Hopp til innhold
Pål Andersen

Tidligfiske

Recommended Posts

Har blitt kontaktet av en fyr fra Patagonia som ønsker å fiske laks i slutten av mai, begynnelsen av juni (kun flue). Forslag??? (Vet at Drammenselva er åpen i slutten av mai). Finnes det en oversikt over når de forskjellige elvene åpner i Norge ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har blitt kontaktet av en fyr fra Patagonia som ønsker å fiske laks i slutten av mai, begynnelsen av juni (kun flue). Forslag??? (Vet at Drammenselva er åpen i slutten av mai). Finnes det en oversikt over når de forskjellige elvene åpner i Norge ?

Hei Pål

Mitt forslag er Bjøra som åpner 15 mai. Jeg har en del kontakter der. Send PM så kan jeg ta kontakt.

Mvh

McIntyre

Endret av Mc Intyre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker så mye, PM sendt. Hyggelig å hjelpe petri brødre fra rundt omkring med fiske, så også fra Chile.

Uno problemo :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ville vært svært forsiktig med å anbefale Bjøra til fluefiskere fra sør amerika. Denne elva er fryktelig kjedelig å fiske i og sjansen for å få laks der er ikke akkurat veldig stor i mai.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var da synd at det var et problem :closedeyes:

Det var kanskje no problema han mente?:msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var kanskje no problema han mente?:msn-wink:

Hmmm... U-en ble kanskje litt feil...... Men du er ganske skarp som skjønte d :thumbup:

Sorry....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ville vært svært forsiktig med å anbefale Bjøra til fluefiskere fra sør amerika. Denne elva er fryktelig kjedelig å fiske i og sjansen for å få laks der er ikke akkurat veldig stor i mai.

Hvor mener du man kan fiske laks i mai da?

Mvh

McIntyre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm... U-en ble kanskje litt feil...... Men du er ganske skarp som skjønte d :thumbup:

Sorry....

Spesielt skarp må man si ,-når u ikke skulle være med, og o skulle i tillegg være a.

Det du mente å si var kanskje "no hay problema", (med stum u i begynnelsen og a uttalese av o i endelse). :P

Visst er det så at det ikke er mange elver som er åpne i mai for laksefiske. Jeg kjenner kun til Drammenselva, Numedalslågen og Bjøra. De to førstnevnte vil jeg vel ikke akkurat påstå er noen gode elver for tidligfiske med flue. Her er det vel mere mark og reke som gjelder.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor mener du man kan fiske laks i mai da?

Mvh

McIntyre

Stordalselva er et ok alternativ, kan kanskje være en del folk der, men en mer overkommelig fluefiskeelv enn Bjøra iallefall. I starten av Juni ville jeg satset på Orkla, meldal/ rennebu området. Mange tror dette er for langt oppi elva så tidlig på sesongen, noe som er helt feil. Fisket kan nemlig være fantastisk i dette området så tidlig:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spesielt skarp må man si ,-når u ikke skulle være med, og o skulle i tillegg være a.

Det du mente å si var kanskje "no hay problema", (med stum u i begynnelsen og a uttalese av o i endelse). :P

Visst er det så at det ikke er mange elver som er åpne i mai for laksefiske. Jeg kjenner kun til Drammenselva, Numedalslågen og Bjøra. De to førstnevnte vil jeg vel ikke akkurat påstå er noen gode elver for tidligfiske med flue. Her er det vel mere mark og reke som gjelder.

Jeg har fisket Bjøra mange ggr i mai og her som andre steder er det selvfølgelig viktig å få fiske p de riktige stedene. Den første uka (fom 15.mai) er det som regel temmelig stille. Men en og annen laks blir tatt ved harlingfiske. Derfor anbefaler jeg ikke de som fisker med flue å starte så tidlig, men i månedsskiftet mai/juni er det muligheter. Da har det kommet en del laks på elven og har du tilgang på de bedre stedene har du en fair sjanse. Røttesmo, Rønningshølen, Flasnes etc er noe av de bedre på denne tiden.

Og for all del - jeg snakker ikke spansk....:biggrin:

Mvh

Mc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fisket Bjøra mange ggr i mai og her som andre steder er det selvfølgelig viktig å få fiske p de riktige stedene. Den første uka (fom 15.mai) er det som regel temmelig stille. Men en og annen laks blir tatt ved harlingfiske. Derfor anbefaler jeg ikke de som fisker med flue å starte så tidlig, men i månedsskiftet mai/juni er det muligheter. Da har det kommet en del laks på elven og har du tilgang på de bedre stedene har du en fair sjanse. Røttesmo, Rønningshølen, Flasnes etc er noe av de bedre på denne tiden.

Og for all del - jeg snakker ikke spansk....:biggrin:

Mvh

Mc

Ja den U en i forstavelse gjør faktisk en vesentlig forskjell av betydning, -men skitt heller. :biggrin:

Jeg er enig med deg at sitter man heller i solveggen noen dager å tar seg noen pils, og venter til man blar om i kalenderen til juni.

1. juni, en magisk dato hvor mange muligheter for fluefiske etter laks åpner seg. Faktisk stor forskjell fra 15. mai.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke at jeg har erfaring herfra, men det sies at Berbyelva (Enningdalsvassdraget) som ligger innerst i Iddefjorden og grenser til Sverige er ganske brukbar på tidligfiske. Åpner vel først 23.mai for elvefisket der, men da har man jo også Ørekilselva som åpner 15.mai "rett sør".

Det som er litt spesielt med denne elven er at den er vernet og lite utbygd. Altså uregulert, men med påfyll fra mange store innsjøer. Den skal også holde godt med tidligvandrende storlaks, og av de 150-200 fiskene som tas langs de 13 norske km der er mesteparten fanget før juli, og halvparten på flue.

PS! Ellers er jeg selv på jakt etter en rimelig og Oslonær lakseelv for å bruke dette første året som laksefisker. Er Drammenselva en god begynnerelv, for en fersk laksefisker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Meget bra elv å starte. Fra st. Hans og utover vel å merke :) Bor 5 min fra Hellefossen selv.

Hei,

Jeg bor i Oslo og har tenkt meg en tur i Drammenselva med flue.

Er lite kjent i området! Du har ikke noen tips for fine gode fiskeplasser?

Har sett litt på de ulike sonene, men var litt usikker på hvor jeg skulle satse...

Er det mye folk i elven nå i begynelsen av juni?

På forhånd takk! :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg