Hopp til innhold
Anne

Advents-QUIZ – få Qvenilds bok om Fiske i Hedmark

Recommended Posts

Faen, svarte jeg ikke akkurat på dette i en annen tråd? Well, ctrl +c, ctrl +v da:

1. Sharps of Aberdeen med en smuud Bogdan.

2. Loop GA Signature 12'' #6 med Loop Classic Burgundy.

3. Feriehus på Grønland (jeg spesifiserer øya, ikke intr i en bakgård i åslåw).

4. Odelsjente med laksevald i Sør-Trøndelag (min variant på gaver av typen "gi bort ei geit til jul").

5. Sokker og slips (ved å tilføye dette punktet til enhver ønskeliste, behøver jeg aldri bli skuffet på julaften).

På forhånd takk.

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg ønsker meg – og ikke gemalen heller – ikke noen materielle ting. Jeg har ting jeg kunne tenkt meg å få, men likevel skal de være på ei ønskeliste. Det er litt ålreit å ønske seg noe senere.

Derimot har jeg tre store ønsker – som jeg veldig gjerne skulle sett gått i oppfyllelse:

1. Oppdrettsanlegg i lukkede anlegg – NU.

2. Regjeringsskifte som øker innsatsen på eldreomsorg og helsevesen.

3. At de fattige, de som ikke har det så greit i landet vårt, får det bedre.

Vinner 21. desember: Vegard PS

I luka lå ei bok: Från hav til tallrik

22. DESEMBER: Det er et vel 100 år gammelt amerikansk fluemønster som heter Red & Yellow Bucktail. Hva kalles denne flua i dag og hva heter han som satte navn på flua?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det må vel være den ikke så ukjente flua Mickey Finn, i mellomtiden hadde den også navnet "the assassin" biggrin.gif

Navnet fikk den av Gregory Clark. clapping.gif

Pjotr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Red and Yellow Bucktail ble gjort kjent av John Alden Knight på 1920-1930 tallet. Den ble senere kalt The Assassin fordi den var så dødelig effektiv og så omdøpt til Mickey Finn slik vi kjenner navnet i dag av Gregory Clark. Dette var på tiden en person ble drept av en forgiftet drink hvor navnet stammer fra (slipped someone a Mickey Finn), og Gregory brukte dette navnet da han publiserte diverse artikler om flua. Fra da av ble den bedre kjent som Mickey Finn :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Limer inn denne jeg...

My internet research indicates that the Mickey Finn was developed in the 1920 or 1930's, probably on the East coast. Originally it was called the Red and Yellow Bucktail, can't imagine why!

As the story goes, John Alden Knight was one of the flies big fans and he had introduced it around. The name was changed to the Assassin since folks were finding it especially deadly. About the same time, Rudolph Valentino was reportedly killed by a spiked drink (aka slipped a "mickey finn") . Soon after, a writer by the name of Gregory Clark renamed the fly the Mickey Finn and published some articles about it.

The popularity of the fly blossomed, especially in New York.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og da stjeler jeg den også.

My internet research indicates that the Mickey Finn was developed in the 1920 or 1930's, probably on the East coast. Originally it was called the Red and Yellow Bucktail, can't imagine why!

As the story goes, John Alden Knight was one of the flies big fans and he had introduced it around. The name was changed to the Assassin since folks were finding it especially deadly. About the same time, Rudolph Valentino was reportedly killed by a spiked drink (aka slipped a "mickey finn") . Soon after, a writer by the name of Gregory Clark renamed the fly the Mickey Finn and published some articles about it.

The popularity of the fly blossomed, especially in New York.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Red & Yellow Bucktail kan også kalles Mickey Finn. Ble ble første gang laget rundt 1920, 1930. Det var John Alden Knight som gjorde den kjent. Navnet ble senere skiftet til

The Assassin fordi folk syntes den var "dødelig" for fisken.

Material List

Hook: Mustad 80400 shown, 3xl straight eye streamer hook preferred

Thread: Black Danville Flymaster (flat nylon is important)

Tail: red wool

Rib: fine gold wire

Body: Medium Flat Gold Holographic tinsel (tradition is silver rib and tinsel)

Wing: yellow-over red-over yellow bucktail

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Red and Yellow Bucktail er bedre kjent som Mickey Finn ble gjort kjent av John Alden Knight på 1920-1930 tallet.:clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har faktisk fått en sjøørret på den en gang for mange år siden men den ble vertfall første gang produsert av william mills and son i new york på 1920 tallet under navnet red and yellow bucktail, og har hatt navnet assassin, John Alden Knight of montourville ble først presentert for denne fluen i 1930 årene.

Den ble senere omdøpt til mickey finn av Gregory Clark en skribent i Toronto Star som fisket med Knight i Canada på 30 tallet så om ikkje John alder Knight er faren til fluen så er han stefaren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinner 22. desember: PetterG

I luka lå en DVD: To fortapte menn - Et lite stykke Norge?

23. DESEMBER: Hvilken hastighet kan flua komme opp i under fluekasting (ikke casting)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror nok ei tung tube har større hastighet enn ei tørrflue....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan få flua opp i lydens hastighet (340 m/s).

Går det an å få den til å gå enda raskere?

Når Grunde, Åge eller Tom har fått gnidd sukaten ut av øya, får vi sikkert høre mer i løpet av dagen! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Åge, Grunde og Tom, hvor er dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel ingen som har målt dette tenker eg. Kansje størst fart etter stoppen rundt kl 11, har ingen anelse, topp fart ja det hadde vært moro å vist gjennomsnitt toppfart på et vanlig fluekast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne tråden forsetter til julaften. 2 premier.

Katenisser, hvor er dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Smellen du får når du kaster uten ei flue på fortommen tilsier ihvertfall at du bryter lydmuren og den er jo som nevnt før her i tråden ca 347 m/sek . Høyest hastighet har man vel akkurat når kastet ruller ut og vi har begynt kastebevegelsen andre veien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg