Hopp til innhold
Kpg

Tips til vadebukse m/sko

Recommended Posts

Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe av vadere/sko. Har tenkt litt på Guideline Alta bukse/sko, da jeg helst vil ha bukse med glidelås. Utstyret skal kun brukes i elv, har dere innspill om bukse/sko til ca 4k som er bedre i bruk enn nevnte GL produkter, så skal dere bare si ifra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er litt usikker på hva jeg skal kjøpe av vadere/sko. Har tenkt litt på Guideline Alta bukse/sko, da jeg helst vil ha bukse med glidelås. Utstyret skal kun brukes i elv, har dere innspill om bukse/sko til ca 4k som er bedre i bruk enn nevnte GL produkter, så skal dere bare si ifra :)

http://www.mmfiske.no/?ItemID=1800

Har hatt disse et par mnd og er så langt kjempefornøyd. Et par gode sko til en liten tusing http://komplettfritid.no/product/guideline-tracker-vadesko, og du skal være godt innenfor budsjettet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er disse tracker-skoa store på størrelse? Har str 13 i mine rapala sko(pro wear?) og de kunne ikke vært no mindre.

Endret av Kpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Eg bruker Simms G3 og er veldig fornøgd. Har hatt mine i 1 sesong, og brukt den også nå i vinter i sjøen på SØ fiske, holder godt på varme og er ganske robuste.

Koster litt, men om du fiske en del, og har lyst på vadere som tåler en liten trøkk så vil eg anbefale Simms G3 ( Den har ikkje glidlås, vist de er et møst så må du opp på Simms G4 versjonen)

Sko bruker eg Simms Freestone trur eg dei heiter, heilt ok sko. Vist du er litt flink å prute så klarer du sikkert å fikse G3 vadera og Skoa til rundt 4000 - 4500 kr.

Endret av Lasse Løkkebø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Eg bruker Simms G3 og er veldig fornøgd. Har hatt mine i 1 sesong, og brukt den også nå i vinter i sjøen på SØ fiske, holder godt på varme og er ganske robuste.

Koster litt, men om du fiske en del, og har lyst på vadere som tåler en liten trøkk så vil eg anbefale Simms G3 ( Den har ikkje glidlås, vist de er et møst så må du opp på Simms G4 versjonen)

Sko bruker eg Simms Freestone trur eg dei heiter, heilt ok sko. Vist du er litt flink å prute så klarer du sikkert å fikse G3 vadera og Skoa til rundt 4000 - 4500 kr.

Mulig simms har veldig gode vadere, har aldri prøvd et par. men Jeg fisker en god del, sommer, høst, vinter og vår i sjø og elv. Hos meg er vadere forbruksvare. Før eller senere så faller du å slår hull i buksa/en stein kommer inn i skoa og gnager hull på sokken etc etc. Jeg tenker som så at å bruke 4-5-6000 på vadere er i mine øyne "tuillåt". Synes det er mye bedre å kjøpe ei bukse til 1-2000 på et godt tilbud. Da varer buksa somregel 2-3 sesonger før den er såpass dynket med aquasure at jeg med god samvittitghet kan innvestere i ei ny ei. Legger heller de ekstra tusenlapppene i stang/snelle. Men er nok mange som har andre meninger enn meg der. tracker skoa opplever jeg som helt "normal" i str.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig simms har veldig gode vadere, har aldri prøvd et par. men Jeg fisker en god del, sommer, høst, vinter og vår i sjø og elv. Hos meg er vadere forbruksvare. Før eller senere så faller du å slår hull i buksa/en stein kommer inn i skoa og gnager hull på sokken etc etc. Jeg tenker som så at å bruke 4-5-6000 på vadere er i mine øyne "tuillåt". Synes det er mye bedre å kjøpe ei bukse til 1-2000 på et godt tilbud. Da varer buksa somregel 2-3 sesonger før den er såpass dynket med aquasure at jeg med god samvittitghet kan innvestere i ei ny ei. Legger heller de ekstra tusenlapppene i stang/snelle. Men er nok mange som har andre meninger enn meg der. tracker skoa opplever jeg som helt "normal" i str.

Ja, vadere er en forbruksvare det er eg heilt enig i.

Men ut fra prisen som Kpg skreiv (4000 kr), så burde Simms G3 vurderes, og er vel ikkje så mangen som kan ta vekk at Simms er kanskje det beste innafor vadebukse.

Men som du skreiv AMoe, vadere er forbruksvare, og skal du ha deg ei ny stang/snelle så er det et alternativ å legge mindre penger i vadere og et par ekstra lapper i stang/snelle. Men G3 bør vere et godt alternativ, ifølge meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er enda usikker på hvilken vadebukse jeg skal kjøpe. Har tenkt veldig på Simms Guide sko, evt Korkers, noe innspill om disse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Når det gjelder bukse så har jeg Simms Freestone og Simms G3. begge er bra. Freestone buksa brukes når det er varmt, G3 ellers. G3 buksa er som en tank, liksom ingenting som stopper den. Ellers har jeg hørt en del bra om Visionbuksene, især Rapidor.

Har både Freestone og Rivershed sko. Begge er gode, spesielt Rivershed skoa. Mange sko jeg ikke har prøvd men jeg vil nok bli noe overrasket hvis det er sko der ute som er vesentlig bedre enn Rivershed skoa. De er veldig stødige og slitesterke. De er også foret med stoffbelagt neoprene. De er da mer skånsom mot sokken på buksa, samt at be er veldig behagelig på foten.

Mvh

Hans Bjarne Tennøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Anbefaler Korkers på det varmeste, behagelige sko..har traska halve laksefjordvidda rundt med mine Cloudveil 8x vadere og korkers sko.

Amoe skriver at det er galskap å bruke noen lapper på vadere. Vel, min erfaring er at man gjerne kan bli litt klam og fuktig i billigvadere, spesielt om det er varmt og man skal røre litt på seg. Cloudveil er vel de eneste som bruker goretex i tillegg til simms, og det merkes jævlig godt på pusteegenskapene. Hadde noen Scierra Hydravent vadere tidligere, som skulle være top of the pops hva angår pusteevne..meg midt i kaviarstjerna. De kan ikke sammenlignes med de jeg har idag.

For rundt 4000 kan du vel greit få Simms Headwaters og Korkers Cross Current (det er de jeg har).

Vaderne finner du på flue.no, skoene på mmfiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt Vision extreme zip i 3 sesonger før det ble et stooort hull i skrittregionen. De er brukt hardt med gåing i kratt og skliing over steiner etc, og er veldig solide. Er uaktuelt å gå tilbake til vadere uten glidelås helt ned etter å ha hatt slike, så de anbefales! De får du relativt billig på skittfiske.no (1 499,- tror jeg). De videreføres av vision nå bare med små sokker.

Jeg var hvertfall så fornøyd med disse at jeg før årets sesong har bestilt de nye Vision ikon zip, som er en videreutvikling av extreme zip buksa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Anbefaler Korkers på det varmeste, behagelige sko..har traska halve laksefjordvidda rundt med mine Cloudveil 8x vadere og korkers sko.

Amoe skriver at det er galskap å bruke noen lapper på vadere. Vel, min erfaring er at man gjerne kan bli litt klam og fuktig i billigvadere, spesielt om det er varmt og man skal røre litt på seg. Cloudveil er vel de eneste som bruker goretex i tillegg til simms, og det merkes jævlig godt på pusteegenskapene. Hadde noen Scierra Hydravent vadere tidligere, som skulle være top of the pops hva angår pusteevne..meg midt i kaviarstjerna. De kan ikke sammenlignes med de jeg har idag.

For rundt 4000 kan du vel greit få Simms Headwaters og Korkers Cross Current (det er de jeg har).

Vaderne finner du på flue.no, skoene på mmfiske.

Vel sa ikke at det var galskap å ut med noen lapper på vadere. Sa at det var galskap å ut med 4-5-6 lapper for å få med glidelås på simms (g4). I alle fall det jeg mente. Selvfølgelig puster simms vadere bedre enn mange andre, men vurder bruken. Jeg kjører stort sett fram til lakselva/sjøen/vannet og går de siste 100 metrene. For meg så er det bra nok at buksa puster sånn passe. Blir helt andre krav om du skal gå innover vidda iført buksene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel sa ikke at det var galskap å ut med noen lapper på vadere. Sa at det var galskap å ut med 4-5-6 lapper for å få med glidelås på simms (g4). I alle fall det jeg mente. Selvfølgelig puster simms vadere bedre enn mange andre, men vurder bruken. Jeg kjører stort sett fram til lakselva/sjøen/vannet og går de siste 100 metrene. For meg så er det bra nok at buksa puster sånn passe. Blir helt andre krav om du skal gå innover vidda iført buksene.

Japjap! Klart, er formålet kun å holde deg tørr når du står i elva, og det ikke skal løpes opp og ned elver og vidder, så kan man fint gå for noen billigere. Hydravent vaderne mine (som varte 2,5 sesonger) kosta 2-3000 med sko, så synes ikke det var så ille å legge på en lapp til for en helt annen kvalitet og pusteevne, så gjenstår det bare å se hvor lenge de varer med min harde bruk. Vedlikeholdet skal det i allefall ikke stå på..

Her oppe må man gjerne krysse noen småelver og en haug med myrhull for å komme deg til "godplassen", og da er det like greit å ha vaderne på.

Og for å svare trådstarter på GL Alta vaderne, så styr unna!! En kompis hadde 2-3 slike vadere på èn sesong. Problemet var at de var lekk, det typiske var at de var lekk i logoen på leggen. Når 3 forskjellige vadere har samme feil, så sier det meg at det i allefall er et gjenganger problem.

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har brukt "alt som finnes" opp gjennom årene og ingenting er BARE perfekt! Men på slutten forrige sesong kjøpte jeg bukse fra Cloudveil og sko fra Korkers; Uslåelig kominasjon så langt! Ei pustende bukse som faktisk puster - og likevel er tett, og sko som sitter som støpt på labben. Og så genialt å slippe de hersens skolissene og våte knuter! Så gjenstår bare å se på levedyktigheta til vidunderplaggene. Spesielt er jeg spent på buksa som både skal tåle vanlig fiskebruk og også ganske mange timer i elvebåten. Negativt så langt:Budsjettet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå får du Patagonia Guidewater(utgående modell) fra diverse selgere på Ebay for mellom 160-250 dollar. DET er røverkjøp, har akkurat bestilt et par selv, fikk de for rundt 1300,- inkl. frakt og norsk moms. Har hatt Patagonia-vadere i 6 år, kjøpte de på salg for 150 dollar da, og de er fortsatt gode som gull, bortsett fra at de alltid har vært litt for korte til meg, så i år investerte jeg i nye vadere, og lar fruen overta de gamle. Når de er utslitte, sender jeg de inn til Patagonia,hvor de blir resirkulert, og får enten nye vadere eller et gavekort fra Patagonia. I min bok blir det ikke bedre enn det! ebay-selgeren/butikken jeg bestilte fra hete anglershabitat, og var veldig raskt ute med informasjon og forsendelse etter at handelen var i boks, men det finnes andre på ebay også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk pris på G3 og Rivershed sko idag...4800,-...stort lavere enn det kan bli vanskeli trur e

Hei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bestemt meg for Simms Guide sko, prøvde de her om dagen og de var helt fantastisk på foten. Vadebukse var jeg litt usikker på enda, Scierra cc6 eller Vision radipor vurderes, noe og si om disse scierra vaderne? Har G3 i bakhodet, men har lyst på bukse med zip.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Anbefaler Simms Freestone buksa , dersom du finner den "gamle på tilbud"

Anbefaler helt klart løse sko istedenfor sammensveiset m støvel( har ikke Alta det? eller tar jeg feil nå?)

Guide boot fra Simms er fantastisk , har både denne og FS2 skoen , der ( i tørr tilstand) guiden er lettere , over 100 gram , jeg får kegge til at mine guide har filt , og fs2 har Vibram , så kanskje ikke den mest faire vektseansen.

Har kjøpt en Patagonia bukse jeg nå , etter 12 år med kun Simms , Det fine med de er hektesystemet på selene , når man må gjøre sitt fornødende innimellom , lurer på hvor mange ganger jeg har plundret med seler som kryper oppunder gensern......

Hadde bare lyst til å prøve noe nytt , ikke brukt den enda , men den ser svært solid ut......

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg