Hopp til innhold
Tom Syversen

Muligheten for to stenger med en ekstra stangdel.

Recommended Posts

Hei til alle med stangbygge interesse.. Jeg har startet stangbroduksjon på basis av min integrerte patent Switchbutt, som jeg merker betydelig interesse for i USA (lite her i landet)

Min 2 hånds forlengelse gir veldig stor avstand mellom grepet på for eks. en 10 foter. og stangen kunne godt ha blitt forlenget med en "extension"  mellom bunndel og den neste.

slik demofilmen fra deg Tom viste

Det er imidlertid helt latterlig å forlenge en 9 foter med 3 fot og så skulle kaste enhånds med den. Nytten av en forlengelse kommer kun når du kan switch'e til tohånds funksjon..ikke sant.

Mine tester viser at en sterkt progressiv enhånds med temmelig solid bunndel, som f.eks Sage one 10' #7 og 8, uten vansker kan forlenges litt når switchbutten er utdradd og man skal til å kaste 2 hånds.

Det forutsettes dog at stangen er en 4 delt stang med solid "rygg" og at forlengelsen ikke er mer en 1 fot eller maks 1 og en halv.(45 cm). Stangen blir da merkbart flatere i aksjonen og endres til en utmerket speystang, Snørevekten kan beholdes, og bør ikke økes, Da går det ut over linehastigheten på spey framsleng. Jeg holder og på med å utvikle en spesiell Guide-ring til denne lille forlenger (ca 40 cm). som er laget slik at du kan smette inn fluelina, og slipper å "rigge om". Forlengeren lager jeg selv, ved hjelp av pultruderte kullfiberrør som er ca dobbelt så høy psi (modulus) som på blanks av i dag. De er med andre stokk stive og ekstremt lette. Mye håndarbeid med tilpassing, men tror det går..

Dette er altså ikke noe "sprøtt påfund" men det egner seg kun til stenger som er 4 delt i utgangspunkt, og har switch 2 hånds grep og med brukbar avstand mellom fremre og bakre hånd.

Jeg er meget interessert i seriøse tilbakemeldinger på mitt produkt, og kanskje tanker om at stangen ikke bare kan switches fra enhånds til tohånds, men også kan forlenges til en ok 12 foter, kanskje kasteteknisk nesten 13 fot. Se mer på www.switchbutt.com -praktisk inform-øvet enhånds & tohånds-.

mvh Gisle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder