Hopp til innhold
CDC mannen

Haletråder til vulgata

Recommended Posts

Det er ikke noe problem å droppe haletrådene på døgnflueimitasjoner. Det finnes i dag en god del mønster på døgnflueimitasjoner som bare har hackel og vinge. Der har de også droppet kroppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

men går det å bruke hanehackel eller er det litt for kort

Det fungerer det , men de lengste fibrene der er ofte litt myke. Ei pakke med fibetts er en grei investering(som igjen kan erstattes av en billig malepensel).

Men binder du feks den vulgata varienten til Brun som blei nevnt i en annen tråd her hadde jeg droppet håletrådene helt.

Forøvrig hadde jeg ikke bundet mange Duns når det gjelder Vulgata, jeg har hatt mest suksess med klekkere eller spent spinnere

Endret av lars p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker også ofte med klekkere istedet for dunimtasjoner. De er raskere å binde og det er lettere å kroke fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som vilken som helst annen brun døgnflueklekker igrunn. Bare noe større. Binder de somregel på slike lett bøyde streamerkroker str 10 evnt 12.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen

ComparaDUN er en imitasjon på en nyklekt døgnflue. Navnet Dun er ett engelsk ord for nyklekt døgnflue. Det korrekte navnet tror jeg er subimago. Så flyr den og bytter skall for siste gang og går over i stadie imago.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk begge dere men bare ett spørsmål til.

når klekker Leptophlebia Marginata og Vespertina

Når er våren da ??

Er jo ett umulig spørsmål og svare på når man ikke veit hvor du fisker,Marginata kan klekke i Mars-April på vestlandet, mens den kommer i slutten av juni i finnmark, hvis den kommer :blink: .

Men ett røft overslag er at Marginata kommer så smått ca to uker etter isen går. Klekker ett par uker og så begynner Vespertina og ta over.

Men her er det masse variabler ute å går , det som i mine øyne gjør fiskinga spennende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Går det ann å bruke grizzlyhane til haletråder på comparadun

Selvsagt går det .

Ikke heng deg opp i hva som går og ikke går. Den eneste sensoren ei vanlig fiskeflue skal opp mot er fisken i elva.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt enig med Lars,men ikke helt. :biggrin

For den sakens skyld er det mange muligheter for valg av haletråd.

Noen bruker CDC også.

Samtidig så må du også like og ha tro på flua di.

Så den eneste sensoren er ikke fisken alene.

Hvis du ikke mener at flua di fungerer eller tror på det,så

blir det bare til at du ikke fisker med den flua.

Flua di fisker så lenge du fisker med den. :clapping:

Og bare så det er sagt,det er en helt masse rart du kan kaste nedover

elva,bare du presenterer det nokså nogenlunde riktig.

Det er kanskje litt klønete og arrogant sagt,men det er faktisk sant,du kan

hive en sigaret sneip ut i elva,og fisken tar den også.

Det som er mest av alt morsomt er å prøve forskjellige ting selv.

Plutselig så finner du en eller flere ting,bare ved å prøve,som fungerer

som bare det for deg. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sant det som sies over her. Det nytter ikke hvis du ikke har tro på flua.

Kan ikke si hva som er bra og ikke, men jeg kjøpte meg en billig malerkost på rema1000 når bindesesongen starta. Jeg har bundet sikkert 200 fluer, hvorav ca 1\4 er duns med haletråd fra denne kosten, og det vises ikke.. Betalte vel 30-40 kroner for en 50 mm kost på din lokale malesjappe. Å kjøpe en bitteliten bunt med "fibetts" (ligner veldig på malerkost) til samme pris er bortkasta spør du meg..

Det jeg syns er viktig med haletråder er at de hjelper til å holde flua stabil på vannet, slik at den flyter riktig. Tviler sterkt på at fisken bryr seg om du har 2,3 eller ingen haletråder. Så god tid til å velge har den ikke, når flua flyter over`n :)

Så mitt tips er altså: Kjøp en malerkost i nogenlunde lys farge hos en fargehandel e.l. bind opp fluer, bruk de du er fornøyd med, og fisk til innkrevingssentralen tar hus, bil og hytte fra deg :)

Hva angår lepto-artene er det lettere å svare hvis du forteller hvor i landet du fisker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sant det som sies over her. Det nytter ikke hvis du ikke har tro på flua.

Kan ikke si hva som er bra og ikke, men jeg kjøpte meg en billig malerkost på rema1000 når bindesesongen starta. Jeg har bundet sikkert 200 fluer, hvorav ca 1\4 er duns med haletråd fra denne kosten, og det vises ikke.. Betalte vel 30-40 kroner for en 50 mm kost på din lokale malesjappe. Å kjøpe en bitteliten bunt med "fibetts" (ligner veldig på malerkost) til samme pris er bortkasta spør du meg..

Det jeg syns er viktig med haletråder er at de hjelper til å holde flua stabil på vannet, slik at den flyter riktig. Tviler sterkt på at fisken bryr seg om du har 2,3 eller ingen haletråder. Så god tid til å velge har den ikke, når flua flyter over`n :)

Så mitt tips er altså: Kjøp en malerkost i nogenlunde lys farge hos en fargehandel e.l. bind opp fluer, bruk de du er fornøyd med, og fisk til innkrevingssentralen tar hus, bil og hytte fra deg :)

Hva angår lepto-artene er det lettere å svare hvis du forteller hvor i landet du fisker :)

Gratis alternativet er å stikke innnom nærmeste frisørsjappe, og høre om de har noen hårfargeprøver til overs - noe de gjerne har, da de får flere bøker årlig ettersom fargene endres.

Dette er små hårtuster (syntetisk) i en haug med farger, som kan benyttes som haletråder. Dog ikke så god tapering som fibetsen vi kjøper, men som et gratis alternativ helt greit - tror ikke ørreten ser forskjellen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er en variant med haletråder og bakkropp i samme sleng. Holder ikke mange fiskene, men fisker bra og jeg har trua på den!

post-9236-005120900 1292963100_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tipper ikke den der lett?

Var jo unektelig en veldig fin flue da! Hvilken krokstr bruker du?

Den tipper svært sjelden, men lander så å si alltid riktig! Krokstørrelse på den her er en standard 12.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg