Hopp til innhold
Thormill

Nikon D7000

Recommended Posts

Hvorfor har ikke BBC og National Geographic begynt å bruke speilrefleks spør Anne. De har det! Det er ikke bare å skifte ut hele utstyrsparken på 1 2 3.

Så jeg holder fortsatt på mitt Anne: Kvaliteten på en videodump fra et speilrefleks er MYE bedre enn fra et videokamera.

Roar

Veit de bruker det, men ikke til alt – fordi, som sagt er det ikke bare HD og piksler som betegner kvalitet. Og det er en del gode videokamera der ute...

Ett stikkord er manuell fokus... NÅR det kommer for fullt, da snakker vi. Og noen funksjoner til. Det er nok ikke lenge til de går fra kjerrevegen til E6 (ikke i Gudbrandsdalen da, hi hi...).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvorfor blir det så bra?

Kameraet er mye mere lyssterkt enn et videokamera

Sensoren på speilrefleksen er 5-6 ganger så stor som på et videokamera

Du har tilgang på mye meget god optikk

Brikken er fullformat(5D) og 1,6 Crop for 7D. Dette gir full utnyttelse av 35mm optikken og bedre dybdeskarphet

Skulle vel ikke herske noen tvil om at mulighetene for å få god kvalitet på video med et speilrefleks ,er til stede.Så jeg er enig med deg.

Men det er vel også grunn til å være skeptisk siden produsentene må tjene penger og ikke fullstapper nye produkter med topp ytelse slik at de overgår gårsdagens dyre proffkameraer ..osv ...hvis du skjønner tanken min. :msn-wink:

Men det jeg har sett av videoer på nett ser det i alle fall ut til at D7000 ikke sliter det minste med korning i dårlig lys og at det ligger noe foran D90 og D3100 på video.Litt vanskelig å vurdere skarphet på video på nett fordi filformatet gjerne er komprimert noe.

Ett stikkord er manuell fokus... NÅR det kommer for fullt, da snakker vi. Og noen funksjoner til

NikonD90 har vel manuell fokus på video men det er vel ikke full HD og i et format som er litt dårlig.

D7000 har både manuell og autofokus om jeg ikke har misforstått.

Hvilke andre funksjoner mener du er nødvendige.De videokameraene jeg har er jo stappa med så mange funksjoner at jeg bruker knapt alle.Har vel ikke giddi og satt meg inn i alt sammen engang :blush:

Det er ikke for å kverulere at jeg spør :msn-wink: Speilrefleks med video er vel såpass nytt på markedet at det burde ikke være noe i veien for å "filosofere" rundt slike hybridløsninger :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

D7000 har autofokus slik jeg også har forstått det. Dette er vel det første Nikon har med det? Jeg har ikke fulgt så godt med på denne utviklingen.

Om så er, vil jeg tro, ut fra erfaringer at det har noen barnesykdommer. Slik er det alltid, virker det som, at når det kommer noe nytt er det ikke lenge til et kommer en oppgradering. Jeg googla litt omkring D7000 og fokusfunksjonen og etter det jeg kunne se fokuserer det ganske bra, dvs. fokus faller ikke ut alltfor ofte i alle fall. Jeg har ikke satt meg inn i detaljene på kameraet, så jeg vet ikke alt det har og ikke har, men jeg skal studere det nærmere. Det er et såpass interessant kamera at det kan være aktuelt her i heimen også. Vi har D3 fullformat, men det er stort sett jeg som bærer med meg det. Dermed er Boye uten, så dette kan være det andre huset. Så får vi dele litt på linsene.

En annen funksjon som jeg vil skal fungere 100 prosent er zoom. Og at autofokus også fungerer godt både på inn- og utzooming.

Så skal knappene til videofunksjonen "sitte" i fingrene, dvs. de skal være der mine fingre er, uten at jeg må slippe grepet for å stille inn de vanligste funksjonene.

Jeg går ut i fra at iso, blender, lukker, kompensasjon etc. er de samme som når man tar bilder med kameraet?

Skjermen skal også være bra under videoopptak, at det ikke det du tar opp vises i bitmap.

Det som gjør kamera så interessant til video er linsene og alle de muligheter det gir. Det er forsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Läs detta! Jag gjorde det innan köp och kan bara instämma. En helt fantastisk kamera....til det priset:)

"The D7000 is Nikon's most advanced camera at any price. The fact that it sells for

$1,200 make it a no-brainer, which is why it's sold out. The D7000 is Nikon's best DSLR ever."

Läs hela testet av Ken Rockwell HÄR!!!

/Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ta en kikk på denne:

Det sparker vel egentlig beina under enhver form for tvil om speilrefleksens kvaliteter på video. I studio sitter en av norges fremste fotografer, en tekno-guru og en filmskaper.

De sammenligner ikke bare med videokameraer, men faktisk med 35mm kinofilm og kameraer i prisklasse 5 - 800.000.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/241743/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En informativ snutt, som sier mye av essensen jeg har nevnt foran.

"...Det tar ikke over for et fullblods 35 mms kamera for eksempel, det gjør et ikke, men det er et fantastisk verktøy med tanke på den prisen det selges til."

"...Det blir veldig spennende å se hva produsentene gjør, for det at både Nikon, Canon og Sony og samtlige har sett at dette er det marked for, og de har bare så vidt begynt. Vi kommer til å se veldig spennende kameraer framover."

"...,– Er dette godt nok når du skal ut å ta opp musikkvideoer?"

"...– Ja, absolutt, det er litt til sin bruk... ...det er overraskende bra til den prisen det kjem til. Det har revulsjonert deler av industrien, det har det definitivt..."

Så snakker de en del om etterarbeidet, som begrenser seg ved å bruke kameraet til video, dvs. at man må gjøre et nøyere forarbeide, stille inn mer på forhånd slik at man får videoen slik man vil.

Dette kommer garantert i oppgraderingene, mm.

Med fullrigg får kameraet en bedre funksjon som videokamera, blant annet med en ekstern skjerm, som på dagens kamera er for skralle til videoopptak.

Utviklingen vil trolig gå fort, fortere enn vi aner. Jeg tror det blir noe av det samme som da digitalkameraet kom og de begynte å røre på pikslene. Det gikk fort oppover med piksler, HD, kvalitet og you name it, når det først begynte å skje noe. Det samme tror jeg kommer til å skje her.

Som hobbyvideokamera, mer enn godt nok.

Men jeg vil vente litt og se hva som skjer den nærmeste tida.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takker for fyldige svar alle sammen :thumbup: Nikon D7000 er bestilt :wink:

har hatt mange av de samme tankene som deg Anne, men med det utstyret jeg har fra før blir nok dette en enorm oppgradering , ville jeg nå helst tro :wub:

I testen Peterohlsson la ut, leste jeg en ting som jeg likte veldig godt:

Even better, there's an aperture-ring feeler, so it meters with all AI and newer (1977-on) manual-focus lenses. The D7000 also gives full-color Matrix metering and EXIF data with manual-focus lenses if you share the lens' data in a menu. More at Nikon Lens Compatibility.

Så gjenstår det bare å finne et "allround-objektiv"

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde du ikke allroundobjektiv?

Godt valg, tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Guttungen arver D70s med 18-70 kitobjektivet.Objektivet låser seg noen ganger på zoomen desverre.Fikk seg en smell da det lå i ryggsekken . Er ikke sikker på om det lønner seg å reparere det eller bare kjøpe nytt.Uansett har jeg lyst på et objektiv som dekker større område en 18-70...kanskje noe borti mot 18-200.Ikke helt sikker. Trenger ikke nytt objektiv med det første har jo noe liggende som er mer en godt nok til til det mest av foto.

Skal til eksempel bruke bruke D7000 på Tiurleiken så jeg må vel ha en zoom som "trekker" litt.Hadde riktig nok Tiuren et par meter innpå gapahuken i fjor.Den tok et par runder rundt gapahuken. :biggrin:

Men det er jo gjerne verre med røyene de er mere forsiktige av seg...typisk utilnærmelige kvinnfolk :P

Tiurleiken er jo ikke før ut i april og laksesongen i juni så...no hurry!! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sony har hatt med en finger i spillet...jaja hvorfor ikke. Er vel ikke det verste som kan skje.

Ble en D7000 rikere i dag :thumbup: ...utrolig kjappe saker. bilde og videokvaliteten ser veldig bra ut så langt. Autofokus på video er noe masete.Den fokuserer mye atter og frem i stedet for å ta det litt roligere som vanlig videokameraer.Prøvde ut noen gamle manuelle objektive på kamera også , gikk ganske smertefritt og greit :biggrin:

Overgangen fra D70 til en D7000 blir nok litt for mye for meg på en dag...heldigvis er det mye ved Nikon som er lett å kjenne igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

moro med nytt kamera helt til du oppdager at Rawfilene i fra D7000 ikke kan åpnes i photoshop, eller det vil si det går i CS5..juhuuu!!!

eller man kan jo laste ned en converter og kovertere rawfilene med god sjanse for å miste noe av kvaliteten....osv.(jeg hater å fylle pcen med tonnevis av små drittprogrammer)View NX 2 som følger med kamera konvertere bare til jpg og Tiff. Og når programmet har en tendens til å henge på ny kraftig maskin....kan kjipe Nikon ta sine programmer og..... :nono:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm, det høres noe rart ut at RAW-filene ikke kan åpner i annet enn CS5. Sikker på at du ikke kan åpne i CS4, med en plugin for RAW?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tja...la ut spørsmålet på foto.no og der fikk jeg klart svar på at det er kun cs5 som støtter Camera Raw 6.3 som vel er det som gjelder .alternativene er vist bare DNG-converter eller CS5.Nå bruker jeg foreløpig demoversjon av Capture NX 2.Selv om det ikke er noe å utsette på kvaliteten her, :thumbup: så satser jeg ikke 1600 kroner på et så "snevert program" bare fordi det er det eneste forløpig som håndtere filene fullt ut.

Synes også det er en tankevekker når Windows live gallery oppdatere NEF plugin av seg selv med en eneste gang.Viser bildene rask og greit uten problemer, mens Nikon View NX 2 som fulgte kamera er tregt og "konservativt"...ikke det at jeg liker glorete programmer :msn-wink: ...men trege programmer er bare "fyllmasse"...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1.600 kroner, det koster vel mer å oppdatere fra CS4 til CS5? Photosho er i utgangspunktet et priset program, men det er også utrolig fyldig. Oppdateringene pleier heller ikke å være billige.

Men fulgte det virkelig ikke med Capture NX2 som importerte filene uten noe som helst konvertering og tull?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1.600 kroner, det koster vel mer å oppdatere fra CS4 til CS5? Photosho er i utgangspunktet et priset program, men det er også utrolig fyldig. Oppdateringene pleier heller ikke å være billige.

helt klart :msn-wink: , men med Photoshop har du liksom alt i en pakke .Selvfølglig er Capture et godt program og ble rimelig imponert over hvor gode mulighetene er for å redde sterkt underbelyst bilder..helt rått i fohold til det jeg fik ut av NEF-filene fra D70s.

Dessuten må du punge ut 1200 ekstra hvis du vil ha remote controll-programmet. lignende program fikk jeg med min gamle Canon G5....for 7-8 år siden. :msn-wink:

Poenget mitt er nok mere at det byr meg i mot at man er nødt til å kjøpe eget program for hver eneste dippedutt man skal koble til pc,en.det blir dyrt og pc,en ender opp som en eneste treig verkebyll.

NEF er åpenbart ikke NEF. Er det virkelig så forbaska vanskelig for Nikon å spesifisere hvilken versjon NEF-fila det enkelte kamera leverer fra seg.... eller lufte litt om kompabilitet til andre programmer osv...

Men fulgte det virkelig ikke med Capture NX2 som importerte filene uten noe som helst konvertering og tull?

Nei bare Veiw NX 2. importering til maskin er ikke noe problem, går faktisk like greit på gamlemåten med browse-kopier-lim inn :biggrin: men at View NX 2 ikke kan konvertere til annet en jpg og tiff er jo megakjipt. Konverterte noen bilder i Capture(demo) men de heller ikke fikk jeg åpna i photoshop. Mulig jeg har gjort noe feil , men når man sitter med 300 bryllupsbilder som skal "høvles" igjennom helst lltt kjapt er sånne problemer ikke særlig velkomment.

vel kvaliteten på bildene er upåklagelig :biggrin: , ...kjøpte for øvrig en Nikkor 18-105mm 1:3,5-5,6 ED zoom...billig og bedre en gamle 18-70 kit-leamikk objektivet.Ikke det at jeg har testa det så fryktelig nøye men det jobba fint sammen med D7000 og virker mere støyfritt,solid og fast i fisken.Med de to og en SB800 blits ble det mange morsommme og skarpe bilder i fra dansegulvet.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei bare Veiw NX 2.

Da ville så definitivt ring Nikon Norge – og sagt; det får da j&%%&&%$ være måte på! Fix it! :glare:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Thormill!

Jeg skal kjøpe en D7000 til våren,bare for å drøye det litt - slik at prisen kan synke noe...

Kommer til å bruke en 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO (Bruker den på D40 akkurat nå, men hos meg er det konfirmanten som skal få overta den i mai), men vil også se på noe med skikkelig Zoom :P

Blitsen jeg har er en Nikon SB-600, og regner med at den skal være fult brukbar på D7000 også.

Har tenkt å bruke kameraet til å filme med, og i den forbindelse så har jeg sett på disse eksterne mikrofonene:

SENNHEISER MKE 400 MINI MIROPHONE http://www.ludomegastore.no/PartDetail.aspx?q=p:2119065 Liker den lange levetiden på batteriet, slipper å trekke med så mange til fjels.

Sony Mikrofon bluetooth bluhttp://www.ludomegastore.no/PartDetail.aspx?q=p:2351666 Denne må da være drømmen?!

Har ingen erfaring med å bruke ekstern mikrofon, og er heller ingen raser på spesifikasjoner (om disse mikrofonene passer til D7000) :unsure: Men det er en av disse to, fortrinnsvis blluetooth'en, jeg vurderer å anskaffe meg - hvis det ikke dukker opp noen bedre tips da...

mvskittfiskeh

Eivind S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det jeg lurer på er om autofokus lager lyd i disse eksterne mikrofonene slik den gjør i den innebygde?

(Når den står montert i blitzfeste)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Thormill!

Jeg skal kjøpe en D7000 til våren,bare for å drøye det litt - slik at prisen kan synke noe...

Kommer til å bruke en 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO (Bruker den på D40 akkurat nå, men hos meg er det konfirmanten som skal få overta den i mai), men vil også se på noe med skikkelig Zoom :P

Blitsen jeg har er en Nikon SB-600, og regner med at den skal være fult brukbar på D7000 også.

Har tenkt å bruke kameraet til å filme med, og i den forbindelse så har jeg sett på disse eksterne mikrofonene:

SENNHEISER MKE 400 MINI MIROPHONE http://www.ludomegastore.no/PartDetail.aspx?q=p:2119065 Liker den lange levetiden på batteriet, slipper å trekke med så mange til fjels.

Sony Mikrofon bluetooth bluhttp://www.ludomegastore.no/PartDetail.aspx?q=p:2351666 Denne må da være drømmen?!

Har ingen erfaring med å bruke ekstern mikrofon, og er heller ingen raser på spesifikasjoner (om disse mikrofonene passer til D7000) :unsure: Men det er en av disse to, fortrinnsvis blluetooth'en, jeg vurderer å anskaffe meg - hvis det ikke dukker opp noen bedre tips da...

mvskittfiskeh

Eivind S

hei Eivind.

SB-600 skal være kompatibel med D7000 ja. :msn-wink: Jeg har en SB-800 fra før og den funka i alle fall fint på D7000.(du finner mere her)

SB-600 har bare 4 funsksjoner mindre en SB-800 når blitsen er fastmontert på D7000.Når det gjelder trådløs blitstyring er det ganske begrenset hva SB-600 støtter i forhold til SB-700 og modeller over.Den er kun ført opp under "fjernkontroll" hva det nå en betyr. :msn-wink:

SONY ECM-HW2.CE7 passer nok ikke til D7000. På D7000 overføres lyd via kabel (3,5 mm stereo mini-pin) .PÅ Sonys Trådløse ser det ut til at signalet overføres via foten.(lasta ned bruksanvisning :msn-wink: )

Hadde faktisk tenkt å kjøpe den selv dersom jeg kom til å kjøpe dyrere modell av sony videokam. men så ble det et Nikon i stedet.

Orker man å legge til lyden etterpå kan kanskje dette være et godt kjøp: Zoom H2 Handy Recorder

Ellers har jeg ikke helt gjort meg opp noen mening om ekstern mikrofon...har liksom hatt nok med kamera foreløpig.. :thumbup:

Det jeg lurer på er om autofokus lager lyd i disse eksterne mikrofonene slik den gjør i den innebygde?

(Når den står montert i blitzfeste)

kan jeg ikke tenke meg.Problemet er nevnt i bruksanvisninga og der anbefaler de ekstern mikrofon for å slippe støyen fra kamera. Dessuten er det vel ulike typer og kvaliteter av mikrofoner , så det gjelder vel bare å finne en passe grei en.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det skjer mye i Nikon-verden om dagen. Veldig typisk på denne tiden av året, så produktene dukker opp mot sommer og ferietid. Disse kameraene som det ryktes mest om, har lite med D7000 å gjøre, men skal ikke se bort i fra at ryktene begynner å komme på et D7000s snart. Erfaringer omkring kameraer, det være seg Nikon eller Canon, er at når det kommer helt nye modeller, kommer det en oppgradert utgave så ikke altfor lenge etter – for å luke unna barnesykdommer. Nå veit jeg ikke om dette skjer med D7000, men jeg vil sitte litt på gjerdet for å se om s-en føres til. Det jeg antar vil bli forbedret i en s-utgave er kanskje autofokusen på D7000, kanskje skjermoppløsningen ved bruk av videofunksjonen. Kanskje bommer jeg totalt.

D7000 er et meget spennende kamera!

For de som er interessert i å følge ryktene for Nikon, finnes de HER.

Rykter om Nikon D4.

Rykter om Nikon D800.

Det er også Photo Rumors og Leica Rumors.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det jeg antar vil bli forbedret i en s-utgave er kanskje autofokusen på D7000, kanskje skjermoppløsningen ved bruk av videofunksjonen. Kanskje bommer jeg totalt.

jammen ikke godt å si, men slik jeg kjenner nikon må du betale for topp ytelse og da tror jeg kanskje "Fullverdig videofunskjon" kommer på en dyrere modell. :unsure:

Men de burde klare å lage en bedre autofokus på D7000 hvis de skal holde følge med canon. På D7000 er det nok av innstillinger for autofokus på bildemodus men på filmmodus er det bare vanlige ferdiginnstillinger ala "førstegangsbruker".Video på speilrefleks er jo selvfølgelig ganske nytt , men innstillinger for fokus på film skulle ikke være så så anderledes å sette seg inn i.

At skjermoppløsningen kan ha så mye å si for videofunskjonen på D700 kan jeg ikke helt tenke meg.Skjermen fungerer bra nok "i mine øyne" :wink: da må det eventult være en betydelig større skjerm eller vribar skjerm som Canon har.

Har du god tid , kan du til eksempel zoome inn fokuspunktet(forstørre) på skjermen så du ser om det er i fokus. Greit nok...men ikke noe du fomler med når du kjører actionscener :blink:

Foreløpig synes jeg det enkleste og mest stabile er bruke "enkeltbilde-AF" (ikke konstant fokusering)og så fokusere ved å trykke ned utløser (bilde-utløser) halvt ned. blir omtrent som når du tar bilder...

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan nok hende du har rett i det at en "fullverdig videofunksjon" kommer i en annen utgave framfor s-utgave av 7000. Og om pristillegget er verdt det. Det blir spennende å se framover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg