Hopp til innhold
bluebird

Mandalselva 2011

Recommended Posts

Ja, men det er få som fisker den sonen i begynnelsen, og det er medvirkende til inntrykket man får. Personlig er det andre steder enn sone 3 jeg satser på i begynnelsen, men det har med prisen på sesongkortet å gjøre. Og for å lykkes må det gjerne mer enn et døgnkort til. Men to tre dagers satsing gir nok fisk til de som har troa.

Jeg skal i en annen elv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Uansett hvilken elv man velger her sør, så vil det alltid være forbundet med griseflaks å få en fisk første uken av juni. Har fisket åpningsuken i lygna flere ganger før, bla. toppårene og man var heldig om man såg snurten av fisk. Har imidlertid fått og mistet flere tidlig junilaks, både i mandal og lygna. Selv med denne vannføringen tror jeg det blir vrient å hente seg en junilaks av de enkle grunner: Kaldt vann og et begrenset innsig av laks så tidlig.

Men den som ikke fisker, får iallefall ikke fisk.

Selv drøyer jeg det til midten av juni før jeg væter fluen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har fått på åpningsdagen to ganger, men enig i at begynnelsen er litt småvrien. Jeg vil si at 1-15 kan være bedre enn mange tror. Og i år er det litt dumt lygna ikke åpner 1 for da ville det blitt bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

156 kbm. Nok vann til starten i hvert fall. :unsure:

Tipper et ganske bra år for elva i år, med totalfangst et sted mellom 7 og 8 tonn.

Lykke til for de som starter i natt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå river det i kroppen for å si det sånn... Det blir Mandalstur på åpningen uansett om det er mye eller lite vann!!! :excl:

Er helt dårlig om dagen, sitter og leser forum opp og ned, går gjennom alt av utstyr, tilpasser nye klumper.

Etter to netter nesten uten søvn, grunnet at jeg i mitt hode har fisket hele sone 3 flere ganger så må jeg bare komme meg til en lakseelva så forst som mulig!

Dette går ikke lenger, jeg MÅ, jeg MÅ fiske nå! :clapping:

Ha ha ha!!!

Ivrig ja......:biggrin:

Mye vann er gøy å fiske i, må bare finne de rette stedene :msn-wink:

Shit fiske T.V!!!

Du lurern nok!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Appropos fangster... Det mange glemmer er at det ifjor ble innført begrensning på en fisk i døgnet. Dette medfører automatisk mindre fangsttall. Dette fører også til mindre tilreisende. Usikker på hvordan kortsalget var ifjor, men tror ikke det var allverden.

Noen som har vært ute og fått fisk idag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fikk ikke, men vi var tre på tur og han ene fikk en på 4,1!

Så åpningen ga fisk, ikke galt resultat det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mye fisk i sone 2 igår, det hoppet og spratt svært ofte i løpet av dagen. Så også mange som fikk fisk.

Forhåpentligvis bærer det bud om en bra sesong, men på den andre siden kan det ha vært flommen som dro opp en del fisk, stort sett mellomlaks.

Men ser foreløpig mer positivt ut i år enn de to siste årene da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor burde en nykomling bruke sine hardt ervervede midler hen i denne elva? -Har anledning til en dag eller to rundt den 12.-15.august 2011. Vurderer også Bjerkreim, eller en av de andre elvene, men Mandalselva er den eneste jeg faktisk har kjørt opp og ned langs før.

Hilsen Kenneth -uten laks på rullebladet-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sone 3 er lang og gir deg mange muligheter, men også stor sannsynlighet for at du må fiske i kø. Hvis ikke du har fisket laks før kan du sikkert få mange gode råd av vennlige medfiskere her, men også møte en del folk som er mindre vennlige (dvs. for oppsatt på å få fisk til å ta hensyn til andre :nono: ) Sone 3 har mest ny fisk når elva går på under 60 kbm, men nå står det sannsynligvis mye fisk der.

Ellers er f.eks. Holmegård, Holmesland A og Fuskeland B fine soner for fluefiske i SOne 2.

Lykke til.

Mvh

Bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei du Bluebird! Takk for svar så kjapt midt i sesongen. Ser at elva har masse mer vann enn det som var antatt under disse ukene med kraftverksvedlikehold. Ligger jo an til 50-80kbm kommende uke.

Jeg har fisket etter laks noen ganger og fått litt ørret/sjøørret. Har nok utstyr til både flom og lavvann. Er ikke veldig dreven med dette, men behersker greit underhåndskast fra begge sider. (Sliter litt med snakeroll-kastene, men godt over halvparten av kastene sitter riktig så det kommer seg.)

Tar gjerne mot noen tips om plasser som er brukbere i sone3 :P

PS! Nå skal jeg fiske i utløpstunnelen til en kraftverkskanal. Står fullt av fisk der, men også mange fiskere står parkert der.

Hilsen Kenneth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ble ett snaut døgn i elva på sist fredag/lørdag. Ingen tak, men så fisk i massevis som var oppe og slo. Som du sa Bluebird, dette var køfiske (sone3) og overflod av tyskere som sto pal på "kulpen sin". Men jeg møtte to hyggelige karer (brødre) som hadde litt tilknytning til området og kom med litt tips (selv om de strengt tatt foretrakk Audna, også Varangerhalvøya så klart). Vi slo av en liten prat like under brua i Kålfossen. Neste tur blir trolig et annet sted, men likte meg godt i elva egentlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

8 tonn laks i år. Bedre enn de to lavsesongene 09 og 10.

Har litt blandede følelser for dette. Fint med mer fisk, men nå øker vel antallet turister igjen til neste år.

Sjøørreten er også på vei opp igjen. Ser ut som om fangsforbudet virker?

Alt i alt en bra sesong!

Nå står en lang vinter for døren som vi kan bruke til å bekymre oss for neste års sesong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

8 tonn laks i år. Bedre enn de to lavsesongene 09 og 10.

Har litt blandede følelser for dette. Fint med mer fisk, men nå øker vel antallet turister igjen til neste år.

Sjøørreten er også på vei opp igjen. Ser ut som om fangsforbudet virker?

Alt i alt en bra sesong!

Nå står en lang vinter for døren som vi kan bruke til å bekymre oss for neste års sesong.

Kan nok plusse på et par tonn til tror jeg.....Fangstforbud? Hadde vært fangstforbud om det hadde vært gjeldene for hele elva! Så mye pen sjøørret med buken i været nederst i sone 3.....:-(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørret fiske i Mandalselva igjen. + døgnkvoten økes til 2 laks i forslaget fra DN.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørret fiske i Mandalselva igjen. + døgnkvoten økes til 2 laks i forslaget fra DN.

Høres bra ut. Trur man får "bukt" med endel problemer da...får ihvertfall håpe det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

beste laksefiskere,

Jeg skriver dette spørsmålet ved hjelp av Google Translate.

Unnskyldninger hvis norsk er ikke bra, men ellers har jeg å stille spørsmål på engelsk, og jeg vet ikke om dere svar.

Mitt navn er Cor, 46 år og jeg bor i Nederland.

Jeg flyr et par år for ørret og bass, men er ny til laksefiske.

Akkurat nå er jeg bruke et kurs lærer å tohåndstanga kast.

Ideen er at jeg i juni med en rekke fiskere fisker i bollen en uke Mandalselva.

Nå må jeg fluebinding og kjøpe ting for denne turen og lurte på om noen av dere kunne gi meg noen tips om hva fly jeg bør gjøre og hva slags fiskesnører og ledere jeg har.

Normalt Jeg prøver å finne ut alt selv, men på min første tur til Norge ville det ikke hjelpe om jeg er helt galt med fisk.

Jeg forstår at jullei ikke ønsker å gi alle dine hemmeligheter så hvis du ønsker råd av en personlig e-post som jeg også anbefalt.

Takk for dine kommentarer.

hilsener Cor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

First three weeks of June can be a bit cold, so either Intermediate or Sink (S2/S3) is worth a try. From approx 21 June - Floating lines will be fine. As for flies - almost anything will do, but Allys Shrimps (Normal/ cascade) is safe bets.

Remember to practice moving while fishing (one cast - then move one to two meter downstream) be courteous to other fishers and have a lot of fun.

Regards Bluebird

P.S. Ask at the LAksesenter - Laudal - they are always willing to help new fishers

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjære Bluebird,

Norsk laks til vår fisk-vennlig ikke-engelsktalende, vil jeg ikke gå glipp google translate svare

Takk for dine råd!

Det er faktisk den andre uken av juni så vær kul.

Jeg vil ta forskjellige linjer, spesielt Guidline skyteklumper i 8,9 og 10 klasser.

Hvis jeg bruker en stang løkke GreyLine 14ft # 9 og har som reserve Loop Blackline 9 / 10 # 14ft.

Hjul eller en kontroll Danielson 8 / 13 eller en legende 3500D

Når vi snakker om sikkerhetskopiering hva er minimum jeg trenger?

Stort sett bruker jeg 200/300 meter, og jeg kan / bør jeg gå langs elva.

Har du gi preferanse til et poly leder eller en enkelt leder konisk (trukket)?

Den Ally reker var på listen min å binde.

Så langt har jeg bundet i størrelser 6,8,10,12 nemlig Silver & Blue, Green Highlander og slanger Sunray skygger. Bindingen er min forventning :-)

Er dette riktig størrelse for denne perioden?

Jeg vil øve gå og fiske, med enhånds kast som fungerer dobbelt nyttig, men vil være annerledes igjen.

Beste hilsen, Cor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Um... Google translate doesn't really do a good job with Norwegian (as it is a minor language), so I'll reply in English.

Second week in June; the main problem is finding the Salmon, fly selection is less important. Use something orange/black or green/black perhaps. Larger flies fished at some depth and not to fast.

Leader: whatever you prefer, probably doesn't have any impact on your chances whatever you choose.

Backing, again not important, I have never been more than 5 meter into the backing in Mandalselva. 100 meter will be more than sufficient.

Regards Bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bluebird,

I will do it in English.

Thought it would be helpfull to use google translate but maybe I wrote a lot of nonsens.

Thank you for your answers, it will give me an idea what to expect.

It's going to be my firts time and I reed on this forum that it is anoying if people don't walk so now I understand your first reply.

Do you use a heavy tipped or are you drilling with a lot of power?

I will keep in mind that spotting the fish is important.

I also have to learn this because river fishing is new for me.

Up to now fished at freswater and sea in the Netherlands, Caribean and some small trout rivers in Germany.

Look forward to this new type of fishing and I want to prepare myself as good as possible.

This forum is going to be a libary for me with tips&trucs.

best regards, Cor

Endret av Ochiba

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

No so much spotting, as having luck and being where the fish is, at the same time as the fish :-)

Medium tippet, medium power in drilling. Very few places in Mandalselva

where you need to apply a lot of power, just take your time and it will be OK.

Regards Bluebird

Endret av bluebird

Del dette innlegget

Lenke til innlegg