Hopp til innhold
Goku

Klassiske laksefluer

Recommended Posts

Følte at det var på tide med en ny post på klassiske laksefluer :blush:

Fra Diavlo: mønster av J. P. Traherne. Bundet på 4/0 i bindestikke.

Popham: fra Kelson's "The Salmon Fly", bundet på 3/0 (?) antikk krok, også bundet i stikka.

Ukjent mønster: kopi av en antikk flue med ukjent opphav, spesielt med flua er quetzalfjær i vingen. Flua er bundet på 8/0 krok i hånda med tjukk Naples silke på gammaldags vis.

Endret av Goku
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Makan til kunstverk - og for en tålmodighetsprøve det må være å sette i gang og fullføre slike prosjekter der hver minste detalj er perfekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Black Agrus (Traherne). Har tatt noen år å bare samle opp materialer til denne fluen, men er fornøyd med resultatet!

Edit: La inn en illustrasjon fra de gamle bøkene..

Endret av Goku

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så imponerende flotte fluer. :biggrin: Så vet vi at tålmodigheten din strekker jeg lengre enn de fleste ved bindestikka.

Denne var både ny og strøken:

http://www.fluefiske.net/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=9464

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan jo ikke være bare Long som poster her. Surret ferdig en Dusty Miller 3/0 i påsken mellom fiskefluene.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et fantastisk arbeid eller vil heller kalle det kunstverk :clapping: Men da kommer spørsmålet slik : er dette en sport i fiskesporeten og biter fisken betydelig bedre på slike fluer eller er det bare oss fiskere som blir imponert . For min del satt jeg med et lass med fjær og farger som jeg satte sammen no lignede fluer før i tiden , i de senere år binner jeg enkle fluer med få farger og syns nesten jeg lettere får fisk . Ja ja man har vel fått bedre erfaring da og bruker line og stang bedre nå . Revehårfluer er min favoritt. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker og bukker for hyggelige tilbakemeldinger! Flott Dusty Miller Steinar, gleder meg alltid til å se klassikere fra deg! Haddde vært gøy å se klassikere av Thomas og Oddbjørn her også, er bare å poste 8)

Men da kommer spørsmålet slik : er dette en sport i fiskesporeten og biter fisken betydelig bedre på slike fluer eller er det bare oss fiskere som blir imponert .

Svar til Sofus: Fisken biter ikke bedre på slike fluen - punktum! Disse klassiske fluene ble skapt under Viktoria-perioden, så alt var jo ganske pompøst og praktfullt på den tiden, selv fiskefluene.. Men en krok med en dæsj hårstump vil sikkert fiske like godt som en fulldressa klassiker, om ikke bedre.. Tror ikke laksen vil bry seg om det er brukt krikkand eller pintail i vingen, eller om det er brukt bustard eller mørk kalkun.

Jeg binder disse fluene fordi jeg ser det estetiske i dem, ikke det praktiske. For en kar som meg, som engang ikke fisker..!, så passer det meg ypperlig! Samtidig er det en god måte å ta vare på gamle tradisjoner og holde det levende. Er jo stas å se hva folk i gamle dager brukte før vi forbedret fiskefluene våre.

Som amatørkunstner så liker jeg å idealisere noen av fluene jeg binder. Noen kaller dem "cartoon flies", en betegnelse som passer godt til åssen jeg binder! På en måte kombinerer jeg male/tegnekunsten min med fluebinding, slik at det ser ut som jeg "maler" fluene mine. Når jeg binder fiskefluer, så blir det helt annerledes med tanke på hvordan fluene ser ut..

Long

Endret av Goku

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja godt svar ' Goku ' og det er artig og se på disse kunstneriske fluene fra gamledager . Så lykke til videre med din stilige hobby . :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny flue: Princes Mixture av Kelson. Bundet på en håndsmidd krok fra en kompis som selger slike. Har brukt svart kakadue i vingen, som er helt nydelig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

The Chatterer (Traherne). Kroken er håndlaget av meg, har brukt noen år på å samle materialer til denne fluen, ble endelig ferdig i sommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

KUDOS!!!

Den i midten av de 3 siste ser jo ut som en tidlig turbodisc-flue! :shock:

Men fisker du med disse Goku?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisker ikke i det hele tatt Ken :) Mange sier jeg burde starte, så må jo nesten gjøre det en gang... Ser jo fryktelig gøy ut da, utenom at det høres komplisert ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siste fulldressede klassisk: Golden Parson (Francis Francis)

Har nå vurdert å begynne med fluefiske (etter 12 år med bare fluebinding), så blir spennende å se hva som skjer tiden framover :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg