Hopp til innhold
Thormill

Nikon D7000

Recommended Posts

sjallabeis :)... Lurte på å kjøpe Nikon D7000. Skal bruke det mest sansynlig like mye til video som til foto.

Egentlig har jeg påtatt meg et "hasteoppdrag" så jeg har litt begrenset med tid til å sette meg skikkelig inn i hele markedet av objektiver ..osv.

Noen som har et godt forslag til et zoomobjektiv som dekker et større område en 18-70 kitobjektivet som jeg har fra før.? gjerne opp mot 200 mm.(har for øvrig nikon sitt billige 50 mm + en god del gamle manuelle med fast brennvidde)

Kvalitet bør helst ikke være noe dårligere en kitobjektivet og helst ikke mere en 4-5 lapper i pris.

Antar kanskje at videoopptak sette visse krav til objektivet også..eller???

Er det svært problematisk å bruke gamle manuelle objektiver på videoooptakk... noen som har testa det.

Har vel fått med meg såpass at skal man filme med dette kamera er ekstern mikrofon et must. Er Nikon altetende på mikrofoner eller er de sære på sånt.?...noen som har forslag til bra og rimelig mikrofon?

noen som har noen innsigelser mot å satse på Nikon som videokamera.?

har ikke kjøpt noe kamera siden D70S kom så jeg henger vel litt etter på nikonfronten :blush:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg bruker fotoapparat til å fotografere. Om vi skulle vurdert et videokamera hadde det ikke blitt et fotoapparat med videofunksjon for vår del, slik produktene på markedet er nå. Skulle det bedre seg, slik at fotoapparatet til Nikon stiller i den klassa jeg vil, kan det bli noe annet. Det er så absolutt en fordel å kunne bruke linsene. Og jeg slipper å drase på to sett utstyr. En annen grunn til at kombiløsningen ikke frister, er at jeg er glad i å ta knipsbilder og synes det blir mye mikk hvis jeg skal ha alt i ett.

Nikon har heler ikke den beste videofunksjonen på sine kameraer vs markedet. Canon stiller sterkere, og jeg har aldri vært noen Canon-person. Mer vane enn kvalitet, de stiller så likt de to og går oppover stigen med annethvert skritt. Med akkurat nå er det Canon som er best på videofunksjonen på digitale kameraer. Hvordan det er ved neste korsveg, og når vegene krysses, tja, si det. Det skjer nok noe snart.

Så derfor et spørsmål, hvis det skulle være aktuelt; har du regnet på hva pakka med D7000, linser, mikrofon, stativ – det du tenker å kjøpe – koster vs en videoløsning? Og er en videoløsning bra nok til det du skal gjøre, spesielt med hensyn til linsevalget/brennvidde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så derfor et spørsmål, hvis det skulle være aktuelt; har du regnet på hva pakka med D7000, linser, mikrofon, stativ – det du tenker å kjøpe – koster vs en videoløsning? Og er en videoløsning bra nok til det du skal gjøre, spesielt med hensyn til linsevalget/brennvidde?

Godt spørsmål :msn-wink: Hadde i utgangspunktet bare tenkt å kjøpe videokamera, men savner litt høyere oppløsning på foto en det er på Nikon D70.

nå får man så billige speilrefleks med høyere oppløsning at jeg kunne sikkert kjøpt begge deler, men det er ikke aktuelt å drasse på så mye mere utstyr en det har jeg gjort fra før.

Jeg har som regel på meg både videokam og speilrefleksen konstant mens jeg fisker og har planlagt minimum to videokam og et speilrefleks på tur .Med "systemkamera" slår jeg på en måte to fluer i en smekk....spesielt hvis nikon kameraet har en kjapp oppstart på videofunksjon.

Behovet for et bedre speirefleks er nok til stede og hvis D7000 ikke har dårligere videokvalitet en mitt Sony HDR-CX105 så blir jeg kjempefornøyd.Har sett litt på viodeoklipp fra begge , men de filmene du finner på nett fra produsenten er vel ikke alltids så veldig "objektive". :unsure:

På video så er det vel også et spørsmål om oppgradering av pc,programmer,blu-rayspiller, mediaspiller,tv ...osv for å få utnytta full HD-kvalitet, så jeg stiller vel ikke krav til at videokvaliteten skal opp på samme nivå som foto.

Har sikla en del på canon sine produkter, siden de gjerne ligger bedre an på pris/kvalitet og mulighet for eksterne mikrofon ..osv, men jeg hater å sitte med 17 ulike merker av utstyr som aldri er kompatibelt med hverandre(eller med hjernen min :biggrin: ).Dessuten er Nikon speilrefleks mye bedre å holde i.

Har tre Sony videokameraer fra før og der passer batterier,kabler,kort om hverandre..osv .

For meg betyr det mye at det er enkelt ,praktisk og kjapt...hjelper ikke med superduperkvalitet hvis du mister øyblikket fordi du gikk tom for strøm, tok med feil kabel...bla bla bla :blink::biggrin:

Jeg har desverre for mange interesser å bruke penger på, så da må en jo bare belage seg på å inngå en del sære kompromiss....men det er jo greit å få gjort det beste ut av det da :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Speilrefleksen gir en utrolig god video. Kvaliteten er bedre enn på videokamera, MEN det er en ting du må være obs på: Autofokusen på speilrefleksen funker ikke når du filmer. Derfor er det veldig vanskelig å få det skarpt - du må hele tiden justere.

Jeg har personlig ikke noen erfaring med dette, men det var fotografen som fortalte meg det. Spør på fotobutikken for sikkerhetsskyld. Jeg undersøkte dette med et Canon kamera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Speilrefleksen gir en utrolig god video. Kvaliteten er bedre enn på videokamera, MEN det er en ting du må være obs på: Autofokusen på speilrefleksen funker ikke når du filmer. Derfor er det veldig vanskelig å få det skarpt - du må hele tiden justere.

Jeg har personlig ikke noen erfaring med dette, men det var fotografen som fortalte meg det. Spør på fotobutikken for sikkerhetsskyld. Jeg undersøkte dette med et Canon kamera.

Har en D90 å den har manuel fokus under filming , vi si det er noe herk hvis du skal drive å springe rundt å filme. men setter du det på et stativ og filmer på en litt mere anstendig måte så er det bedre med manuel fokus for da slipper du at den skal driv å skifte fokus pongt hele tia og man får ikke den irriteranes fokusmotorlyden på filmen.

Skal man driv å labbe rundt å filme bør du trene en del på å fokusere samtidig som du filmer.... noe som ikke var helt lett i bynelsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Speilrefleksen gir en utrolig god video. Kvaliteten er bedre enn på videokamera...

Det er direkte feil.

Det er bare spørsmål om hvor hvilken kvalitet av videokamera du sammenligner med. Ingen fotoapparat av Canon eller Nikon, som vel er de aktuelle for Thormill, kommer i nærheten av de beste videokameraene.

Akkurat nå er Canon best på intergrert videofunksjon i fotoapparatene, fordi de har satset på dette og ser salgspotensialet i kombiløsningen. Nikon har satset mer reint på foto, som tross alt et fotoapparat er. Det er mer en smaksak hva man liker best av Canon og Nikon når det gjelder fotografering, de er så like i kvalitet at det er ikke det som avgjør folks valg. Derimot er det elementer som brukervennlighet, hvor Nikon alltid har ligget et hestehode foran. De forandrer heller ikke plasseringen av knapper på hver modell. Det er optikk, også der har Nikon sin styrke. Pris, som taler til Canons fordel i dag. For å nevne noe.

Slik jeg skjønner deg, Thormill, har du 1) lyst på et bedre hus (D7000) og 2) trenger videofunksjon. Du har masse optikk, så da stryker jeg Canon. Jeg ville lånt et D7000 der de velger å handle og prøve kameraet litt. Ikke bare sveip over naturen, men se hvordan den takler fart som biler som kjører ol. Det samme med reflekser fra vann (bilpanser), og nærgrense for halvportrettfilming.

Jeg ville valgt delt løsning, men det er hva jeg hadde gjort.

Hvilket format foetrekker du å filme i, dvs. hvilket vil du helst at videokameraet skal ha?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

TV serien Dag med Atle Antonsen ble filmet med speilrefleks. Noen episoder av House er også filmet med speilrefleks.

I serien Dag ble det brukt 2 speilreflekskamera av typen Canon 1D Mark IV. På det ene kameraet hadde de en egen mann som skulle sørge for fokus. De brukte objektiv i Canons L-serie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det vet jeg.

Men se på utvalget av videokamera. Ikke en gang Canon 1D mark IV når opp der. Hadde det vært så, hadde vel NRK, BBC, National Geo etc byttet ut parken tvert, bare på grunn av pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

TV serien Dag med Atle Antonsen ble filmet med speilrefleks. Noen episoder av House er også filmet med speilrefleks.

I serien Dag ble det brukt 2 speilreflekskamera av typen Canon 1D Mark IV. På det ene kameraet hadde de en egen mann som skulle sørge for fokus. De brukte objektiv i Canons L-serie.

Støtter deg. På nettsidene til akam.no vil man i arkivet finne en artikkel hvor en profesjonell filmmaker bruker Canon EOS 550D ute i felten - med et hode/skulderfestet stativ. Videokvaliteten sies å være imponerende. I følge tester på dpreview.com og andre relaterte fotonettsider kan man av testene lese at de siste Nikon ligger omtrent par med Canon og de andre dslr`s. Fokusproblematikken har vært en utfordring, ja. Det samme gjelder opptaksbegrensninger buffer/kort, opptakstid etc.

Videoopptak med de mest moderne speilrefleksene holder etter sidende til produksjoner beregnet på HD tv.

Og til sist er spørsmålet hva vi som amatører vil fokusere på når vi snurrer film med speilrefleks? Mest sannsynlig: Fremragende visning på tv-skjerm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig, Willyrs, at for oss amatører er det mer enn og vel så det, bra nok – og det er HD. Videofunksjonen på kameraene er gode, til og med til produksjon av House. Men, og det er her det stopper opp, ut fra uttalelsen til Roli; "Kvaliteten er bedre enn på videokamera...". Det er det hvis vi sammenligner disse Nikon og Canon med tilsvarende i videosegmentet. Derfra og oppover er kvaliteten på videokamera bedre, men da koster de deretter. Det er ikke bare HD som er standarden for kvalitet...

Sony og Panasonic er ledende på videokamera – og de har noen jernstøpninger som er feite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag har köpt en D7000 och brukt den to-tre uker. Jag är otroligt nöjd! ISO upp til 2500 ger bilder nästan utan brus.

Filmerna blir av hög kvalitet men autofokusen är ju inte att jämföra med vad en videokamera kan erbjuda.

Jag liker det korta skärpedjupet som en spegelreflex ger.

Tänkte egentligen köpa en D700 men att kunna filma, bra ISO-egenskaper, vädertätad, bra pris samt hyllad i alla tester

gjorde att jag ändrade mig. Det enda minuset är de GIGANTISKA filerna som 16 mpix sensorn ger.

/Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slik jeg skjønner deg, Thormill, har du 1) lyst på et bedre hus (D7000) og 2) trenger videofunksjon. Du har masse optikk, så da stryker jeg Canon. Jeg ville lånt et D7000 der de velger å handle og prøve kameraet litt. Ikke bare sveip over naturen, men se hvordan den takler fart som biler som kjører ol. Det samme med reflekser fra vann (bilpanser), og nærgrense for halvportrettfilming.

hvem har ikke lyst på et bedre hus da? :biggrin:

Skal ta noen bilder av et brudepar og da er vel mulighet for at eventuelle bilder må blåses opp en del, til stede og da blir det litt snaut med 6 mpx. Så ja , må uansett ha meg nytt hus ganske kjapt.Er ganske fornøyd med mitt lille sony handycam ,men det har jo også sine begrensninger på visse felt.

har absolutt lyst å prøve D7000 men Kjøper fotoutsyr via nett(spesialpriser :msn-wink:) og ikke er jeg typen til å bruke lokalbutikker som "prøverom" med mindre jeg skal handle der. :unsure:

Men nå får jeg antageligvis et Canon eos 550d på prøve så da får jeg vel antagligvis et inntrykk av hvor god kvaliteten der er på video (rå filer rett på tv) siden begge kameraer ligger "side om side" i kvalitet.

Problematikken med autofocus,lys,fart og så videre håper jeg å få plukke opp en eller annen plass :mellow: .Litt rart når man tester den type kameraer at man ikke tar for seg akkurat de problemene på videofunksjon på lik linje med fotograferinga..men men. :glare:

Ser velkanskje for meg at jeg bruker nikon med vidvinkel og manuel focus på de mere rolige scener og Sony kamera som "action-kamera"....ikke veit jeg... :biggrin:

clapping.gif Jeg ville valgt delt løsning, men det er hva jeg hadde gjort.

helt sikkert det mest fornuftige i de fleste tilfeller ja :msn-wink:

Hvilket format foretrekker du å filme i, dvs. hvilket vil du helst at videokameraet skal ha?

MPEG4-AVC/H.264 (AVCHD) er det jeg tar opp i med Sonykamera i alle fall. Bruker Sony Vegas til redigering og det pleier som regel å håndtere flere formater i samme slengen ,hvis var noe i den rettning du tenkte. Nikon bruker vel samme format hvis ikke jeg har tatt helt feil...eller :blush:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag har köpt en D7000 och brukt den to-tre uker. Jag är otroligt nöjd! ISO upp til 2500 ger bilder nästan utan brus.

Filmerna blir av hög kvalitet men autofokusen är ju inte att jämföra med vad en videokamera kan erbjuda.

Jag liker det korta skärpedjupet som en spegelreflex ger.

Høres jo bra ut :biggrin: hvilke objektiver bruker du ?

Tänkte egentligen köpa en D700 men att kunna filma, bra ISO-egenskaper, vädertätad, bra pris samt hyllad i alla tester

gjorde att jag ändrade mig. Det enda minuset är de GIGANTISKA filerna som 16 mpix sensorn ger.

/Peter

mener du da videofilene eller bildefilene? . Hvis videofilene er i avchd pleier de vel å være krympet ganske så mye...eller ?

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres jo bra ut :biggrin: hvilke objektiver bruker du ?

mener du da videofilene eller bildefilene? . Hvis videofilene er i avchd pleier de vel å være krympet ganske så mye...eller ?

Nikon 70-200mm f2.8,Sigma AF 17-50mm f/2.8 HSM

Jag menar bildfilerna:)

/Peter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leste gjennom spesifikasjonene på Nikon D7000. Det virker til å være et meget ålreit kamera. 16,2 megapikselr i DX-format og dette skriver Foto & Video om videofunksjonen:

D-Movie – filmklipp i full HD (1920 x 1080): En egen opptaksknapp gjør at du øyeblikkelig kan ta flotte filmklipp med høy oppløsning (HD). Med AF-modusen holdes alt i fokus under opptak, og kameraet støtter bruk av ekstern mikrofon slik at du kan lage film med stereolyd av høy kvalitet. Enkle redigeringsfunksjoner gjør at du kan redigere klippene i kameraet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og bytte ut alle linsene? Kan bli dyrt dette, Thormill...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nikon 70-200mm f2.8,Sigma AF 17-50mm f/2.8 HSM

oki...takker.Er ganske nyttig ,synes jeg da, å vite hvilke objektiver folk er fornøyd med på videoopptak.Tar de bra bilder funker de sikkert på video også...men jeg tenkte også på støy fra fokusmotor og hvordan det er å jobbe med på manuell focus...eller hva en nå kan møte av problemer der.

Leste gjennom spesifikasjonene på Nikon D7000. Det virker til å være et meget ålreit kamera. 16,2 megapikselr i DX-format og dette skriver Foto & Video om videofunksjonen:

D-Movie – filmklipp i full HD (1920 x 1080): En egen opptaksknapp gjør at du øyeblikkelig kan ta flotte filmklipp med høy oppløsning (HD). Med AF-modusen holdes alt i fokus under opptak, og kameraet støtter bruk av ekstern mikrofon slik at du kan lage film med stereolyd av høy kvalitet. Enkle redigeringsfunksjoner gjør at du kan redigere klippene i kameraet.

ikke noe i veien med spesifikasjoner der nei.. har også en veldig nyttig sak som heter "Tracking mode" ...hopp frem til 8:30 :thumbup:

Mulig videoer som denne sier det meste ...ikke veit jeg. var i alle fall en trivelig "test"..

Kjøp Pentax K5 så slipper du Canikon- maset!!! :msn-wink:

seriøs?..du mener Pentax-maset er bedre?? :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De flesta normalobjektiv funkar nog bra. Det viktigaste om du ska ha ett bra resultat är nog en

extern mikrofon. kostar litegrann men det är det värt. Det blir min nästa investering.

Köp ordentligt med minne. två fack för SD-minne. Jag har 2x8 gb. och det är nokk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et digitalt speilrefleks verken ser ut som eller er et særlig praktisk kamera til å bruke til film/video. Dette kommer kanskje av vanen? Et videokamera skal se slik og slik ut. Skal en filme med et speilrefleks må en ha mikrofon. Fokuseringen bør gjøres manuelt. Det har visst begynt å komme noen kamera med autofokus, men hvordan lyden på autofokusen tar seg ut på filmen kan en jo tenke seg.

Men faktum er at videodumpen man får er HELT overlegen den en får til et videokamera til en pris på kr 80000. Innen video er det RED som har noe som er tilsvarende. Kamerahuset til en Canon EOS 7D koster kr 10000. Ikke verst å banke et videokamera til mellom 80 og 150 000.

Hvorfor blir det så bra?

Kameraet er mye mere lyssterkt enn et videokamera

Sensoren på speilrefleksen er 5-6 ganger så stor som på et videokamera

Du har tilgang på mye meget god optikk

Brikken er fullformat(5D) og 1,6 Crop for 7D. Dette gir full utnyttelse av 35mm optikken og bedre dybdeskarphet

Hvorfor har ikke BBC og National Geographic begynt å bruke speilrefleks spør Anne. De har det! Det er ikke bare å skifte ut hele utstyrsparken på 1 2 3.

Her er hva noen erfarne filmfolk sier:

I slutten av august 2008 kom en liten nyhet som skulle snu opp-ned på en mektig filmbransje. Historiens første speilreflekskamera med videofunksjon ble sluppet, og filmrevolusjonen var et faktum

Kvaliteten på videoopptakene viste seg nemlig å være så gode at de ble sammenlignet med Hollywoods millionkamera, men til en brøkdel av prisen. Nå kunne hvem som helst kjøpe seg et slikt fotokamera og skyte sin neste storfilm.

Dette har ført til et vell av mere eller mindre vellykkede kortfilmer på nettet.

Det er utfordrende å lage film med et kamera som er konstruert for å fotografere med.

Så jeg holder fortsatt på mitt Anne: Kvaliteten på en videodump fra et speilrefleks er MYE bedre enn fra et videokamera.

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

seriøs?..du mener Pentax-maset er bedre??

Pentax er ikke mas, bare kos, ......og så er det ikke så farlig om du bommer på bikkja når du irettesetter den og kameraet smeller i veggen i steden. Solid som en tanks!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pentax er ikke mas, bare kos, ......og så er det ikke så farlig om du bommer på bikkja når du irettesetter den og kameraet smeller i veggen i steden. Solid som en tanks!!!

Hehe..tviler i grunn ikke på det Mattis. Pentax har vel greid å bygge solide og gode kameraer før de.

Desverre blir problemstillingen den samme når jeg sitter med nikon blits,linser..osv fra før.Skal være svært gode grunner til å skifte merke da, spesielt når man har Brukt Nikon siden tidlig 80tallet.Blir litt som å kjøre toyota. Driftsikkert og liten sjanse for stygge overraskelser.

Håper for all del ikke bikja di er en chihuahua..hvis du da greier å treffe... :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg