Hopp til innhold
MariusN

Sneller og detaljer

Recommended Posts

Visst er det så. Jeg er der hver tirsdag :lol:

Haha....ja..ante meg du satt blant fossilene og dopa deg på kaffe og vaffler :P ...er liksom ikke alle som kjenner til den "skolen" der med mindre de har gått der..hoho.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Haha....ja..ante meg du satt blant fossilene og dopa deg på kaffe og vaffler :P ...er liksom ikke alle som kjenner til den "skolen" der med mindre de har gått der..hoho.

Noen må jo bidra økonomisk for å holde grå-dottene i aktivitet. Vi får si det slik at jeg "kjøper vafler" der hver tirsdag :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som sagt "plastic is not fantastic" i min verden, denne snella hadde fått et helt annet uttrykk med feks en tofarget metall knott men skjønner at jeg blir for femi for dette foraet med mine utseende betraktninger :wub: her er det funksjonalitet, funksjonalitet og funksjonalitet som gjelder skjønner jeg :mellow:

Kan jo være at vi bare har ulik smak, noen av oss trives godt med en enkel sveiv og synes det er finest også.

Det jeg ikke skjønner er at du kjøpte ei snelle med så mange feil og mangler som du tydeligvis mener at den har , du er jo tross alt over gjennomsnittet interessert i sneller. og har klare preferanser på hva du mener er ett minimum på ei snelle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan jo være at vi bare har ulik smak, noen av oss trives godt med en enkel sveiv og synes det er finest også.

Det jeg ikke skjønner er at du kjøpte ei snelle med så mange feil og mangler som du tydeligvis mener at den har , du er jo tross alt over gjennomsnittet interessert i sneller. og har klare preferanser på hva du mener er ett minimum på ei snelle

Det kan du godt si men så sier jeg vel ikke at det er noe feil med kvaliteten og funksjonaliteten på snella, stor forskjell på det. Grunnen til at jeg kjøpte denne var at den har fått mange lovord både her og andre steder når det gjelder praktisk fiske og funker den til det er det greit samt at jeg aldri har "eid" en Danielsson. Den er lett, har plass til nok backing, har en grei diameter og som det sies over skal den også ha en god brems, altså som en Volvo 240 - går og går men er nødvendigvis ikke peneste dama i klassen!

Skal vel også sies at jeg ikke betalte mange kronene for denne snella og sett i lys av det har jeg fått en super snelle ifht pris.

Når det gjelder ulik smak så kjøper jeg den og men har fortsatt ikke sett noen som har diskutert plastknotter som "prikken over I'en" eller "det som virkelig får snella til å skille seg ut". Det diskuteres i grunn mest om funksjonallitet og er helt enig at plast funker best i kulda (gummi har mer eller mindre de samme egenskapene), greit nok det men igjen jeg startert ikke denne tråden for å diskutere verken kvalitet eller funksjonalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da jeg skulle ha meg ny snelle til lett laksefiske stod det mellom nevnte Danielsson og Nautilus FWSeven. Valget ble sistnevnte. Begge har kompositt/plastsveiv. Jeg synes det ville vært helt feil med edeltre sveiv på disse. Synes ikke det harmonerer estetisk med metall og tresveiv. Tre virker på meg som et svakt punkt på en sveiv....

Danielsson rullen ( med runde hull, ikke dagens ovale) synes jeg er blant de peneste i klassen.

Er litt skuffet over Nautilusen da det viser seg at lageret er begynt å ruste/korodere..... :scared: Får sikkert nytt om jeg sender det til USA, men har ikke giddet ennå. Polert det og dynket på med olje, men får ikke bort merkene. Ser ikke ut som rust men sånn svart som blir igjen når en fjerner rust

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vekker litt undring hos meg at det åpne markedet ikke fungerer godt nok mtp former og utforminger. Enkelte tar tom til orde for hjemmeproduksjon, noe som kan vitne om en snev av desperasjon. Legger derfor ved et eksempel her som en generell opplysning om smaksalternativer. Etter mitt skjønn burde den pirre selv de fornemste ganer og smaksløker.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har også sett en slik Abel snelle i patriot utførelse.

Eloksert som vårt flagg i rødt, hvitt og blått.

17.mai snelle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enkelte tar tom til orde for hjemmeproduksjon, noe som kan vitne om en snev av desperasjon.

Haha...kanskje en fluefiskers versjon av 40 årskrisa?

ellers!...tre og plast finnes jo i ulike kvaliteter og tre er vel faktisk varmere å holde i en plast.Som oftets så er vel de mest holdbare treslagene brune pga av høyt innhold av kvae og brunt er jo ikke nødvendigvis pent til alle typer stål. På Scierra TX2 , som flyfisher nevnte tidligere har men vel valgt å farge/beise treverket så det står i stil til fargen på snella. Smart løsning :msn-wink:

mulighetene er jo faktisk ganske mange. man kan lage plast i alskens farger,former ,mønstre og tre finnes i mange varianter og kan også impregneres,forsterkes ..etc....joda, svart plast er greit men...

En snelle som jeg synes trehåndtak gjør seg fint på er denne Teton Spesialist med en eloksering i rettning av noe svak burgunder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Haha...kanskje en fluefiskers versjon av 40 årskrisa?

ellers!...tre og plast finnes jo i ulike kvaliteter og tre er vel faktisk varmere å holde i en plast.Som oftets så er vel de mest holdbare treslagene brune pga av høyt innhold av kvae og brunt er jo ikke nødvendigvis pent til alle typer stål. På Scierra TX2 , som flyfisher nevnte tidligere har men vel valgt å farge/beise treverket så det står i stil til fargen på snella. Smart løsning :msn-wink:

mulighetene er jo faktisk ganske mange. man kan lage plast i alskens farger,former ,mønstre og tre finnes i mange varianter og kan også impregneres,forsterkes ..etc....joda, svart plast er greit men...

En snelle som jeg synes trehåndtak gjør seg fint på er denne Teton Spesialist med en eloksering i rettning av noe svak burgunder.

Helt riktig, det er SÅ enkelt og billig å gjøre det lille ekstra ifht detaljer. Slik som snellen du har på bildet her, tre-knott, samme type tre kommer igjen i midten samt at jeg synes at den ekstra freste ringen/mønsteret på spolen satt en ekstra touch over det hele.

TX2'en er ikke verken en høykvalitetssnelle eller toppen av inovasjon men de har gjort en ekstra greie ut av å fremheve noen detaljer som gjør at den er pen å se på, I like :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror saktens jeg skal bestille noen sveiknotter og balanselodd i ur-norsk granitt :closedeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror saktens jeg skal bestille noen sveiknotter og balanselodd i ur-norsk granitt :closedeyes:

Ser her ja, nå begynner du å våkne :thumbup: I larvikitt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Urk!! :blink: ...går jo i mye av samme brunsjateringer som tre... Larvikitt går i blåtoner som er langt mere sjeldent og unikt. Brun stein finnes det jo massevis av. :wink:

Ja blåtoner, se litt nærmere etter, så ser du blå stjener i denne som faktisk er unik akkurat som larvikitt, men finnes i langt mindre forekomster.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ser blåstenkt i steinen ja. Men brunt og blått er i mine øyne to farger som svært sjeldent passer sammen.Kan sikkert være artig som benkplate/store flater, men nå snakker vi vel i mindre målestokk håper jeg da :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er noen detaljer fra en relativt billig snelle som jeg synes gir et annet inntrykk av hele snellen. Forøvrig synes jeg de som har designa snellen har gjort en god jobb men kanskje ikke så rart når de jobber sammen med et merke som har lang tradisjon med gode sneller...

Ikke bare en metallknott slik vi ser på evotec'ene

En ekstra runde med fresen

samme som over

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Plast" kan bety så mangt. Mange, og jeg regner med det gjelder Danielsson (og Nautilus) også bruker delrin. Det er et materiale som er sterkere enn både aluminium og tre. Verdens største fluesnellemerke, Ross Reels bruker delrin i selve bremsesystemet. Tresveiv har jeg sett på så mange kinasneller at det synes JEG er billig. Aluminiumssveiv synes jeg er upraktisk (kaldt, tungt og glatt). Ikke er det noe finere heller.

Delrin er også det letteste materialet, og det betyr igjen lettere motvekt = lettere snelle. For de som er opptatt av sånt.

Sjæl synes jeg at plast/delrin er det beste materialet for sveiver. Det er faktisk helt perfekt pga punktene over. Og når funksjonaliteten er så overlegen synes jeg det rett og slett tar seg best ut rent estetisk også. Så ros til Danielsson for at de benytter seg av kvalitetskomponenter fra A til Å i sin snelleproduksjon.

Kurt Danielsson var den som var først ute med det moderne storspoleprinsippet, og jeg synes fortsatt ingen har klart å lage bedre sneller. Like bra finnes det mange av, men ingen bedre IMO.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjæl synes jeg at plast/delrin er det beste materialet for sveiver. Det er faktisk helt perfekt pga punktene over. Og når funksjonaliteten er så overlegen synes jeg det rett og slett tar seg best ut rent estetisk også. Så ros til Danielsson for at de benytter seg av kvalitetskomponenter fra A til Å i sin snelleproduksjon.

Kurt Danielsson var den som var først ute med det moderne storspoleprinsippet, og jeg synes fortsatt ingen har klart å lage bedre sneller. Like bra finnes det mange av, men ingen bedre IMO.

Veldig mye sannere kan det vel ikke sies.

Men de vil ikke ut med sine nyeste detaljer. Etter to ukers strev med å skaffe meg en xlw, har jeg nå nærmest resignert med å få et lavt nr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig mye sannere kan det vel ikke sies.

Men de vil ikke ut med sine nyeste detaljer. Etter to ukers strev med å skaffe meg en xlw, har jeg nå nærmest resignert med å få et lavt nr.

Heia,

Vet du hvilke størrelser denne xlw kommer i?

Mvh OKP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det enkle er ofte det beste; Kjøp en Angel, så får du både utseende, super brems og et garantert plastfritt teknisk vidunder! Som etter maaange års kamp med maaange lakser helt uten videre kan gå i arv til både barn, barnebarn og sikkert også barnebarns barn..!! :thumbup:

Tight lines!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det enkle er ofte det beste; Kjøp en Angel, så får du både utseende, super brems og et garantert plastfritt teknisk vidunder! Som etter maaange års kamp med maaange lakser helt uten videre kan gå i arv til både barn, barnebarn og sikkert også barnebarns barn..!! :thumbup:

Tight lines!

Hehe, denne "supre" bremsen har Rulon bremseskive. Rulon er et plastmateriale :msn-wink: .

Og denne opplysningen fra Hardy er vel ikke optimal:

"•Not recommended for saltwater use"

Og siden temaet har blitt diskutert her - denne er også produsert i Korea. :thumbup:

Men sikkert en knallgod snelle allikevel. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg