Hopp til innhold
Nemoura

Snørebruk i 5# cupen

Recommended Posts

NCF sine sider kan man lese at SA ED 5# ikke blir enerådene i årets 5# cup, slik mange hadde regnet med.

Under stevnet i Tønsberg benyttet nemlig de fire beste kasterne tre forskjellige snøretyper!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jan Vidar brukte Cortland Prescision Platinum, Stein Brukte Carron Jetstream Trout, litt usikker men jeg tror Tommy også brukte Cortland og jeg brukte SA ED 120 ft.

Tommy korrigerer meg sikkert om jeg er på bærtur m.h.p. snøret! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Myten om at man kaster lengre med en stiv stang kontra en myk, er jo grundig debunket, men er det noen myter om fluesnørene som kan debunkes?

Hvis man ser på resultater(over tid) i 5#cupen så har ikke SA ED 5# noen lengdemessig fordel, selv om det er 3 gram tyngre enn de andre snørene. I teorien burde jo SA ED med sin 20 grams klump gå lengre enn de andre, men i praksis er det ikke slik. Hvorfor?? Er f.eks snørets egenvekt (vekt pr lengdeenhet) viktigere enn klumpens totale vekt? Noen synspunkter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Myten om at man kaster lengre med en stiv stang kontra en myk, er jo grundig debunket, men er det noen myter om fluesnørene som kan debunkes?

Hvis man ser på resultater(over tid) i 5#cupen så har ikke SA ED 5# noen lengdemessig fordel, selv om det er 3 gram tyngre enn de andre snørene. I teorien burde jo SA ED med sin 20 grams klump gå lengre enn de andre, men i praksis er det ikke slik. Hvorfor?? Er f.eks snørets egenvekt (vekt pr lengdeenhet) viktigere enn klumpens totale vekt? Noen synspunkter?

Spennnende spørsmål, Johnny!

Et annet moment i denne sammenligningen er også skytelinen.

Jeg målte diameteren på skytelinen på noen av snørene vi bruker/har brukt i 5'ercupen, og de varierte en del:

Snowbee XS ED: 0,69 mm

SA ED 120 ft: 0,73 mm

Carron Jetstream Trout: 0,94 mm

Cortland Precision Platinum: 0,96 mm

Det var helt fabelaktige resultater fra lokalstevnene deres i år! Både presisjon og lengde - 4 tellende lengdekast over 35 meter og lengste kast på 36,3 meter er helt rått! :thumbup:

http://www.fluefiskeinord.no/news.php?readmore=375

Torbjørn imponerer med pandamaten! :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jepp det er ganske arti. Jeg ble overraska over at det var så få som kasta med SA ED...

En annen faktor i tillegg til tykkelsen på runninglina er snørets totale lengde. Er ikke mange som klarer å få backing knuten ut av toppøyet på den 36m lange ED lina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og så viser resultatene fra Tromsø at det blir en spennende cup, og at Torbjørn kan mer enn bare å slenge med leppa ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og så viser resultatene fra Tromsø at det blir en spennende cup, og at Torbjørn kan mer enn bare å slenge med leppa ;-)

Torbjørn slenge med leppa?

Det var før det! :msn-wink:

Nå er det bare koseprat, Elsa Beskow og Plutte i tyttebærskogen, fra den kanten! :biggrin:

...men han knuser meg i presisjonskastingen, det skal han ha!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja du har rett i at han har blitt en koseklump :thumbup:

Sikkert fordi han har blitt så femi at han gjør det så bra i press :lol: :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluekasting og utstyr er jo veldig interessant og morsomt, og det er mange parametre å ta hensyn til, kanskje alt for mange.

Fikk tak i et av de “gode” Vision -snørene med klumpvekt på 16,7 gram over 15,4 meter, og etter omfattende testing fant vi ut at det går akkurat like langt som SA ED. Det var faktisk lettere å oppnå gode kast med Vision, dvs at SA ED er mer kritisk(tungkastet), og man “bommer” oftere med SA ED. Grunnen til at det lette Vision-snøret går såpass langt må være at egenvekta (vekt pr m) er høyere enn hos SA ED, var nå konklusjonen vi trakk. I tillegg virker det som om skytelina er perfekt tilpasset klumpens utforming/ vekt/tapering. Svakheten med denne testen er at vi bare var to testkastere.

Lokale konkurranser er jo mindre høytidelig og det er lettere å oppnå gode resultater. Når alvoret begynner så er det fort gjort å “tabbe seg ut”. Torbjørn er jo en svært erfaren fluefisker som kan mye om både fisking og kasting, tror nok han kan nok gjøre det bra i cupen. Splitcane er faktisk veldig morsomt og lærerikt å kaste med, og flott som unnskyldning hvis man kaster dårlig. Tror jeg også skal begynne med splitcane i 5#cupen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluekasting og utstyr er jo veldig interessant og morsomt, og det er mange parametre å ta hensyn til, kanskje alt for mange.

Fikk tak i et av de “gode” Vision -snørene med klumpvekt på 16,7 gram over 15,4 meter, og etter omfattende testing fant vi ut at det går akkurat like langt som SA ED. Det var faktisk lettere å oppnå gode kast med Vision, dvs at SA ED er mer kritisk(tungkastet), og man “bommer” oftere med SA ED. Grunnen til at det lette Vision-snøret går såpass langt må være at egenvekta (vekt pr m) er høyere enn hos SA ED, var nå konklusjonen vi trakk. I tillegg virker det som om skytelina er perfekt tilpasset klumpens utforming/ vekt/tapering. Svakheten med denne testen er at vi bare var to testkastere.

Jeg tror også stilen har mye å si. Om din sterke side er å holde mye snøre i luften eller å skyte langt (carry vs. shooting). Vision ED har ganske tynn skyteline, så det er ikke like lett å holde så veldig langt overheng (noen meter går selvfølgelig) og skyteferdighetene blir mer avgjørende. Med liner som SA ED (ekstremt lang klump) og Carron Jetstream og Cortland Precision Platinum (tykk skyteline som gjør det lettere å kaste med langt overheng), da kan mye mer av den totale kastelengden være 'carry'.

Jeg har også en Vision ED som burde være ganske ideell etter 5'ercupreglene, jeg husker ikke klumplengden i farten, men den har en klumpvekt på 16,9 gram. For meg er det mer uanstrengt å kaste opp mot omtrent 32 meter med Vision ED, men jeg sliter veldig med å kaste lengre. Med SA ED er det lettere for meg å få til de lengste kastene. Jeg opplever dermed ikke det samme som deg.

Dette kan jo ha flere mulige forklaringer:

1. Linene våre kan variere. Det er ikke sikkert at våre liner har helt like egenskaper, selv om de har samme modellbetegnelse, spesielt Visionlinene har jo vist seg å variere ekstremt mye.

2. Vi har reltativt forskjellige (sammenlignet med gjennomsnittet av en haug med fluekastere) ferdigheter når det gjelder hhv. shooting og carrying.

Som du sier, så er det uansett spennende at mange av de beste lengdekasterne ender opp med helt forskjellige snørevalg. Da tror jeg de fleste av disse har hatt tilgang til flere (kanskje alle) de tillatte linene og har gjort sitt valg basert på egne tester.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg