Hopp til innhold
Kjetil Bjørklid

Carron-liner

Recommended Posts

Nå begynner den gamle Hardy lina mi å bli litt sliten, og det er på tide å anskaffe noe nytt. Selvsagt har Hardy gode liner, men nå har jeg hørt så mye om Carron at jeg begynner å bli veldig interessert. Har imidlertid ikke lyst til å handle i blinde, og vet at det helt sikkert er noen der ute som kan ALT om disse linene. :msn-wink:

Bruker (nesten) utelukkende hel-liner i mitt fiske.

Skal rigges på ei 14 fot klasse 9/10. (LTS X-1/X-2)

Forskjell i "oppførselen" til 65 fot kontra75 fot liner? (Flyt, men int kan også være aktuelt)

Andre aktuelle linelengder? Fordeler/ulemper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nå begynner den gamle Hardy lina mi å bli litt sliten, og det er på tide å anskaffe noe nytt. Selvsagt har Hardy gode liner, men nå har jeg hørt så mye om Carron at jeg begynner å bli veldig interessert. Har imidlertid ikke lyst til å handle i blinde, og vet at det helt sikkert er noen der ute som kan ALT om disse linene. :msn-wink:

Bruker (nesten) utelukkende hel-liner i mitt fiske.

Skal rigges på ei 14 fot klasse 9/10. (LTS X-1/X-2)

Forskjell i "oppførselen" til 65 fot kontra75 fot liner? (Flyt, men int kan også være aktuelt)

Andre aktuelle linelengder? Fordeler/ulemper?

Hei.

Jeg bruker stort sett bare helliner (lange) jeg også. Jeg har en haug med Carron liner fra 65 til 95, også et par intermediate og synkliner.

Carron kom på en måte med en ny kolleksjon ifjor. Linene ble tofarget. Jeg vet ikke om taperingene ble endret, men har en mistanke om at noen liner er endret. Jeg har bare en av de nye. En 65 9/10. Jeg bestilte en 75 9/10, men fikk noe annet. Ifølge James Chalmers fikk jeg en feilproduksjon. Fargene er 75, taperingen er 65. James har lovet meg en ny 75 så snart de produsert.

Den nye 65 linen er veldig god. Den er også forskjellig fra den gamle 65 9/10 som jeg også har (også svært god). Den gamle har klump på 71 fot og veier 47 gram. Den nye er 65 fot og 49 gram.

Jeg har flere av de gamle 75 linene. Forskjellen mellom 75 og 65 er lengden, rett og slett. Begge har lang fronttapering, kort belly, lang baktapering og er lett å løfte og lett å kaste med. Du kan presentere så lett at du kan fiske småørret med tørrflue. Jeg har prøvd. Det kan kaste langt med en Carron eller kort. På en 75 som har fronttapering på rundt 15 m, kan du bare holde fronten utfor stangtupen, en lang fortom og enkelt vippe fluen omtrent 23-25 m vekk. Selvsagt uten å skyte, trekk inn line etc.

Om du kan kaste en 75 på en 14 foter er opp til deg og stangen. 75 foteren har omtrent 76-78 fot klumper. Du må trekke litt av baktaperingen inn i stangen for å få overført kraft. Men ikke mer enn 5-8 fot. Dvs at du kaster med rundt 70 fot/21 meter utenfor stangtoppen. Den lange baktaperingen gjør at du kan trekke inn mer uten at det går ut over kasteegenskapene og fint om det blåser, er trangt e.l. Du trenger ikke mye rom bak deg for å bruke linene. Mange tror det, men jeg klarer meg fint med to-tre meter til skogen med en 85 line. Det er de jeg bruker mest.

Du gjør ikke noe dumt om du kjøper deg en Carron. Faren er at du får lyst på mange flere, og det ene drar det andre med seg.

Ellers så finnes det et par andre veldig gode lange helliner også. CND og Nextcast.

Jeg vet ikke hvor du bor, men er du i nærheten er det jo enkelt å få prøve litt av hvert.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for god og informativ tilbakemelding! Bor ved "verdens beste" lakseelv - Reisa - og har en følelse av at det er stykke unna der du bor..

At det finnes en masse bra liner der ute som er bra er jeg klar over, men samtidig har jeg verken tid - eller råd - til å prøve ut all verdens produkter. (skal jo fiskes også :biggrin: ) Carron linene har jeg bare hørt godord om, så derfor har jeg lyst til å prøve dem. Er ikke noen mesterkaster, men behersker spey sånn noenlunde. Får i alle fall fisk! Har en følelse av det blir innlogging på Carron - sidene i løpet av kvelden! :clapping:

Tight lines!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for god og informativ tilbakemelding! Bor ved "verdens beste" lakseelv - Reisa - og har en følelse av at det er stykke unna der du bor..

At det finnes en masse bra liner der ute som er bra er jeg klar over, men samtidig har jeg verken tid - eller råd - til å prøve ut all verdens produkter. (skal jo fiskes også :biggrin: ) Carron linene har jeg bare hørt godord om, så derfor har jeg lyst til å prøve dem. Er ikke noen mesterkaster, men behersker spey sånn noenlunde. Får i alle fall fisk! Har en følelse av det blir innlogging på Carron - sidene i løpet av kvelden! :clapping:

Tight lines!

Tenkte meg det var Reisa, evt Lakselv eller Målselv etter navnet.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tight lines!

Vet ikke om du har nådd å oppdage det, men Carron har en veldig strikt policy ift å sende liner til Norge. Grunnen er etter det jeg har hørt en avtale de har med Streamstix som importerer linene til Norge. Mao, det er ikke mulig å bestille liner direkte fra UK. Du må i så fall kjøpe linene mens du er i UK eller handle via en bekjent der borte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke om du har nådd å oppdage det, men Carron har en veldig strikt policy ift å sende liner til Norge. Grunnen er etter det jeg har hørt en avtale de har med Streamstix som importerer linene til Norge. Mao, det er ikke mulig å bestille liner direkte fra UK. Du må i så fall kjøpe linene mens du er i UK eller handle via en bekjent der borte.

Dette stemmer ikke med min erfaring. Jeg kjøpte en Carron-line fra UK tildligere i vinter. Ingen problem, og en bittelitt hyggeligere pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Carron lager meget gode liner, og jeg har samme erfaring som Knut at disse linene kaster lett og ubesværet. Carron har imidlertid lang og lett spiss,og kaster derfor best lette og små fluer. Dersom du bruker store fluer, går det an å kutte spissen på Carronlina 50-75 cm for bedre overrulling.

Et godt alternativ er også Across lina til LTS som i år også kommer med synkespiss. Denne lina er ca.18 meter lang og 52 gram, har mere vekt fremover i spissen enn Carron, kaster lettere norske laksetuber også i vind og er ei meget bra langklump fiskeline. Lina kan kappes i bakkkant 1-1,5 meter om du synes den er lang.

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke jeg opplevd i allefall, bestilte rett fra sidene deres uten noen problemer. Betalte 50 pund for lina, no questions asked.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg