Hopp til innhold
Salaren

Kasteklump til G. Loomis IMX 10' #8

Recommended Posts

En gang på midten av 90 tallet kjøpte jeg hos forhandler en G Loomis IMX 10' AFTMA klasse 8. Stanga ble av forhandler utstyrt med en Guideline Powertaper ST8 Flyt og denne ble kappet til 12,8 meter og veier iflge vekten 17-18 gram. Klumpen ble permanent sydd til noe som ligner HT som er omtrent uten strekk.

Dette har i alle år vært en fantastisk stang og kastemaskin og det er ikke få SØ som i løpet av årene har måttet bite i gresset med denne stangen.

Denne kombinasjonen var aldri ment å være en spey eller underhåndsstang da jo klumpen er både litt for lett og for lang for dette formålet. Klumpen ble kappet slik beregnet for ordinær overhåndskasting og dette duger stanga meget meget bra til. Det var en kjent figur og forhandler innenfor castingmiljøet som lagde dette til meg og kombinasjonen var ingen tilfeldighet.

Som en aldri så lite vinteraktivitet så har jeg anskaffet meg en DT9I som jeg foreløpig har kappet ned til 12,5 meter og 20 gram. Jeg hadde håpet og lage en tilsvarende kasteklump beregnet for overhåndskasting og meningen var å permanent sy denne til en allerede anskaffet HT running line som jeg var heldig å finne i en støvete butikkhylle en gang.

Det som jeg da hadde håpet å kunne få kommentarer på er hvor mye jeg ytterligere burde kutte denne ned med tanke på vekt versus lengde sett i relasjon til den gamle flyteklumpen med oppgitte data over. Snøret jeg nå tilpasser er jo et Intermediate og bør vel være litt kortere sammenlignet med flyteklumpen. Tanken er at dette og skal være en primært kasteklump for overhåndskasting akkurat som den gamle flyteklumpen.

Den vil også med stor sansynlighet bli brukt på en Guideline LPXe 10' #8. LPXe stanga fungerer forøvrige og fint med nevnte flyteklump opprinnelig beregnet for IMX'en.

Håper på innspill før jeg etter hvert finner frem nål, tråd og Aquasure.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Aller først: Gratulerer med en flott stang som fortsatt holder stand mot mye "nymotens" modeller. IMX serien er en klassiker, og 10' for line 8 er av de bedre, etter mitt syn.

Jeg har erfaring med denne stanga først og fremst til laksefiske, og har da brukt 18 - 20 grams flyteklumper på 10 - 11 meter. Kastet vannkast og overhodekast. Jeg synes det er vanskelig å svare helt eksakt på hvor mye mer du bør kappe. Se om du greier å prøve deg fram. Jeg mener stanga bør tåle liner som også er rundt 20 gram men som du sier så kanskje noe lettere hvis du kaster mest overhodekast. En faktor som kan spille inn er hvor "fort" den intermediatelina faktisk synker (det er ofte stor forskjell på det). Om den synker fort (dvs mer som en S1) så vil det i fiskesituasjonen ofte bli hensiktsmessig å kappe den mer enn om den synker mindre.

Men som sagt: se om du greier å prøve deg frem og kapp i alle fall ikke for mye...

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Aller først: Gratulerer med en flott stang som fortsatt holder stand mot mye "nymotens" modeller. IMX serien er en klassiker, og 10' for line 8 er av de bedre, etter mitt syn.

Jeg har erfaring med denne stanga først og fremst til laksefiske, og har da brukt 18 - 20 grams flyteklumper på 10 - 11 meter. Kastet vannkast og overhodekast. Jeg synes det er vanskelig å svare helt eksakt på hvor mye mer du bør kappe. Se om du greier å prøve deg fram. Jeg mener stanga bør tåle liner som også er rundt 20 gram men som du sier så kanskje noe lettere hvis du kaster mest overhodekast. En faktor som kan spille inn er hvor "fort" den intermediatelina faktisk synker (det er ofte stor forskjell på det). Om den synker fort (dvs mer som en S1) så vil det i fiskesituasjonen ofte bli hensiktsmessig å kappe den mer enn om den synker mindre.

Men som sagt: se om du greier å prøve deg frem og kapp i alle fall ikke for mye...

Lykke til!

Takker for kommentar.

Joda, jeg sitter faktisk i skrivende stund og vurderer med snøret og runninglinen foran meg. + Aquasure, nål og en senestump for avmantling. Lurte litt på om jeg skulle ta av litt til slik at det ble 12 meter til sammen og skulle vel da ligge på ca 19-20 gram tipper jeg. Når jeg så leser din kommentar så blir jeg og enda mere sikker og skulle det bli helt galt så har jeg andre enden(kappet DT) som jeg eventuelt kan bruke i runde 2 men det tviler jeg på blir aktuelt.

Så jeg blir å øve litt på ettpar skjøter først før jeg strider til det endelige verket. Har anskaffet bindetråd i Kevlar så jeg skulle anta skjøten blir sterk nok men samtidig uten "hump".

Hvis du er den Øystein Aas som skriver bøker så har jeg akkurat lest "Fluefiske etter Laks" og må bare få benytte anledningen til å si takk for ypperlig lesning og alle tiders relevant informasjon. Sesongen nærmer seg tross alt og det er godt å i mellomtiden "kjæle" litt med fluestengene og snørene slik at alt er justert når det hele endelig begynner. Da gjør det godt med bra bøker og filmer vedr. emnet Laksefluefiske.

MVH Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er både Loomis'en pg LPXe'n prøvd med den nye kasteklumpen og kan bekrefte at dette ble en suksess. Intermediate snøret ble kappet på 12,3 meter med vekt på 20 gram og deretter sydd permanent til en HT runningline. Syingen eller overgangen ble faktisk bra og jeg merker ikke engang når jeg trekker skjøten innforbi ringene. Begge stengene til tross for noe ulik stangaksjon gikk meget bra med denne kombinasjonen og med bena nedvadet til ankel gikk kastene over 25 meter vind til tross.

Artig erfaring når man har laget greiene selv og i tillegg fikk det til å fungere med godt resultat.

Var forøvrig fantastisk å svinge fluestanga etter måneder med snø og is og bare det å se fluesnøret strekke seg utover vannflaten gjør faktisk godt.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er både Loomis'en pg LPXe'n prøvd med den nye kasteklumpen og kan bekrefte at dette ble en suksess. Intermediate snøret ble kappet på 12,3 meter med vekt på 20 gram og deretter sydd permanent til en HT runningline. Syingen eller overgangen ble faktisk bra og jeg merker ikke engang når jeg trekker skjøten innforbi ringene. Begge stengene til tross for noe ulik stangaksjon gikk meget bra med denne kombinasjonen og med bena nedvadet til ankel gikk kastene over 25 meter vind til tross.

Artig erfaring når man har laget greiene selv og i tillegg fikk det til å fungere med godt resultat.

Var forøvrig fantastisk å svinge fluestanga etter måneder med snø og is og bare det å se fluesnøret strekke seg utover vannflaten gjør faktisk godt.

Salaren

Heia,

Hvordan er aksjonen på Lpxe 10` #8 egentlig? Bruker enhånds i liten grad, men min gamle Sage RPL 10` #8 fra tidlig 90 tall

er ikke helt oppe på dagens nivå.. Så kanskje en sånn Lpxe hadde vært saker...

Har fått et byttetilbud på en GL4 10/#8 har noen peiling på denne stanga?

Mvh OKP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heia,

Hvordan er aksjonen på Lpxe 10` #8 egentlig? Bruker enhånds i liten grad, men min gamle Sage RPL 10` #8 fra tidlig 90 tall

er ikke helt oppe på dagens nivå.. Så kanskje en sånn Lpxe hadde vært saker...

Har fått et byttetilbud på en GL4 10/#8 har noen peiling på denne stanga?

Mvh OKP

Hei

Det med aksjon er ikke min sterke side men det jeg kan si om LPXe 10' #8 er at den stanga har en knakende god rygg og det gjelder og LPXe tohåndstengene som jeg har flere av. Den er nok ikke så toppstiv som IMX'en og eldre LPX stenger. Nevnte stenger hadde jo sin renesanse på midten av 90 tallet og utviklingen siden den gang har nok gått i retning av litt mindre toppstive stenger.

LPXe kaster ivertfall sydde klumper som bare rakkern, langt og pent. GL4 av Gloomis kjenner ikke jeg men tipper den ligger i samme katergori som GLoomis GLX og GL LPXe.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg