Hopp til innhold
espedal

Sjøørret i vinter

Recommended Posts

Guest Asbj.R.

Yngste dattera skal konfirmeres til helga. Antar at det hadde blitt ugreie forhold hjemme dersom jeg dro på fiskekonkurranse i Balsfjorden. Men når helga er over, blir det utrygt for sjøørreten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja det ble tatt mye fisk. Jeg fikk 7 stk totalt. Har den minste røya på grillen nå :lol: Ble tatt en på 4,0 å 70 cm også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Såpass! :) Har vært en del tura i Tønsvika i det siste, men der e det helt dødt. Vel, unntaket e kansje fredag i forrige uke da æ fikk en på 200g å så et par stk som hoppa..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Endelig fikk man kjenne røring i stangen igjen. Var en tur i Russeluft i gå kveld og der var Sø bitevillig. Fikk opp 3 fisk største på 7-800g mistet en skokk mindre fisk og mistet en kjempe som jeg ikke klarte og holde igjen..(kanskje laks) Kjempet i 5 min så takket den for kampen og slo med spolen og der sto jeg slukøra og forvirra på grunna og lurte på hva jeg kunne gjort annerledes... Blir nok hakket tykkere fortom neste gang..

Svigers fikk forøvrig en på 2kg en på 1kg og to under kiloen..

Artig når man kan fiske på stor vakende sjøørret på kvelden..

Roy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fiska på Lathari, rafsnes og hemmeligplass i 3 timer igår, helt til klokka elleve..kjente ikke en dritt, så en svær jævel som var oppe på Lathari, men den forsvant like fort som den kom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Balsfjorden idag sammen med en kompis. Fikk hver sin sjørøye på 0,6-0,7 kg, og kompisen fikk ei til på 1,6 kg. Alle var ganske tynne og ble derfor satt ut igjen. Så endel fisk og var i kontakt med 2-3 stykker hver i tillegg til de som tok.

Gøy å være i gang igjen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i Russeluft igjen i går og for min del var det stille lenge. Fisket først men hvit reke så med en veldig knall rosa kjente ingen ting. Satt så på en standard rosa reke og pang.

I dag ble den med helt inn til land. Kunn en fisk i går men til gjengjeld en meget pen fisk på mellom 2,5 og 3kg. Fin fisk som var full av liv og ga meg en fin kamp. Fikk svømme videre og bli fet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Varme i et par dager har tydeligvis satt fart i fisket. Var også en tur i går i Storfjorden og fikk 2 sjørøyer, begge i god kondisjon. Satte ut den ene av dem. Så og kjente flere fisker så var en positiv tur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i russeluft i dag. Fikk noen småpinner der. Blir en kveldstur på kviby i dag :P Noen som får noe i tollevika? Blir kansje en tur dit i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingenting i tollevika, bare småsei, pleier ikke å komme dit før utpå sommeren. Veldig grumsete vann innerst i fjorden nå, og altaelva går over sine bredder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oki. Kom akkurat fra russeluft. Fikk ikke noe på flue. Men de fikk en del på sluk. Merkeli.... Kass flue fungere her i alta? 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, det der har jeg også lagt merke til i år! Tidligere har de ikke fått en døyt på sluk før midt på sommeren, mens det er helt motsatt i år.

Det ryktes at Runars reke, rosa, fungerer bra. Rosa generelt fungerer greit, marflo, streamere, reker osv. Har også fått noen småpinner på mickey finn. Så også noen som fiska med tradisjonelle ørretfluer, typ våtfluer til elv, og fikk på det.

Har klødd meg skikkelig i hodet i år, for det har ikke vært bare enkelt å få lurt på sjøørreten på flue.

Det er jævelsk med småsei i fjorden nå, så jeg kan tenke meg det er det sjøørreten beiter på nå. Kokte nærmest i sjøen når jeg var ute igår kveld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har prøvd runars reke i rosa og orange. + Alle de vanlige rosafluen. Mulig vi må prøve en jiggie eller no slikt. Skal ut en tur i dag også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, rosa er vel blitt vanlig nå. Fisket mye med det i Alta i mange år, og nå fisker vel alle med det :P . Blåser så mye at jeg ikke gidder og kjøre til Alta i dag... Prøvd varianter med hvit? Regner med at det brunt i sjøen. Fortynget flue med f eks messingøyne for å komme ned har i perioder vært bra, har flere ganger fått sandskrubb mellom Søene he, he.... Lykke til! Regner ellers med at det er bladsild eller tobis som gjør at slukfiskerne får godt med fisk. Seien er heller ikke der uten grunn...

Endret av pulpfiching

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk veldig mye på pattegrisen i fjor. Missa ofte på tilslaget med den også, siden hackelet skjermer kroken litt. Kanonflue ellers. Vært kun to turer i år, og fått 7 fisker. Største på kiloen +/- (ga en overraskende god fight), resten langt mindre. Også fått ei lita sjørøye. Alt på Runars CDC reke i orange.

Fisket har vært seigt i år. På denne tiden i fjor hadde jeg allerede fått en god del stor og fin fisk. Kanskje ikke like mye som enkelte her, men bra til å være relativt fersk i Sø-gamet. Har alltid vært vakende fisk i ferskvann som har interessert meg, før jeg oppdaget at den vaker jo i fjorden også. Siden fisket har vært så tregt så kan Juni (beste Sø måneden imo) bli skikkelig morsomt. Kanskje noen turer lengre ut i fjorden i Juli ikke er så dumt heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg har også fisket meg gjennom hele arsenalet mitt uten særlig hell. Har fått mye små SØ, 3-4 hekto. Alle farger, fortynget, smått, stort og stygt osv. Og som sagt, det koker av sei i fjorden, småsei, slik var det ikke i fjor, så det er vel også mye derfor de får mye på sluk.

Når vannet klarner opp i fjorden og fiskene har fått spist seg litt opp, så tror jeg nok det blir bra. Alt av elver er jo også flomstore og grumsete, så man får vel bare smØre seg med litt ekstra tålmodighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Hemmeligplassen idag. Grumsete vann, mye vind. Fikk likevel en god fight med SØ på 1,3 kg. Feit og fin med magen full av sil, opptil 10 cm lengde. Spennende flue komponert av en kompis, ulik noe annen flue, men utrolig effektiv både i salt- og ferskvann. Vet ikke om jeg får lov til å gjengi oppskrifta på den, så jeg får evt komme tilbake til den ved en senere anledning. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fantastisk ørretfiske her i Kirkenes. Fikk 11 stk i dag.Noen fine over 2 kilo :lol: Kort i grense jakcobselv i morgen :thumbup: :thumbup:

Endret av espedal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hatt kanonfiske idag, 2 stk på godt over 2 kilo. Begynner å bli fin i fisken nå, selv om de ikke er trill runde. Ga en god fight!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt OK fiske i Malangsfjorden denne uken, fikk en god fight med en på 1,3 tidligere denne uken samt et par på like under kilo`n. ble tilsammen 7 SØ den kvelden,så er bra fornøyd med det. dog mye små-sei og en eller to torsk. noen andre som fisker i området? er ganske ny her i nord og trenger tips til gode plasser og fluer i tromsø/balsfjord...

det skal også sies at dette er første sessong der jeg fisker aktivt etter SØ, har tidligere bare fisket brunørrett, hovedsaklig tørt, i elver på østlandet.

får jo et par fisk når jeg er ute, men klarer ikke lure de store til å ta, kan dette ha noe med fluevalget mitt å gjøre?? har vert gjennom boksen flere ganger, og det som har virket best er rosa og lys brune reker, type krok 8-10, den på 1,3 tok på en deceiver med blått krok 6.. men har bare fått småfisk på denne, både før og etter,

også tatt tre-fire på mickey finn i krok 10... Tar GJERNE imot TIPS om fluer og gode plasser, har hørt om en plass som kalles Løkta, i balsfjord. Noen som fisker her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluene du bruker er helt kurrant, går vel mest i rosa og hvite fluer. Rekeimitasjoner generelt, evt orange som ligner på tanglopper. Men alt kan prøves ;-) Dersom du er ute etter stor fisk er Skibotn den beste plassen og prøve. Her fiskes det mest nedenfor rasteplassen rett etter at du har rundet neset og kommer på langstrekningen før selve skibotn. Vær obs på at du må gå et stykke utover for å overholde reglene for sjø/elv, står skilt der. Har hatt bra fangst på sluk der, blå tobis er min favoritt. Knappe 2 uker siden jeg dro en på 3,1 kg. Men det er mulig å få langt større fisk ;-) Løkta er "standardplassen" i balsfjord som alle kjenner til, og det er ofte mange der samtidig. Personlig har jeg faktisk aldri fått fisk der, men det er nok bare uflaks. Tas mye fisk der til tider. Hele balsfjorden kan egentli prøves. Nedenfor siloene som er før nordkjosbotn f.eks, ikke prøvd selv, men vet mange som sier det er en bra plass. Vil for øvrig påstå at 7 SØ på en kveld er meget bra, selv om de helt store uteble. Håper dette hjelper, Skitt fiske :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg