Hopp til innhold
espedal

Sjøørret i vinter

Recommended Posts

Noen som har prøvd lykken? Det har vært JæVLIG kaldt de siste par dagene, men kanskje i forige uke? går uansett mot lysere og varmere tider :D

Reker/krill og marflo bindes og det klør i kastearmen. kan legge ut noen bilder av fluer etterhvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bor i Tromsø og har tenkt meg en morgentur. Men hvor? Løkta? Eller kanskje Tønsvik, er jo nærmere dit. Noen tips? Ska binde meg noen reker og Woolly Buggere først:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var en liten tur på godplassen ved Tromsø igår, fikk 2 sjøørreter på halvtimen å var veldig mye liv! Men var kaldt å fisket bare rundt 1 time :)

Tenker meg en tur til løkta imårra for å sjekke trykket!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pakka fram fluestanga og dro en tur innover Balsfjorden i mørket sist lørdag morgen for å se om det kunne være en sjøørret eller to som ville la seg lure til å bite på en stakkars velbrukt rekeimitasjon. Tenkte at i grålysninga er sjøørreten på jakt samtidig som de fleste andre fiskere ligger godt under dyna. Ikke det at jeg forventet køfiske slik som man til tider kan oppleve senere i sesongen ved Løkta, men man vet jo aldri med fiskegale Tromsøværinger. Så for sikkerhets skyld startet jeg ekstra tidlig for å få fisket over godplassene i fred og ro.

Alt så ut til å klaffe. Ikke et menneske å se. Oppholdsvær og litt krusning på vannet. Perfekt.!

Den lille anelse av bris avtok, og etter et kvarter lå havet speilblankt.

Da begynte det plutselig å plaske og boble like til høyre for meg. Tre kulerunde hoder forsvant under vannspeilet og stripa med luftbobler hadde kurs rett mot ringene der flua nettopp hadde landet. Grrrrr tenkte jeg og hespet inn snøret før de tre oterne dukket opp godt innenfor kastehold. Flott med slike naturopplevelser som sjeldne dyr på nært hold grytidlig en lørdag morgen, men fytte rakkern så irriterende. Ble stående stein stille å se på mens de badet og koste seg. Så mer ut som en familieutflukt på stranden enn at de var ute på jakt etter mat.

Javel - bare å karre seg tilbake til bilen og forflytte seg til neste plass. Eventuelle sjøørreter var garantert ikke her.

Neste plass, ut av bilen, stanga ned fra taket. Plask! En oter dukker opp av vannet med en krabbe i kjeften. Hmmmm!

Strener rolig 80 meter mot venstre for å få litt avstand fra jæveln. Kan vel ikke være så galt at det ligger en oter oppi tanga et stykke unna mens jeg fisker? Holder et lite øye med han. Kikker vel egentlig mer bort på oteren enn etter vak uti havet. Der er han ferdig med krabben. Sklir elegant ut i vannet, krummer ryggen og dukker. Hvilken veg tok han? Gjett 3 ganger. Han somler på vegen bort til meg, nesten som på pur faenskap for å holde meg i sjakk. Like utenfor meg snur han og stikker rett til havs, 70 - 80 meter før han dreier mot venstre og padler seg innover fjorden. Endelig alene - nesten. En bil har parkert. Han bruker sikkert litt tid før han plasker uti så her er det bare å peise på. Otto er så langt borte nå at han knapt kan sees. Så går alle drømmer i oppfyllelse i det en liten rygg viser seg like bortenfor kastehold. Ikke særlig stor, men det er nok rett-sorten. Sveiver forholdsvis rolig inn. Tenker å liste meg på land for å avansere 20 meter mot venstre. Splæsj! 5 meter ut og med et sleipt glis om kjeften ligger dagens femte oter. F steike!

Har vel alltid kunnet tatt et hint og skjønte at fisketuren var over.

Endret av Jetmund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jetmund: Fin opplevelse, og Otto hadde nok bedre bruk for fisken enn deg :wink: . Jeg har bestandig ment at Oteren ikke kan gjøre så mye skade. Og om han gjør det går det bare noen få hundre år før balansen er rett igjen :biggrin:

Ellers noen som ser Krill langs land?

Jeg har vært en tur i Tromsø omegn hvor jeg fikk fine kilosfisk, men det var ingen krill å se, kun spredte marflo. Ingen vakaktivitet, men en del fugl og noen Sø. Foto på vanlig plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok meg en tur på mandag. Ble en fin oppdrettslaks på rundt 3 kilo. SØ var til stede, men ville ikke ta i.

Endret av espedal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den var feit! Artig å kjøre den tenker jeg :)

På bilde av flueboksen din ovenfor så ser jeg at øynene på imitasjonene er plassert både ved krokbøyen og krokøyet. Er det for å imitiere hhv reker og krill? Krill svømmer vel med øynene forran, mens rekene (som mysis) svømmer med øynene bak.

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På bilde av flueboksen din ovenfor så ser jeg at øynene på imitasjonene er plassert både ved krokbøyen og krokøyet. Er det for å imitiere hhv reker og krill? Krill svømmer vel med øynene forran, mens rekene (som mysis) svømmer med øynene bak.

Oppdrettslaks er minst like slappe i fisken som "Tang i pålandsvind" :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror nok vi må vente noen uker ennå før krillen viser seg. I fjor var jeg på yttersida av Ringvassøy i påska. Etter en natt med kraftig pålandsvind gikk jeg meg en tur langs fjæra. Det lå dype lag med dau krill som var skyllet på land i løpet av natten. Om jeg ikke husker feil var det bra oppsving på ørretfiske inni Balsfjorden akkurat på den tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei laksen var sprek. 2 ganger langt ut på backingen. Men skal no sies at jeg tok den med 6er stanga :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja stemmer det. Krill svømmer med øynene fremover, og reker motsatt :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i Malangen igår (4 mars). Det var dødt hav, ingen vak eller krill :( Noen som har fått noe i helga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Er ny i Tromsø og svært iverig Sø fisker. Drevet litt forskning etter gode plasser nå, men har ikke funnet noe enda! Har faktisk ikke fått en eneste Sø i år. Tenkte å ta meg en tur morra, noen tips? Hva med flo og fjøre, noen regler (eller kanskje hypoteser) for det? Har lest meg opp på mange plasser på nett, men har dårlig erfaring med publiserte "tips", hehe;) Har skjønt at Løkta er en god plass, hvorfor det? Veldig mange spørsmål, men ett til klarer dere;) Er det godt Sø fiske på vinteren eller er det våren og høsten som gjelder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lite snø i år i forhold til i fjor. Hadde kontakt med fisk allerede i slutten av april i fjor, og regner med at det er da jeg tar jomfruturen for sesongen 2012. Om jeg klarer vente så lenge riktignok. Kjenner det blir vel vanskelig å la være å dra ut en tur når jeg leser om all sjøørreten det taes nede i sør for tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sliter litt men og vente selv.. Må jo være fisk nå med disse tempraturene..

Har et par nye stenger og som veenter på og bli testet med fast fisk i enden av snøret..

Jeg tok også sjøørre i begynnelsen av april i fjor og da var det ennå mye snø..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Isen har nå begynt å slippe enkelte steder innerst i Porsangerfjorden, så vi er noen som er

kjempegiret på å begynne fisket igjen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt et par turer i Alta-området allerede, men verken så eller hadde kontakt med fisk. Hadde jeg stått i 4-5 timer kunne jeg nok sikkert vært borti noe, men det er ikke samme sjarmen å stå ute i rundt 0 grader. Men skal se til helga om jeg klarer å lure meg til en liten tur mellom jobbøktene. Vært en mild vinter, og forventer at mine tidlig-elver er isfri ila april, muligens før, hvis det blir regn og mildvær framover. Håper jeg klarer å slå tørrfluerekorden min, som er 9. mai ;)

Er i Oslo nå, her var det 18 idag, latterlig! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Er ny i Tromsø og svært iverig Sø fisker. Drevet litt forskning etter gode plasser nå, men har ikke funnet noe enda! Har faktisk ikke fått en eneste Sø i år. Tenkte å ta meg en tur morra, noen tips? Hva med flo og fjøre, noen regler (eller kanskje hypoteser) for det? Har lest meg opp på mange plasser på nett, men har dårlig erfaring med publiserte "tips", hehe;) Har skjønt at Løkta er en god plass, hvorfor det? Veldig mange spørsmål, men ett til klarer dere;) Er det godt Sø fiske på vinteren eller er det våren og høsten som gjelder?

hei,

Jeg har best erfaringer i mars - mai før seien kommer. Det er mye ugjort mhp å finne plasser. Mange klumper seg sammem på Løkta som er en god plass. Ellers er det bra plasser på hele den siden av Balsfjorden. Jeg liker dårlig å fiske i Balsfjorden på fjære, og har hatt best erfaringer på halv til hel flo. Men her tror jeg mest på den gamle teorien: Du får mest fisk når du drar ut :msn-wink: .

Mine turer/plasser er mest styrt av vind fordi jeg liker å se vakende fisk. I år har det vært mye sør-sør-aust som ikke har vært optinmalt for meg i Balsfjorden, men det har vært stillepartier i Storfjorden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei,

Jeg har best erfaringer i mars - mai før seien kommer. Det er mye ugjort mhp å finne plasser. Mange klumper seg sammem på Løkta som er en god plass. Ellers er det bra plasser på hele den siden av Balsfjorden. Jeg liker dårlig å fiske i Balsfjorden på fjære, og har hatt best erfaringer på halv til hel flo. Men her tror jeg mest på den gamle teorien: Du får mest fisk når du drar ut :msn-wink: .

Mine turer/plasser er mest styrt av vind fordi jeg liker å se vakende fisk. I år har det vært mye sør-sør-aust som ikke har vært optinmalt for meg i Balsfjorden, men det har vært stillepartier i Storfjorden.

Takk for svar;) må vel komme med at årets første Sø satt forje uke. ikke store karen da, men deilig å kjenne litt napping;) skjønner godt at vindstille bukter gir visuelt fiske, kos det;) fint å se de vake nærmere og nærmere;) føler brikkene faller mer og mer på plass nå, mangler bare storfiskene så er jeg på hjemmebane;) hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vært et par turer, men er en uke siden sist nå, har vært svart hav når jeg har fiska. Tenkte jeg skulle ta en tur nå i påska, så får man se om det har blitt litt mer liv i sjøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir nok en tur nå i påska.. Skal en tur til burfjord en tur og tror det kan være mer fres der..

Gleder meg som fy til det starter.. En del nye greier som venter på og få prøvd seg..

M-Nilsen har du fått fikset stangtuppen din?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg