Hopp til innhold
Paolo

Ørret- og laksefiskere i 20-årene

Recommended Posts

Ettersom rekrutteringen til fluefiske ikke er eksplosiv blant dagens unge tenkte jeg det kunne være ålreit å komme i kontakt med andre fluefiske og friluftsfantaster i tyveårene.

"Lider" selv av å ha flest fiskekamerater over tretti og dermed folk som sjelden har mulighet/ tid til ekspedisjoner i villmark med fluestang.

Selv har jeg drevet med fluefiske i et par-tre år, er helfrelst og drømmen er en langtur på Finnmarksvidda med STOR ørret som mål!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

ivrig nybegynner 20 her, bare å ta kontakt om noen vil ha en fiske makker. eller lære vekk litt kunskap.

bor i Stavanger. liker å fiske uansett vind,regn,snø, liker å fiske i sjøen med fluestanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ivrig fluefisker, 17 år :thumbup:

Finnmarksvidda lurer mange fine fisker.

Kan godt hive meg med en tur på finnmarksvidda, bor jo i Finnmark :clapping:

Endret av forbygninga

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Her i bygda er det kun meg og ein kompis som driv med fluefiske, men som regel er eg aleine på turar. Er sjølv 21 år fra Hardanger. Bedriver mest fiske etter innlandsørret, men også litt sjøørret..Laksen har eg ikkje prøvd meg på enda.

Hadde vert morro å samle en gjeng med ungdommer, for å inspirasjon til å satse videre med det vi liker aller best, nemlig fluefiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres absolutt festlig ut! Vært mye ila studietiden her i Bergen på de vestre delene av hardangervidda, gode minner :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei :)

Sleger meg med her jeg :)

24 år, bor 1 time sør for Sandnessjøen på Helgeland :)

Drømmer også om Finnmarkstur med stor fisk som mål :)

Til nå har jeg bare drevet innlandsfiske i diversje småvann her i området :)

Jeg er den eneste jeg vet om her i området som driver med fluefiske :/ er litt kjipt.

Vet det er et par i Mosjøen som e ivrige laksefiskere med flue, men jeg liker best ørretn :)

Ståle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er jeg kanskje litt usaklig, men synes det på en måte er litt bra at det ikke er så enormt mange av oss ungdommer som fisker i ferskvann nå for tiden, bestandene er jo lave nok som de er :)

-g 17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke det at jeg ikke kjenner mange engasjerte fluefiskere på min alder i Alta og omliggende strøk , men treffe nye mennesker fra andre deler av landet er jo altids morsomt.

Er 21 år, bor i Alta, fisket på finnmarksvidda siden jeg var 8 år, fluefiske siden jeg var 11 (kombinert med slukfiske).

Største røya på flue er 2,4kg, største ørret 2,5kg. Drømmer om større, vet om områder som leverer men virker som storfisken aldri helt slår til.

Baguett: Bestanden på finnmarksvidda er alt annet enn lav, det som ødelegger mest er at fiskere / garnfiskere fisker den større bestanden av fisk i et vassdrag, det etterlater småfisk som multipliserer seg mer enn vannet kan gi av mat og det ender med overbefolkning. Har selv dratt opp ca 300-400 små røyer fra et vann, deretter henrettet de og det ser ut som det har en positiv innvirkning på vannet ettersom snittvekta har gått opp ca 200-300g de siste 4 årene.

Min store drøm er og få bukt på all garnfiske, ulovelig fiske og ulovelig motorferdsel i utmark på finnmarksvidda, samt en tur på Grønnland og Kola Halvøya.

Ser gjerne at jeg får en fisketur med et par "søringer" til mine "fiskeparadis" neste sommer, drar hvert år flere mil innover vidda. Først med terreng bil, så 4-5 timers gåing. Der finner jeg uberørt natur, elver med stor fisk uten tegn av menneskelig innvirkning osv. Dette er ting som er tildels vanlig i min vennekrets, men entusiasmen blandt de sør fra når man viser de slike vann er bestandig meget gledelig.

Er det noen der som er villig til og satse 1-2 uker her neste år er jeg gledelig med som guide, kokk og fluefisker :)

Mvh Ole M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er enig i mye av det Ole M sier her. Vet ikke hvordan deres beste fiske vanner og elver er i vest Finnmark men må få arrestere deg på en ting... Det er det du sier om garnfisket.

I store vann og i vassdrag med mange vann som huser mye og ikke minst stor fisk trenger en form for "hardt" fisket noen døgn for og holde anntall små og store fisk vedlike..

Missforstå meg rett, jeg er ikke garnfisker. Men rett type fiske med garn i extremt gode vann er bare sunt for ett vann. Vi har noen fantastiske vann på laksefjord vidda og di beste vannene er der hvor det fiskes absolutt fiskes mest totalt i løpet av ett år, måtte det være garn, sluk/makk eller flue.

Spesielt vil jeg trekke frem 3 vann som har tilnærmet likens navn extra mye frem her. Hvert eneste år tar dem ørret og røyer godt over 4kg. Møter folk over hele norge som har vært der eller ønsker seg dit. Velger og ikke offentligjøre navnene her men mange vet hvilke vann jeg snakker om.

Men selvfølgelig er ikke overfiske bra eller granfisket med stor masket garn noe heldig.

Så back to opic her. Melder meg på om det blir noe fluetreff for "ungdommen" her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig med deg bluecharger, å det du "arresterte" meg på er jeg også enig i.

Uansett er garnfiske ulovelig i de største delene av Finnmark, vann hvor garnfiske er lovelig er også som oftest regulert av regler om hvilken garnmasker man kan bruke osv. Hadde alle bare kunne fulgt loven, både når det gjelder garnfiske, motorferdsel (missbruk av disp skjer ofte) osv hadde alt hvert så mye bedre.

Har opplevd så forbanna mye dritt. La meg ta et par eksempler på regelrett frekkhet! som jeg kaller det.

Her for 5 år siden var jeg og 2 kamerater på fisketur på vidda, vi hadde gått 2 timer fra veien og så virkelig fram til noen flotte dager på vann som hadde levert før. Men fisket var dårlig, nei; regelrett elendig! og garnrester så vi nok av, hyssing og tau knyttet fast i steiner og trær. Det toppet seg når en sekshjuling kjørte rett forbi campen vår med en båt stroppet fast i en henger. Litt senere på dagen bestemte vi oss for og teste det øverste vannet i vassdraget der vi var. Når vi kom dit så vi raskt hva som hadde skjedd, vannet er ikke større enn en omkrets på 3km, vår "gode" venn på sekshjuling hadde strekt garnet rett over vannet hvor vannet gikk på det smaleste.

Resten av historien vil jeg ikke ut med, men rettferdigheten seiret til slutt.

Andre tilfeller, gikk 7 timer innover vidda, på vannet vi skulle ha camp var det slått opp en lavvo. Utenfor sto 2 sekshjulinger, vi slo camp ved en tjønne i nærheten. Ut på natta stilnet det på, vi hørte rop og skrik komme fra vannet ved sidenav. I 13-14 tiden dagen etter bestemte vi oss for og dra til vannet hvor lavvoen og sekshjulingene sto. Da hadde de pakket de viktige sakerne sammen og dratt. Bare synd at det lå 4-5 spirit flasker, søppel, tau og en diger haugh med fiskeslog og hele fisker igjenn etter de!. Det virket som om den gjengen hadde tatt opp ca 100 ørreter fra ett vann som er vell 5km i omkrets, derav hadde de sløyd 10 av de, etter hodene og beregne de 10 største, flere fisker på 500g-1,5kg lå igjenn, urørt!.

En annen historie var en vintertur for 4 år siden, da gikk vi på ski 6 timer innover vidda til gode vann hvor vi skulle overnatte. Der ble vi møtt av 3-4 snøskutre som hadde kjørt dit ulovelig, å selvfølgelig fartet de rundt på vannet hele dagen og lagde ulyder!.

Har enda flere tilfeller men gidder ikke ramse opp. Når du opplever nokk av denne dritten renner begret over.

Vell, back on topic: Hvem tar initiativ til og arrangere et slikt fluetreff? :)

Endret av ole_tias

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får slenge meg med her jeg også da!

har fisket med flue i 2 sesonger nå og er helt hekta!! men har ikke helt fått til så bra fangst ennå..

Noen i Lillehammer området som har greie på fluefiske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

27 år fra Alta, drevet med fluefiske til og fra siden jeg var liten guttvalp og fattern drassa meg rundt i alle finnmark og nord-troms' elver og vann. Største røya jeg har tatt var faktisk på bjørkekvist med mark og søkke, den veide 3 kilo ;)

Ellers har jeg fått ørret på 2,5kg på tørt, og røye på 1,5 på tørt. Største laks er foreløpig "bare" på 8 kilo, men er en jævel på grills. Tok i sommer ny pers på sjøørret med en rugg på rundt 5 kilo.

Det fine med å bo i Finnmark er at om man gidder å gå 1 time fra veien, så finner du fin fisk i stort sett alt av elver og vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjekt med "kontaktannonse" tråd :wink:

28 år fra trheim. Kjenner ingen under 35 som bedriver fluefiske. Har vært syk (les gal etter fluefiske og fluebinding) i 15 år. Største fisker er ørret 3kg, laks 10.2kg, SØ 4.4kg og røye 1.8kg.

"Bor" i elva fra 15.mai til 31.august. Prøver å klemme inn noe tid til ørretfiske, men lider av anadrominfluensa så meste av sommeren går med i elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slenger meg på her jeg også. Er nettopp ferdig med min første sesong som fluefisker. Veldig gøy å drive med, men hadde vært enda gøyere med flere ungdommer som fisket med flue :) De jeg kjenner er over 40. Selv er jeg 19

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare synd at det lå 4-5 spirit flasker, søppel, tau og en diger haugh med fiskeslog og hele fisker igjenn etter de!. Det virket som om den gjengen hadde tatt opp ca 100 ørreter fra ett vann som er vell 5km i omkrets, derav hadde de sløyd 10 av de, etter hodene og beregne de 10 største, flere fisker på 500g-1,5kg lå igjenn, urørt!.

Fant du ut av hvem de var? Hadde jeg opplevd det der så hadde jeg tatt med mainnskiten og stappa driten i postkassa til vedkommende.

Back to topic; selv er jeg faktisk avdanket fluefisker i en alder av 22 og kan faktisk skilte med ei røye på 3,1 tatt på tørt. Etter den røya nådde jeg et slags klimaks og la fluestanga på hylla ei stund. Hadde den stort sett med på tur, men jakten på de store fiskene tvang meg på sett og vis over til slukstanga og isfiske.. Jeg kunne imidlertid vært med noen litt mer rutinerte fluefiskere og vurdert comeback med fluestanga. Kjenner flere på min alder + - som er mer eller mindre interessert i fluefiske. Hadde vært artig med fluecomeback, jeg har jo lagd mange gode fluer.

Her er en filmsnutt fra i sommer, men i den filmen benyttet vi oss av jernflue..

http://www.youtube.com/watch?v=V_wZzLAb7oE

Endret av Hablahikmach

Del dette innlegget

Lenke til innlegg