Hopp til innhold

Recommended Posts

Jeg vil anbefale alle som har interesse av laksefiske og binding av laksefluer å sjekke ut Mikael Frödins nye hjemmeside http://www.frodinflies.com

Som medlem i SALAR SALMON CLUB får du tilgang til ett vel av interessante artikler, alle Mickes fluemønstre, fluebindingsfilmer og Mickes blogg med filmer fra hans fisketurer. Det er også en egen seksjon hvor du kan stille spørsmål om fluebinding, fisketeknikk, etc. og en web-shop hvor du som medlem får 10% rabatt på alle Salar produkter/bindematerialer!

Endret av sabalo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nei nei nei!! Frødin er persona non grata her på forumet. Fysj for en skapning!!! Fisker laks og skriver om det... I elver jeg ikke har råd til å fiske å greier.. I tillegg lager han fluene mer avansert enn hva laksen egentlig behøver. Blir kvalm av å tenke på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei nei nei!! Frødin er persona non grata her på forumet. Fysj for en skapning!!! Fisker laks og skriver om det... I elver jeg ikke har råd til å fiske å greier.. I tillegg lager han fluene mer avansert enn hva laksen egentlig behøver. Blir kvalm av å tenke på det.

Bra holdning du viser der....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stemmer det!

Vi trenger mer feeling i artikler om laksefiske, mer soul og lidenskap. Det blir så forferdelig kjønnsløst og kaldt. Dessuten er det rart at folk biter på salgstriksene. Hvorfor kan han ikke vise til elver der normale folk fisker, blir så utrolig lite inkluderende. Akkurat som jeg skulle bry meg om han står å leker seg i Alta. Jeg gir min støtte til lag og foreninger, samt ildsjeler som er med å holde liv i elvene rundt om i norge. Han her skummer en fløte veldig veldig få har mulighet til. Helt uinteressant fyr.

Stå på til alle som er opptatt av allment fisketilbud og antisnobberi!

.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stemmer det!

Vi trenger mer feeling i artikler om laksefiske, mer soul og lidenskap. Det blir så forferdelig kjønnsløst og kaldt. Dessuten er det rart at folk biter på salgstriksene. Hvorfor kan han ikke vise til elver der normale folk fisker, blir så utrolig lite inkluderende. Akkurat som jeg skulle bry meg om han står å leker seg i Alta. Jeg gir min støtte til lag og foreninger, samt ildsjeler som er med å holde liv i elvene rundt om i norge. Han her skummer en fløte veldig veldig få har mulighet til. Helt uinteressant fyr.

Stå på til alle som er opptatt av allment fisketilbud og antisnobberi!

.....

Det må jeg si... Janteloven står sterkt og nisselua er trekt langt ned over øynene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil anbefale alle som har interesse av laksefiske og binding av laksefluer å sjekke ut Mikael Frödins nye hjemmeside http://www.frodinflies.com

Som medlem i SALAR SALMON CLUB får du tilgang til ett vel av interessante artikler, alle Mickes fluemønstre, fluebindingsfilmer og Mickes blogg med filmer fra hans fisketurer. Det er også en egen seksjon hvor du kan stille spørsmål om fluebinding, fisketeknikk, etc. og en web-shop hvor du som medlem får 10% rabatt på alle Salar produkter/bindematerialer!

Ingen tvil om at mannen har mye kunnskap og ingen ting er bedre enn om han deler det med oss "dødrlige" men om jeg gidder å betale et røtt øre for artiklene hans er en annen ting. Leser det jeg kommer over med iver men når man gjør seg selv så til di grader komersj hopper jeg av. Klart dette er opp til en hver og jeg tviler ikke på at han kommer med noen gullkorn på sidene sine.

Synes det er litt kjipt som nevnt tidliggere at han kun fisker så eksklusive elver at mest sannsynlig en lottogevinst må til for at man skulle klart å gå i noen av fotsporene. Mulig noen vet det men hvordan finansierer mannen fisket sitt? Kammer han fra en rik familie som fullfunder, tviler vel på at GL tar hele regninga :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen tvil om at han er flink til å binde fluer, men at det trengs 17 typer flash i en flue for å fange laks!? ..ja da mister jeg litt interessen... hvis noen forstår hva jeg mener!? Allikevel lar jeg meg, på mørke vinterkvelder, inspirere av han og andre!

Ja, hadde vært morsomt å se han (og flere) lage noen fiskefilmer på folkelig vald i folkelig elver! ...da hadde det vel blitt film hovedsakelig med naturskjønne omgivelser;-)

men er jo sånn med alle "frontfigurer" i dette gamet, alle viser til sine flotte fangster fanget fra de enkleste (les beste) vald/elver!

Selv om man ikke liker kjendiser så er det nå sånn at de som regel er blitt det pga høyt engasjement i forhold til det de driver med samt at de stort sett har noe å komme med! Ja Frødin er vel litt en sånn type som erfarne fiskere kanskje later til ikke å like, men allikevel kjenner man til de fleste nyhetene han kommer med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Frødin er syykt god til å binde fluer og han er ekstremt fokusert på det han driver med. Selvfølgelig er det ikke nødvendig med 17 typer flash i fluene (tror jeg), men han sier selv at for han er fluebinding en stor "hobby" i hobbyen. Hvorfor blir det da en mengde innlegg som oser av sjalusi hver gang han stikker seg litt frem. Til og med Bjarne Thompsen kom med et surgulpet innlegg i Villmarksliv noen år tilbake. Den gang handlet det om at han lagde fluene unødvendig avanserte for å profilere Guideline sine produkter. Jeg har selv vært ansvarlig for gjennomføringen av flere Frødin kurs i regi av Intersport, og vi slet da veldig med å skaffe de varene han brukte!!! Det meste av materialet var i ikke i Guidelines sortiment engang!!

Jeg har hatt den gleden av å fiske med han også, og JA, han er en svært dyktig laksefisker. Jeg tror også at jeg er en brukbar laksefisker, men en mann som stort sett ikke gjør annet enn å fiske laks innser jeg at selvfølgelig er dyktigere enn meg og antageligvis de fleste som frekventerer dette forumet (jeg bruker i tillegg til laksefiske masse tid på utdanning, jobb, kognitiv terapi og familieterapi, da hverdagen for meg ville blitt for" tomt" med kun fisking).

Imidlertid syns jeg det er rart at så mange tilsynelatende MÅ "disse" han, det fisket han driver og hans tildels avanserte fluer. Er det sjalusi? Føler man seg selv større av å "disse" han og de enkle elvene han tildels fisker i? Hvorfor er ikke folk istedet åpne for å bli inspirert av å se på eller rett å slett la være å devaluere vedkommende? Hvem ville kjøpt fimene hans om han sto i de stort sett tomme elvene hvermannsen fisker i? Jeg tror også at de fleste av oss laksefiskere ville brukt fisketimene våre i de samme elvene som han om vi hadde hatt mulighet til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Frødin er syykt god til å binde fluer og han er ekstremt fokusert på det han driver med. Selvfølgelig er det ikke nødvendig med 17 typer flash i fluene (tror jeg), men han sier selv at for han er fluebinding en stor "hobby" i hobbyen. Hvorfor blir det da en mengde innlegg som oser av sjalusi hver gang han stikker seg litt frem. Til og med Bjarne Thompsen kom med et surgulpet innlegg i Villmarksliv noen år tilbake. Den gang handlet det om at han lagde fluene unødvendig avanserte for å profilere Guideline sine produkter. Jeg har selv vært ansvarlig for gjennomføringen av flere Frødin kurs i regi av Intersport, og vi slet da veldig med å skaffe de varene han brukte!!! Det meste av materialet var i ikke i Guidelines sortiment engang!!

Jeg har hatt den gleden av å fiske med han også, og JA, han er en svært dyktig laksefisker. Jeg tror også at jeg er en brukbar laksefisker, men en mann som stort sett ikke gjør annet enn å fiske laks innser jeg at selvfølgelig er dyktigere enn meg og antageligvis de fleste som frekventerer dette forumet (jeg bruker i tillegg til laksefiske masse tid på utdanning, jobb, kognitiv terapi og familieterapi, da hverdagen for meg ville blitt for" tomt" med kun fisking).

Imidlertid syns jeg det er rart at så mange tilsynelatende MÅ "disse" han, det fisket han driver og hans tildels avanserte fluer. Er det sjalusi? Føler man seg selv større av å "disse" han og de enkle elvene han tildels fisker i? Hvorfor er ikke folk istedet åpne for å bli inspirert av å se på eller rett å slett la være å devaluere vedkommende? Hvem ville kjøpt fimene hans om han sto i de stort sett tomme elvene hvermannsen fisker i? Jeg tror også at de fleste av oss laksefiskere ville brukt fisketimene våre i de samme elvene som han om vi hadde hatt mulighet til det.

:clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

[/qu

Helt enig med deg. :clapping::clapping: :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er så enig med holdningen din, meningene dine og betraktningene rundt laksefiske og "dyrkingen'" av profilerte laksefiskere, Stinger Streamdance. Men det er ikke så ok å beskrive personer som "Fysj for en skapning", Om du ikke mener det ironisk (er litt usikker)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mitt første innlegg i denne tråden var et forsøk på ironi ja, men tror kanskje det ble litt misforstått. Så da er vi kanskje ikke enig denne gangen heller da.. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Frødin er nok en flink fluefisker han, men jeg har alltid stusset litt over at mange er så oppslukt i fluene hans. Det skal være Frødinfluer, ellers får man ikke laks liksom. Og det er jo ikke Frødin`s feil. Og en god del av disse tubene betegner jeg mere som såkalte "ulldotter", med masse materiale i. Og dyrt å binde. Jeg tror mange unge laksefiskere er for oppslukt i disse fargerike og for min del altfor tungt dressete tuber, og skal absolutt bare ha slike i assortementet. Min erfaring gjennom en lang sesong er faktisk at man klarer seg mere enn godt nok med lite dressete fluer eller tuber. Disse ulldottene kommer mere til sin rett tidlig i sesongen og på kald elv. Jeg lager selv tuber for slike forhold, og de fisker like bra som disse Frødin-tubene vil jeg påstå. Og de inneholder kun bucktail, som også er utrolig billig å bruke. Så jeg synes personlig at Frødinfluene er altfor oppskrytt, det er mere slik at de er vakre for oss å se på. Og de som selger materiale, tjener mere penger.

Jeg har aldri forstått at man skal binde fluer, bare for å ha de som pynt. De skal helst fungere i elva også. Og alle de nye patentene som finnes nå når det gjelder tuber er nesten blitt litt komisk. Mange fremadstormende og unge fluefiskere idag blir også oppslukt i alle disse tubeemnene med all slags farger og diametre. Og disse latterlige "tallerknene" foran tuben i alle regnbuens farger.

Det blir som å gå på Torshov eller Biltema, store kjøpesenter med artikler for bare en bil. Og man trenger egentlig bare 1/1000 av alle disse artiklene for å stelle pent med bilen sin. Resten er der bare for at eier skal tjene penger.

En Sunray Shadow fisker like bra idag, som den gjorde for 50 år siden. Og mange andre tuber faktisk. Og det holder i massevis. Så hvorfor gjøre det så vanskelig. Skjønner gleden med å binde fluer, men til en viss grad. Man skal ha glede over å få noe på den også. Fisker i Gaula, og jeg ser disse ulldottene overalt, samme om elva er stor og kald, eller liten og varm. Mens de som bruker tynt dressete fluer tar laks.

Så Frødinfluene er ikke bare positivt, de har faktisk ødelagt mang en fiskers sjanse for laks også. Fordi fiskeren ikke har skjønt deres begrensning, og kun sverget til disse under alle forhold.

Jeg mener at en tube skal være strømlinjeformet, og skal være laget for fart. Som en torpedo i vannet, med minst mulig motstand. Slik en SS går i vannet. Det funker best i lengden, og det er bare størrelsen og dressingen man varierer ut ifra forholdene.

Ikke noe tjukt og hårete i front, der tuben er nesten like bred som den er lang. Lett for å flyte opp i vannskorpa er de også når man bruker flyt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som de fleste sier så er jo M. Frødin en flink fluebinder og han fisker jo godt også, men jeg synes jo også at fluene hans er "litt"mye overdresset med stasj.

Og det har ikke noe å gjøre med at man er misunnelig på at han har lykkes som en dyktig forretningsmann.

Men jeg synes jo det blir litt i overkant at han krever 15 euro for å komme inn på hjemmesiden hans.

Jan E. Granbo har jo en meget godt hjemmeside der han deler sine fluemønstre og sine tanker om hva som fungerer når du skal fiske i elven.

Og den er jo gratis også. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

TIL MYLAKS. Jeg vet at du mest sannsynlig den dyktigste laksefiskeren i Gaula, kanskje i konkurranse med din bror, men med all respekt å melde så har jeg ikke inntrykk av at du er fluefisker! Har lest mange av de gode innleggende dine på "fiendens" forum, og der kommer det knapt frem at du i det hele tatt fisker med flue. Selvfølgelig er bucktail fluer og lignende ofte svært bra, men når en fisker i roligere vann (som for eksempel utenfor vogna til din bror) vil jeg klart påstå at rev eller tempelhundfluer fisker bedre.

Imidlertid er jeg ekstremt enig med alle de som påstår at Frødin fluene som er til salgs er lagd med alt for mye hår. Mitt inntrykk er også at fluer som er sparsomt dresset (og aller viktigst dråpeformet) fisker klart bedre. Det er derfor interressant når en ser i Frødins egne fluebokser at de fluene er myyyye mer sparsomt dresset. Når du ser han binder på sine videoer også syns jeg det er få av fluene som kan karakteriserers som "ulldotter".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sier ikke at han bare lager ulldotter, men altfor mange tuber som lages er unødvendige ulldotter for å fange laks på stor og kald elv, eller liten flom o.l. Og det er faktisk slike altfor mange fiskere faller for også. De ser så utrolig fine ut, og sikkert moro å binde også. Så det er fiskerens feil, at de altfor ofte velger slike tuber når det ikke er forhold for det i tillegg. Eller må absolutt ha slike tuber for man tror ikke at det enkle er like godt. Ikke skjønner jeg heller da hvorfor det må være så mange typer materiale i fluene. Nå bruker jeg også kun bucktail når elva er forholdsvis stor eller "kald" da. Og det har fungert helt perfekt. Oransjetuben min er like bra eller bedre enn all verdens Frødinfluer. Men revehår og tempelhund blir jo selvsagt brukt når det er roligere strøm. Revehår er det faktisk som blir mest brukt. Og det holder med kun 1 eller 2 farger i vingen. Du vet vel sikkert også at de lokale karene oppi elva sjelden bruker slike Frødinfluer, kun enkle patenter som enhver kan binde meget billig. Ikke noe krimskramseri. :blush: Så alle disse mønstrene, og tubepatentene etc. etc. er bare bortkastet penger. Det er niks og null som har skjedd på fluefronten de siste 20 årene, ihvertfall for laksen. Eneste revolusjon jeg ser i moderne tid er at man gikk bort fra de klassiske dressede fluene og over til hårvinger. Det virker på meg ja som at det hele er blitt så kommersiellt og big business, og Frødin er jo i særklasse flink til dette. Og folk biter på, i altfor stor grad. Laksefiskere lar seg lett rive med, for de er jo solgt uansett :biggrin:

Alle disse smådetaljene i fluene er jo også overdrevet,laksen tenker ikke som oss. Og der er jo fluefiskere flinke til å overdrive he he. Og Frødin er i så måte "redningen".

Forresten, jeg har nok også fisket mere med flue i Gaula enn du ja :biggrin: Fisker ikke bare med mark jeg heller da. Men jeg vet eksakt hva laksen vil ha av fluer, på svært enkle og billige fluer å binde. Man kan jo bare se på alle linene som blir solgt idag. Stakkars unge fiskere som skal kjøpe seg utstyr idag, de vil gå seg helt vill. Og jeg synes nå at det er litt komisk dette også, at man får så mye mere laks jo flere liner man har. Har man helt glemt at en god gammeldags dobbeltaper funker perfekt utpå sommeren ? Og de er ypperlig å speye med disse også, og de skremmer ikke laksen der elva går blank og jevn ! Så det jeg mener her er at det enkleste fungerer enda mere enn godt nok for laksen. For laksen har ikke forandret seg de siste 10-årene. Det er bare hvordan man serverer det uti elva som er det mest avgjørende :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Janteloven er hva som gjelder, og spesielt om det er en svenske man har med å gjøre.

Slik jeg har forstått er Salar Frødins eget brand, altså hans eget varemerke og bedrift. Denne bedriftens produkter markedsføres og selges gjennom Guideline. Skulle bare mangle om ikke han skal kunne drive sin nettside kommersielt på en slik måte at brukerne må betale for å ta del i hans ideer, erfaringer, informasjon, opplevelse og gjøremål. Om man ikke vil betale for dette så la vær. Nøy dere med den info som florerer fritt på nett og i gratiskataloger.

De som har fulgt med litt vet at Frødin er en meget dyktig fluebinder, og spesielt innen klassiske fjærvingede laksefluer. At han nå binder og benytter plastikkslanger og bikkjehår er slettes ikke tilfeldig. At mannen er kreativ i sine ideer kommer tydelig fram i hans produkter. Om det er formålstjenelig å diskutere viktigheten av antall elementer i ei lakseflue skal være 2 eller 50 får vel være en helt subjektiv vurdering, likeså størrelsen på ”Frødin dottene ”. De fleste laksefiskere har funnet det hensiktsmessig å variere fluestørrelse ut i fra sin fiskesituasjon, derfor er dette også høyst subjektivt og situasjonsbetinget. Fluer som tilsynelatende ser rimelig fete og kompakte ut kan i virkeligheten være sparsomt dresset og meget transulente. Dette beror på hvordan man binder flua, da med tanke på bindeteknikk og underliggende materiale. At det skinner igjennom misunnelse i argumenter kommer jo tydelig fram. Selvfølgelig fisker jeg også med fluer jeg har tro på vil fange laks. - jeg har også funnet det trivelig å fiske litt med øyet også. Jeg har også vært gjennom perioden med rundbundne bucktail tuber, men har heldigvis forlatt dette innen fluebinding og fiske. Men bevares fisk med hva man har tro på, det er flua som er i vannet som fisker.

Et utidig tjatt om kostnader på fluebindingsmateriell blir eneste argumentasjon som blir stående i alle Frødin tråder. Hvorfor ikke se seg om etter alternativer, eller samme material produsert for benyttelse til helt andre formål? –det meste av dette fås kjøpt i bulk forpakninger til under prisen man betaler hos den lokale leverandør av småforpakninger.

Det å dra diskusjonen over i nødvendigheten av det ene eller annet blir egentlig litt dumt, da egentlig det meste er helt unødvendig. En orekvist, sene, krok og mark kan være nok om man vil ha det enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For det første er jeg ikke en slave av janteloven, jeg er meget opptatt av ærlighet. Det er faktisk de som ikke takler at noen kritiserer som er slaver av janteloven. Janteloven blir motsatt......

Jeg har fisket mye etter laks og fisker i rimelige folkelige elver.

Frødin briefer med referansene fra meget utilgjengelige elver og vald.

Frødins fluer er KUN for å tjene penger.

Mine favorittfluer er sinnsykt enkle og de knuser Frødins.

Jeg har ingen interesse av frødin.

Han underbygger myten om et overklassefiske

Jeg visste ikke at han tok penger for hjemmesiden. Nå vet jeg det.

Jeg trodde han var mer opptatt av hvilke signaler han sender ut

Tydeligvis driter han i nye generasjoner som skal bli glad i naturen selv om det ikke er mulig å få 22 kilos der.

Han burde brukt "makten" sin på å fortelle sannheten om fluefiske etter laks

Han får folk til å tro at fluene må være sånn eller sånn

Selv har jeg sett utallige frødindisipler gå tomhendte hjem.

NESTEN SOM SEKTMEDLEMMER SOM IKKE FIKK DOMMEDAGEN DE BLE LOVET.

FRØDIN ER EN SKAM FOR FLUEFISKET.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For det første er jeg ikke en slave av janteloven, jeg er meget opptatt av ærlighet. Det er faktisk de som ikke takler at noen kritiserer som er slaver av janteloven. Janteloven blir motsatt......

Tydeligvis driter han i nye generasjoner som skal bli glad i naturen selv om det ikke er mulig å få 22 kilos der.

Her var det mye påstander og pisseprat.

Ser fram til at du legger opp bilder på noen av dine ultimate kreasjoner slik at vi kan beskue dem, og lære hvordan ei flue som fisker ser ut.

Faktisk tror jeg at man kan påstå at langt fler har gått hjem tomhendte enn antallet som fisker med fluer bundet av Frødin. Har vi ikke alle gått hjem FF?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fikk 28 laks forrige sesong. Jeg garanterer at Bjerkreim variant som tok mest, ikke er i like bra i år! Akkurat som som favorittflua fra året før, ikke tok en dritt i fjor. Denne tok 1 laks! Kanskje tar den flere i år?

Artig å binde den i alle fall, så noen varianter blir det nok uansett. Like artig å plukke små inspirasjoner fra andre og lage det sitt eget.

Ikke minst om det beskrives hvilke strømforhold, temperaturer, vannstander osv... fluene ble brukt under.

Noen "klassiske" er det også plass til i boksene. En flue jeg er kjempespent på i år er min egen lille "francis muddler" til tørrfluefiske :clapping:

Granbo har en skikkelig fin en for "luftige vinger"... Forøvrig synes jeg Frødin har en jækla kul hatt.... Lurer på hva en "slik snobb" gjør med så billige stenger egentlig.... 15 euro for hjemmesiden er helt dust, men han har kul lue!

Kanskje det er noen feite "nude in waders" pictures på siden hans?

Noen svensk messias finnes det i alle fall ikke i dette gamet her....Men er det så farlig da? :msn-wink:

Endret av Polkapung

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette var vel ganske kraftige ord Du bruker her! Laksefiske er en hobby og fluefiske for laks er toppen, ellers hadde vi ikke vaert medlemmer av forumet! Du tror paa dine saker og ideer og han tror paa sine saker og proever aa tjene penger paa det! Du og Jeg (jeg er ikke ellers frelst av FRØDIN's fluer og har ingen i mine bokser) er fremdeles ikke tvunget til aa tro paa de samme ideer og saker og slett ikke tvunget til aa bruke penger paa disse!

Jeg underviser markedsfoering til daglig og for meg, det som det snakkes om her, er en veldig god markedsfoerings strategi, enkelt og greit. Det er opp til potentielle kunder aa kjoepe seg "inn" i konseptet eller ei, det er Du og Jeg som bestemmer, ingen andre bestemmer for oss, heldigvis! Derfor aa sammenligne det med en religion eller snakke om en "sekt" er kansje uheldig!! Vi snakker om en hobby som kan bli et lidenskap for mange, men neppe om religion. Eller maa jeg forstaa det Du skriver som en trussel mot FRØDIN?? Hva kommer nest? skal han straffes og steines til doeden??

Nytt ditt fluefiske, livet er for kort for aa misbruke det! :msn-wink:

Og til "mylaks", jeg haaper at mine fluer er snart klare til henting??

mvh

Gamlingen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At dine fluer er så fantastiske får stå for egen regning, men at Mikke er en skam for vår hobby er direkte usakelig og rent oppgulp! Frødin er faktisk en meget hyggelig kar som jeg har stor respekt for både som menneske og som fluebinder!

Gud bedre :scared: Håper vi får se noen av dine kreasjoner her inne snart! Venter i spenning på den store sensasjonen!!!

PS! Jeg har forresten sett utallige "Frødindispler" gå hjem med laks..... HELT SANT!!

Som ung fluebinder en gang på 80-90 tallet var faktisk hans artikler om laksefluer noe av det mest inspirerende en ung spire kunne lese!

Ja, Frødin tjener penger på dette! Og så...? Ganske vanlig å tjene penger på sin jobb.... Er det ikke...?

Mc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke enig med de som mener frødin er en skam og at fluene er ubrukelige. Selvsagt vil det alltid være slik at enkelte fluer flunket best i noen elver, de som tror at det bare er å hive på en salarflue har ikke skjønt mye. I mine elver er det helt klart forskjell på mønstrene og hva som funker og ikke.

Skjønner ikke helt problemet.. Er det ikke bare å fiske med de fluene man selv vil?? Fordi noen lager mer avanserte fluer enn andre så er det jo ikke noe galt i det, selv om noen merkelig nok synes det...

Selv så viet jeg halveis livet til å lære å binde disse mønstrene og ikke minst stilen som Frødin binder på. Dette var veldig krevende, men svært så lærerikt. Etterhvert så skjønte jeg at man ikke trengte alle tingene som beskrivelsene tilsa. men uansett så har jeg lært en moderne måte å få sterke fluer på som fisker bra.

Senere lagde jeg egne mønster basert på Frødinstilen og noen få av disse mønstrene har blitt skikkelige og unike storfangere. Ønsker derfor å rette en stor takk til Frødin som inspirerte meg til å lage disse, livet hadde ikke vært det samme uten disse!

Det ville vært både kjedelig og uinspirerende å binde bare en enkel flue, men enkle materialer. Jeg blir inspirert av å teste ut nye materialer og selv om dette ikke gir meg mer fisk, så gir det meg en herlig følelse av å betrakte disse glitrende og velsvømmende kreasjonene.

Spennende side. Kanskje jeg blir medlem der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og til "mylaks", jeg haaper at mine fluer er snart klare til henting??

mvh

Gamlingen

Bare kom innom du gode gamle ørn :biggrin: Regner med at du skal fiske langt nede noen dager i juni, og da kan du nok godt få prøve en av de såkalte oransjetubene. Balansetube med messing i front (rør) tredd med kobber mylar. Og hot gul og oransje bucktail bundet i krage. Enkelt, men effektivt. Bedre medisin på junielv i nedre deler finnes ikke :biggrin:

Forresten, det dumpet en rullator i garasjen min idag (faktisk helt sant !). Noen har gjort meg et pek. Du kan få låne den i samme slengen :lol:

Nå skal man ikke overdrive dette med Frødin eller ei. Klart at mange av hans fluer fungerer. Om han tjener penger er egentlig likegyldig i den store sammenhengen. Det jeg kun vil frem til, og som jeg også prøver å lære folk i elva er at man for all del ikke må ta del i utstyrshysteriet og stole blindt på at alle disse nydelige kreasjonene fungerer best overalt og under alle forhold. Man kommer lengst med å lytte til de som fisker i samme elv, hvilke erfaringer de har med fluene sine. Og sile ut det vesentligste så det koker ned til noen få favorittfluer. Og akkurat dette med dressing, her tror jeg for mange egentlig idag faller for de fluene som er mest krevende å binde. Eller som gjerne har et hav med materialer på kroppen. Jeg har fått meg noen på trynet opp gjennom årene, der lokale fiskere gang på gang har mest suksess med de kjedeligste fluene øyet kan skue :blush: Det er såvidt det er hår på de. Og det er tydelig at dette funker svært bra når elva blir endel varmere.

Men nok om det, man fisker jo med det man behager, og har trua på. Ellers blir det ikke moro.

Endret av mylaks

Del dette innlegget

Lenke til innlegg