Hopp til innhold
espedal

Sjøørret i vinter

Recommended Posts

Steike. Funnet et par fine plasser utover Kviby. Hadde en etter som så veldig pen ut der ute. En kompis av meg fikk en feit halvkilos under samme tur, og leiter etter litt andre hotspots nå som vi beveger oss ut i sommeren. :P Spesielt i Juli virker det som om fisken vandrer mer. F.eks nesten umulig å ta kilosfisk i Russeluft etc i fjor midtveis i Juli. Fisker du på litt mer "utypiske" SØ-plasser så er sjansen betraktelig større for å treffe på de større fiskene. Kun en liten teori jeg har. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ingen dum teori det der. Har fisket alle årstider i Alta- og Porsangerfjorden og det er bare fra midten av mai og noen uker fremover fisket er godt ved feks Russeluft. Elles var det nydelig røyefiske innerst i Posangerfjorden ut over sommeren, men det er en annen historie.

Skitt fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Steike. Funnet et par fine plasser utover Kviby. Hadde en etter som så veldig pen ut der ute. En kompis av meg fikk en feit halvkilos under samme tur, og leiter etter litt andre hotspots nå som vi beveger oss ut i sommeren. :P Spesielt i Juli virker det som om fisken vandrer mer. F.eks nesten umulig å ta kilosfisk i Russeluft etc i fjor midtveis i Juli. Fisker du på litt mer "utypiske" SØ-plasser så er sjansen betraktelig større for å treffe på de større fiskene. Kun en liten teori jeg har. :P

Ørreten beveger seg lenger uti fjorden når vi kommer uti juli osv. Da må man ut til kviby og der omkring for å få noe større. Bare småørreten som er igjen her inne, for de takler saltvann mye dårligere enn storørreten. F.eks. i fjor fisket jeg og en kompis mye på rafsnes og russeluft, til slutt fikk vi bare småørret på halvkiloen..dro ut til kviby og dro hver vår 2 kilos. Så svæære flak med ørret som suste forbi og hoppa som gal..men det var sånn 100 meter ute så vi hadde ikke sjans å fiske på de, men en og annen større kom inn mot land og da ble det liv i andre enden av snøret. Har fått veldig mye ørret i år, hører mange sier at fjorden koker over av ørret..men det er ikke mange år siden ørreten var en relativt sjelden vare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husk å fiske med måte guts! Fikk ofantligt mye fin fisk i helgen! Gøy, men husk at de kommer noen etter oss! Slapp ut 50/50. Nytt pers 2,5 o så drog jeg en på tørrflue på 1,3!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Setter ut alt jeg ikke blir å spise..

Hadde enorm aktivitet på søndag i ørretbukta, hoppa og vaka overalt. Ble noen fisker på oss, alt satt ut igjen. Fin størrelse på de fleste, alt fra 7 hekto til 3-4 kilo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott Hoaas! Skit fiske fremover. E ferdig med s.ø fisket i år, men skall prøve o lure den svenske o danske varianten i ferien.

Endret av Greger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde det gått an å paste url fra FB, flickr e.l. for å legge ut bildene i tråden hadde jeg gjort det..

Men det er langt fra alt jeg tar bilde av, på halvparten av turene er jeg alene, og da orker jeg ikke ta bilder av de som blir satt ut igjen, det er jo kun for å skryte :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

bra med fisk ute i dag. fisket noen timer på noen fine plasser mellom otern og pollen.resultat 6 over kiloen og 3 over 2kg. så masse fisk,men mye var for langt ut for mine kasteferdigheter. Morro!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fin den der, gratulerer med flott fisk! Er det bare meg, eller ser sporden noe rar ut på den?

Var en liten tur på søndag, fikk en sjørøye på halvannet kilo, merka var den også. Ellers var det helt peise dødt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De e bare noe du ser...! Nei, flere som har komentert dette. har et annet bilde, tatt fra nade siden o da ser man at halen er buet, men bretter man den ut va den i full størrelse!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ørretsesongen er vel egentlig "over"..:P Har fått lite de siste ukene jeg også, har gått mer over til fjellfiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte min GL LPXe RS 9' #7 for 1000 kr, NY. I kombinasjon med Coastal er den rå.

Kjøpt meg en lik stang til 2000- ny. Hvor gav du 1000,- for den??! Lurer på om det blir Coastal til sø for meg også, hvis den er så råd som du sier?

Er det noe særlig sø-fiske i Troms om dagen?

Endret av tnra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fant coastal i klumper hos gero. Koster bare 399. Da kan man jo veksle melom int og flyt til en overkommelig pris. Tenkte og prøve disse etter all skryt den lina har fått!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var vel supertilbud på skittfiske en begrenset periode, på akkurat den stanga, hadde bare noen få inne.

Lina er kanonbra, den skyter som en drøm, og skjærer gjennom vind som ingenting. Har fiska ekstremt mye med den i år, og kan ikke si meg annet en kanonfornøyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ikke begynt å fiske ennå, men får jo fisk så fort jeg begynner selvfølgelig ;)

Blir vel en tur i midten av januar tror jeg. Har hørt noen sier at små reker i hvit/rosa er bra på vinteren, mens andre sverger kun til små streamere.

Personlig har jeg like stor tro på alt, men noen erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oooh, skulle gjerne tatt en tur nordover for å fiske sjøørret i vintersessongen. Oslofjorden blir liksom ikke helt det samme.

Når det gjelder fluer så er nok reker det sikreste kortet. Rekene trenger ikke være rosa. De kan godt være hvite, blanke eller en kombinasjon. Ta å sjekk ut hva gutta på www.utras.net driver med i Beiar/saltdals/Bodø området om vinteren. Se også på www.maritsfluefiske.no De får fin fin sjøørret og har også forslag til fluer.

I Oslofjorden er det ennå litt tidlig for ordentlig vinterfiske, men det nærmer seg. Beste tida på året spør du meg!

:biggrin: :biggrin:

Endret av Brage

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lite å gjøre på brakkeriggern her oppe i kirkenes. Så blir en del fluebitting. Snart ferdig med rekeboksen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det der så jo meget bra ut. Tenkte og begynne på mine reker og marflo nå når jeg har bundet opp all myggen for neste sessong. Hvor mange farger binder du reker i??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker hovedsaklig 2 farger. Rosa og orange. Hvit krill til vinterfiske ;) Bruker også en del fiskeimitasjoner no til dags. Men synes reker gir mer fangst. Når starter du fisket i Alta? Skal oppover i jan/feb. Har familie på kviby. Tørrfluer kjøper jeg ferdige. Synes det er så mye pirk å binde!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var å tok noen kast på ett sted der ei lita elv renner ut den 21 des.,var fisk der ja.

Rosa rekeflue,4-5 kast,miste en SØ rett under kiloen.

Håper på fint vær over nyttår,for da går det an å prØve seg litt.

De stormfulle dagene som har vært har ikke akkurat fristet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det er alltid fisk som slipper seg ut tidlig. Var også en tur i desember. Så en fin fisk på 20 cm vannstand. Så de er på jakt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg