Hopp til innhold
CDC mannen

Haletråder til vulgata

Recommended Posts

Her er en meget slitesterk og flytbar variant. Fin til underhåndskast. Tar litt tid å lage og tvinner fortom på lange kast.

post-9236-000303400 1293025721_thumb.jpg

Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Slik binder jeg mine:

http://www.thetroutbum.com/fluefiske/fluebinding/13-ephemera-vulgata-dun.html

Trenger ikke bruke cdc som vinge. Jeg bruker ofte polygarn istedenfor også

Binder også på denne måten i mindre størrelser, gjerne på tiemco sine 212y kroker og med farger som passer til den aktuelle døgnflua.

Fisker veldig bra, og kroker enda bedre ;)

Her viser Andrè Brun hvordan du binder vanlige microduns. Legg merke til at han ikke bruker haletråder her:

http://www.thetroutbum.com/fluefiske/fluebinding/84-microdun.html

Endret av Danieln

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

men går det ann å binde microdun i vulgata imitasjon

Navnet Microdun er Herr Brun sitt og henspeiler materialet som er hans egen Chenille.

Til Vulgata som er en STOR døgnflue blir mikrochenille tynn i forhold til kroppen.

Du kan løse det problemet med å tvinne den dobbelt, noe som kan gi fin effekt i segmentert kropp . Og enda finere hvis du blander to farger(som jeg har gjort på det ene bildet her)

Det andre er en veldig enkel Vulgata klekker. Hale og kropp er samme maraboufjær tvinnet rundt kroken, med litt kobberribb som øker slitestyrken . Litt Cdc og foam som flyteelementer.

Beklager shitty Mobilbilder etter PetterG sine mesterverk tidligere i tråden.

post-116-044221300 1293106983_thumb.jpg

post-116-086489000 1293106994_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men må jeg ha 2 forskjellige cheniller når jeg tvinner chenille?

Prøv med en du.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Javisst. Ikke er den så VELDIG vanskelig å binde heller :) Prøv deg fram, og legg ut bilder, så får du tilbakemeldinger fra folk som har god peiling :)

Lykke til, og god jul!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til hale tråder kan du bruke bustene på en malerpensel av god kvalitet. Gjerne syntetisk materiale i oliven farge.eller noe lyst.. Da har du haletråder til mange fluer....skitt fiske..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei , slår ett sleg for den reverserte halen til Lennart bergquist når det gjelder vulgata , de holder ikke mange fiskene men fisker meget godt....

Fremgangsm+åten med fly-tite finnes i hans bok , flugbinding på mitt sett.....(utgått)

flua kan også med fordel bindes som en variant med vanlig fronthackle ,og denne bakkroppen , fiskemessig resultatet blir en subimago/imago type flue etter min mening , når hacklefiberne gjør så flua flyter høyere foran og dermed gir ett fint avtrykk med halen i vannfilmen.

Både chenille og foam-kroppen som vist over er fine saker , når jeg lager mine med chenillekropp passer jeg på å ikke få den for lang ,(bruker så lang krok så jeg får rett lengemål på hele flua uten alt for lang bakkropp.... på de med reversert hale brukes 102y tmc krok 11 slik at den holder retningen sin rett bakover , jeg brenner også en avsmalning bakerst før jeg binder inn coc de leon haletråder bak på chenillen , ev fibbetts , fibbetts har jeg nesten slutta å bruke , syntes coc de leon er langt bedre egnet til de aller flaste fluer med haletråder.

og så er det 250 ganger billigere å bruke sånn ca....

Malerkost er tingen om en ønsker å bruke fibetts,.

mvh Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg