Hopp til innhold
ktautra

Ny stang

Recommended Posts

Siden julefreden har hvilt tungt og knugende over ffn i det siste, yter jeg dette lille bidraget til å bryte freden.

Idag, 2. juledag, endatil på en søndag, sånn omtrent kl 1030, klarte jeg å bestille meg ny stang.

Det er slik at det stundom er et slit å finne en god grunn for å kjøpe noe nytt. Finner jeg ikke en god grunn får en dårlig holde. Denne gangen hadde jeg i mitt hode dobbel god grunn. Minst!

For noen år siden hadde jeg veldig lyst på en Clan 17 fot 7/8 med ultratradisjonell aksjon. Svenn Kalmar var lyrisk om denne stangen og andre har ikke vært mindre lysrisk på andre nettsteder.

Mitt første forsøk på å kjøpe en slik, endte med en annen Clan stang, etter anbefaling fra stangmaker Harry selv. Clan er forøvrig bare en mann, Harry Jamieson. Siden har det blitt et par Clan til.

Men jeg hadde ikke glemt 17 foteren, og dessuten ble jeg veldig tent på tørrflue etter laks i sommer. Jeg har holdt litt på med det lenge, men nå er motivasjonen for det stor og stigende. Hva er vel da bedre enn en lang, lett stang for fine tørrfluepresentasjoner. Fenomenal snørekontroll, lett å løfte line over busker og kratt ved OH kast eller fin til lette små speykast. Jeg har et par liner som jeg tror passer, bl.a Ian Gordon 7/8. 38 gram, 21.5 m klump og ca 42ft/13 m frontaper. En trenger bare 5 meter fortom og godt og vel frontaperingen utfor stangtuppen for å legge superlette (for laks) tørrfluepresentasjoner 22-25 m unna.

Så her er det mange gode grunner for kjøp:

• Tanken har vært der i flere år.
  • Har liner, mangler stang.
  • Har behov til smalt bruk, altså tørrflue.

Dessverre har jeg slitt med å få fatt Harry i det siste. Han pensjonerte seg delvis i sommer Skulle bare jobbe noen dager i uken, og hadde egentlig nok å gjøre med å reparere stenger, ikke minst prinsen av Wales sine brukne cane- og greanheartstenger. Dessuten hadde han sin Honda Pan European som gjerne ville bruke mer. I dag tidlig ble jeg oppringt av en av ffn sine medlemmer, støttemedlem til og med, som kjente min nød. Han hadde snakket med Harry for bare tre sekunder siden. Han satt foran peisen med PCen på knærne og telfonen ved siden av seg. Nå hadde jeg sjansen. Det ble ringt, det ble pratet lenge og mye og stangen er nå bestilt. Forøvrig kl 1100 idag, var tempen ved River Spey der Harry holder til -17,5 C.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tja, hva skal en si til dette da ?

For min del , som du skjønner av tråden du har vært behjelpelig å svare på, så blir det ikke så mye om stangkjøpet , annet enn den hørtes temmelig spesiell ut ?

Derimot, River Spey har jeg besøkt ! Riktignok utenom sesong og i annet ærend, ( whiskytur)men elven var flott. Gikk ned til elvebredden og gjorde nokre imaginære kast biggrin.gif ved Charleston of Aberlour.

Og tok bilder , også under vann !!

Og kjøpte nokre fluer !!

Og smakte masse god Whisky !!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder