ut er den største.

Kast på maksimum 17 m (line 3) holder i de aller fleste situasjoner. Hvis det ikke skulle gjøre det, vil jeg si det er fiskeren, og ikke kasteren det står på. Selv om man klarer å dælje en skyteklump 50m er ikke dette ensbetydende med at man kan legge ned gode presentasjoner med fluer på krok 20, argumentene bør være mer nyansert enn det som noen ganger legges fram her. Jeg skal ærlig innrømme, om vinteren/våren gjør jeg en liten innsats for å friske opp kastekunnskapene, fortomsvirr og annet krøll er kjedelig på første tur. Imponerende er det også å se folk som kan kaste langt, ingenting å si på det. Poenget mitt er vel at for å være en god fisker, trenger man ikke streve for å kaste lengst mulig. Tren på grunnteknikken, presentasjon, og dobbelttrekk, så kommer sikkert lengden etterhvert om man skulle føle behov for det. Husk også på at stanga skal først og fremst være en fiskestang, ikke en castingstang.

(Når jeg sier "mitt fiske" mener jeg tørrfluefiske etter ørret i små elver og vann. Forstår at lengde kan være viktig ved fiske i sjøen f.eks)

Dette innlegget er ikke ment som kritikk mot lengdedebatten, mer som et innspill for de som kanskje er forvirret/fortvilet fordi de feilaktig føler at lengde på kast er ensbetydende med et godt kast, og en god fisker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nja Oddbjørn, jeg personlig har ingen ting med diskusjoner om hvordan man kaster langt, tips og triks og hele den biten der. Og jeg tviler overhode ikke på dine kasteferdigheter.

Og om folk har interresse av så stå en hall å pælme flue hele vinteren er det helt okay det også.

Selv har jeg verken interresse eller lyst til dette (har nok annet å drive med om vinteren), men det som irriterer meg er debatten "Hvor langt kaster du?" Da mener jeg det er bedre å diskutere teknikk ol. Blir for meg no alle Jeg har større tiss enn deg blabla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Angrer litt på at jeg skrev om mitt 34,7 meters kast her...

Er imidlertid litt overrasket over hvor mange som kritiserer denne debatten og andre debatter...

Dersom en behersker et 30 meters kast vil en også lettere beherske å presentere fluen perfekt på 15-20 meter, selv om det skulle være litt vind eller når en vader dypt f.eks.

Du skal ikke angre på det.

Det er i alle fall ikke slike uttalelser jeg reagerer på. At mange kaster langt, at mange kaster megalangt og at det speyes ørten meter, vet jeg, under trening og oppvisning på gras eller bar bakke, langs elva ved å kaste rett fram etc., altså ikke en fiskesituasjon.

Jeg synes også det er artig å se folk som behersker teknikk, behersker lengder og som behersker morsomme kast. Jeg koser meg når folk briljerer med rollsnakes, z-spey og alskens varianter og når folk legger WF-lina 30 meter snorrett på vannet - uten en krussedull - med enhånds, i tillegg med venstre (sjøl om de ratt er kjeivhendt, men lell...).

Når så folk gjør dette med vanlig flueutstyr, da er det moro å se på.

Og det er riktig som du sier, at når man kan kaste langt, har man en bedre teknikk, som gir penere kast når man ikke behøver å kaste så langt. Det er også mer behagelig å kaste, når man er god til å kaste.

Det som blir "litt feil" i debatten er at det ikke presiseres at dette er en trenings- og oppvisningssituasjon. Når det gjør det, kan diskusjonen gå "helt vilt", så lenge det holdes innenfor sannheten og så lenge det holdes et skille mellom fluefiskeutstyr og castingutstyr.

Sporten casting synes jeg også er imponerende. Men det er en annen kategori. Jeg synes ikke fluekasting skal bli fluecasting. Her går det et skille!

Men fokusen blir ofte for mye rettet mot det å kaste langt framfor det å fiske godt. Det er tross alt fluefiske vi driver med og jeg ynder i alle fall å ha fisking i hjernen når jeg er ute med stanga.

I tillegg er jo kasting veldig gøy og fint å drive på med når elvene er stengt.

Helt enig! Det er det sikreste vårtegnet her i familien.

Når vi lugger ut med stengene, støvlene og alle varmeklærne for å trene mellom isflakene i februar og mars, blir vi sett på som halvtullinger, men du verden så moro. Det er en helt nødvendig opptakt til fiskesesongen, akkurat som advendstkalenderen var nedtellingen til jul da vi var unger.

Nå ligger stanga, snellebaggen og støvlene fast i bilen, i fall noen skulle by opp til en kasteøkt på efta'n. :D Og nå venter samfellen ved elva, så jeg må stikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg