Hopp til innhold
berkley

Hvor langt kaster du med en enhånds ??? ???

Recommended Posts

Lurte på hvor langt dere kaster så jeg kan vite om jeg kaster langt eller ikke.

Min pers er 33 meter på gressplen målt opp med måleband. Under praktisk fiske har jeg ikke sjans å oppnå noe i næheten engang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

tror jeg ligger på rett oppunder 30 meter... skal legges til at det ikke er snakk om jeg får til det _hver_ gang... :/

og i praktisk fiske går det iallefall ikke så langt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har nettopp foregått en edruelig debatt om dette på "fluefiske" her på debattforum under tråden "Hvor langt er et langt kast?" Der opererer nesten ingen med disse lengdene, i hvertfall ikke når en snakker om de mest brukte snøreklassene fra 3 - 5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Æ fiske stort sett med enhånds og snøreklasse 7/8. Dessverre så e WF-snøret mitt kun 27 meter. Inkludert fortaum (4-5 meter) så kaste æ vel ut 31-32 meter snøre, og da tippe æ at æ ligg rundt 29-30 meter i effektiv lengde. I lett medvind kunne æ godt tenk mæ litt lengre taum, men økonomien sette visse begrensninge der... :( Uansett så e vel motvind inn fra høyre nærmest en universal lov som jobbe mot oss fluefiskere, og da skal det nokka til å presse snøret mer enn 25 meter ut. Ihvertfall med min teknikk, som innimellom inkludere både kjappe dukk og vindknuta...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De fleste med litt trening (og svak medvind) klarer nok aa kaste ut hele fluesnoeret paa gressplen med enhaands i klasse 5. Ett fluesnoere er ca 27 meter langt.

Men staar man i en elv med vann opp-under armene, blir nok lengdene mer beskjedne...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De fleste ja :) et kast på 30 meter med et vanlig wf 5 snøre må sies å være langt, alt for mange hevder at de kaster over 30 meter, det skal en del trening til for å få til dette, men hvis man har kastet en del og har den rette teknikken inne så er vel 30 meter en grei lengde, har på følelsen at de som kaster over 30 med #5 utstyr er gode kastere, og jeg tror bare 1 av 10 kastere gjør dette på hvert kast

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

uhrm, ja... åtterstang i mitt tilfelle...

når det kommer til sekserstanga så er det omtrent 25 meter på maks

firerstanga er maks 20

men jeg har gitt opp det å prøve å kaste lengst mulig, langt viktigere å kunne kaste pent, få luftkast osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har kasta ut hele femmersnøret, men det er ikke det som er det reelle i en fiskesituasjon. På stille vann er det mer presentasjon som er viktig. Tror at de fleste kast da ligger på 15 - 20 meter toppen.

Sjelden jeg har behov for å kaste lengre!

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fatter ikke hvorfor det er så mye diskusjon hvor langt man kaster. Lengden kommer av seg selv når teknikken sitter inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man klarer ikke å presentere en Tørrflue pent på kast over 25 meter mener jeg da, på grunn at man som oftest har større linehastighet.

Og presisjonen blir ikke så bra heller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har kasta ut hele femmersnøret, men det er ikke det som er det reelle i en fiskesituasjon. På stille vann er det mer presentasjon som er viktig. Tror at de fleste kast da ligger på 15 - 20 meter toppen.

Sjelden jeg har behov for å kaste lengre!

Roar

Merkelig, der jeg fisker vaker fisken alltid utenfor kastehold :) Jeg kasta 33 meter med en Ironfeather #8. Den gamle typen, tror den var 10'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Merkelig, der jeg fisker vaker fisken alltid utenfor kastehold :)

Det har kanskje mer med din fremtreden å gjøre enn dine kasteegenskaper? :wink:

Oddbjørn: 34,7 m med #3 hørtes litt utrolig ut spør du meg. Men imponerende, selvfølgelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja, kor langt... med 7-stang kaster jeg nok ut hele snøret, og vell så det. kaster riktignok aldri så langt i fiskesituasjoner men.

skrev i et annet innlegg at jeg kastet 22m med 5-stang, men den lengden har nok blitt lengere når man kom ut av vinterdvalen, og fikk tilbake fjorårsformen :)

men lengden har egentlig ikke så mye å si for meg. greit at i noen fiskesituasjoner krever det lange kast. men i de fleste fiskesituasjoner i fjor trengte jeg ikke kaste mer enn 20m. det som er viktig for meg er at jeg kan presentere flua rolig og pent, og at jeg kan kaste i de fleste situasjoner. med tanke på trær osv... men sånsett, at jo lengre enn kaster, jo bedre blir presentasjonen på kortere kast. så derfor er det bra å kaste langt....

må bare legge til at kastet til oddbjørn på 34,7m med 3# er imponerende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skyteklump og tynn runningline. Må legge til at det var relativt god vind og at det med tohånds ble kastet 53,9 meter (Olaf Christensen) samme dag.

Ja da er det klart at det er mulig, men hvor langt kaster du med en 3 stang med et vanlig wf 3 snøre?

Det du snakker om er ekstremt tilpasset tustyr i sterk medvind da er det jo muligheter for de fleste å kaste så langt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei alle sammen.Kastelengder er ikke alltid så viktig i praktisk fiske etter ørret,men mere etter f.eks sjøørret i sjøen eller på stille vann/innsjøer der fisken vaker langt ute.Kastet til Oddbjørn er imponerende,men så vet jeg at han er en dyktig kaster og ikke minst fisker.Har selv kastet 27 meter med #3 stang og vanlig wf snøre så under topp forhold så er det mulig.Må legge til at det var med en Loomis GLX.Under praktisk fiske ligger de fleste kastene mine mellom 10-20 meter ved tørrfluefiske og med #5 stang.25-30 meter er mulig under fiske der man ofte står til livet i vann,men krever god teknikk og gode forhold,helst medvind.Presisjonen blir dog ikke alltid slik man forventer.....

Under ørretfiske med flue så er litt av spenningen og kunne nærme seg fisken mest mulig og gjerne ta den med korte kast.Det er mest spennende og gir et xtra kick under fisket synes jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For en latterlig diskusjon... Har vi virkelig diskutertihjel alt annet mulig fiske-fjals at vi faktisk starter å diskutere hvor langt vi selv kaster?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en frustrerende tid for fluefiskere naa vet du. Mange som ikke har faatt "vaeta" snoeret paa lang lang tid...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg