Hopp til innhold
Salaren

Fightingbutt

Recommended Posts

Hei

Jeg har ettpar enhånds fluestenger som kaster veldig bra og som jeg bruker innimellom. Stengene har snellefester hvor gjengestrammingen sitter helt bakerst slik at snellefoten presses forover mot korkhåntaket når snellefestet strammes typisk det man finner på enhåndstenger av lavere AFTMA klasser. Snellefestene på disse stengene har ikke avtagbart endelokk. Da jeg liker stenger med fightingbut så hadde jeg håpet det fantes en slags fighting but som lot seg træ på enden ca en centimeter eller to slik at denne bygger ut ca 4-5cm.

Vet noen om slikt finnes eller eventuelt forslag til hvordan slikt kan lages på en pen og snerten måte..? Hadde jo håpet å slippe å sette på nye snellefester for dette formålet.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg ville vel ha sett på dette som en gylden mulighet, slikt kommer da ikke så ofte opp! Hvis du føler et sterkt behov for en stang eller to med forlengelse (fighting butt) og ikke har det, så har du her et helt legalt behov eller tvingende grunn for kjøp av en ny stang, sogar kanskje to!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke noe problem å få til om man er litt "handy".

De fleste snellefester har endelokk som er limt fast. Dette kan fjernes ved å varme lett til limet slipper. Kjøp så en ferdig butt som du limer fast.

Eller du kan bore et hull i senter på endelokket å stikke skruen på butten inni samtidig som du limer med epoxylim.

FIGHTINGBUTT

:thumbup:

Endret av silver and grey

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fightingbutt er for pingler og henge romper. :biggrin:

Da har du trent for lite med håndleddet. :biggrin:

Ta en titt på custom fighting butt ved å scrolle litt ned på siden:

http://www.billfishtacklesupply.com/Status/fly.htm

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fightingbutt er for pingler og henge romper. :biggrin:

Da har du trent for lite med håndleddet. :biggrin:

Ta en titt på custom fighting butt ved å scrolle litt ned på siden:

http://www.billfishtacklesupply.com/Status/fly.htm

Tom.

Ikke for pingler, men for folk som fisker STOOOOOR fisk :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke for pingler, men for folk som fisker STOOOOOR fisk :clapping:

He,he,he... :biggrin:

Ventet på akkurat den ja. :biggrin:

Får du på en svær fisk på enhånd stanga så er det kan det også være en ide å bruke to hender på

enhånds stanga.

Det skulle ikke forundre meg det minste at ved å holde den andre hånda lenger opp på stanga

ville være mer effektivt enn det å ha en fighting butt? :biggrin:

Det er kanskje enda mer pinglete for alt jeg vet? :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he,he... :biggrin:

Ventet på akkurat den ja. :biggrin:

Får du på en svær fisk på enhånd stanga så er det kan det også være en ide å bruke to hender på

enhånds stanga.

Det skulle ikke forundre meg det minste at ved å holde den andre hånda lenger opp på stanga

ville være mer effektivt enn det å ha en fighting butt? :biggrin:

Det er kanskje enda mer pinglete for alt jeg vet? :biggrin:

Tom.

Når fisken er så stor så er det ok å være litt pingle hehe :clapping:

Fighting butt er bra for å få snella ut fra kroppen !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ville vel ha sett på dette som en gylden mulighet, slikt kommer da ikke så ofte opp! Hvis du føler et sterkt behov for en stang eller to med forlengelse (fighting butt) og ikke har det, så har du her et helt legalt behov eller tvingende grunn for kjøp av en ny stang, sogar kanskje to!

HeHe, jeg ser den du.

Bare det at jeg allerede har så altfor meget fra før og jeg har da saktens nok enhåndstenger med fightbut. Men du vet, noen synes det er morro og bruke stenger som ble laget den gangen fightbut ikke var så vanlig. Stengene som jeg ønsker fightbut på er da og nettopp stenger fra midten av 80 tallet og de er selvbygde såvel. Mener å huske klingen er "Kingfisher" og jeg har altså 2 stk av disse stengene men uten fightbut. Stengene er gamle, men bevares som de kaster. Den ene 10 foteren kjøres med en DT6I og kaster aldeles utmerket. Har stor morro med å av og til ta med nye og gamle stenger og kaste litt. Det er da man merker at det har foregått en utvikling men etter mitt skjønn er utviklingen mer i form av å skape stenger laget for en annen kasteteknikk. Til tradisjonelle overhodekast så duger mine snart 20 år gamle Kingfisherstenger utmerket den dag i dag. Det er rolig stangføring som skal til her men når man vet rytmen så kan man ikke annet enn å bli imponert over det som ble laget den gangen. Skulle jeg være i humør så hender det ca hvert skuddår at jeg lufter en "Vangen Dream 690 i AFTMA 9-10 på 9,5 fot(glassfiber). Denne luftes alltid sammen med en gammel WF9FS Cortland 333 long belly klump. Om greiene kaster, jo vist kaster stanga men det er tungt, skikkelig tungt. Det er vel kanske og forklaringen på at man idag har god styrke i håndledd. Nevnte stang har da og skapt noen runder med senebetennelser husker jeg men det skal sies at ingen av overnevte stenger har gitt meg så mye fisk som nettopp disse. Så var da og SØ fisket i Agder elevene supert på 80 og langt uti 90 tallet. Stanga som avløste mine hjemmesurrede Kingfisher stenger var en Gloomis IMX 10'#8. Denne stanga fikk og være med på slutten av disse gode SØ årene og har som nevnt på annen tråd svært gode kastegenskaper den dag i dag. Er vel faktisk min favorittstang.

Innlegget ble vel noe "vridd" fra utgangspunktet men må bare få si at det ble laget svært gode klinger for 20 år siden, ivertfall hvis man fikk tak i de gode. Å være litt nostalgisk er og viktig for noen av oss.

Salaren

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte et par F2M Fighting Butt, men fikk ikke løsnet endeplaten - så det ble boret et hull.

Stangen er 7-delt, og tuben er sånn akkurat lang nok - så heldigvis passet røret på fightingbutt`en inn i stangemnet - så jeg kan ta den av/på etter behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg