Hopp til innhold
Anne

Advents-QUIZ – få Qvenilds bok om Fiske i Hedmark

Recommended Posts

Og hvilken flue var det?

Nå har jeg kastet bort en time med å prøve å finne ut av det. Ikke fa.. om jeg finner ut hvilken flue.

Logisk sett så var det en lakseflue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja hvilken flue, kansje røper han både rett svar og flue på Gutta på tur programmet tirsdag den 21 des. men eg må gå for Green highlander her,bare en fornemelse igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har jeg kastet bort en time med å prøve å finne ut av det. Ikke fa.. om jeg finner ut hvilken flue.

Logisk sett så var det en lakseflue.

16,5kg. :biggrin:

Jeg har også prøvd å finne ut av dette med hvilken flue.

Eksisterer denne opplysningen i det hele tatt på nett?

Uansett,vi får nok før eller senere vite det.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

16,5 kg i Altaelva

Har ikke boka om Altaelva lenger (solgt - akkurat som "Du vidunderlige lakseflue"), kanskje det står der.

Kanskje jeg ikke burde ha halvert boksamlingen min? :mellow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Premiene kommer når jeg går til posten med hele lasset så langt – tror det blir mandag morgen. Så blir siste bolk postlagt 3. juledag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinner 16. desember: –

I luka lå; tom

17. DESEMBER: Hva er opprinnelsen til Joikakakene (Joikabollene) – mer kjent som sportsfiskerens nasjonalrett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joikakaker er en høyakseptert rett opprinnelig fra Trøndelag. En noe dunkel bakgrunn fra Trondheim og Levanger, nå i Lillehammer. Smaken skal ikke være forandret på 50 år. Den som er i besittelse av årgangskaker, kan sjekke ut dette selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En sen sommerkveld mot slutten av første verdenskrig, er en nordsame på sin daglige vandring sørover den svenske østkysten. Etter langt om lenge, og lengre enn langt, ankommer samen Gävle i skumringen. Han er jo selvfølgelig sulten som fy, og velger å besøke den lokale IKEA-resturanten. Etter å ha gått igjennom menyen en tre-fire ganger, bestemmer samen seg for kjöttbullar. Storfornøyd med valget sitt, setter samen seg ned for å nyte måltidet, selv om stedets stamgjester tydelig kan se at han nok er noe forundret over rettens konsistens og utseende. Vel, kelneren kunne også ane et lite sneev av skepsis, og redd for å tape ansikt henter han sporenstreks en flaske Dom Perignon. Som forventet gikk måltidet ned med litt champis til, og samen vandret nordover igjen. Vel hjemme spurte resten av leiren hvordan dagens tur hadde vært, og samen kunne fortelle om den, for ham, nyoppdagede delikatesse. Samtidig lovet han selvfølgelig å tilberede retten så de andre også skulle få smake. Og som sagt så gjort, neste dag gikk han ut og lånte rein, kopierte bulle-formen i mer eller mindre vellykket grad og kunne servere sine gjester. Ante Valente var så stolt av den gastronomiske opplevelsen at han til middagen også fremførte sin nye joik, og joika-kakene hadde fått sitt navn.

De senere år har produksjonen av joikakaker blitt outsoura til Tallin i et forsøk på å snyte skatt og finne billig arbeidskraft i form av underbetalte polakker, arbeidsledige som de er grunnet uår for jordbæra. Smaken skal visstnok være den samme som den alltid har vært, give or take noen ukjente tilsetningsstoffer.

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En veldig smart "Mikkel" startet å blande pittelitt "rein" inn i grisekjøtt, forme noen boller (mer luft i boksen) og stappe de opp i noen resirkulerte (50år) mettall bokser. Påtvinge igjennom en "historie, en lett joik og en karikatur av en same" på mettall boksen med "viltbollene" i. Så jegere og sportfiskere mm kan innbilde seg å ta en del i "den ville finnmarks smaken" til overpris...

Bare trist mat egentlig iforhold til hva det burde være....mmm rein...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprinnelig stammer joikakaker fra Samene tenker eg, bestod mest av reinskjøtt, nå mest av mye annet,sau,svin, fisk og annet. Kansje Kautokeino er nermest opphavet.

Ps Anne hadde vært moro å vite svaret på pers og flue til Kongen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joikans far,så vidt jeg klarer å se er Jørgen Nordskar.

Hotell Viking i Oslo 1960.

Jørgen Nordskar og Trygve Hollup spiser middag sammen.

De to i sammen fant ut at de skulle lage en kjøttkake sammen.....

Legger selfølgelig ikke ut linken nå. :biggrin:

Som Gerri sier Anne,hvilken flue brukte Kongen?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinner 16. desember: –

I luka lå; tom scared.gif

clapping.gif 17. DESEMBER: Hva er opprinnelsen til Joikakakene (Joikabollene) – mer kjent som sportsfiskerens nasjonalrett?

Et uhell! :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinner 17. desember: Fly-Fish

I luka lå en DVD: Mayfly Madness

18. DESEMBER: Hvor mange mål slår Norge Danmark med i EM-semi'n lørdag?

Flue Kongen brukte? Ha'kke den ringeste anelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Norge ryker IKKE. Danmark er ikke hva de en gang var. For uerfarent lag just nu.

Norge vinner med 5 mål, de fleste signert Løke og Riegelhut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg