Hopp til innhold
geirNSA

FFF sertifisering på Jakt- og Fiskedagene i Elverum 11.-14.august

Recommended Posts

Master intruktør i FFF, Stener Skogmo, skal delta på De Nordiske Jakt- og Fiskedager, på Skogmuseet i Elverum.

Han kan da finne tidspunkt i denne perioden for sertifisering av FFF kasteinstruktører. Dette er den mest benyttede og anerkjente sertifiseringen internasjonalt i dag.

Opplegget er å avholde et forkurs/forberedelse dagen før selve sertifiseringen.

Prisen for sertifiseringen vil avhenge av hvor mange som blir med, men uansett ikke avskrekkende.

Benytt sjansen nå; hvis du vil dokumentere egen kasteferdighet, lære mer og/eller har tenkt å drive opplæring i fluekasting!

Meld tilbake til oss!

post@norwegianflyfishers.org

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har vært ut på reise til Østen, og bare fikk beskjed om dette i dag fra noen som ikke forsto hva som foregikk.

Hva er det som foregår her?

Uten at jeg har misforstått noe, forstår jeg ikke hvordan en FFF sertifisering kan foregå - iallefall én som er godkjent av FFF eller utenfor Norge. Etter det som jeg er innforstått med fra en venn som er høyt opp i FFF, må det være to sertifiserte Master instruktører (ikke 1)for å dele ut sertifisering til CI instruktør. Sertifiserte FFF instruktør er funnet under hvert land på registeret hos FFF. Uten at FFF har gjort en feil, finnes det ingen Master Instruktører listet for Norge i dag.

FFF er ganske nøye med hvem som kan være med å sertifisere. For eksempel, hvis jeg hadde tenkt å gå opp til neste nivå kunne ikke min venn, som er guvernør (nødvendig for sertifisering av Master instruktører) delta, fordi vi kjenner hverandre og han har gitt meg litt assistanse - (for en god stund siden). Samme prinsippene benyttes hos AAPGAI.

http://www.fedflyfishers.org/Default.aspx?tabid=5089

Kan noen gi meg litt klarhet?

Mvh

Steven

FFF (THCI) / AAPGAI

Endret av Steven Mear

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fortått på Stener at det holder med en Master for å sertifisere Basic Instructor?

Ellers for vi skaffe flere, kanskje du kan hjelpe oss?

Jeg har kontaktet Stener så får vi se

mvh

Geir Kjensmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fortått på Stener at det holder med en Master for å sertifisere Basic Instructor?

Ellers for vi skaffe flere, kanskje du kan hjelpe oss?

Jeg har kontaktet Stener så får vi se

mvh

Geir Kjensmo

Hei Geir, men man må være registrert som instruktør: vi må fornye dette hvert år ellers "faller" vi ut av registeret. Uten at Norge har fått en unntaksavtale, har jeg forstått at samme reglene for sertifisering gjelder her som i andre land, enten man tar sertifisering gjennom ett FFF opplegg eller gjennom ett opplegg arrangert av en tilsluttet forening - som jeg har forstått Dere har.

Uansett trenger man 2registrerte Master instruktør og antall Master Instruktører tilstede vil avhenge på antall kandidater. Dette er ikke en eksamen som varer bare en time, og det er mer enn kasting: en kandidat kan trenge mer tid enn en annen. Man skal kunne forklare en del. Hvis Dere må "importere" Master instruktører fra utlandet, så er det man skal gjøre. Hvis Master Instruktørene ikke er fra Skandinavia, så tror jeg at kandidaten må føle seg bekvem med å ta prøven på engelsk.

Det finnes alltid litt usikkerhet med hvor mange kandidater tar prøven: består man ikke "workshop delen" kan man ikke ta resten av eksamenen.

Mine kontakter i FFF har forresten snakket om muligheten for en sertifisering i Norge før, men dette krever planlegging siden deres folk er ganske opptatt med FFF sertifiseringer.

Dersom Dere trenger Master instruktører eller en sertifikat som skal være godkjent av FFF, anbefaler jeg at du tar kontakt med FFF.

Dersom noen ønsker å ta FFF sertifisering er det uhyre viktig at de leser kravene hos FFF fordi man gir ikke bort sertifikatene. Merk også at man bør ikke blande stil med substans; dvs. det finnes flere stiler, men samme prinsipper!

http://www.fedflyfishers.org/Default.aspx?tabid=4889

http://www.fedflyfishers.org/Default.aspx?tabid=5025

Mvh

Steven

Endret av Steven Mear

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er svar fra Stener, som ER master:

"For å sertifisere en basic instr. trengs en master og en basic instr. For å sertifisere en master, trenger man en fra Board of governors, samt en master. Jeg kommer til å ha en åpen dialog med FFF om denne gjennomføringen, og den kommer til å gjennomføres med deres samtykke og samarbeid eller slett ikke.

Hvis det er riktig at jeg ikke står på denne listen over instruktører hos FFF, så skal jeg se til at feilen blir rettet opp."

Det gavner ikke NFFF eller FFF å føre slike diskusjoner på nettet; vi jobber for en høyere kvalitet på instruksjon innen fluekasting og en felles forståelse og terminologi for fysikken i et fluekast!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er svar fra Stener, som ER master:

"For å sertifisere en basic instr. trengs en master og en basic instr. For å sertifisere en master, trenger man en fra Board of governors, samt en master. Jeg kommer til å ha en åpen dialog med FFF om denne gjennomføringen, og den kommer til å gjennomføres med deres samtykke og samarbeid eller slett ikke.

Hvis det er riktig at jeg ikke står på denne listen over instruktører hos FFF, så skal jeg se til at feilen blir rettet opp."

Det gavner ikke NFFF eller FFF å føre slike diskusjoner på nettet; vi jobber for en høyere kvalitet på instruksjon innen fluekasting og en felles forståelse og terminologi for fysikken i et fluekast!

Geir,

Jeg har hatt mange andre forpliktelser i det siste 2 år som har dessverre forhindret meg for å bruke tid på nettet og på denne siden.

Som jeg skrev, jeg ble kontaktet av én person som har tatt nøye interesse i kravene til FFF, både når det gjelder testen og hvordan man kan bli testet. Det kan selvfølgelig koste en del hvis man skal reise.

Jeg beklager dersom jeg har misforstått ordlyden av følgende regel hos FFF:

Test:CI kandidater:

"5. The Examiners. The written and the performance tests shall be administered by two MCIs or a CBOG. Before an MCI may participate in the administering of the performance test, the MCI must have observed a CBOG conduct a performance exam. "

Test: Master kandidater

"Master Instructor Casting certification tests will be conducted by 2 members of the Casting Certification Board of Governors or one CBOG and two Masters (MCCI)."

Jeg har tipset mine kontakter i FFF med hensikten av å gi Dere bistand og veiledning dersom Dere trenger det. Lykke til med sertifiseringen.

Mvh

Steven

Endret av Steven Mear

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej

For at certificere en instruktør inom fff kræves enten en CBOG eller 2 MCI, for en Master certificering kræves enten 2 CBOG eller en CBOG og 2 MCI.

Vores code of conduct skal selvfølgelig følges ved alle certificeringer.

Mvh

Lasse Karlsson

FFF CBOG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er noen her inne som vet hvor jeg må henvende meg for å få tatt instruktør kurset og hvor jeg kan finne info om hvilke krav som stilles.

Kanskje noen her inne som er instruktør?

Mvh

Jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Scierra, prøvde å hjelpe med dette før siden det virket som det var en del misforståelse angående FFF kravene. Meg bekjent, finnes det ingen "instruktørkurs" under FFF regi hvor man deltar i en samling og får sertifikat utdelt på slutten. Den "workshop" man tar før de praktiske øvelsene er noe annet.

Det som jeg vet har skjedd andre plasser er at en godkjent instruktør assisterer én kandidat eller flere kandidater. Hvis "veilederen" er av et nivå som kvalifiserer vedkommende til å bistå med eksamen og den person har hjulpet en kandidat som skal eksamineres, da er "veilederen" innhabil. Kravene finnes i en tidligere melding: står på engelsk på FFF sin hjemmeside.

Kanskje det finnes norske kandidater på prøven i Sverige?

Mvh

Steven

Endret av Steven Mear

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk Steven.

Da her jeg funnet kravene slik at jeg vet hva jeg skal trene på. velger da og prøve meg neste år slik at jeg får fin slipt teknikken enda mer.

Ingår ikke workshop i CI testen? eller er det 2 forskjellige tester/prøver?

Takk for alle svar så langt, kommer garantert med flere spørsmål etterhvert.

Mvh

Jørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Jørn,

Man må klare den skriftlig prøven som én del av hele testen, dvs. man får ikke lov å ta den praktiske delen hvis man ikke ha bestått den andre. Jeg har selv sett og erfart at man må være godt nok forberedt. Merk det jeg skrev om prinsipper og ikke stil.

Merk også: når du beskriver hvordan du utfører kastet, du må gjøre det som du sier du gjør! Selve testene er en fin opplevelse: man lærer underveis uansett utfallet. Men, forberedelsen er nøkkelen.

Det er godt mulig at du kunne ha tatt denne tidlig om våren, hvis du er villig til å reise til et naboland.

Mvh

Steven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg