Hopp til innhold
ling1

Kastelengder?

Recommended Posts

Hei !

Driver og leser meg opp (kjøper inn !) på tohåndsfiske og nye Snører og teknikker .

Fisket litt med tohånds for mange år siden , men det ble mest fra båt og dorging med store fluer på natta , forøvrig effektivt det !

Men til spørsmål : Ser mange skriver om kastelengder på 60+ og kanskje mere !

Nå hadde jeg ikke akkurat tenkt å bli norgesmester i lengde men lurer litt:

Hvordan fungerer dette med kasteklump på 11-12 meter og skyteline på 30 meter ? Etter som jeg kan se så er det 30 meters spoler på de fleste skytelinene !

Noen som kan forklare litt om dette ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvis det er kastelengde du tenker på(?), er 30 m skyteline mer enn nok for de aller fleste på de fleste stedene. Det hender også at jeg setter på 20-25 m.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men det brukes ikke kasteklumper på 11 - 12 meter hvis en skal kaste laaaaaangt. En bruker hele speyliner f.eks Carronliner med kasteklump på 95 fot. Disse kappes i bakkant til ca 29 - 30 meter. Og da har du plutselig 30 pluss 30 meter å gå på.

Når noen av castingekspertene våkner av vinterdvalen får du nok bedre forklaring :biggrin:

Hilsen Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det finnes liner formet som klumper i lengde omkring 18 m og vekt rundt 50 gr. Disse klumpene kan en kaste svært langt med også under praktisk fiske. Er fortsatt usikker på om du mener lange fiskekast eller bare lengdekasting. I det siste er klumper/skytehoder uaktuelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen og takker for svar !

Det gjelder fisking ja ! Casting har vel andre fora ? Men store elver krever vel av og til lange kastelengder ?

Og tenkte at det ble noe krøll med klump,skyteline og bakline ute på en gang ?

Som sagt, leser meg litt opp og da dukker viktige problemer opp i hjernen !!tongue.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen og takker for svar !

Det gjelder fisking ja ! Casting har vel andre fora ? Men store elver krever vel av og til lange kastelengder ?

Og tenkte at det ble noe krøll med klump,skyteline og bakline ute på en gang ?

Som sagt, leser meg litt opp og da dukker viktige problemer opp i hjernen !!tongue.gif

Slapp helt av. Ikke tenk på 60 meter. De som sier de gjør slikt på fiske, i alle fall om vi snakker om vinklet vannkast (spey) eller for den saks skyld overhodekast, farer muligens ikke med bevist løgn, men er veldig omtrentlige i omgangen med sannheten. Med en normal kraftig stang, i Skandinavia gjerne 15 fot 10/11 og en klump på 12-13 meter og 40-45 gram, vil de fleste slite med å komme noe særlig lenger enn 30 meter om en måler. Et fiskekast på 35 m er langt, og lenger enn de fleste orker å trene seg opp til. 40 meter er veldig langt. Som roli skriver så må en bruke annet utstyr enn det som er nevnt over for å kaste veldig langt. Og så må en trene, mye. Det siste er viktigst.

60 meter er det bare en håndfull kastere i verden som klarer på en veldig god dag med guddommelig vind, om vi snakker om noe som likner fiskeutstyr. Da dreier det seg om konkurranser, stengene er 18 fot, klumpene 27 m + lange og veier omtrent 80 gram.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Foreslår du prøver Ling1. Du oppdager nok at det ikke er så avansert etter litt prøving og feiling. ktautra sier det som trengs å sies om kastelengder. Har aldri savnet noe selv om jeg setter på bare 25 m skyteline. Uansett elv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott !

Nå får jeg tenke ut nye problemer laugh.gif

Kastet jo litt på plena (overhånd) før vinteren tok oss og syntes ikke det var så vanskelig å komme opp i 25-30 meter totalt !

Har:

LeCie 13,7 8-9 ,33 gram klump og Vision skyteline.

Kunne det bare blitt sommer snart !blush.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

INTERESSANT!

Trodde det var ei typisk dagflue, gjerne fin i solskinn og flyt.

Nei flua er pen synes jeg og skal brukes fremover i flere elver, må i alle fall teste skikkelig.

Dressa du flua ekstra når du fiska med synk 1/2? Tenker på hårvingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott !

Nå får jeg tenke ut nye problemer laugh.gif

Kastet jo litt på plena (overhånd) før vinteren tok oss og syntes ikke det var så vanskelig å komme opp i 25-30 meter totalt !

Har:

LeCie 13,7 8-9 ,33 gram klump og Vision skyteline.

Bare husk at plenkasting ikke kan sammenlignes med praktisk fiske i elva. Der står en gjerne med vann til knærna, eller høyere... Allerede da har du tapt 5-10 meter av lengden du oppnådde på plenen..

Ikke tenk lengde når du skal begynne å fiske.. De aller fleste laksene biter på et helt normalt fiskekast. Med det mener jeg kast fra 15 - 25 meter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Korte lengder kan og gi fisk , ja selv meget korte... Ja jeg har fått mere enn en, når jeg bare har vippa litt med stanga for å få ut bittegranne mere enn polyleaderen som forberedelse til kastet!!! Og ja jeg går forsiktig både på bredden og vader helst ikke uti på første kastene heller ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En skyteline som krøller seg er ikke noe tess, og krøller seg gjør de. Faktisk nesten hele tiden. For å få et behagelig og innbringende fiske(vil jo ha fisk også) så anbefaler jeg ikke for tynne skyteliner, og ikke hvilken som helt skyteline heller.

Noen liker coatede, jeg liker de av mono. Av de jeg har prøvd så er de fleste bra på glideevnen og det går veldig langt. Men det er ikke så ofte man trenger lange kast, effektive laksefiskere fokuserer nemlig på hvordan de fisker av en plass og det er mye av hemmeligheten!

Uansett så er skyteline litt digg å fiske med på tross av litt rot. I det siste har jeg begynt å bruke sunset-Amnesia. Meget bra og billig på ebay. Du får 100 meter for en 40kroner!!!!

Så istenfor å tenke kastelengder, se på elva og tenk hvor laksen står, konsentrer deg om det du klarer å dekke med bahagelige kontrollerte kastelengder. Det gir fort resultat i form av fast fisk!

Detter du inn i en kaste langt greie så mister du konsentrasjonen og du går fra elva med en litt negativ følelse. Slapp av og fisk din side av strekket. Ta en pause og gjør det engang til, får du først felling og kastene går av seg selv er det bare å forvente fisk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg