Hopp til innhold
KJL

Powertaper Triple-D erfaringer

Recommended Posts

Er på jakt etter nytt synkesnøre og i den forbindelse ønsker jeg å høre erfaringer om synk1/synk3/synk5 og synk2/synk4/synk6, hvordan er kasteegenskapene til disse snørene

ift Int/synk2/synk4 som jeg synes er veldig bra.

Tilbakemeldinger mottas med takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er på jakt etter nytt synkesnøre og i den forbindelse ønsker jeg å høre erfaringer om synk1/synk3/synk5 og synk2/synk4/synk6, hvordan er kasteegenskapene til disse snørene

ift Int/synk2/synk4 som jeg synes er veldig bra.

Tilbakemeldinger mottas med takk:)

Helt rått! Har F/H/I, H/I/3, I/2/4 og 1/3/5! Løftes fint ut av vannet, kaster veldig pent, jo mer synkegrad jo bedre skyter de er min opplevelse. Kjempe fornøyd!

Hakke mer å si om det!

Endret av Flyfisher81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt rått! Har F/H/I, H/I/3, I/2/4 og 1/3/5! Løftes fint ut av vannet, kaster veldig pent, jo mer synkegrad jo bedre skyter de er min opplevelse. Kjempe fornøyd!

Hakke mer å si om det!

Hei

Mulig jeg har spurt før men alikevel, hvilke vekter versus lengde er det du kan anbefale med de nevnte snørevariantene i f.eks #8/9-13fot, 9/10-14fot og 10/11-15fot.

Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan er synkegraden til 1/3/5 og 2/4/6, tenker da på hvor mye synker snøret egentlig i vannet ift f.eks gamle S1/2 og S2/3,

noen som har gjort seg erfaringer ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Mulig jeg har spurt før men alikevel, hvilke vekter versus lengde er det du kan anbefale med de nevnte snørevariantene i f.eks #8/9-13fot, 9/10-14fot og 10/11-15fot.

Salaren

En bør kanskje veære litt ettertenksom når en velger vekt og lengde på disse linene. De har vekten bak og har tre tettheter. Så jeg spurte om jeg f eks kunne kutte 3 m av en slik line. Leif Stävmo svarte slik:

Han kan ta bort upp till tre meter av linan, men klart att det påverkar egenskaperna en del. Det är cirka 6meter av den bakre densiteten på linorna. Diamtern på F, FHI och H13 är i princip samma på de tre meter sdom han snackar om att kapa. Men från i24 och nedåt blir doiametern lite mindre efter att han kapat av två meter. Linorna kommer givetvis att bli lite mer jämt sjunkande när han tar bort så stor del av den minst sjunkande delen. Men i teorin borde detta fungera bra. Jag har emellertid inte kapat någon lina så kort och fiskat med. Däremot har jag kapat ned 10/11 linor till cirka 34 gram och då blir de runt 11,3-11,5 meter. Det går som ett skott på 9/10 spöet.

Så jeg tenker at her gjelder det å kjøpe en line i omlag/litt høyere vekt enn den vekten som blir resultatet. F eks 35 gr line til en 9-stang som da kappes bare lite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Salaren

Kommer jo litt an på stanga di men jeg personlig prøver å gå mer utfra gramvekt enn klasse og prøver å komme nærmest opp i mot det stanga er bygget for uten å kappe noe særlig da jeg liker litt lengde på klumpene mine. Eksempelvis bruker jeg en 10/11 3D klump (både I/2/4 og og 1/3/5) på 15 fot klasse 10'en min. Denne er kuttet ca 35 cm for å få den ned til 39-40 gram. Det samme gjelder 13,2 fot der jeg bruker en 9/10 som er kuttet 30 cm ned til 36-37 gram.

Når det gjelder synkegrad vil jeg si at 1/3/5 kan sammenlignes med et 3/4 selv om det "fisker" litt anderledes. Litt vanskelig å forklar men kjennes veldig riktigbiggrin.gifbiggrin.gif

PS: Jobber ikke for GLthumbsup_still.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kommer jo litt an på stanga di men jeg personlig prøver å gå mer utfra gramvekt enn klasse og prøver å komme nærmest opp i mot det stanga er bygget for uten å kappe noe særlig da jeg liker litt lengde på klumpene mine. Eksempelvis bruker jeg en 10/11 3D klump (både I/2/4 og og 1/3/5) på 15 fot klasse 10'en min. Denne er kuttet ca 35 cm for å få den ned til 39-40 gram. Det samme gjelder 13,2 fot der jeg bruker en 9/10 som er kuttet 30 cm ned til 36-37 gram.

Når det gjelder synkegrad vil jeg si at 1/3/5 kan sammenlignes med et 3/4 selv om det "fisker" litt anderledes. Litt vanskelig å forklar men kjennes veldig riktigbiggrin.gifbiggrin.gif

PS: Jobber ikke for GLthumbsup_still.png

Takker for svar Flyfisher81

Blir nok både I/2/4 og 1/3/5 på meg :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hakke mer å si om det!

Jeg har ikke forsøkt disse klumpene, men fisker disse variantene; H/I/3, I/2/4 og 1/3/5 nevneverdig ulikt, da mht hastighet og fiskedybde?

Det at F/H/I skiller seg noe fra disse er mer åpenbart.

De fleste ser ut til å få dilla bare ved at de får nyss om en ny densitet kombinasjon.

Jeg som de fleste som har holdt på med dette en stund har ryggsekker og pappesker fulle av snøre klumper av type:

"må ha, bør ha, burde ha, helt nødvendig, helt unødvendig, klippt litt i front, klipt mye ifront, klipt litt i bakkant, klipt mye i bakkant, klipt på midten, skjøtet i front, skjøtet bak, skjøtet på midten, montert spiss i annen densitet, montert midtparti i annen densitet, og selvfølgelig klumper i alle regnbuens farger, samt alle andre umulige kombinasjoner og justeringer som ikke er nevnt."

Jeg har i grunnen gjort dette meget enkelt for mange år siden mht fiske liner, da 80% av mitt fiske forseggår med ei line med flytende hoveddel, 15% med intermediate/slow sink, resterende 5% med fullsynk, da hurtigsynk.

Disse linene har jeg normalt i to utgaver, en lang for grunn vading, og en kort til dypere vading og trange situasjoner. Et par slike klumper sklir lett ned i jakkelomma eller i rygglomma.

Til liner med hoveddel i flyt eller intermediate / slowsink, benytter jeg line tips i ulike lengder, vekt og densitet, samt ofte også polyleaders i ulik lengde og densitet i tillegg til disse linetips.

Disse line tips i ulike lengder og densiteter, samt noen polyleader sklir også umerkbart ned i brystlomma på vadebuksa sammen med fortomsmateriale.

Med et slikt system tilpasses fiskelina på fiskeplassen under rådende forhold, og til aktuell fluestørrelse og fiskedybde. Dette være seg for småfluer, messingtuber eller om jeg går for den virkelig store papegøya.

Dette er kanskje gammeldags, så jeg burde vel tenke på å fornye meg ved å gjøre nye endringer på DD snører slik at de blir mer i tiden Triple D, eller Quattro D

(forresten Triple D har jeg jo holdt på med lenge ved bruk av esfs polyleadere i tillegg til en s3-5)

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke forsøkt disse klumpene, men fisker disse variantene; H/I/3, I/2/4 og 1/3/5 nevneverdig ulikt, da mht hastighet og fiskedybde?

Det at F/H/I skiller seg noe fra disse er mer åpenbart.

De fleste ser ut til å få dilla bare ved at de får nyss om en ny densitet kombinasjon.

Jeg som de fleste som har holdt på med dette en stund har ryggsekker og pappesker fulle av snøre klumper av type:

"må ha, bør ha, burde ha, helt nødvendig, helt unødvendig, klippt litt i front, klipt mye ifront, klipt litt i bakkant, klipt mye i bakkant, klipt på midten, skjøtet i front, skjøtet bak, skjøtet på midten, montert spiss i annen densitet, montert midtparti i annen densitet, og selvfølgelig klumper i alle regnbuens farger, samt alle andre umulige kombinasjoner og justeringer som ikke er nevnt."

Jeg har i grunnen gjort dette meget enkelt for mange år siden mht fiske liner, da 80% av mitt fiske forseggår med ei line med flytende hoveddel, 15% med intermediate/slow sink, resterende 5% med fullsynk, da hurtigsynk.

Disse linene har jeg normalt i to utgaver, en lang for grunn vading, og en kort til dypere vading og trange situasjoner. Et par slike klumper sklir lett ned i jakkelomma eller i rygglomma.

Til liner med hoveddel i flyt eller intermediate / slowsink, benytter jeg line tips i ulike lengder, vekt og densitet, samt ofte også polyleaders i ulik lengde og densitet i tillegg til disse linetips.

Disse line tips i ulike lengder og densiteter, samt noen polyleader sklir også umerkbart ned i brystlomma på vadebuksa sammen med fortomsmateriale.

Med et slikt system tilpasses fiskelina på fiskeplassen under rådende forhold, og til aktuell fluestørrelse og fiskedybde. Dette være seg for småfluer, messingtuber eller om jeg går for den virkelig store papegøya.

Dette er kanskje gammeldags, så jeg burde vel tenke på å fornye meg ved å gjøre nye endringer på DD snører slik at de blir mer i tiden Triple D, eller Quattro D

(forresten Triple D har jeg jo holdt på med lenge ved bruk av esfs polyleadere i tillegg til en s3-5)

Hadde akkurat svart omstendig på dette så klikka pc'en... Kort versjonen; Forstår skipsisen din, hadde den også og ja det er stor forskjell mellom snørene du nevnerblush.gif Tror du vil bli overrasket...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sparker litt liv i denne tråden, siste innlegg skrevet i 2010.. :

Er det noen som synes dette er noe å bruke penger på, vurderer å kjøpe en F/H/synk 2 til bruk i middels stor elv, eks. Gaula sent i juli ?? Har tidligere brukt en F/synk 1...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har veldig mye PT i kufferten, men jeg ble aldri den store 3D-kjøperen. Noen få ble det, de bare ligger der fordi jeg syns ikke de er gode å kaste med. Prøvekjøpte LTS short speedline, disse liker jeg å fiske med og har etter hvert flere liner i ulike vekter til forskjellige stenger.

Men ingen liner jeg hadde kaster som disse: http://bergenaktiv.no/shop/rio-scandi-body-fi/

De er veldige fleksible og det er fx gjort i en fei å skifte tip hvis smeltingen øker på. Fisker vel 60-70-80% av tiden med ulike slike liner nå. Andre gjør noe av det samme, men sverger til andre merker som benytter samme prinsippet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tilbakemeldingen.

Jeg har en Sage 14 fot, TCX, 9er stang og bruker PTklumper som veier 36/37 gram på ca 12 m. Synes disse er ok både til spey og overhodekast. Ser at spissene til  Riolinene er 10 og 15 fot lange. Hva bør jeg ev. velge ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For egen del bruker jeg begge deler, men det blir mest 10 fot til og med s3 spiss. Det gir meg lett og enkel kasting der det er trangt.

Ex Scandi body s1/s3 med 15 fots s7 blir gjerne dypdykkutstyret. En slik tip veier mer enn 10 fot og egner seg ikke til kast over hodet/overhåndskast. Jeg har ikke body’er i ulike vekter, unntatt i flyt.  

Ellers går også tip’er fra andre merker, litt etter hva man ønsker av riggen.  

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er enig med mr Svensvik her at Rio Scandi Versitip er et mye bedre  alternativ en de 3D linene til Guideline, som jeg ikke liker noe særlig godt heller .Denne Nextcast Zone i 600 grains er utrolig bra med en 15 fots spiss til TCX  https://nfisk.no/fluesnorer/tohands-klump/nextcast/nextcast-zone#&variation=722437 Har hatt 14 fots TCX og bruker nå en Method 14 med denne lina og det fungerer perfekt.Dette er er ei fantastisk god spey line og  3D linene til Guideline kan ikke måle seg med denne.En Rio versitip som mr.Svensvik og anbefaler er et meget godt valg da i 9# til den stanga og slår knockout på Guideline sine 3 D klumper.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 24.5.2019 at 0.29, Gillen said:

Sparker litt liv i denne tråden, siste innlegg skrevet i 2010.. :

Er det noen som synes dette er noe å bruke penger på, vurderer å kjøpe en F/H/synk 2 til bruk i middels stor elv, eks. Gaula sent i juli ?? Har tidligere brukt en F/synk 1...

På tidligere fiske hadde det vært en idé, men kanskje ikke på den tiden. Kommer jo også an på hvor man fisker mot vannhastigheten, men det er marginal forskjell på synk 1 og 2. På denne tiden tar gjerne laksen det som er i øvre vannskiktet:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at jeg har gjort meg skyldig i en skriveleif her ! Mente "juni" og ikke juli. Så da er vi kanskje enig HLF ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg