Hopp til innhold
Mattis!

Dødskjedelig!!

Recommended Posts

Jeg for min del har gjort det mange ganger,og jeg ler og humrer over de gamle trådene. :biggrin:

Hvis så noen sier noe, noe som helst, om så bære bæææ i en slik tråd løftes den opp. Så er det sagt, om noen ville ta opp igjen en gammel tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det var helt klart mer "trøkk" før ja. Bare ved å slenge noen kommentarer om tidenes drittsnelle Loop traditional, fikk en side opp og side ned med sinte og usaklige kommentarer :thumbup:

Hva mener du med dette ? :angry::msn-wink:

Faktisk i mitt syn beste snella ever. Kjører kun bremseløst.:thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor, Kim? Er også fluefiskerne blitt feminiserte og oversiviliserte? Er det ikke bare vinte - det tror jeg.

Skulle likt å vite hva du legger i begrepet en "feminisert fluefisker"? Must be me...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Tror nok at de fleste temaèr er skikkelig utdiskutert.

Som f. eks:

Alle vet jo at CCS bare er tull og tøys!

Alle vet jo at stive stenger kaster lengre enn myke!

Alle vet jo at Simms vadere ikke er noe bedre enn vangen!

Alle vet jo at fluestenger fra Østen er de beste!

Alle vet jo at splitcane bare er bambus!

Alle vet jo at SA ED er det beste fluesnøret!

Alle vet jo at Gøran Andersen`s kastestil er dårlig og at hjulet hans er punktert!

Alle vet jo at Catch & release er å leke med maten!

Alle vet jo at laks er noe man får, mens ørret er noe man må fiske etter!

Osv....

OG, når vi alle vet dette, så er det jo ikke så mye annet å diskutere. :closedeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg blar meg ofte gjennom nye saker på forumet, og finner sjelden noe som trenger bidrag i det hele tatt.

At ikke folk gidder å engasjere seg i utstyrsdiskusjoner er noe jeg skjønner godt. Jeg begynte karrieren etter laks med en ni fot Cortland som må være den verste stangen som noensinne er limt sammen av menneskehender, med tilhørende Young snelle som tålte akkurat et halvt utras før det sprutet metallfliser av den lille dingsen inni som lager knurrelyd. Fikk da noen laks på det også. Nå har jeg bra stenger og sneller, og fisker med det. Det er hyggelig, men jeg skjenker ikke utstyret mitt mange tankene totalt sett. Andre har slått til lyd for en egen bruktmarkedsside, og det er kanskje ikke så dumt. Det blir en interessant side når du faktisk trenger noe.

Jeg har forfektet lenge at det er mulig at det er andre ting som kan fenge. Vis folk hvordan de kan engasjere seg i det som kanskje teller mer, slik som Sportsfiskefjorden til Salar, forhold i elver rundt i landet og hvordan de er påvirket av oppdrett, utbygging, forurensning, tjuvfiske, og annen styggedom, så blir det kanskje litt høyere temperatur. Ikke bare det, diskusjoner rundt selve fisket i forskjellige vann og vassdrag er det mindre av enn en kunne vente.

Jeg har ivret lenge for en pressgruppe basert på medlemmene på forumet, som kunne ta opp saker i offentlig debatt hvor vi er interessert i å bli hørt.

La oss prate mer om det vi driver med. og det vi opplever, enn det vi har eller skal kjøpe. La oss ha et ord med i saker som angår oss. La oss ta oss av nybegynnere (ikke at vi ikke gjør det, men også det kan bli mere og bedre.) De trenger å høre småkrangling om metoder og fremgangsmåter for å se bredden av meninger som finnes. Der blir kastenisseri fine greier. Esoterisk kan det gjerne være.

Hvis det skjer blir også utstyrsdiskusjonene mere på sin plass som en del av helhetsbildet. Men når det blir for mye innlegg om sammenligniner mellom ni og en halv fot Streamline stenger kontra Talon dabber det nok litt av for noen og hver.

Ta en titt på denne websiden, http://www.caltrout.org/ så ser man hva som kunne være ett aspekt av virksomheten til FFN. Jada, jeg vet det er amerikansk, men ta en titt allikevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Andre har slått til lyd for en egen bruktmarkedsside, og det er kanskje ikke så dumt. Det blir en interessant side når du faktisk trenger noe.

Er i gang med å se på løsninger.

Ellers meget kloke og gode invendinger, SFTor!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Okay, "trøkk" er altså side opp og side ned med sinte og usaklige kommentarer. Da forstår jeg endelig det. Det var lenge jeg ikke fikk med meg hvorfor denne truck'en var så vesentlig, men trodde korttenkt at det var et greit redskap for å frakte bort dagens laksekvote.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har skjønt det.

Litt mer seriøst og kortfattet så skjønner jeg det slik at folk etterlyser tema som er ålreite å diskutere, som engasjerer – og å få respons på tråder de starter. Det er lite motiverende å aldri få feedback.

Skal være den første til å innrømme at jeg har lest mer enn jeg har skrevet det siste året, i alle fall på forumet. Så må jeg tenke, skyldes det manglende interesse? Nei, overhode ikke – engasjementet er like stort. Tida har vært knappere, mye knappere. Oppussing av diverse på huset og en hel kjeller, nok å tenke på i geskjeften vår...

Dette har bedret seg!

Nå sitter jeg her, hjemme, med gipset fot på ei pute og har mer tid. Slik blir det i noen uker, sjøl om ei krykke snart kan få litt pause.

Her skal ikke en hammer få slå, en drill få dure – på leeeeenge.

Nå er det binding av fluer om kvelden.

Det skal fotograferes mer, også fluer. Kikker på ny linse nå.

Det skal fiskes fra tidlig vår – med start i Em og ørretfiske i april.

Sommeren skal dedikeres fluefiske og natur!

Dette vil nok dra opp interessen for å delta mer på forumet for meg.

Så håper jeg dere også setter pris på artiklene jeg skriver, jeg får andre til å skrive og dere sender inn.

Legg ut mer under "MED FLUA PÅ TUR" og "FLUEMØNSTER", folks! Slik er veldig ålreit å lese og det er veldig ålreit å se hva dere binder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som også er litt rart er at idag så er det 10 ganger mer medlemmer enn på "trøkk"alderen, men de nye 7000 meldemmene er mye mer siviliserte en de de 100 første.

Nei, det er oss Hr Lucky Fly, definitivt!

Inkludert Filip og Joakim?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo, Tres – hyggelig å høre fra deg.

Men hva meinte du med det svaret egentlig (med forbehold om å bli kalt stutt...)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo, Tres biggrin.gif – hyggelig å høre fra deg.

wub.gif Men hva meinte du med det svaret egentlig (med forbehold om å bli kalt stutt...)?

Ikke annet enn at jeg forstod det slik at Hr Lucky anser de 100 første som mindre siviliserte enn de 7000 neste, det er kanskje noe i det :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke annet enn at jeg forstod det slik at Hr Lucky anser de 100 første som mindre siviliserte enn de 7000 neste, det er kanskje noe i det :biggrin:

Ja, jo, men den gang da var forum nytt. Nå er det inngått og folk blir vel mer siviliserte av erfaring – eller at forum generelt ikke er så morsomt lengre, som det var, for alle. Men jeg synes det nå fortsatt er nyttig og lærerikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må innrømme at jeg setter pris på en liten nett krangel en gang i blandt. Men det aller beste med ff.net er de folka jeg først har krangla med her for så å bli venner med afk B-)

Det aller teiteste er såklart de tullingene som etter litt småkrangling på forumet har ærklært at de er fornærma, insistert på å få sletta kontoen og forlatt oss med brask og bram. Det er f... meg bare patetisk. :-P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det aller teiteste er såklart de tullingene som etter litt småkrangling på forumet har ærklært at de er fornærma, insistert på å få sletta kontoen og forlatt oss med brask og bram. Det er f... meg bare patetisk. :-P

Signerer den.

Nettdebatt, nettkrangel eller nettprat – samme det – men alt er sunt for sjela i en eller annen annen form. Det er vel etter "en runde" de gode menneskelige egenskapene bør tre inn, ikke de sære.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tilhører vel også "veteranene" og selv om jeg aldri har vært blant de mest aktive, så var jeg definitivt mer aktiv før enn nå.

Det er mange gode forslag til hvorfor det har blitt sånn; for min egen del har det to årsaker:

Før det første: Som allered nevnt av flere, så har ff.net blitt mer laks/sjø-ørret, mens ffs.no er mer reinspikka brunørretfiske med mye fokus på fluebinding. Fiskersiden har gått i retning av meite/havfiske. Mitt eget fiske har gått i retning av imitasjonsfiske med egenproduserte fluer, og da er ffs.no mer interessant for meg.

For det andre, og kanskje det viktigste: Både dette forumet og andre har vokst ekstremt i antall innlegg, og fungerer i større grad som oppslagsverk/databaser for nye brukere/fiskere. Da vi begynte tildlig på 2000-tallet var dette helt nytt, det fantes ikke noe sted vi kunne lese oss til det vi lurte på, så da ble det å spørre. Etterhvert har de aller fleste temaer blitt utdebattert, og det er veldig vanskelig å komme opp med noe nytt. Og så har kanskje folk blitt flinkere til å bruke søke-funksjonen før de poster nye spørsmål? Da finner man ofte at det man lurer på allerede har blitt tatt opp og besvart.

Hva slags tråder/temaer er det som kan holde liv i forumet?

Kjøp/salg er viktig, her skjer det jo hele tiden noe nytt.

Fangstrapporter - tar seg vel opp når sesongen kommer igang igjen.

Fluebinding - også her skjer det stadig noe nytt, selv om jeg må si meg enig i SFTor sitt innlegg : det blir mye av de samme tubefluene.

Jeg følger ihvertfall med fortsatt, men holder en lav profil. Helt til Salangselva åpner, da blåses det liv i den gamle traver-tråden igjen!

RuneW

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tilhører vel også "veteranene" og selv om jeg aldri har vært blant de mest aktive, så var jeg definitivt mer aktiv før enn nå.

Det er mange gode forslag til hvorfor det har blitt sånn; for min egen del har det to årsaker:

Før det første: Som allered nevnt av flere, så har ff.net blitt mer laks/sjø-ørret, mens ffs.no er mer reinspikka brunørretfiske med mye fokus på fluebinding. Fiskersiden har gått i retning av meite/havfiske. Mitt eget fiske har gått i retning av imitasjonsfiske med egenproduserte fluer, og da er ffs.no mer interessant for meg.

For det andre, og kanskje det viktigste: Både dette forumet og andre har vokst ekstremt i antall innlegg, og fungerer i større grad som oppslagsverk/databaser for nye brukere/fiskere. Da vi begynte tildlig på 2000-tallet var dette helt nytt, det fantes ikke noe sted vi kunne lese oss til det vi lurte på, så da ble det å spørre. Etterhvert har de aller fleste temaer blitt utdebattert, og det er veldig vanskelig å komme opp med noe nytt. Og så har kanskje folk blitt flinkere til å bruke søke-funksjonen før de poster nye spørsmål? Da finner man ofte at det man lurer på allerede har blitt tatt opp og besvart.

Hva slags tråder/temaer er det som kan holde liv i forumet?

Kjøp/salg er viktig, her skjer det jo hele tiden noe nytt.

Fangstrapporter - tar seg vel opp når sesongen kommer igang igjen.

Fluebinding - også her skjer det stadig noe nytt, selv om jeg må si meg enig i SFTor sitt innlegg : det blir mye av de samme tubefluene.

Jeg følger ihvertfall med fortsatt, men holder en lav profil. Helt til Salangselva åpner, da blåses det liv i den gamle traver-tråden igjen!

RuneW

Jeg er helt enig med deg i dette!

Litt synd at ff.net ett på som et "bare" laksenettsted, for intet hadde vært bedre om det hadde vært like mye fokus som på laks. Nå ble det vel nevnt av et medlem at det jo veldig opp til medlemmene selv, og er det ønske fra medlemmene om tiltak fra redaksjonen så må de bare si fra. Sånne innspill er veldig viktig og fint å få.

Har ikke noen veldig god forklaring, men kanskje har det blitt en vane fra " gammelt av", at de første tråden og diskusjonene omhandlet laksefiske. Siden det så har det blitt vil jeg påstå, lagt ut veldig mye info om laksesaker og den senere tid har det vært mye fokus på oppdrettsproblematikken, (kanskje for mye), sett fra mange medlemmers side. Det er liksom ikke så mye kontrovers rundt ørretten(heldigvis på en måte)..

Kanskje har det også med at redaksjonen også har hatt en større andel av laksefiskere så debattene/engasjementet har gått i den retning med fokus?

Håper inderlig at dette kan snu litt, ikke for at ff.net skal vær "best", har ikke noe med det å gjøre, men vi har et så fint nettsted med så mange muligheter. Det har vært litt negativt i det siste, men synes ikke det skal overskygge at det også er mye positivt. Har noen innspill/ønsker/tanker om det er noe ff.net kan gjøre, så er det bare å si fra.

Tror også at ff.net har blitt så pass "stort", med mye info om mye at det er et "oppslagsverk/database" for mange. Som du også sier så var det annerledes på tidlig 2000 tallet, da var det kun i blader, og når vi oppdaget ff.net så ble dette en ny verden hvor en traff likesinnede(gale) og hvor det meste var nytt og spennede. Skjønner godt at mange av den eldre garde blir litt "av", det gjelder vel de fleste av oss. Tiden endrer seg, vi endrer oss, og diskutere samme greie funker ikke, en blir rett og slett mett eller at privatlivet tar så myetid at det ikke er overskudd til alt.

Fluebinding er populært, og det et av de få ting som stadig er like populært. Denne lille "tingen" fasinerer de fleste, hvor kun kreativiteten setter grenser. har i perioder litt klassisk binding, men for tiden virke det som det er tuber som dominerer. Det er jo ingen som får laks på Thunder&Lightning krokflue lenger?. Hva med Speyfluer? Enkeltkroker?Shrimpfluer? Grubs?

Et annet tema er som nevnt i en annen tråd, nemlig fiskeglede, mer fiskeprat?

En ting til, som jeg synes bør frem. Flott at folk tar opp at det sånn og sånn, det gir feedback til og ta tak i ting. Men, jeg vet ikke om folk tenker på redaksjonen, de som driver nettstedet, det er veldig MANGE timer med arbeid som gjøres på fritiden, som vi som brukere tar for gitt. Det hadde vel vært litt trist hvis FF.net eller FF.no la ned ? Synes ihvertfall jeg! Det er idelaismen som er drivkraften..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Årsak til at laksebiten er hovedgreia her inne har nok noe med at de mest aktive brukerne her er laksefiskere og redaksjonen fremstår som bare laksefiskere. Det er igrunn helt ok. Sånn er det bare og vil kanskje alltid være slik?

Aktive innlandsfiskere møtes ofte på fluefiskesiden.no sitt forum. Det er dessverre ikke mengder med diskusjoner der inne heller, mest pjatt mellom gode venner. En gang i mellom det blir litt høy temperatur og det resulterer stort sett i noen sutrete mannfolk melder seg ut for så å komme tilbake igjen.

Er det ikke mye kontrovers når det gjelder ørretfiske? Nei om folkene bak fluefiske.net tror alt bare er vellstand i ørretfiske og dens elver så er det ikke rart det ikke blir mye saker om dette. Dette er jo også naturlig da meste her inne er laksefiskerelatert.

Fluebindediskusjoner burde jo faktisk vært hensiktsmessig og fornuftig. Her kunne man diskutert materialvalg, hvorfor man valgte det materialet fremfor noe annet. Men dette er nok for nerdete for mange, og diskusjonene dør ut før de har begynt. Folk er for flinke til å skryte og ikke stille kritiske spørsmål om hvorfor. En fantastisk bundet flue blir lagt ut, 3 sider følger med omtrent følgende innlegg "Dette var veldig pent, du er dyktig". Moro for personen som binder, men ikke spesielt lærerikt for andre.

Hele går vel ut på at nerdene har gått lei, og innen en ny nerd dukker opp har vedkommende blitt lei også. Og slik går dagene da, blir ikke mye artige diskusjoner av slikt. Og ene årsaken til at fluefiske.net hadde mer temperatur i gamle dager var vel at folk kunne skrive uregistrert og slapp å bli "gjenkjent". Og brukerne fra fluefiskenett.no eller hva den het (Bård og lars sin side) var jo ikke akkurat hårsåre, og der gikk det en kule varmt innimellom. Og brukerne der var vel av de gamle newsgjengen, og der var det også ganske heftig i perioder.

Brått føler jeg meg særdeles gammel :P Og nei det er ikke kritikk det jeg har skrevet. Bare mine tanker.

Hilsen en av de mindre siviliserte :P (vært her inne siden starten, gadd vel ikke å registrere meg før man måtte)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du popper liksom opp med noen kloke ord innimellom, Hermansen.

Redaksjonen i Fluefiske.net var fra starten av cirka fifty-fifty, da snakker vi noen år siden. Utad kan nok ting virke annerledes, at man er enten det ene eller det andre, men det er nå ofte slik at man har tyngde på en av "grenene". Både Filip, Boye og jeg bruker mest tid på laksefiske – men fisker også ørret med flue. Det er tida som begrenser, ikke interessen. Ørretdelen ligger i bakhodet og skulle gjerne ofret den delen mer krefter.

Det er nå oss, men medlemmene her inne tror jeg nok ikke fordeler seg så skeivt. Det er laksefiserne som prater.

Vet jo at det ikke er fritt for kontrovers innen ørretfiske, men nyhetsbildet er mye skrinnere. Derfor vanskeligere å komme over det som er kontroversen der.

Vi knytter til oss VegardPS nå, som litt skribent og en som er interessert i det meste under vann. Han går andreåret på NTNU i Trondheim for å bli økolog. Han fisker både laks og ørret – liker røyefisket – og han pilker!

Du peker på det jeg vel savner mest, Geir, nemlig fluebinding. De siste dagers debatt har faktisk fått meg til å gå over alt av fluebindermateriell, rydde Fluggurommet og tenke fluer igjen. Det er pokker ikke verst at jeg tenker bindestikke, det har vært nesten fraværende de siste to årene her. Fisket på lageret, som nå begynner å bli skrint. I kveld skal duoen surre tråd, sammen med en cognac.

Fotoutstyret er satt opp og etter hvert skal vi legge ut bilder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må innrømme at jeg setter pris på en liten nett krangel en gang i blandt. Men det aller beste med ff.net er de folka jeg først har krangla med her for så å bli venner med afk B-)

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv Grunde. :clapping:

Det aller teiteste er såklart de tullingene som etter litt småkrangling på forumet har ærklært at de er fornærma, insistert på å få sletta kontoen og forlatt oss med brask og bram. Det er f... meg bare patetisk.

Enda teitere er de folka som blir personlige.

Det er flere av de,enn de som melder seg ut. :P

Hvis det er noe som faen meg er patetisk så er det jaggu det. :angry:

Hermansen,du er ikke gammel,du er bare klok. :)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hilsen en av de mindre siviliserte :P (vært her inne siden starten, gadd vel ikke å registrere meg før man måtte)

Hahaha, denne tråden er jo den beste på lenge.

De første 100 er betegnet mindre siviliserte men slenger seg på.

Blowfish du slipper ikke unna kategoriseringen hahaha.

Nå er det rett og lett, like, aldeles før jeg snart MELDER meg ut og krever alle innlegg slettet hahahaha....

Alt her inne er og blir personlig.

Nei seriøst, synes det er litt synd at det er dødt og at tema er som nevnt av mange kjøp, salg og hva skal jeg velge. Min lyst til å fremstå som idiot har bleknet litt ettersom unger tar over mye tid og jeg går i borgerkrig for fisketid.

Mye moderering en periode det var høy aktivitet tror jeg drepte "kjernen" litt + inntog av ALLE mulige bransjefolk som snikreklamerte for sine produkter (glad det er over). Jada jada man fikk sikkert mye positivt ut av det og, får i alle fall vite litt mer om antall tonns som er i karbonet i akkurat DEN stanga.

Tror forøvrig jeg må endre profilbilde, kanskje ikke samedrakten, men teksten. Synes ikke lengre LTS er best, ingen i gjengen som synes det er noe kult etter Midbø trakk seg ut, nå er det Ron Thompson for alle penga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ble likevel litt trist da jeg fant en trofast fluefisker i denne delen av fiskeavdelingen :blush:

DSC00063-1.gif

Lenge leve 2011 sesongen, den skal blir morsom å ta fatt på.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samedrakten må du -ALDRI- bytte ut, det er faktisk det bilde jeg har ledd mest av her inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hahaha, denne tråden er jo den beste på lenge.

De første 100 er betegnet mindre siviliserte men slenger seg på.

Blowfish du slipper ikke unna kategoriseringen hahaha.

Nå er det rett og lett, like, aldeles før jeg snart MELDER meg ut og krever alle innlegg slettet hahahaha....

Alt her inne er og blir personlig.

Nei seriøst, synes det er litt synd at det er dødt og at tema er som nevnt av mange kjøp, salg og hva skal jeg velge. Min lyst til å fremstå som idiot har bleknet litt ettersom unger tar over mye tid og jeg går i borgerkrig for fisketid.

Mye moderering en periode det var høy aktivitet tror jeg drepte "kjernen" litt + inntog av ALLE mulige bransjefolk som snikreklamerte for sine produkter (glad det er over). Jada jada man fikk sikkert mye positivt ut av det og, får i alle fall vite litt mer om antall tonns som er i karbonet i akkurat DEN stanga.

Tror forøvrig jeg må endre profilbilde, kanskje ikke samedrakten, men teksten. Synes ikke lengre LTS er best, ingen i gjengen som synes det er noe kult etter Midbø trakk seg ut, nå er det Ron Thompson for alle penga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ble likevel litt trist da jeg fant en trofast fluefisker i denne delen av fiskeavdelingen :blush:

DSC00063-1.gif

Lenge leve 2011 sesongen, den skal blir morsom å ta fatt på.

Han forbreder seg til oppdrettsfiske i 2011...Håper jeg... Mener jeg så et bilde av han med slukstang også.. Hvem er Fantoddbjroern? Mener denne karen fyller år i dag!!

Endret av Fly-fish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samedrakten må du -ALDRI- bytte ut, det er faktisk det bilde jeg har ledd mest av her inne.

Måtte dessverre skifte ut teksten: Ron Ruler!!!!!!!!

Veldig fornøyd med bildet: Oppskrift: Fiske uten bett, cognac, velvillig campingeier, poser.

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg