Hopp til innhold
espedal

Sjøørret i vinter

Recommended Posts

Har ikke vært å fiska i helga, ble fjellet i knallværet idag. T-skjorte og pilk er aldri feil ;) Fikk en røye på 1,5 kilo, og flere på halvkiloen, så skal ikke klage.

Merkelig at dere ikke har fått noe særlig sjøørret i området enda, har snakka med flere som har sett mye røring i fjorden den siste tida. Skal en tur i morra, så vi får se hvordan ståa er når jeg kommer derifra :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ser ut som at det kan bli bra i dag. Tenkte og prøve litt i Kåfjord. Svigers hadde sett en del vak der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vaker en del sei for tida også..

Var på både rafsnes og lurebukt i kveld, så ingenting, kjente ingenting. Nordavind/pålandsvind er vel neppe en fordel i disse tider :P

Får vel bare smøre seg med litt ekstra tålmodighet før det braker ordentlig løs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur på Rafsnes på mandag kveld og kom i kontakt med noe av størrelse. Så noen vak ca 30 meter fra land, og ikke lenge etterpå så var det et skikkelig røsk i stanga, og jeg spottet helt klart noe blankt og glinsende der nede. Slett ikke umulig at det var en SØ. Var å kikket i Russeluft dagen etter, men helt dødt der. Fiskekompisen fikk forøvrig en liten sei på Rafsnes. Nå er det bare et tidsspørsmål før det braker løs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i Russeluft i går igjen. Helt dødt, ingen vak og se heller. Alt var riktig, stigende sjø og fralandsvind. Håper det smeller snart. Har endelig begynt og tine i noen små elver også. Så litt insekter på elva i går.

Endret av royken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat kommet hjem fra Rafsnes. Hadde på en sjørøye en liten stund før den slapp. Så det helt klart da den fortsatt var litt rød ved buken. Sykt gøy å ha føling med fisk igjen. :D Vi var faktisk 4 fluefiskere der på det meste, og en av dem som jeg snakket med hadde tatt 7 SØ på en liten time i går. Han fikk også en liten en i dag, og det samme gjorde en annen kar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Han andre karn var meg, fikk en liten ørret idag ja. Hadde flere feite ploger etter reka mi, men de tok ekstremt forsiktig, og en litt rusten tilslagsarm får ta sin del av skylda for at det bare ble en ;)

Når det tok av i fjor fikk man gjerne 20-30 sjøørret på en liten time, men det er definitivt på rett vei :D Og ja, det var sykt herlig kjenne fisk igjen!

Jeg har i allefall ikke fått ørret før mai mnd tidligere, så jeg anser dette som veldig tidlig her oppe.

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Han andre karn var meg, fikk en liten ørret idag ja. Hadde flere feite ploger etter reka mi, men de tok ekstremt forsiktig, og en litt rusten tilslagsarm får ta sin del av skylda for at det bare ble en ;)

Når det tok av i fjor fikk man gjerne 20-30 sjøørret på en liten time, men det er definitivt på rett vei :D Og ja, det var sykt herlig kjenne fisk igjen!

Jeg har i allefall ikke fått ørret før mai mnd tidligere, så jeg anser dette som veldig tidlig her oppe.

Et lite sidesprang; hvordan ligger det an med snøforholdene der oppe nå? Mye...lite...normalt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hyggelig. :) Tipper jeg drar en tur ut på mandag også. Må bare kjøre på nå som ting begynner å skje. Med en gang det blir strøm i vannet på Rafsnes begynner ting å skje. Enten når det er på vei ned eller opp så blir det action. Vet ikke om du så dem, men var noen niser lengre ut i sjøen. Har faktisk sett de hver eneste tur i år. Unormalt mye etter min erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om det er fint vær i morra blir jeg nok å ta turen til rafsnes igjen. Så noen jævlig fine vak tidligere uka, så ut som fisk av betydelig størrelse (nei, ikke nise) ;)Hadde på en sprek sak, men mista den uten at jeg fikk sett størrelse eller hvilken fisk det var.

Opplever best fiske 2 timer før full flo og 1 time etter, men man kan selvsagt få fisk der uansett vannstand :P

Har også sett mye nise i år, opptil 7-8 stk samtidig, da er det som regel bare å pakke sammen utstyret. Men så har det jo vært både springere og spekkhogger i kåfjorden denne uka, det har jeg aldri sett helt her inne..i talvik/kråknes ja, men ikke her inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I morgen drar jeg ut til russeluft igjen. Nå drar jeg ikke hjem før sø sitter på???

Hva tok den på Hoaas??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De var ville etter rosa reke, en ganske stor en. Prøvde også med marflo og tangloppeimitasjoner, men ingen reaksjon. Støinger som kommer ut av elva er ikke veldig kresen, og spiser det meste. Den jeg fikk, og de som var etter flua, var ikke av den sorten..veldig forsiktig når de tok i flua, stod og bantes hver gang de tok i flua uten at den satt ;)

Meldt flott vær til imorra, får håpe det slår til :> Skal bli varmere og varmere utover dagen, passer fint med floa.

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite sidesprang; hvordan ligger det an med snøforholdene der oppe nå? Mye...lite...normalt?

Helt bart her nede, enda en god del snø på fjellet. Har vært mye snø i vinter, og scooterløypene er åpen til 17. mai.

Sist helg var isen 1,5 meter tykk 600 m.o.h ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om det er fint vær i morra blir jeg nok å ta turen til rafsnes igjen. Så noen jævlig fine vak tidligere uka, så ut som fisk av betydelig størrelse (nei, ikke nise) ;)Hadde på en sprek sak, men mista den uten at jeg fikk sett størrelse eller hvilken fisk det var.

Opplever best fiske 2 timer før full flo og 1 time etter, men man kan selvsagt få fisk der uansett vannstand :P

Har også sett mye nise i år, opptil 7-8 stk samtidig, da er det som regel bare å pakke sammen utstyret. Men så har det jo vært både springere og spekkhogger i kåfjorden denne uka, det har jeg aldri sett helt her inne..i talvik/kråknes ja, men ikke her inne.

Så også noen vak i går. Så et spesielt fint ett der du fisket mot slutten faktisk. :P I det stille partiet som strømmen lager. Nå virker det som om det er bare oss fluedengere som er ute å fisker. Blir trangere om plassene når vi nå er litt lengre uti mai, så det gjelder å dra på tidspunkter hvor de fleste ikke er ute å fisker. På kveldstid i helgene er det ofte køfiske i Russeluft/Rafsnes når vi beveger oss ut fra midten av mai.

Spekkhogger i kåfjorden er ikke noe man ser hver dag nei. Kanskje den går helt inn i fjorden på jakt etter mat. Noe må det jo være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Midtsommers trekker jeg andre steder for å fiske etter sjøørret, har noen steder man stort sett får stå alene. Husker for noen år siden, da var det sikkert 100 stk i russeluft, stod folk på rekke og rad rundt hele bukta. Vi fluefiskere er rare dyr sånn sett, liker best å være alene :P Hehe!

Var ikke akkurat oppløftende å våkne til nysnø på bakken idag..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var veldig lite liv..så et vak når jeg begynte å fiske, så ut som en grei fisk, men klarte ikke lure den. Etter det så jeg ingenting. Fiska vel fra 12 til halv 2, ble sikkert bedre liv etterhvert, eller så var det bedre liv før jeg kom :P Hadde guttungen med, derfor så kort tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ikke akkurat oppløftende å våkne til nysnø på bakken idag..

Var i går på en liten tur, holdt på å snø ned :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har det endelig løsnet. Fikk en liten sø som var ekstremt glupsk og måtte ty til livet for at kroken satt for godt. Hadde også føling med fler av samme sort. Så også to flotte head and tail vak av stor sø.

Dem tok selvfølgelig på en rosa reke!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du stod fra igår til idag tidlig altså, før det beit på? ;) Heheh! Ja virker som det er mye småørret i fjorden nå.

Har sett mange H&T vak av stor ørret i det siste, like utenfor tanga, bare noen meter fra land. Men jeg har tilgode å lure en slik i år. Kan ikke være støing siden de er så selektiv i matveien i allefall.

Fra onsdag og utover blir det nok mange turer på meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var i går på en liten tur, holdt på å snø ned :P

Hehehe! Var ikke riktig så ille her, men var 5-6cm nysnø på bakken her..smelta heldigvis bort før klokka ble 10. Er MEGET klar for sommer nå ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sto nok ikke hele natta:) De andre måtte jo hjem og på jobb!! Den var oppe rett på utsiden av tangen, så veldig fin ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg