Hopp til innhold
nikander

Hjelp med døgnfluer

Recommended Posts

hei, trenger informasjon om de vanligste døgnfluene. Når klekker de? bilde? hvordan skille dem?

Hvorfor det ?

Er et rimelig enormt spørsmål du kommer med, mener du for hele landet ??

Hadde hjulpet godt om du begynte å spesifisere litt hvilket fylke du snakker om , hvor høyt du skal fiske osv...

Feks Leptoplebia Vespertina som er en av de vanligste døgnfluene vi har klekket vel alt i tidlig april i lavlandet på vestlandet, jeg så den såvidt på 400 moh i innlandet i en klar sjø nå i helga. Og når jeg kommer opp til Finnmark i Juli risikerer jeg og møte på den igjen.

Ett godt sted og begynne er her til superpris http://www.bokklubben.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=85AF37DFA90AB247D69FB9119A78CCA7.node3?rom=AK&enkeltsok=Insektl%C3%A6re+for+fluefiskere+P%C3%A5l+Krogvold&innsnevre=ja&button=+S%C3%B8k+&rom=AK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei, Nikander :)

For å ta en annen, om ikke nødvendigvis bedre tilnærming til spørsmålet ditt:

De første døgnisene du treffer på i stille vann er marginata og vespertina (brunsvarte i size 12-14 og respektive 14-16).

De ofte første døgnisene du treffer på i rennende vann om våren er Baetis rhodani (kremoliven farge, i size 14-16) Joa, den er mørkere på oversiden, men det fisken ser - undersiden av kroppen er som oftest kremoliven.

Så går det slag i slag utover i sesongen :clapping:

Endret av André Brun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:thumbup:

Hei, Nikander :)

For å ta en annen, om ikke nødvendigvis bedre tilnærming til spørsmålet ditt:

De første døgnisene du treffer på i stille vann er marginata og vespertina (brunsvarte i size 12-14 og respektive 14-16).

De ofte første døgnisene du treffer på i rennende vann om våren er Baetis rhodani (kremoliven farge, i size 14-16) Joa, den er mørkere på oversiden, men det fisken ser - undersiden av kroppen er som oftest kremoliven.

Så går det slag i slag utover i sesongen :clapping:

Takk for svaret.:thumbup: Binder en del fluer selv, kunne du gi meg dine favoritt imitasjoner av Marginata og Vespertina? og forresten artiklene dine i Jakt og Fiske er kjempebra! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor det ?

Er et rimelig enormt spørsmål du kommer med, mener du for hele landet ??

Hadde hjulpet godt om du begynte å spesifisere litt hvilket fylke du snakker om , hvor høyt du skal fiske osv...

Feks Leptoplebia Vespertina som er en av de vanligste døgnfluene vi har klekket vel alt i tidlig april i lavlandet på vestlandet, jeg så den såvidt på 400 moh i innlandet i en klar sjø nå i helga. Og når jeg kommer opp til Finnmark i Juli risikerer jeg og møte på den igjen.

Ett godt sted og begynne er her til superpris http://www.bokklubbe...%C3%B8k+&rom=AK

Takk for svaret :msn-wink:

grunnen til at jeg trenger hjelp er for at jeg vil lære meg litt Entomologi, forrige helg var jeg på Fagerfjell, der var det klekking av Vespertina eller Marginata. Etter det, ble jeg gira på å lære meg de forskjellige Døgnfluene :msn-wink: Jeg fisker en del fra 700 m.o.h og oppover. Buskerud, nermere bestemt Fagerfjell / Blefjell. Fisker også mye på Hardangervidda.

Endret av nikander

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:thumbup:

Takk for svaret.:thumbup: Binder en del fluer selv, kunne du gi meg dine favoritt imitasjoner av Marginata og Vespertina? og forresten artiklene dine i Jakt og Fiske er kjempebra! :thumbup:

Takk for det, Nikander :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg