Hopp til innhold
Anne

Advents-QUIZ – få Qvenilds bok om Fiske i Hedmark

Recommended Posts

Men ser den de samme farger som oss, dvs. samme fargeskala – og hvordan ser laksen fargene på forskjellig dybder (tenker ikke på i siluett mot lyset)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Men ser den de samme farger som oss, dvs. samme fargeskala – og hvordan ser laksen fargene på forskjellig dybder (tenker ikke på i siluett mot lyset)?

Nei ikke helt. Vatnet filtrerer lyset og dermed er det bølgelengden på lyset i forhold til fargen/dybden i vannet som avgjør hvordan laks oppfatter fargene og laksen tilpasser synet sitt etter hvilke farger som dominerer habitatet den oppholder seg i. "Dermed grønne fluer i grønne elver" :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var vanskelig å fårstå dette med farge og syn men skjønte litt:

En farge oppstår når en bestemt lysbølge treffer et objekt og reflekteres, sånn ser fisken farge.

Det jeg tror er at laksen ser fargene på agnet og agnet lenger opp fordi da får de en blå himmel som bakrunn. Lenger ned i vannet blir det mørkere og jeg tror ikke de ser like godt.

Laksen kan værtfall se grønt, blått, rødt, gult osv.

Pigmenter i laksen ser også ut til å forbedre laksens fargesyn.

Det var det jeg fant ut closedeyes.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men himmel'n er ikke alltid blå, så da...

Om det har noe å si for fangsten skal ikke jeg påstå, men farger på flua har en viss betydning, tror nå jeg. Sammen med alt det andre som størrelse, bevegelse etc.

Ei bok som heter What fish see av Colin J. Kageyama tar for seg dette. Anbefales for de som vil gå dypere i materien. Jeg leste den med fargelære fra grafisk bransje i bakhodet, så det var mer av rein nysgjerrighet – så ble det nyttig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja. Men ifølge Naturhistorisk Riksmuseum i Stockholm så har man funnet ut at når smolten vandrer ut i sjøen så endres øyets konstruksjon slikt at de tappene (fargereseptorer) som

registrerer rødt lys de-genererer, d.v.s. tilbakestilles og forsvinner. De gjenværende tappene er kun for grønt og blått lys. På denne måten blir laksen

tilpasset til et liv i sjøen for både små og store dyp der laksen skall finne sitt bytte.

Høres fancy ut. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinner 13. desember: Hermansen – igjen

I luka lå ei bok: Fiske i Hedmark av Tore Qvenild

14. DESEMBER: Har laksen fargesyn?

Trekningene foregår på den måten at jeg skriver de navnene som deltar på spørsmålet, på lapper og trekker. So simple. Så man kan vinne flere ganger. msn-wink.gif

Ja, laksen har fargesyn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja laksen har fargesyn, antagelig prøver hannen i gytetiden å bruke farge prakten sin til å både skremme andre og kansje tiltrekke ho fisk, ho fisken bruker pigmentene derimot på rognen og er relativ blank i skinnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

scared.gif Men himmel'n er ikke alltid blå, så da...

Om det har noe å si for fangsten skal ikke jeg påstå, men farger på flua har en viss betydning, tror nå jeg. Sammen med alt det andre som størrelse, bevegelse etc.

Ei bok som heter What fish see av Colin J. Kageyama tar for seg dette. Anbefales for de som vil gå dypere i materien. Jeg leste den med fargelære fra grafisk bransje i bakhodet, så det var mer av rein nysgjerrighet – så ble det nyttig.

Ja, jeg trur også forskjellige farger på flue har noe å si. Det er jo derfor man skal bruke den fargen i sånn vær osv.

Tror egentlig de ser kanskje rødt/oransje best..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, jeg tror også at laksen har fargesyn.

Om de oppfatter farger på samme måten som oss eller om de har sin egen måte å oppfatte farger på kan man da umulig vite? :blink:

Endret av Gabrielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vinner 14. desember: Gerri

I luka lå ei bok: Sportsfiske i Lærdalselven av John Bruvoll

15. DESEMBER: Hvem er opphavet til Andreas-fluene – og alle var kjent under ett navn, hvilket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da mannen bak "Andreasfluene", Andreas Skjetnemark, døde i 1920, begynte Reidar Brekke å binde og kopiere "Andreasfluene" og fisket utmerket med dem i mange år.

Finner ikke noe annet navn enn "Andreasfluene".

Fin artikkel her : (spolier alert!)http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=256

"Jau - visst fekk Kongen laks ja. Hai`n va litt uvant me å håndter lakssnella, så det va no mest laksen som brukt dei`n. Derme ble no laksen gåa`n ut i strømmen, så vi fikk`n itj så nær at vi fekk kleppa`n. Det lå en potetåker ne te elva, å æ så itj anna rå ein å be Kongen om å gå bakover i potetåkeren for å få laksen så nær lai`n at vi fekk klæppa`n. Da laksen var på lai`n sto Kongen langt opp i potetåkern"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Det er et kallenavn på fluene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg