Hopp til innhold
kvinalax

Kvina 2011

Recommended Posts

Hei hei!

Da har våren kommet til dalen,snøen smelter fra høge hei nå og vannføringen er på ca 115kbms i Kvina.Litleåna går også flomstor.

Regner med vinterstøingene setter nasen utover mot fjorden nå.Og at snart noen blanke kjempelakser setter kursen opp elva :thumbup:

Det ble ingen grunndig gytetelling i høst/vinter da høy vannføring og plutselig isdekke ødela for dette,de fikk sjekket litt,var sånn midt på treet ca.

Vi får håpe på god vannføring i mai,god oppgang og en bedre fiskesommer her i sør enn det dårlige fjoråret.

Sira/Kvina har også enkelte prosjekter i Kvina iløpet av året så får vi se hva slgs påfunn de kommer med.

Fiskereglene/kvoter har jeg ikke hørt noe om enda,får håpe de forskjellige elveierlagene kan bli enige om felles regler/kvoter i år.

Fisketiden ser ut for å bli den samme ihvertfall 1juni til 25 august.

Da får jeg bare ønske alle som har tenkt å prøve seg her i sommer skitt fiske,og så kan det regne i bøtter og spann fra 18 mai og utover for min del :scared:

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Stakkars ihjelregulerte elv.......Håper det blir lagt litt kjærlighet i vassdraget, og ikke bare rør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

106226_s.jpg

HE HE,dette var vel mer ett rett bilde på 2010 sesongen.

Får håpe bildet etter denne sesongen er av en helt annen karakter :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HE HE,dette var vel mer ett rett bilde på 2010 sesongen.

Får håpe bildet etter denne sesongen er av en helt annen karakter :biggrin:

Er de ferdige med byggingen av broen, og har de fjernet oppdemningen på nedsiden av "mega"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er de ferdige med byggingen av broen, og har de fjernet oppdemningen på nedsiden av "mega"?

Broen er ferdig ja,så nå er det bare megalakser som står for oppdemningen på nedsiden av mega :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan har vannføringen vært i Kvina i vår? Nok til at det kommer Laks opp?

Det har vært brukbart, men er lite nå. De første laksene pleier gå i slutten av april, så med den vannføringa som har vært kan det allerede være laks på elva. Men skal det være bra fiske første juni er en nå avhengig av regn.

vannforing_stegemoen.png

(linket fra sirakvina.no)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da får vi satse på masse regn i Mai, selv om jeg blir upopulær hos resten av familien :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da får vi satse på masse regn i Mai, selv om jeg blir upopulær hos resten av familien :msn-wink:

Masse regn ser det ut som vi får helt fram mot sesong start.Kvina var her om dagen oppe i 50 kbms ca,og er nå stigende igjen.

Det er også meldt mye regn de neste dagene og regndager fram mot 1 juni,så i år tror jeg vi får bra vannstand før og ved åpningen av sesongen 1 juni.

Om det er gått laks på elva er jeg sikker på,men hvor mange det vet jeg ikke,blir iallefall spennende og åpne sesongen på bra forhold og med tanke på at laksen har hadt fine forhold på å vandre opp i elva flere ganger i april og i mai, dette blir spennende.

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da var vårets gytetelling unnagjort for Kvina sin del,uten at jeg fikk deltatt i år dessverre.

Resultatene var meget oppløftende,alle gytestrekk og telle stasjoner viste nye rekorder når det gjaldt antall fisk observert og antall gytegroper.

Største laksen var rundt 120cm....

For sjøauren var det visst mye fisk i alle de kontrollerte bekkene,god framgang her også.

Blir nok spart endel sjøaure med de nye garn lovene som ble tredd i kraft i år ,noe oppsynet kunne bekrefte da det var mindre garn rundt hidra og fedafjorden i år enn tidligere som sto ulovlig.

Får håpe den gode framgangen gir mer tilbakevandrende laks i framtiden,regner med resultatene har vært bra i audna og lygna også

Mvh Kvinalax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg