Hopp til innhold
Salaren

Carron helline

Recommended Posts

Da fikk jeg plutselig grusomt lyst på en slik helline fra Carron som det av og til prates om her og der.

Jeg har følgende stenger som kan andvendes. Det blir ikke tale om noen ny stang i år!

• GL LPX 14' #9-10 3-delt
  • GL LPXe 13' #8-9 4-delt

• GL LPXe 14' #9-10 4-delt
  • GL LPXe 15' #10-11 4-delt

• Nolimits 14'6" #10-11 4-delt

Tenkte i første omgang at denne her http://www.carron.uk.com/product.php/15/30/spey-line-10-11-75ft-head-floating kunne bli et kjøp og at den også ville kunne fungere på 14 foterne selv om de er i klasse 9-10. GL stengene er jo stive og jeg bruker faktisk avkappede 10-11 klumper på 40 gram på 14 foterne. Nolimits stanga er merket 10-11 og med anbefalt snørevekt skrevet på klingen 38-42 gram. Tipper at Nolimits stanga som sikkert er veldig lik Loop/LTS sin 14'6" kanskje blir den som best fungerer med en slik helline. Den kaster ivertfall utmerket med 40 grams klumper på 13 meter. Alternativet er jo 15 foteren som bruker 44 grams klumper på 13,3 meter.

Kommentarer motaes med takk

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Da fikk jeg plutselig grusomt lyst på en slik helline fra Carron som det av og til prates om her og der.

Jeg har følgende stenger som kan andvendes. Det blir ikke tale om noen ny stang i år!

• GL LPX 14' #9-10 3-delt
  • GL LPXe 13' #8-9 4-delt

• GL LPXe 14' #9-10 4-delt
  • GL LPXe 15' #10-11 4-delt

• Nolimits 14'6" #10-11 4-delt

Tenkte i første omgang at denne her http://www.carron.uk.com/product.php/15/30/spey-line-10-11-75ft-head-floating kunne bli et kjøp og at den også ville kunne fungere på 14 foterne selv om de er i klasse 9-10. GL stengene er jo stive og jeg bruker faktisk avkappede 10-11 klumper på 40 gram på 14 foterne. Nolimits stanga er merket 10-11 og med anbefalt snørevekt skrevet på klingen 38-42 gram. Tipper at Nolimits stanga som sikkert er veldig lik Loop/LTS sin 14'6" kanskje blir den som best fungerer med en slik helline. Den kaster ivertfall utmerket med 40 grams klumper på 13 meter. Alternativet er jo 15 foteren som bruker 44 grams klumper på 13,3 meter.

Kommentarer motaes med takk

Salaren

Min erfaring med LPXe er marginal, men jeg tror ikke det er en typisk langlinestang. Men kaster du klumper på 18 meter og 55 g, så bør det gå. Carron-linene har blitt litt endret til årets sesong. Etter hva jeg har fått opplyst, har linene blitt litt tyngre og optimalisert for å vende polytipper. Det tilsier brattere fronttapering. 75 foteren har en lang baktapering, mine omtrent 20 fot, så du kan godt trekke inn en stanglengde uten at det går ut over kasteegenskapene. På 15 foteren bør det absolutt gå. 10/11 linen vil normalt veie litt under 60 gram, men det varierer litt. Jeg kastet Carron 75 10/11 med en Sage Euro 1501, heller ikke en typisk langlinestang.

Jeg kom ellers på en annen lang klump. Steve Godshall samarbeider med Bob Meiser og jeg ser at han kalles en magiker når det gjelder å skreddersy liner. Jeg fikk en slik klump nettopp, tilpasset en 16 foter. Selve klumpen er ca 43 gram og 43 fot med løkke i begge ender. Meningen er å bruke f.eks en 15 fot Rio spiss på opptil 9,5 gram fremst. Jeg prøvde nå i helgen med en Rio #7 synk 3 spiss på ca 6,5 g. Klumpen ble da ca 50 g og omtrent 17,5 m. "It will fly as a bird" skrev Steve Godshall, og det gjorde den.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så du mener en 65ft slik som denne http://www.carron.uk.com/product.php/8/15/spey-line-10-11-65ft-head-floating vil være et bedre valg i mitt tilfelle..? Man burde vel få en noenlunde match på ivertfall en av de stengene som jeg har.

Mulig du nevnte det men allikevel, hva er klumpvekten på http://www.carron.uk.com/product.php/8/15/spey-line-10-11-65ft-head-floating

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så du mener en 65ft slik som denne http://www.carron.uk.com/product.php/8/15/spey-line-10-11-65ft-head-floating vil være et bedre valg i mitt tilfelle..? Man burde vel få en noenlunde match på ivertfall en av de stengene som jeg har.

Mulig du nevnte det men allikevel, hva er klumpvekten på http://www.carron.uk.com/product.php/8/15/spey-line-10-11-65ft-head-floating

Salaren

65 fot linen er nok et sikrere valg valg siden vi ikke vet om stengene dine orker en 75 fot line. Det beste er selvsagt å prøve før du bestemmer deg. Jeg har ikke 65 10/11, men du kan få låne en 75 10/11 av meg. Den er av den gamle sorten, men går den så går den nye. Kanskje du kan få låne Nextcast også, jeg skal sjekke litt. Vektene på Carron finner du under. Jeg knabbet dem fra et UK forum. Jeg vet hvem som var avsender der, så de stemmer nok, men husk at vektene varierer noen gram +/-. De nye linene står øverst, "Next generation". De gamle er er "Classic".

Knut

NEXT GENERATION CARRON JETSTREAM

LINE SPECIFICATIONS

65ft Head

Blue head, Green running line

8/9 47 grams - 725 grains

9/10 52 grams - 802 grains

10/11 56 grams - 864 grains

11/12 60 grams - 925 grains

Jetstream Pro-line 65ft Head

Orange head; Blue running line

10/11 50 grams - 770 grains

75ft Head

Blue head, Orange running line

9/10 50 grams - 771 grains

10/11 56 grams - 864 grains

11/12 62 grams - 968 grains

85ft Head

Light Grey head; Red running line - same as old 85 colour

10/11 62 grams - 969 grains

11/12 68 grams - 1049 grains

CARRON JETSREAM CLASSIC

LINE SPECIFICATION

8/9 65ft head - 680 grains

9/10 65ft head - 747 grains

10/11 75ft head - 861 grains

11/12 75ft head - 921 grains

10/11 85ft head - 938 grains

11/12 85ft head - 1000 grains

10/11 95ft head - 972 grains

11/12 95ft head - 1075 grains

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei der

Stor takk til deg for svært god informasjon. Jeg er en av de som liker å sette meg godt inn i sakene før jeg tar en avgjørelse og din hjelp her kan neppe bli bedre.

Basert på tidligerer erfaringer så kan man vel si at jeg er en av de som har lært ting vedr. klumper, stenger og snører "the hard way". Selv om man har bestilt, målt, veid, kappet, sydd looper, limt og testet, ikke alltid med like godt resultat så har man ivertfall hatt stor glede av det man har holdt på med og så begynner man etterhvert å få verdifulle erfaringer såvel med på kjøpet.

Det vil nok være mest intresant å skaffe en heline i flyt nå i begynnelsen. Alle mine godt tunede flytklumper ferdigjør jeg med løkker i begge ender og jeg andvender Loops ferdige Loopede(og i begge ender) polyleadere på 10 fot. Men disse polyleaderne i synk eller fast sink så sikrer jeg god ankring samt at flua kommer seg litt ned og unngår striping. Dette er dog for mine flyteklumper men jeg hadde forestilt meg at når jeg endelig får en Carron line så ville det være naturlig og sette en loop på fronten her og slik at jeg kan fortsette og andvende loopede polyleadere i forskjellige synkegrader. Ser du noe problemer i en slik kombinasjon vedr. Carron heliner..?

Jeg sier takk for din velvilje til å låne meg en Carron slik at jeg kan få teste denne på 2-3 stenger. Da har jeg et mye bedre utgangspunkt før jeg endelig bestiller meg en. Om det blir fra Nordisk eller fra UK får vi se etterhvert. Ser jo ut som det er noen hundralapper billigere å få den fra UK. Skulle du vite om en annen plass å bestille så gi meg et hint.

Jeg er et stykke unna for tiden på jobb men jeg sender deg heller en PM når det nærmer seg.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Polytipper går fint, men jeg vet ikke om Loop sine på 10 fot går. Jeg bruker Airflo sine på 5 fot, eller kapper og tilpasser lengre polytipper. Vanligvis blir de mellom 6 og 8 fot.

Vær obs på at UK-prisen er uten moms. Du må plusse på 25% for moms og ca 100 kr for tollbehandling, så prisforskjellen er ikke så stor som en skulle tro. På Nextcast og CND har Nordisk amerikanske priser + moms.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg