Hopp til innhold
bluebird

Mandalselva 2011

Recommended Posts

Noen som har fått med seg om det blir noen endringer i fiskereglene for Mandalselva i 2011?

Kvoter?

Sjøørret i sone 3?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Skulle mene at 2011 får samme regler men at det vil kunne bli revisjon neste år når årets resultater er blitt evaluert.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle mene at 2011 får samme regler men at det vil kunne bli revisjon neste år når årets resultater er blitt evaluert.

Salaren

Ja. Det er korrekt forstått. Sjekka med E.Vegge på FM og det er ingen endringer tilkjennegitt for inneværende år - 2011. Uansett så er styringen av dette flytta fra FM til Departementet.

Men fikk en tilføyelse på mail i dag 24/3. Departementet står fritt til å gi enkelt dispensasjoner, så mindre endringer kan ikke utelukkes!!

Men neste år er alt underlagt Dept. og forvaltningen revideres, så da kan mye skje :glare:

Men hørte i ettertid at grunnerierlaget eller noe sånt hadde jobbet mot en dagskvote på to fisk og max 50 kg for sesongen. Men ikke hadde fått noen tilbakemelding fra de besluttende myndigheter? Noen som vet mere om dette?

Gir jo mening. Det ville helt klart gitt mere reelle fangstrapporter i hvertfall. Jeg fisker ikke mye i M. men hver gang jeg var der i fjor i sone 3 Så jeg noen som tok fisk og dukker opp igjen i elva noe senere og fisket videre! Spesielt ser jeg det ofte når en gjeng fisker sammen. Og jeg forstår dem. Komme til Norge for å fiske og så får man en liten tapp og så skal man ligge i teltet eller hytta resten av dagen..... men de andre koser seg v elvekanten. Lover & regler skal følges, men jeg kan skjønne dem.

Endret av lavannshaien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser idag på Mandalselva.no at kortsalget starter på førstkommende lørdag (30/4) for sone 2 (unntatt Hauge, som vanlig startet tidligere).

Det står også at det ikke blir endringer i forhold til reglene for tidligere sesonger. Antar at dette da omfatter Sone 3 også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser idag på Mandalselva.no at kortsalget starter på førstkommende lørdag (30/4) for sone 2 (unntatt Hauge, som vanlig startet tidligere).

Det står også at det ikke blir endringer i forhold til reglene for tidligere sesonger. Antar at dette da omfatter Sone 3 også.

1 i døgnet og 50 kilo i sesongen er den nye kvota.

Kunne føyd til fredning av hunnlaks også for min del.

Har ingen problemer med en i døgnet, ofte jeg fikk noen fine fisker på morgenen, men det er en deilig følelse å se den svømme avgårde igjen.

Gleder meg til årets sesong!

Håper på litt mere oppsyn i elva, så de som stapper sekken sin full med smålaks,blir tatt og straffet.

Så dessverre mye av dette ifjor...men jeg har med mobilen,og jeg ringer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan er mulighetene for at det står noe laks i sone 3 fra sessongstart av?

Er det noen hensikt og reise nedover for å få fuktet snørene?

Erfaringer dere har fra tidligere år mottas med takk!

Hva som anngår døgnkvote på 1 laks i døgnet er jeg helt enig! Var mange turer i mandalselva ifjor der jeg fikk fisk tidlig på døgnet, det gjorde meg absolutt ingenting å sleppe de ut igjen!

Jeg er forholdsvis ung, så jeg vill gjerne ha fisk å fiske på i frammtiden også! :biggrin:

Var en gjeng på 4 personer nede i "presthølen" som fikk laks da jeg var der ifjor. Ikke lenge etter sto alle 4 og fisket igjen. Det syntet jeg er rett og slett motbydelig!:excl:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan er mulighetene for at det står noe laks i sone 3 fra sessongstart av?

Er det noen hensikt og reise nedover for å få fuktet snørene?

Erfaringer dere har fra tidligere år mottas med takk!

Hva som anngår døgnkvote på 1 laks i døgnet er jeg helt enig! Var mange turer i mandalselva ifjor der jeg fikk fisk tidlig på døgnet, det gjorde meg absolutt ingenting å sleppe de ut igjen!

Jeg er forholdsvis ung, så jeg vill gjerne ha fisk å fiske på i frammtiden også! :biggrin:

Var en gjeng på 4 personer nede i "presthølen" som fikk laks da jeg var der ifjor. Ikke lenge etter sto alle 4 og fisket igjen. Det syntet jeg er rett og slett motbydelig!:excl:

Var nede forholdsvis tidlig i juni en uke ifjor, møtte 2 stk fra Hovden (kanskje deg) som hadde fått noen fisker, dag 2 fikk jeg en på...trur det var... 4,6kg, så det er jo muligheter. Det som er deilig er at du har stort sett hele elva for deg selv, så det er bare å farte opp og ned elva,så treffer du nok til slutt.

At folk ikke overholder lover og regler, er forbanna surt, og viser hvor lite omtanke de har for laksens framtid.

Får håpe, og tro, at vi som overholder reglene er i flertall....

Skit fiske!

Endret av Rune A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var nede forholdsvis tidlig i juni en uke ifjor, møtte 2 stk fra Hovden (kanskje deg) som hadde fått noen fisker, dag 2 fikk jeg en på...trur det var... 4,6kg, så det er jo muligheter. Det som er deilig er at du har stort sett hele elva for deg selv, så det er bare å farte opp og ned elva,så treffer du nok til slutt.

At folk ikke overholder lover og regler, er forbanna surt, og viser hvor lite omtanke de har for laksens framtid.

Får håpe, og tro, at vi som overholder reglene er i flertall....

Skit fiske!

Det var nok meg ja... Vi er ikke så mange fra hovden som fisker laks desverre.

Å ha elven for seg selv kan man ikke klage på nei! Det er det som er fint med å fiske tidlig....

Men tror jeg traff deg i den sisste halvdelen av juni ifjor eller midt i.

Det jeg lurte på var helt i starten, 1 og 2 juni. Er det noe sjans da? har fiske kommet seg opp så tidlig i manda, altså i sone 3?

Med take på en tidlig og varm vår i år så har jeg på følelsen at det kanske kan være muligheter....? eller er jeg helt på jordet med den tankegangen?

20 laaaange dager igjen nå!

Endret av T.V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok en 4 kg's kl. 04:30 1.juni i sone 3 et aar.

Vanntemperaturen var ganske hoy til aa vaere saa tidlig.

Kanskje det blir samme forhold i aar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var nok meg ja... Vi er ikke så mange fra hovden som fisker laks desverre.

Å ha elven for seg selv kan man ikke klage på nei! Det er det som er fint med å fiske tidlig....

Men tror jeg traff deg i den sisste halvdelen av juni ifjor eller midt i.

Det jeg lurte på var helt i starten, 1 og 2 juni. Er det noe sjans da? har fiske kommet seg opp så tidlig i manda, altså i sone 3?

Med take på en tidlig og varm vår i år så har jeg på følelsen at det kanske kan være muligheter....? eller er jeg helt på jordet med den tankegangen?

20 laaaange dager igjen nå!

Ja, var midten av juni, Blitt tatt noen "griser" tidlig pån,men er nok veeeldig langt imellom de.

Men....Er jo bare å satse det... som jeg skreiv, du har praktisk talt hele sone 3 for deg selv, så det er bare å bevege seg myyyyye,så treffer du nok en blank stor gris midt i trynet!

Stå på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har oversikt over tilstanden i elva? Vannstand den siste tiden? Vanntemperatur? Fisk observert? Anything????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er det 6 dager og 20 minutter til flua skal "danse" i en av mandalselvas strømmkanter!!

Har fått bekrefta at det er sett laks i sone 3 for en uke siden, så da er den hvertfall på plass. Sikkert ikke mange, men noen få er godt nok! :thumbup:

Håper bare elva går en del ned før sessongstart, i skrivende stund er den vell på 122 m3, det syntes jeg er litt mye... håper på 30 - 40 m3. hva mener dere andre?

Noen andre her inne som er klare for premieren? Eller skal de fleste vente noen uker til?

Nei nå er jeg fiskesyk!!! :excl:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

122 kubikkmeter? Ouch, Synk 6.

Jeg synes det er vanskelig å fiske på så mye vann, da blir det kanskje litt senere start på meg.

Men observert laks i Sone3 var positivt :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra at det er vann, det suger laks til kysten. Og når da vannet faller så....... :msn-wink:

Gleder meg masse nå, og endelig er det ruskevær og mye trøkk i elvene, dette lover bra for sesongen. De siste to sesongene har det jo vært tørke på denne tiden og sesongstarten har kun vært ok i MANDAL pga kraftverket.

Regnvann er dessuten mye mer sexy for laksen og istedenfor kjedelig magasinvann så er det masse humusstoffer som kommer ut i havet. Alle elvene her nede går med bra vannføring, tenk hvor mye ferskvann som pumpes ut nå!

Jeg skal fiske i en mindre elv 1.juni og holder vannet seg så er sjansene store. Blir spennende å se hvordan den første uka blir i et 10 års perspektiv, det er jo noen sesonger siden juni fisket bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vannstanden er 60kbm og kurven peker oppover og langtidsvarselet viser bra med regn.

Noen av Bjerkreimsgutta som har noen preferanse på vannstand?

I BJERKREIM ER DET BRA MED VANN OG DEN KOMMER NOK TIL Å BLI STOR,

MED NEDBØREN SOM ER MELDT SÅ KOMMER NOK MANDAL OGSÅ TIL Å VOKSE SKIKKELIG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er det jo bare å tenke Audna og Lygna da.......

Ja spesielt Lygna....... den vokser også for tiden, men det gjør ikke så mye for der er det ennå et par uker med muligheter for at den fylles opp med fisk på høyt vann og at den holder seg og faller om et par uker, Vi får nemlig først fukta flua der når den åpner 15/6

Se forøvrig lenke under for starttider på elvene i Agder:

http://www.fylkesman...44&amid=3083024

Og Mandalselva er på noe rundt 120 kbm. se lenke under. Mye bedre visning i år :clapping::

http://www.mankalk.no/

Endret av lavannshaien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå river det i kroppen for å si det sånn... Det blir Mandalstur på åpningen uansett om det er mye eller lite vann!!! :excl:

Er helt dårlig om dagen, sitter og leser forum opp og ned, går gjennom alt av utstyr, tilpasser nye klumper.

Etter to netter nesten uten søvn, grunnet at jeg i mitt hode har fisket hele sone 3 flere ganger så må jeg bare komme meg til en lakseelva så forst som mulig!

Dette går ikke lenger, jeg MÅ, jeg MÅ fiske nå! :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

9 grader ved Kjølemo. Kanskje litt for kaldt vann til at det går veldig mange fisk opp fossene enda?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

9 grader ved Kjølemo. Kanskje litt for kaldt vann til at det går veldig mange fisk opp fossene enda?

Tror du 9,1 grader er for kaldt for å gå opp "fossene" ?

Trodde 9 grader var en forholdsvis "behagelig" temperatur for laksen jeg... ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ingen ekspert på området :biggrin::unsure: , men tror jeg har sett forskning som sier at 14-20 grader er optimal temperatur for vandring opp elv for atlantisk laks, og at 8 grader er minimum. SÅ har det sikkert noe å si med hvor store krefter som er i sving i vannmassene, 9 grader er sikkert ok i flatt vann, men kanskje litt kaldt i forhold til de kreftene som f.eks er nødvendige for å forsere Haugefossen på 110 kbm?

Men det er sikkert noen laks som tåler kaldt vann bedre, eller kanskje stor laks lettere kan forsere fosser i kaldt vann? Ikke vet jeg, men det er vel ofte stor laks som kommer tidlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvfølgelig går fisken opp fossen, i en annen elv så jeg flere fisk i går.

Jeg er helt gira nå gleder meg vilt.

Det er garantert fisk i sone3 nå, det gjelder bare å finne den. Og å fiske dypt nok.....

Dette er en meget spennende situsjon, endelig er det vann i begynnelsen av sesongen. Det er mye bevegelse i sjøen, skikkelige strømmer som laksen finner, det er masse ferskvann som pumpes ut i disse strømmene.

Hvis bare ANTALLET fisk som skal opp i elvene i år er høyt så ligger dette ann til å bli den beste junimåneden siden 2006.

Problemet er hvor mye fisk skal opp.

Optimisten i meg har denne teorien:

De siste årene har det vært mye fisk som først har gått opp sent, noe av årsaken til dette kan ligge i at det har vært for lite drag i elvene på vår og forsommer. Det jeg mener er at pga dårlige vannforhold på vår og forsommer så har innsiget forskjøvet seg til senere på sesongen. I år er det som "før".

Uansett så blir dette moro, og kommer også midtsommersmålaksen i stort antall kan dette bli en skikkelig bra sesong.

Levere ikke Mandalselva bra denne sesongen syntes jeg virkelig det må gjøres noe seriøst for å få bestanden opp på det nivået den bør ligge på.

Egentlig er det rart elva ikke har levert 15 tonn, men uttaket av fisk har nok vært for høyt i de første kanonsesongene.....Tenk om de IKKE hadde blitt så jævla mye oppstyr rundt elva med engang. Tror folks manglende kunnskap igjen førte til en litt for tidlig "klondyke" stemmning.

Heldigvis har det roet seg litt, og håper det kan være med på å få mer gytefisk i elva.

Og så må LAUDAL kraftverk åpne for mye mer vann fra Mannflå-laudal. Først da begynner vi å snakke.

Ikke lenge til nå, og jeg har sett laksene på kloss hold....Feite fine mellomlakser!

Endret av velvet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De siste 5 årene har det i gjennomsnitt blitt tatt 6 laks i første uken i sone 3. Toppår (siste fem år) i 2007 med 12 laks første uken.

Det kommer alltids opp noe laks tidlig, men tror fremdeles at både temperatur og mengde laks totalt har betydning for hvor mange som kommer til sone3 tidlig.

Men håper selvsagt at jeg tar feil :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg