Hopp til innhold
GeirH

Regler 5#cup 2011

Recommended Posts

Jeg ser i et skriv fra castingforbundet at styret i NCF foreslår at vi skal endre øvelsene i Guideline cupen i henhold til VM reglene, slik at vi bl.a. får en femmer konkurranse med SA sin ED (XXD) line eller tilsvarende liner utendørs. Dette høres spennende ut. Dette forslaget sendes nå rundt på høring til ulike klubber tilknyttet NCF.

NCF skriver også at de ikke ønsker å diskutere reglene for 5#cupen, her skal vi bruke reglene fra i fjor. Dette synes jeg virker rart siden det ble holdt en høring i forkant av VM der et overveldende flertall mente vi burde bruke liner som Scientific Anglers ED. Hvordan kan da de som styrer med regler i femmercupen ignorere kasterens meninger og ønsker, og fortsette å bruke fjorårets regler ? Det virker for meg helt unødvendig at femmer kastere i Norge må ha to oppsett, en stang og line for utendørs kasting (VM regler) og en annen stang og line for femmer cupen inne.

Hva synes dere skal vi bruke; VM regler i 5#cupen eller reglene fra i fjor med maks grense på 17g på lina?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Helt enig, Geir.

Forbundet bør lytte til kasterne. Alle kasterne. Er det ikke kasterne forbundet er opprettet for?

Som deg velkomner jeg den nye løsningen som erstatning for G-cup. Innovativt. Noe mer har jeg absolutt lyst til å si, men avstår foreløpig.

Nå får de andre konkurransekasterne komme på banen litt. De fleste av dem er mye mer berettiget til tale enn meg.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her må jeg si meg enig med Geir...

Jeg ønsker så like konk øvelser som et evt VM.

Jeg mener at man bør igjen bruke XXD lina under 5 cup.

Hvordan skal vi ellers måle oss mot andre innendørs konkuranser/resultater rundt om verden? Er det andre som ikke tillater bruk av XXD i #5 konk innendørs i verden, eller er vi på berget de eneste...

Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis jeg har forstått skrivet fra forbundet rett så ser ut som Guidelinecupen er konkurransen man må delta i hvis man ønsker å være med på VM-laget, mens 5# cupen i denne sammenheng blir helt uviktig. :cry:

Er kanskje meningen at 5# cupen skal være en Norsk kastekonkurranse med sære regler, trasige fluesnører og femmerstenger så stive som spett. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det andre som ikke tillater bruk av XXD i #5 konk innendørs i verden, eller er vi på berget de eneste...

Tommy

Inte mange steder med innendørs konkurrencer, men ja såvidt jeg vet er I de eneste som inte tillater ED 5'er i en 5'er konkurrence. I Danmark och Sverige er det den enda lina som får anvendes :blush:

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På meg virket det som om hele det norske kastemiljøet var veldig fornøyde da regelkomiteen i forkant av VM på Fagernes valgte SA ED #5 som den offisielle lina for Trout Distance. Når Forbundet i dette brevet skriver at våre nasjonale konkurranser skal tilpasses VM-reglene, men reglene i 5'ercupen allikevel skal være uendret, da tror jeg de vil møte mye motstand.

Det er sikkert mange av dere som husker de store variasjonene i produksjonen blant Vision ED linene som var mest brukt i forrige sesong. Klumpvekten varierte mellom 14 og 19 gram og klumplengden varierte også tilsvarende mye. Dette var ikke veldig gunstig for vårt alles ønske om en rettferdig konkurranse der utstyret ikke er avgjørende.

5'ercupreglene inneholder også en regel som for de aller fleste er ganske uforståelig, det at stangen må være påtrykt "#5" for at den skal være lovlig. Dette innebærer jo ikke at veldig stive stenger utelukkes, bare at kun veldig stive stenger påtrykt #5 er tillatt. Diskusjonen om dette startet med Streamstix T5 som for en del stenger har en ERN på rundt 9. Tidligere kunne i hvertfall alle som ville kjøpe en T5 i butikken, nå er denne gått ut av produksjon og kun de som har denne fra før som kan bruke den. Det finnes også noen få andre 5'erkonkurransestenger fra ECHO og Zpey, og noen andre fabrikkstenger som er stive i forhold til anbefalt snøreklasse (slik som bl.a. Sage TCR 9' #5, men det ville utvilsomt være mye mer fornuftig og rettferdig om reglene fra VM også brukes i norske konkurranser.

Jeg tror dette brevet fra Castingforbundet kun er sendt ut til medlemsforeningene, og ikke til alle som har deltatt i konkurransene, det er kanskje årsaken til at ikke så mange deltar i diskusjonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På meg virket det som om hele det norske kastemiljøet var veldig fornøyde da regelkomiteen i forkant av VM på Fagernes valgte SA ED #5 som den offisielle lina for Trout Distance. Når Forbundet i dette brevet skriver at våre nasjonale konkurranser skal tilpasses VM-reglene, men reglene i 5'ercupen allikevel skal være uendret, da tror jeg de vil møte mye motstand.

Det er sikkert mange av dere som husker de store variasjonene i produksjonen blant Vision ED linene som var mest brukt i forrige sesong. Klumpvekten varierte mellom 14 og 19 gram og klumplengden varierte også tilsvarende mye. Dette var ikke veldig gunstig for vårt alles ønske om en rettferdig konkurranse der utstyret ikke er avgjørende.

5'ercupreglene inneholder også en regel som for de aller fleste er ganske uforståelig, det at stangen må være påtrykt "#5" for at den skal være lovlig. Dette innebærer jo ikke at veldig stive stenger utelukkes, bare at kun veldig stive stenger påtrykt #5 er tillatt. Diskusjonen om dette startet med Streamstix T5 som for en del stenger har en ERN på rundt 9. Tidligere kunne i hvertfall alle som ville kjøpe en T5 i butikken, nå er denne gått ut av produksjon og kun de som har denne fra før som kan bruke den. Det finnes også noen få andre 5'erkonkurransestenger fra ECHO og Zpey, og noen andre fabrikkstenger som er stive i forhold til anbefalt snøreklasse (slik som bl.a. Sage TCR 9' #5, men det ville utvilsomt være mye mer fornuftig og rettferdig om reglene fra VM også brukes i norske konkurranser.

Jeg tror dette brevet fra Castingforbundet kun er sendt ut til medlemsforeningene, og ikke til alle som har deltatt i konkurransene, det er kanskje årsaken til at ikke så mange deltar i diskusjonen.

Vel talt!

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men altså..

Har fulgt litt med på denne diskusjonen, både i denne tråden, og en annen tråd som samme tema.

Var ikke hensikten med #5-cupen å nå ut til den vanlige fluefisker også? En disiplin der veien fra praktisk fiske med fiskestenger, inn til en ikke alt for fjern konkurranseform? Der deltakerene ikke var nødt til å skaffe seg egen konkurransestang for å stille opp og hvor klasse 5 ble valgt fordi det er en stangklasse de fleste ørretfiskere er i besittelse av? Her har "vanlige" fiskere hatt mulighet til å være med, uten å være en ihuga casting-utøver. Slik var det muligheter for å rekrutere nye til miljøet på en ålreit måte, slik det ble etterlyst et sted her på forumet.

Forbundet har sagt de ikke vil gjøre noe med reglene, iallefall ikke foreløpig. Om det nå kommer nye regler, i år eller senere, så ser jeg dessverre ikke for meg at jeg kommer til å delta lengre. Jeg vet dette også gjelder flere andre tidligere deltakere. En fattig student som meg, har kort og greit ikke råd til å kjøpe seg ei ny stang hvert eneste år fordi reglene endres for hver sesong. Andre tidligere deltakere som jeg snakker om, ser heller ikke for seg å brenne av flere tusenlapper for utstyr de kun kommer til å benytte i konkurransesammenheng. Det kan argumenteres for at dette nå bare skal være denne ene endringen som gjøres, og at utstyret deretter skal være det samme i årene som kommer, men hvor langt skal dette dras? Unnskyld meg, men hvor mange finfisker etter sky ørret med XXD? 17 grams-regelen er da å dra det mer enn langt nok?

Jeg forstår at det er ønskelig å ha like regler som for VM, men er disse fastsatt enda? Var ikke årets VM på Fagernes en første prøve?

Vel, dette var kort mine tanker om temaet. Mulig den ikke har så mye å bety i sammenhengen siden jeg ikke konkurrerer innenfor topp 10, men derimot er med fordi jeg finner det å være en folkelig konkurransegren. Isåfall må alle castinggutta ha meg unnskyldt.

(Forhenværende?) deltaker i #5-cupen

Vegard.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men altså..

Har fulgt litt med på denne diskusjonen, både i denne tråden, og en annen tråd som samme tema.

Var ikke hensikten med #5-cupen å nå ut til den vanlige fluefisker også? En disiplin der veien fra praktisk fiske med fiskestenger, inn til en ikke alt for fjern konkurranseform? Der deltakerene ikke var nødt til å skaffe seg egen konkurransestang for å stille opp og hvor klasse 5 ble valgt fordi det er en stangklasse de fleste ørretfiskere er i besittelse av? Her har "vanlige" fiskere hatt mulighet til å være med, uten å være en ihuga casting-utøver. Slik var det muligheter for å rekrutere nye til miljøet på en ålreit måte, slik det ble etterlyst et sted her på forumet.

Forbundet har sagt de ikke vil gjøre noe med reglene, iallefall ikke foreløpig. Om det nå kommer nye regler, i år eller senere, så ser jeg dessverre ikke for meg at jeg kommer til å delta lengre. Jeg vet dette også gjelder flere andre tidligere deltakere. En fattig student som meg, har kort og greit ikke råd til å kjøpe seg ei ny stang hvert eneste år fordi reglene endres for hver sesong. Andre tidligere deltakere som jeg snakker om, ser heller ikke for seg å brenne av flere tusenlapper for utstyr de kun kommer til å benytte i konkurransesammenheng. Det kan argumenteres for at dette nå bare skal være denne ene endringen som gjøres, og at utstyret deretter skal være det samme i årene som kommer, men hvor langt skal dette dras? Unnskyld meg, men hvor mange finfisker etter sky ørret med XXD? 17 grams-regelen er da å dra det mer enn langt nok?

Jeg forstår at det er ønskelig å ha like regler som for VM, men er disse fastsatt enda? Var ikke årets VM på Fagernes en første prøve?

Vel, dette var kort mine tanker om temaet. Mulig den ikke har så mye å bety i sammenhengen siden jeg ikke konkurrerer innenfor topp 10, men derimot er med fordi jeg finner det å være en folkelig konkurransegren. Isåfall må alle castinggutta ha meg unnskyldt.

(Forhenværende?) deltaker i #5-cupen

Vegard.

Jeg synes du har viktige synspunkter. Da Castingforbundet startet opp kastekonkurransene med handelsvanlig fiskeutstyr var ønsket om å få med vanlige fluefiskere viktig. De første årene var det åpne NM i fluekasting under Jakt og Fiskedagene på Elverum, senere kom Guideline Cup og 5'ercupen til. I dag ville jeg synes det er leit om det ikke er mulig å kombinere både topp og bredde. Også toppkasterne har en gang startet som usikre nybegynnere. Blir terskelen for å bli med for høy, vil det ødelegge for rekrutteringen av nye kastere. Samtidig vil det være veldig leit om vi ikke kan beholde og videreutvikle et av verdens fremste kastemiljøer med en rekke helt utrolig flinke fluekastere.

Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at man ikke kan bruke helt vanlige fiskestenger i 5'ercupen. I denne stangtesten, der vi testet 8 forskjellige stenger med varierende stivhet, så hevdet vanlige gode "fiskefemmere" seg minst like godt som stivere spesialstenger. Vi så faktisk ingen sammenheng mellom stivhet og kastelengde da det ble kastet lengde med #5 XXD.

http://www.sexyloops.com/articles/8rod.shtml

Nå er vi over på smak og behag på fisketur, men jeg er heller ikke enig i at XXD (eller ED, som den heter nå) er et dårlig fiskesnøre. Det er ikke blant de snørene som skyter best på kortere avstander, men profilen gjør at den vender fint over lange fortommer og er behagelig nettop på vanlig tørrfluefiske, der jeg i hvertfall, liker å holde mesteparten av snøret i luften og skyte mindre.

Når du leser disse diskusjonene på FF.net, skal du huske på at de ikke nødvendigvis er representative for synet til hverken majoriteten av deltakerne eller Castingforbundet. Det er kun synspunktene til noen relativt få, men ivrige, debattanter. Imidlertid så tror jeg at de alle fleste av deltakerne er innom fra tid til annen og titter på diskusjonene, selv om de ikke ønsker å delta selv.

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forbundet har sagt de ikke vil gjøre noe med reglene, iallefall ikke foreløpig. Om det nå kommer nye regler, i år eller senere, så ser jeg dessverre ikke for meg at jeg kommer til å delta lengre. Jeg vet dette også gjelder flere andre tidligere deltakere. En fattig student som meg, har kort og greit ikke råd til å kjøpe seg ei ny stang hvert eneste år fordi reglene endres for hver sesong. Andre tidligere deltakere som jeg snakker om, ser heller ikke for seg å brenne av flere tusenlapper for utstyr de kun kommer til å benytte i konkurransesammenheng.

Jeg ser det helt motsatt, det blir dyrere for oss kastere hvis vi skal bruke ulike regler for femmer konkurranser inn og ute. Slik som femmer cupen er i dag må mange kjøpe stive konkurranse "femmer" stenger som ikke er spesielt gode ørret stenger. Mange av linene som er godkjente i dag har liten slitesyrke og stor produksjons variasjon som nevnt tidligere, noe som fører til at vi må kjøpe nye liner hele tiden. Hvis vi holder oss til vm reglene blir det mye lettere å finne en egnet stang, fordi det har ingen betydning om det står klasse 5, 6 eller 7 på stanga. I kasteklubben våres i Bergen synes det i hvertfall klart at de som liker å måle kastelengder liker best å kaste med SA ED elller rio gold tournament, fordi det rett og slett blir lettere å få til gode lengder. Ingen av kasterne er casting utøvere og ingen behøver kjøpe spesialstenger slik som tidligere.

Endret av GeirH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

5#CUP innendørs bør fungere som:

1. Rekrutteringskonkurranse

2. Konkurranse som gir VM-trening

Kjør VM-reglene. Tillatt 2 liner:

1. Line bestemt av forbundet med 15 meters belly

2. SA Expert Distance

Altså har vi som resultat en cup med valgfri stang, et valg mellom 2 liner i forhold til kasteerfaring, og en får i pose og sekk ved både å etterkomme de nye og de etablerte kasterne.

Har forståelse for at de ulike arrangørene trenger litt tid til å justere seg etter de nye VM-normene, men jeg mener de senest neste år bør kjøre løsningen jeg her foreslår. På denne måten slipper vi også det, unnskyld uttrykket, "linevirrvarret" som har eksistert hittil, og arrangørene har også mye større kontroll i kontrollen når kun to kjente liner tillates. Uansett; tips for året; kontroller linenes totale lengde hos de 3 beste kasterne i hvert stevne. Det er like viktig å kontrollere linene bak som å ha kontroll på dem foran. Vi er lovlydige de fleste av oss. De fleste av oss.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Jeg synes VM-reglene burde praktiseres i 5`er cupen, i tillegg ha et 5èr-stevne utendørs i forbindelse med NM i fluekasting.

Ikke ellers i GL-cupen.

Så hvorfor, kan jeg komme tilbake til.

Norge har tross alt startet et VM i fluekasting, så da bør de ta ansvar for dette.

Jeg liker nok andre liner bedre enn VM-lina, men det kan ikke jeg ta høyde for.

Vi må lage gode regler, ikke hva hver enkelt av oss synes å ha fordeler av.

Vi må heller ikke lage regler etter hva vi har investert av utstyr, eller hva vi liker av utstyr-setting.

Vi må gi litt, for å få noe igjen.

En konstruktiv debatt, er tross alt bedre enn en endeløs krangel.

Det tror jeg de fleste av oss er enige i.

Mvh

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig i mange av argumentene her, men om vektene stadig skal flyttes oppover og klassifisering på stang frigis, er det ikke rart det blir lettere å oppnå bedre lengder med tida. Jeg spør derfor igjen: Skal jeg gjøre klar 9' #12 stanga mi først som sist? Til den dagen et høvelig snøre til den er godkjent benyttet? Om økte kastelengder hele veien er målet og overnevnte er midlene for å komme dit, bør det snart bli respektable lengder i "#5"-cupen. Begynner ikke forskjellen utstyrsmessig mot dagens Guideline-cup (#7) å bli ganske liten, med unntak av den siste foten på stanga?

XXD, eller ED som det da nå heter, er et ålreit fiskesnøre etter det jeg har erfart, helt enig i det. Men XXD/ED klasse 5 kanskje ikke det jeg foretrekker med tørrflue etter sky fisk på stille vann.. Stiv #5, og iallefall #6/7 som da ev vil bli benyttet ihht nye regler er for min del mer tung streamer på vindfulle dager. Om denne kaste-grenen skal simulere en ørretfiske-gren, begynner det ikke snart å bli tynt langt nok hva gjelder dimensjonering? Hva skal man isåfall gjøre senere? Ikke ha noen klasse for tørrfluegutta i det hele tatt, eller innføre en #4-cup? Jeg er nå fortsatt der at kasting har sine røtter i praktisk fiske, og at det ville være ønskelig å beholde om ikke grenen skal bli rendyrket casting.

Hva gjelder Lillehammer, der jeg har vært med, vet jeg at de gutta som i motsetning til meg kan å kaste, har snau nok plass til bakslengen på vårt avsatte treningsområde fra før. Hvordan vi skal få trent skikkelig med enda lengre snører og kastelengder begynner faktisk å bli et problem. Det er dessverre såpass pågang i Håkons Hall at vi ikke kan leie hele denne for kasting, men må kaste på tvers av hallen. I tillegg er det nok et kostnadsspørsmål. Kristins Hall er islagt hele vinteren for hockey etc. Slik er nå ståa i innlandet. Jeg er redd for at en situasjon hvor gutta heller ikke får trent reelt vil bety at noen kan finne på å bli borte fra konkurranse. Når disse gutta pr i dag også er med som funksjonærer, vil det kreve vesentlig mer av de som er igjen hvis førstnevnte holder seg hjemme. OM vi fortsatt er mange nok igjen...

Vel, dette er igjen noen av problemene jeg ser ved forandringer. Jeg ser fortsatt argumentet om VM-tilpassning og at det kan være hensiktsmessig for flere, men vi bør tenke på eventuelle negative konsekvenser også?

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er helt enig med Geir og Tom i deres innlegg. Håper VM reglene blir standard også innendørs:clapping: !

Når det gjelder antall meter snøre utenfor stangtuppen, så har jeg hørt at en holder minst like mye snøre utenfor med Vision ED snøret, som en gjør med et XXD snøre. Kan derfor ikke forstå argumentasjonen med at hallene blir for korte? Jeg har også spurt og fått vite at et XXD snøret har en klump på ca. 21 meter, som veier ca. 19 - 20 gram. Et Vision ED snøre har en klump på ca. 16 meter, som veier 16 - 17 gram. Relativt sett er derfor Vision snøret minst like tungt, eller tyngre enn XXD snøret pr. lengdemeter!!! Begge linene overholder AFTM standarden for snøreklasse 5. Synes derfor heller ikke argumentasjonen om at en trenger kraftigere stenger ved bruk av XXD snøret, holder mål.

Hilsen Anita :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke vært mye aktiv i 5'er cupen, bare stilt for moro skyld et par ganger i Kristiansand. Så jeg har lite formening om snørevalg bortsett fra at SA ED er det snøret som oftest blir brukt i 5'er konkurranser i utlandet og SA ED er tross alt et 5'er snøre i følge AFTM standarden for hva det er verdt, og den delen som ikke veies i 9,14 meter er faktisk tynnere enn et DT snøre.

Noe jeg synes er mye vikigere og det gjelder både for 5'er cupen og guidelinecup/NM er at man forholder seg til et sett med regler. Vi har nå fått et sett med VM regler og det er disse som nå er å anse som internasjonale regler for kastekonkurranser med fluefiskestenger. Da må vi nesten forholde oss til det, og er en ikke enig i de reglene må man heller påvirke castingforbundet til å være en pådriver for å endre reglene igjen (selv om det var Norge som foreslo disse reglene og det virket som de fleste var enige da). Ingen seriøse idretter har andre regler i NM enn det er i VM.

Om man vil kan man selvsagt beholde sammenlagt premiering i tillegg til individuelt pr øvelse og kanskje ha noen bonusøvelser om man ønsker det, men det er VM øvelsene som må stå som de offisielle øvelsene og der hovedpremiering bør foregå.

Det er nå ihvertfall min mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Jeg hadde meg en tur på fotballbanen i dag, for å gjøre noen tester på liner og stenger.

Stengene jeg benyttet var en Sott S4 i 9ft #5, en Scott G2 i 9ft #7 og en G.Loomis i 9ft #3.

Snørene jeg benyttet var et Vision, Caron, ED og Snowbee.

Jeg testet alle stengene gjentatte ganger opp mot disse snørene, og fikk meg en real overaskelse.

Snowbee- lina virket mye tyngre enn de andre linene, og kunne ikke kaste denne meg Loomis`en.

Var rett og slett redd for at 3`er- stanga skulle brekke.

Så snowbee- lina har ikke noe med 5`er kasting å gjøre, spør dere meg.

Så har vi tre liner igjen med forskjellige profiler.

Vision med en homogen belly, Carron med vekta trukket bakover i lina og ED med vekta trukket forover i lina.

Av disse linene har ED-lina den tyngste klumpvekta, mens Carron-lina den letteste Klumpvekta.

Carron-lina ble faktisk for tyng på min stakkars lille Loomis i 9ft #3.

Vision-lina virket vel tung, men kastet greit etter omstendighetene.

ED lina var den av linene jeg greide å kaste lettest med på min stakkars lille Loomis i 9ft #3.

Så, klumpvekta på linene har ikke alt å si mht å lade stangen, men profilen spiller en vesentlig rolle.

Detet vet alle speykastere mye om.

At Ed-lina er en overkiller på vanlige 5`er-stenger i konkurransesammenheng, er jeg ikke med på.

Det som er med konkurransekasting i forhold til vanlige fiskekast, er at utøveren holder mere luftline.

Dette er nødvendig for å holde frekvensen og driftetiden på et nivå, slik at kasterne kan få lade til utkast.

Vegard!

Det er ikke så heftig som du tror, dersom du ser forskjellen få et kast i fiskesituasjoner og konkurransekasting.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er helt enig med Geir og Tom i deres innlegg. Håper VM reglene blir standard også innendørs:clapping: !

Når det gjelder antall meter snøre utenfor stangtuppen, så har jeg hørt at en holder minst like mye snøre utenfor med Vision ED snøret, som en gjør med et XXD snøre. Kan derfor ikke forstå argumentasjonen med at hallene blir for korte? Jeg har også spurt og fått vite at et XXD snøret har en klump på ca. 21 meter, som veier ca. 19 - 20 gram. Et Vision ED snøre har en klump på ca. 16 meter, som veier 16 - 17 gram. Relativt sett er derfor Vision snøret minst like tungt, eller tyngre enn XXD snøret pr. lengdemeter!!! Begge linene overholder AFTM standarden for snøreklasse 5. Synes derfor heller ikke argumentasjonen om at en trenger kraftigere stenger ved bruk av XXD snøret, holder mål.

Hilsen Anita :biggrin:

Igjen: Jeg ser også at det er ideelt med et felles regelverk for VM-øvelser og for en konkurransegren her til lands.

Skal ikke trekke det alt for langt, men et siste innlegg i debatten fra min side og et svar til deg Anita:

Om du i dag har ei stang merket AFTM 5 som kaster godt med Visions klump + 5 meter bakline, eller med bare SA-snørets klump utenfor toppringen, vil lengden snøre i lufta i begge tilfeller bli 21 meter. Hva hvis man nå etterhvert får lov til å bruke kraftigere stenger, la oss si en stang merket AFTM 6 eller 7, som kaster best med SA-snøret + 5 meter av baklinen utenfor toppringen? Da er det plutselig 5 meter mer snøre utenfor toppringen, totalt 26 meter?

Tar du med de siste metrene tynn bakline ekstra som holdes utenfor toppringen med Vision-snøret i tillegg til klumpen, hvordan blir forholdet tyngde/lengdemeter da?

19-20 grams klumpvekt på et snøre til tørrfluefiske? Min mest brukte stang til laksefiske er en 10' #7 med klumpvekt på 20-21 gram...

Med det takker jeg av i denne debatten, og ønsker alle lykke til i #5-cupen, både nå til vinteren og senere sesonger, uansett hvordan reglene skulle bli :)

Vegard.

Edit: Hva med å innføre ERN som begrensning på tillatte stenger? Ja, det må måles, men det lar seg gjøre like greit som å måle vekter på klump/totallengde på snøret? Har temaet vært oppe tidligere?

Endret av Vegard PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

19-20 grams klumpvekt på et snøre til tørrfluefiske? Min mest brukte stang til laksefiske er en 10' #7 med klumpvekt på 20-21 gram...

Vegard.

Hei, Vegard!

Fungerer alldeles glimrende. Ikke se deg blind på vekta, studer linas front.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vegard.

Edit: Hva med å innføre ERN som begrensning på tillatte stenger? Ja, det må måles, men det lar seg gjøre like greit som å måle vekter på klump/totallengde på snøret? Har temaet vært oppe tidligere?

Hej Vegard

19-20 grams klumpvægt er jo bare en DT 4, forstår ikke problemet? Den går da fint på din 10 fods 7'er stang gjør den ikke?

Hvad kan ERN gjøre? Og hvor stort utsving vill tolereres? og skal man så ikke også se på RP?

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For de som ikke allerede har lest brevet, det er nå publisert på hjemmesiden til Castingforbundet:

http://www.castingforbundet.no/Nyheter%20&%20linker/2010/Norgescup_fluekasting_2011_web.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er veldig overrasket over at man ikke ønsker å endre reglene i 5er cupen. Jeg var faktisk så sikker på at de kom til å endre reglene at jeg ga vekk Vision ED snøret som jeg kjøpte til 5er cupen i vinter...

Jeg ønsker meg de samme utstyrsreglene i 5er cupen som i VM og hvis man ikke ønsker å tvinge folk til å kjøpe nytt utstyr kan man jo f.eks. tillate de samme snørene som sist + det orange SA ED. Og ved å tillate alle stenger som er kortere enn 9' vil det være flere som har riktig utstyr, ikke færre. Med dagens regler er de to stengene jeg har som jeg kunne tenke meg å benytte forbudte, den ene fordi det er trykt #6 på klingen, den andre fordi jeg har montert ringer og snellefeste selv (måtte låne stang når jeg var med i vinter) :scared:

All den tid man kaster med et snøre som etter aftma standarden er #5 er det ingen fare for at vi skal ende opp med en situasjon hvor man trenger "casting stenger" for å stille eller hevde seg. Selv med de samme reglene som i VM kommer vi fortsatt til å se mange "fiske 5ere" i 5er cupen :msn-wink:

Mvh.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg