Hopp til innhold

Recommended Posts

hei, det var en video jeg så her om dagen som viste hvordan man lager løkker men finner ikke den lenger! noen som vet hvor det ligger hen eller hva den heter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

På tuben finnes det flere slike.

Her er en av disse smelte metodene. Det finnes mange flere. http://www.youtube.c...h?v=PWsHd66UoTw

Så det er sånn det gjøres altså, meget intresant.

Og da kommer selfølgelig spørsmålet, hvor får man kjøpt egnet krympeslange som er gjennomsiktig og i 1/8" dimensjon..? Søkte litt på Ebay men fant ingen som ville sende til Europa

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så det er sånn det gjøres altså, meget intresant.

Og da kommer selfølgelig spørsmålet, hvor får man kjøpt egnet krympeslange som er gjennomsiktig og i 1/8" dimensjon..? Søkte litt på Ebay men fant ingen som ville sende til Europa

Salaren

Se under Råd og tips, her: http://www.storoien-fluefiske.no/

Han er ellers en hyggelig trønder som helt sikkert svarer hvis du tar kontakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Se under Råd og tips, her: http://www.storoien-fluefiske.no/

Han er ellers en hyggelig trønder som helt sikkert svarer hvis du tar kontakt.

Hei, Ja jeg har sett den artikkelen tidligere men leste vel litt for fort til at jeg forstod at løkka ble "bakt" inn i coatingen og at dette faktisk er det hele. På den filmsnuten i begynnelsen av tråden så forklares det og at man bør elte litt mens skjøten er varm.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg kjøpte transperante krympeslanger her: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=173843&in=fam

om jeg ikke husker feil bør du ha 3,2 mm til tyngre enhåndsliner og lettere tohånds 4,8 mm . 6,4 mm går til de feiteste baktunge tohåndslinene. :msn-wink:..men det holder nok i utganspunktet med 3,2 og 4,8...de skal ha en krympefaktor på 2:1

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette gjorde kameraten min da jeg var i Skottland for et par uker siden. Han brukte noe som heter heat shrink. Kjøpes på elbutikker. De brukes egentlig til å spleise elkabler og finnes i mange størrelser. Poenget er at den er så vid at når du bøyer fluelina og legger den dobbel så skal den akkurat passe inn. Han brute en lighter. Litt oppvarming og så rulle den rundt mellom fingerne. Det gjøres noen ganger. Så fjerner du heat shrinken og fluelina er limt sammen. Dette holder. Er det for mye silicon kan det være vanskelig, men med de fleste liner går dette helt suverent.

Mvh

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, Ja jeg har sett den artikkelen tidligere men leste vel litt for fort til at jeg forstod at løkka ble "bakt" inn i coatingen og at dette faktisk er det hele. På den filmsnuten i begynnelsen av tråden så forklares det og at man bør elte litt mens skjøten er varm.

Salaren

.lønner seg i alle fall å først teste ut på noen gamle linestumper :biggrin:

Ellers er det greit at krympeslangen ikke er for vid eller trang...er den for romslig blir det gjerne til at du må rulle å jobbe mere med skjøten/løkka og da blir den gjerne klumpete og ujevn.

bruker du krympeslange som krymper akkurat så vil den nesten "klemme" skjøten jevn og fin av seg selv.

Det krever uansett litt trening.Vanskelig å varme jevnt , pluss at man må alltid ha så lang krympeslange at enden på slangen ikke krympes..

I mange tilfeller synes jeg det er en alt for klumpete løsning, så jeg bruker helst bare bindetråd og lynlim,men selvfølgelig kan man skave noe av coatinga før man legger det dobbelt, slik at det ikke blir så klumpete.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg kjøpte transperante krympeslanger her: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?query=173843&in=fam

om jeg ikke husker feil bør du ha 3,2 mm til tyngre enhåndsliner og lettere tohånds 4,8 mm . 6,4 mm går til de feiteste baktunge tohåndslinene. :msn-wink:..men det holder nok i utganspunktet med 3,2 og 4,8...de skal ha en krympefaktor på 2:1

Disse bruker jeg og. Funker helt perfekt. Blir minst like fint som de som er på linene når man kjøper dem. Plus at man kan lage løkkene mindre.

Man kan også skjøte sammen liner med denne metoden. Jeg bruker den når jeg tester ut forskjellige nye lineprofiler etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk for svar gutter, det var en annen video jeg har sett der den "plastiske" delen av snøret blir dryppet inni negllakfjerner i 10 min og så blir den biten fjernet og man da lager løkke med "tråd" biten ved å flette den og bruke aqusure...

men denne ser bra ut også, takk nok en gang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk for svar gutter, det var en annen video jeg har sett der den "plastiske" delen av snøret blir dryppet inni negllakfjerner i 10 min og så blir den biten fjernet og man da lager løkke med "tråd" biten ved å flette den og bruke aqusure...

men denne ser bra ut også, takk nok en gang

Det ser du like greit her: http://www.guideline.no/Guideline+sn%C3%B8reinformasjon.9UFRjG0R.ips

Fjerning av coatingen gjør du raskere med en bit 30-35 sene. Bedre for lungene dine også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg