Hopp til innhold

Recommended Posts

Hei!

Skriver disse linjene fra Bjørabredden nå. Nærmere bestemmt Storskogmo/Fallet. Ja, det er bare Himo-Rodum som har hjemmeside. Det er vel det eneste valdet med fritt kortsalg også, Bjøra er ei elv med svært få vald, og det er ikke enkelt å slippe til i mai.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Mai er heller ikke den mnd. som gir mest laks i Bjøra, spesiellt ikke fra land med flue. Men hvis abstinensene er store er det ikke noe kunstverk å komme til å fiske i Bjøra. Selv fisket jeg Himo-Rodum på et halvveies semieksklusivt oppleg andre uke i juni for tre år siden. Vi fikk ikke laks, det var null drag i elva, Bjøra gikk med fin vassføring men Namsen demmet opp for draget i elva med sine 7-800 kub. Men herregud for ei flott elv, der stillheten og helheten med sitt naturliv rådet. For meg var det uansett ei elv jeg mer enn gjerne kommer tilbake til! Kunne gjerne ha gjort som Erling Olsen og fisket denne litt sære elva litt senere i sesongen med flyteline og enk. krokete halvklassiske fluer!

Endret av baurhunden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bjøra ja... For en nydelig perle :) Fra 1.juli er det vel Namsos J&F som disponerer mange av valdene, men aner ikke hvordan de driver kortsalg. Jeg traff en gammel knark når jeg fisket Flasnes en gang for noen år siden som hevdet at han hadde fått over 10 laks på 15+ på enhånds flue der. Trenger ikke å være mye sannhet i det for at det er en god historie...

Flasnes er etter min mening den fineste retten, med Røttesmo som en god nr 2.

Legger ved et bilde som viser nederste del av Nedre Flasnes og hølen Svorta. En nydelig fluehøl :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Skriver disse linjene fra Bjørabredden nå. Nærmere bestemmt Storskogmo/Fallet. Ja, det er bare Himo-Rodum som har hjemmeside. Det er vel det eneste valdet med fritt kortsalg også, Bjøra er ei elv med svært få vald, og det er ikke enkelt å slippe til i mai.

Lykke til der oppe i år :) Noe misunnelig på dere som allerede er i gang... Jeg får dessverre ikke reist opp i år for første gang på 7-8 år :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flasnes/Glømmen disponeres av Skogmo gjestgiveri. Du kan også prøve Fuglår, der vet jeg det er ledig fiske etter 11.juni

Her er forresten et bilde av Storskogmo/Fallet, der jeg fisker. Bildet er tatt i dag 17.mai

29uvy37.jpg

Endret av Nils Master

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem er det en skal kontakte vedrørende fiske på disse valdene?

Campingen og tullingen Haukø kjenner jeg allerede til.

Takk for gode tips

Hvorfor ikke prøve ukeskort på Lundamo ? Gamlevaldet :blush: Er jo blitt så billig der nå, etter at Frøken Grådig har overtatt gården !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke prøve ukeskort på Lundamo ? Gamlevaldet :blush: Er jo blitt så billig der nå, etter at Frøken Grådig har overtatt gården !

He He! Aldri i livet! Fru Grådig ska få ha det der i fred for mæ ja! Byr for sterkt imot min personlige integritet å bli med på det kjøret der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flasnes/Glømmen disponeres av Skogmo gjestgiveri. Du kan også prøve Fuglår, der vet jeg det er ledig fiske etter 11.juni

Her er forresten et bilde av Storskogmo/Fallet, der jeg fisker. Bildet er tatt i dag 17.mai

29uvy37.jpg

Det der så jo nesten lekkert ut.. Hvordan syns du (som så vidt jeg vet også fisker litt med flue) at mulighetene er fra land?

Er det dere som har tatt den på 14 kg? Ser dere mye fisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem er det en skal kontakte vedrørende fiske på disse valdene?

Campingen og tullingen Haukø kjenner jeg allerede til.

Takk for gode tips

Kongekomentar, Per L. Hehe.

Vi drar opp til Bjøra på fredagen.

Nærmere bestemt Himo/Rodum.

Har blitt en tradisjon med tidligfiske der de siste 4-5 åra.

Regner absolutt ikke med den store fangsten, men det blir fryktelig godt å

komme igang igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulighetene fra land i mai? Tja, hva skal man si? Maifisket i Bjøra er for spesiellt interesserte. Det er uhorvelig langt mellom laksene. Det snakkes om opp til 120 effektive rotimer på elva før det første hogget, og dette er de proffesjonelle roerne.......... Men for all del, om man har lyst til å tyvstarte sesongen litt, i ei nydelig elv i vakre omgivelser, så hvorfor ikke. Bjøra er flott den, om man legger igjen alle forventninger om laksehogg hjemme. Kontakt med laks er en ren bonus.

Det er svært langt mellom fiskene, man aner ikke om det overhodet finnes fisk på valdet man fisker, derfor velger iallefall jeg båtfiske i mai. Man forbedrer den allerede dårlige oddsen litt, med å ha redskapen i vannet hele tiden.

Det skal dog sies at det taes noen ytterst få mailakser på flue også, men da helst harlet fra båt.

Det var ikke vi som fikk den på 14, men kjenninger av oss. Jeg reiser oppover igjen på fredag og blir til mandag-tirsdag, deretter reiser jeg opp igjen neste fredag og blir til søndag.

Bjøra er underlig slik, den går under huden på deg og blir sittende...........

Her er et nydelig parti fra Nedre Flasnes, nedover mot Røttesmo:

25jh3rn.jpg

Endret av Nils Master

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulighetene fra land i mai? Tja, hva skal man si? Maifisket i Bjøra er for spesiellt interesserte. Det er uhorvelig langt mellom laksene. Det snakkes om opp til 120 effektive rotimer på elva før det første hogget, og dette er de proffesjonelle roerne.......... Men for all del, om man har lyst til å tyvstarte sesongen litt, i ei nydelig elv i vakre omgivelser, så hvorfor ikke. Bjøra er flott den, om man legger igjen alle forventninger om laksehogg hjemme. Kontakt med laks er en ren bonus.

Det er svært langt mellom fiskene, man aner ikke om det overhodet finnes fisk på valdet man fisker, derfor velger iallefall jeg båtfiske i mai. Man forbedrer den allerede dårlige oddsen litt, med å ha redskapen i vannet hele tiden.

Det skal dog sies at det taes noen ytterst få mailakser på flue også, men da helst harlet fra båt.

Det var ikke vi som fikk den på 14, men kjenninger av oss. Jeg reiser oppover igjen på fredag og blir til mandag-tirsdag, deretter reiser jeg opp igjen neste fredag og blir til søndag.

Bjøra er underlig slik, den går under huden på deg og blir sittende...........

Her er et nydelig parti fra Nedre Flasnes, nedover mot Røttesmo:

25jh3rn.jpg

Bildet her er samme sted som mitt bilde, men fra toppen og ned istedet. Denne plassen er perfekt for landfiske med flue, samme med Røttesmo. Øvre Flasnes er det også noen plasser som er bra for fluefiske fra land. Skogmo Gjestgiveri selger kort!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg