Hopp til innhold
Lasse Løkkebø

Lengde vs vekt

Recommended Posts

Hei.

såg et bilde i lokal avisa vår, der det var tatt en laks i jølstra på 22 kg og som var kun 114 cm lang.

er ikkje det ganske stort iforhold til lengda?

blei ganske stor i auga når eg såg bilde, enormt feit og fin laks.

(bilde var fra 1954 og fant det dessverre ikkje på nette)

Endret av Lasse Løkkebø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er VELDIG stort i forhold til lengden.

Her er en lengde & vekttabell for laks:

http://www.lakselva.no/LinkClick.aspx?fileticket=%2FOeT64PtR44%3D&tabid=636&mid=1453&language=en-US

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har et bilde på veggen av en på 18 kg, kun 113 cm lang tatt av en bekjent i Altaelva for et par år siden, så det kan vel være mulig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når laksen blir over en meter begynner den å vekte seg mye pr. cm. Den skalaen det var linket til er i høyeste grad gjenstand for tolkning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Fra Målselvas øvre del, ovenfor fossen, har jeg hørt at de har en ca. formel for størrelse vs vekt på laksen. De sier at så mange cm lengre enn 1 m, = så mange kg er laksen. I praksis betyr det at en laks på 1m20cm = 20 kg.

Jeg tenker at dette passer kanskje for Målselva, men trenger ikke være rett for andre elver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

såg et bilde i lokal avisa vår, der det var tatt en laks i jølstra på 22 kg og som var kun 114 cm lang.

er ikkje det ganske stort iforhold til lengda?

blei ganske stor i auga når eg såg bilde, enormt feit og fin laks.

(bilde var fra 1954 og fant det dessverre ikkje på nette)

Well. Jølstralaksen er blant de feiteste i klassen å da :) Har aldri sett maken i allefall.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Well. Jølstralaksen er blant de feiteste i klassen å da :) Har aldri sett maken i allefall.....

Utifra det eg har hørt og bilda eg har sett så ser Jølstra laksen ganske kompakt ut, kort og feit, men synest likevel den var ekstremt.

Har selv kun fiska i jølstra 2 ganga, fått en tert på ca 3kg, som selvfølgelig fekk leve sitt rike liv videre, og mista 3. :) Liker å fiske i jølstra, men det er ei dyr elv å kaste flua i :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fra Målselvas øvre del, ovenfor fossen, har jeg hørt at de har en ca. formel for størrelse vs vekt på laksen. De sier at så mange cm lengre enn 1 m, = så mange kg er laksen. I praksis betyr det at en laks på 1m20cm = 20 kg.

Jeg tenker at dette passer kanskje for Målselva, men trenger ikke være rett for andre elver.

...hjelp, jeg håper ikke min første laks vil være 1m og 1cm isåfall! -Eller kanskje det er litt kult med et meterlangt lakseslips på 1kg tongue.gif

Men, nå er det nok stor forskjell på ulike elver. (Har sett tabeller som beskriver tre ulike laksetyper i Norge, og disse har ulike vektklasser iht lengden. Laksetypene omtales som slank/lang-normal-butt/tykk)

PS! I en liten elv i indre oslofjord har vel laks på snaut syv kilo vært 79cm, og aure på nesten åtte kilo vært 89cm om jeg ikke husker helt feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

...hjelp, jeg håper ikke min første laks vil være 1m og 1cm isåfall! -Eller kanskje det er litt kult med et meterlangt lakseslips på 1kg tongue.gif

Men, nå er det nok stor forskjell på ulike elver. (Har sett tabeller som beskriver tre ulike laksetyper i Norge, og disse har ulike vektklasser iht lengden. Laksetypene omtales som slank/lang-normal-butt/tykk)

PS! I en liten elv i indre oslofjord har vel laks på snaut syv kilo vært 79cm, og aure på nesten åtte kilo vært 89cm om jeg ikke husker helt feil.

101 cm blir jo da 11 kg iflg det han sier? Har hørt om at det samme stemmer ca. i Altaelva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

101 cm blir jo da 11 kg iflg det han sier? Har hørt om at det samme stemmer ca. i Altaelva.

Da tror jeg du ser litt dårlig etter.

Han sier at antall cm over 1m er antall kilo en laks skal veie. Ergo blir en fisk på 1m og 1cm da 1 kilo tung fisk.

...men i ekselpelet sitt sier han jo at en laks på 1m og 10 cm er 20 kilo swå da antar jeg han mener at den første meteren har en egenverdi på 10 kilo.

Uansett så er formelen ganske upresis og ville i såfall hentyde at den laksen på 114cm som trådens innleder nevner egentlig er litt puslete på kun 22kg, istedenfor de 24 som formelen tilsier.

DirNat operere med tabeller som viser vekt og lenge. Den er gjengitt i heftet om "Fang og slipp" (trygg gjenutsetting av fisk). Denne operere med tre laksetyper, og disse har ulik vekt iht lengde. Men man kan grovt si at laks på meteren er rundt 1okg. Inntil da går det litt sakte frem, men etter den første meteren kan de faktisk bli ganske fort runde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg