Hopp til innhold
Tom Larsen

Fluekastekonkurranser 2011

Recommended Posts

Dette er en diskusjon som jeg antar Castingforbundet enten allerede har startet, eller kommer til å starte med i løpet av høsten. I 2010 har det i tillegg til de tradisjonelle castingøvelsene, blitt konkurrert i 5’ercup, Guideline Cup/NM i fluekasting, speykonkurranse samt at Norge var vertskap for det første offisielle VM i fluekasting på Fagernes.

Slik jeg ser det, så står valget mellom 2 scenarioer for 2011:

1) Beholde dagens norske øvelser (5’ercup og Guideline cup slik de er i dag)

2) Begynne med øvelsene fra VM i fluekasting nasjonalt

Argumenter for å beholde dagens norske øvelser:

Øvelsene er velkjente og aksepterte av dagens kastere.

Utøverne trenger ikke anskaffe nytt utstyr.

Castingen er spesialisert med egne øvelser for lengde og presisjon, når det skal kåres en norgesmester i fluekasting med fiskeutstyr ønsker vi at allroundmomentet skal ivaretas ved at vinneren må beherske både lengde overhode, vannkast og presisjon.

Argumenter for å gå over til VM-øvelsene nasjonalt:

Castingforbundet har jobbet i en del år med å få det internasjonale forbundet med på å stille seg bak et mesterskap med mer fiskerelaterte øvelser (mykere stenger, flytesnører, vannkast og det at konkurransene faktisk går på vann). Skal vi lykkes i å etablere denne konkurranseformen er vi i hvertfall avhengige av at det norske kastemiljøet stiller seg 100% bak.

Utstyrkravene fraviker lite fra det vi konkurrerer med i dag. Det er mindre forskjeller som at man kan bruke valgfri 9’ i Trout Distance og 10’ i Seatrout distance, muligens vil noen foretrekke en annen profil på klumpen i Seatrout ettersom det bare kastes overhode. Den største forskjellen blir i tohånds der vi dag bruker 16’ og 60 grams skyteklump, mens det i VM ble kastet med tohåndsstenger på 15', 16' og 18'.

De som ønsker å satse mot VM i fluekasting får best forberedelser og matching om de kan konkurrere i VM-øvelsene på hjemmebane. Om alle konkurrentene . Skal vi fortsette å levere like fantastiske resultater i framtiden, må de beste kasterne få god matching i forkant av mesterskapet.

Alle som deltar (eller er interessert) i konkurransene, kan sammenligne resultatene med andre omkring i verden. I dag er det et sammensurium med forskjellige regler for nasjonale mesterskap rundt i verden.

Jeg har tenkt på dette en god stund, men selve innlegget ble rablet ned på kort tid og det er sikkert mye jeg har glemt i farten.

Hva mener dere er den beste løsningen for 2011?

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvorfor enten eller hvis vi kan ha både og? :msn-wink:

Jeg er for å gjeninnføre SA ED #5 (orange) i 5er-cupen. Da det ble tatt bort ble det mye tid på snøretesting som tok fokuset fra kastingen.

En bør velge fritt 9'- eller 10'-stang i de to konkurransene. Når en som resultat av reglene får stenger som T5, T7 pluss noen andre, kan det likegodt være fritt.

Det jeg har lært mest av er trening til Guideline med bryggespey og rullekast presisjon. Den som gjør det godt her er virkelig en komplett kaster.

Hvis lengde blir egen NM-øvelse, er jeg redd jeg igjen blir den eneste som trener spey og presisjon på Dammen :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Min mening er at:

#5 cupen erstattes med VM-øvelsene: Trout distance og Trout accuracy!

Guidelinecupen erstattes med VM-øvelsene: Seetrout distance - Salmon distance - 15,1 spey distance - 18 spey distance

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel allerede bestemt at VM ikke skal arrangeres hvert år, jeg ser derfor ingen grunn til å endre reglene for 5er cupen eller guidelinecupen. Disse konkurransene og arrangørene er godt innarbeidet.

Dersom VM øvelsene skal overta er jeg redd for at det vil gå ut over rekrutteringen, det er mange deltakere i cupene som ikke er interessert i VM øvelsene (spesielt 2 hånds vinklet spey fra vann). Disse vil muligens slutte å konkurrere dersom VM øvelsene blir innført.

La heller Castingforbundet arrangere egne uttakskonkurranser hvert år det skal arrangeres VM og begrunne uttaket i disse konkurransene, så slipper vi kanskje all "synsing" fra "kreti og pleti" når det gjelder hvem som burde stille på Norges lag 8) 8)

Endret av Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med all respekt; det er vel også høyst rimelig å anta at svært få av de som kastemiljøet i dag ønsker å rekruttere inn, har et brennende ønske om å legge lina over ei flytebrygge.

Forøvrig helt på linje i ønsket om mange uttaksstevner. Spesielt i spey, 2-hånds. Fra vannet. Så tidlig som mulig fra våren.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det er mange deltakere i cupene som ikke er interessert i VM øvelsene (spesielt 2 hånds vinklet spey fra vann).

Hvis en tohåndskaster ikke er interessert i vinklet spey fra vann så vil jeg hevde at han ikke kan være særlig interessert i tohåndskasting i det hele tatt. Er jo vinklet spey fra vann som blir aller mest brukt av de som fisker med tohånds, så kan overhodet ikke skjønne at dette kastet ikke er et kast man kan rekruttere til. Bryggeswitch er også et kast som blir veldig vanskelig å trene på for de som ikke bor enten i Kristiansand, Tønsberg eller Oslo som har lagt til bryggesett for dette kastet.

Det må jo være et poeng å prøve å standardisere reglene, og dersom man ønsker å videreføre VM synes jeg det er helt rimelig at Norge som var inititivtaker bør være blant de første nasjonene som tar i bruk VM reglene i nasjonale konkurranser også. Hvis ikke vil jo dette utvikle seg som to forskjellige idretter og det tror jeg ingen er tjent med. Dessuten er det grenser for hvor mange konkurranser castingforbundet kan arrangere om vi skal ha både guidelinecup og uttaksstevner.

Så kan vi jo diskutere om det er plass til andre øvelser. Synes det hadde vært spennende med en enhåndsspey øvelse også, men kanskje denne må ofres for å ikke få for mange øvelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg stemmer på vm regler. Etter at det har blitt brukt mye tid på å utvikle felles internasjonale vm regler hadde det blitt veldig rart hvis vi i Norge , som har utviklet reglene, skulle se bort i fra disse reglene. Hvis vi samler oss om vm reglene vil det bli mye lettere å finne/produsere optimale stenger og liner til disse øvelsene. Det vil også bli lettere for oss kastere rent treningsmessig slik at vi kan begrense treningen til vm øvelsene, dette vil nok også heve nivået på norske utøvere i vm øvelsene.

Det viktigste for økt rekrutering og interesse for sporten er at det forsatt blir holdt konkurranser rundt om i landet. Hvis det blir vanskelig for en arrangør å gjennomføre alle vm øvelsene, mener jeg det er viktig at arrangøren kan tilpasse øvelsene til lokale forhold eller utelukke de øvelsene det blir vanskelig å gjennomføre, slik som i dag. Det viktigste er at det blir holdt konkurranser.

Når det gjelder femmer cup synes jeg den bør arrangeres som i dag, men med vm regler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har blitt gjort oppmerksom på et par momenter i forbindelse med denne diskusjonen.

Årets VM på Fagernes var det første offisielle VM i fluekasting med fiskeutstyr under paraplyen til ICSF (International Casting Sport Fedration). Etter et godt gjennomført arrangement med mange gode tilbakemeldinger fra deltakere og publikum, er det nok mange, meg selv inkludert, som tenkte at nå er fluekasting med fiskeutstyr og regelverket formalisert i ICSF. For ICSF var dette VM’et å regne som et prøvearrangement og vi må nok sannsynligvis vente til dette er evaluert i ICSF før det kan sies noe mer sikkert om framtiden for VM i fluekasting. Med et så nytt konsept som fremdeles er i startgropen, kan det også tenkes at det kan bli tildels store forandringer i utstyrs- og konkurransereglementet etter at VM’et har blitt evaluert. Om man har dette i tankene kan man tenke seg at vi i Norge kanskje kan utøve press på ICSF om å videreføre VM-reglene om f.eks. Norge og Sverige tar disse reglene i bruk på våre nasjonale konkurranser. Man kan også tenke seg at om vi går over til VM-reglene på nasjonale stevner, og så kommer det en ganske omfattende revidering av reglene for VM-konkurransen, så har vi laget unødvendig mye forvirring og kasterne har måttet anskaffe unødvendig utstyr som ikke er like egnet for neste VM. Det er ikke umiddelbart gitt hva som er det lureste å gjøre her.

Selv om tradisjonsrike castingnasjoner som USA, Sverige og Norge har ”omfavnet” VM i fluekasting, så skal vi være klar over at tyngdepunktet for ICSF ligger i sentral-Europa som ikke i samme grad har fått øynene opp for disse nye konkurransene. Basert på mine egne erfaringer med ICSF gjennom mer enn 20 år, så kan det være et skikkelig gubbevelde som ikke alltid er helt rasjonelt (i mine øyne). Jeg begynner derfor å helle litt mot at det kanskje kan være fornuftig om vi en liten stund til holder på de ”gamle” norske øvelsene til vi ser hvor den videre ferden går.

Jeg håper bare at regelkomiteen omsider innser det fullstendig nedsnødde i å fortsette med kravet om at stengene i 5’ercupen og Guideline Cup må være merket henholdsvis 5, 7 og 12, når det ikke finnes noen felles måte å klassifisere stenger på og flere stangprodusenter lager konkurransestenger som ikke er i nærheten av den stivheten vi forbinder med fiskestenger for samme snøreklasse. Dette er jo noe en tilnærmet samlet deltakermasse har ønsket i flere år, men det har ikke blitt tatt hensyn til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis en tohåndskaster ikke er interessert i vinklet spey fra vann så vil jeg hevde at han ikke kan være særlig interessert i tohåndskasting i det hele tatt. Er jo vinklet spey fra vann som blir aller mest brukt av de som fisker med tohånds, så kan overhodet ikke skjønne at dette kastet ikke er et kast man kan rekruttere til. Bryggeswitch er også et kast som blir veldig vanskelig å trene på for de som ikke bor enten i Kristiansand, Tønsberg eller Oslo som har lagt til bryggesett for dette kastet.

Det må jo være et poeng å prøve å standardisere reglene, og dersom man ønsker å videreføre VM synes jeg det er helt rimelig at Norge som var inititivtaker bør være blant de første nasjonene som tar i bruk VM reglene i nasjonale konkurranser også. Hvis ikke vil jo dette utvikle seg som to forskjellige idretter og det tror jeg ingen er tjent med. Dessuten er det grenser for hvor mange konkurranser castingforbundet kan arrangere om vi skal ha både guidelinecup og uttaksstevner.

Så kan vi jo diskutere om det er plass til andre øvelser. Synes det hadde vært spennende med en enhåndsspey øvelse også, men kanskje denne må ofres for å ikke få for mange øvelser.

kloke ord :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv om tradisjonsrike castingnasjoner som USA, Sverige og Norge har ”omfavnet” VM i fluekasting, så skal vi være klar over at tyngdepunktet for ICSF ligger i sentral-Europa som ikke i samme grad har fått øynene opp for disse nye konkurransene. Basert på mine egne erfaringer med ICSF gjennom mer enn 20 år, så kan det være et skikkelig gubbevelde som ikke alltid er helt rasjonelt (i mine øyne). Jeg begynner derfor å helle litt mot at det kanskje kan være fornuftig om vi en liten stund til holder på de ”gamle” norske øvelsene til vi ser hvor den videre ferden går.

Har vi ikke et nokså dårlig kort på hånda i diskusjonene rundt reglene hvis vi skal argumentere for regler vi ikke engang vil ta i bruk selv? Folk må bestemme seg, enten må man argumentere for VM regler både i NM og VM ellers må man argumentere for å få guidelinecup regler i VM. Vi kan ikke fortsette med to regelsett. Dersom ikke castingforbundet klarer å lage et felles regelverk og enes om øvelser så kommer det til å bli en splitt mellom castingfolka og fluekasterne, og det tror jeg ikke er det optimale for noen av partene.

Klart det vil bli justeringer underveis, det har det jo også vært i guidelinecupen om ikke så veldig store. Men det får vi bare tilpasse oss.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har blitt gjort oppmerksom på et par momenter i forbindelse med denne diskusjonen.

Årets VM på Fagernes var det første offisielle VM i fluekasting med fiskeutstyr under paraplyen til ICSF (International Casting Sport Fedration). Etter et godt gjennomført arrangement med mange gode tilbakemeldinger fra deltakere og publikum, er det nok mange, meg selv inkludert, som tenkte at nå er fluekasting med fiskeutstyr og regelverket formalisert i ICSF. For ICSF var dette VM’et å regne som et prøvearrangement og vi må nok sannsynligvis vente til dette er evaluert i ICSF før det kan sies noe mer sikkert om framtiden for VM i fluekasting. Med et så nytt konsept som fremdeles er i startgropen, kan det også tenkes at det kan bli tildels store forandringer i utstyrs- og konkurransereglementet etter at VM’et har blitt evaluert. Om man har dette i tankene kan man tenke seg at vi i Norge kanskje kan utøve press på ICSF om å videreføre VM-reglene om f.eks. Norge og Sverige tar disse reglene i bruk på våre nasjonale konkurranser. Man kan også tenke seg at om vi går over til VM-reglene på nasjonale stevner, og så kommer det en ganske omfattende revidering av reglene for VM-konkurransen, så har vi laget unødvendig mye forvirring og kasterne har måttet anskaffe unødvendig utstyr som ikke er like egnet for neste VM. Det er ikke umiddelbart gitt hva som er det lureste å gjøre her.

Jeg håper bare at regelkomiteen omsider innser det fullstendig nedsnødde i å fortsette med kravet om at stengene i 5’ercupen og Guideline Cup må være merket henholdsvis 5, 7 og 12, når det ikke finnes noen felles måte å klassifisere stenger på og flere stangprodusenter lager konkurransestenger som ikke er i nærheten av den stivheten vi forbinder med fiskestenger for samme snøreklasse. Dette er jo noe en tilnærmet samlet deltakermasse har ønsket i flere år, men det har ikke blitt tatt hensyn til!

Tom,

når VM nå har foregått under paraplyen til ICSF, burde det vel strengt tatt være ICSF sentralt som på eget initiativ får fortgang i denne prosessen. Evalueringen etter VM med utforming av nytt regelverk kan gjøres raskt. Hvis ICSF derimot i realiteten aldri "får øynene opp for" disse nye konkurransene/eventuelt ikke anerkjenner dem, så får vi heller lage et nytt internasjonalt forbund med hovedoppgave å ivareta fluekasterne. Vi trenger ikke gubber, vi trenger handling.

Jeg tror ikke vi skal være redd for omfattende revideringer av regler og utstyr. For... hvor mye er det reellt sett mulig å endre på et vellykket konsept, som årets VM faktisk var?

Dessuten; skal en væra med i det gamet her, så må en som kaster være forberedt på å justere seg, både i utstyrsvalg og teknikk. Evnen til omstilling og utvikling bør være utpregede egenskaper hos en toppkaster, enten det er fluekaster eller konkurransekaster. Koster ja, klart det koster. Blod, svette, tårer og kroner. Skal det ikke det?

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tom,

når VM nå har foregått under paraplyen til ICSF, burde det vel strengt tatt være ICSF sentralt som på eget initiativ får fortgang i denne prosessen. Evalueringen etter VM med utforming av nytt regelverk kan gjøres raskt. Hvis ICSF derimot i realiteten aldri "får øynene opp for" disse nye konkurransene/eventuelt ikke anerkjenner dem, så får vi heller lage et nytt internasjonalt forbund med hovedoppgave å ivareta fluekasterne. Vi trenger ikke gubber, vi trenger handling.

Jeg tror ikke vi skal være redd for omfattende revideringer av regler og utstyr. For... hvor mye er det reellt sett mulig å endre på et vellykket konsept, som årets VM faktisk var?

Dessuten; skal en væra med i det gamet her, så må en som kaster være forberedt på å justere seg, både i utstyrsvalg og teknikk. Evnen til omstilling og utvikling bør være utpregede egenskaper hos en toppkaster, enten det er fluekaster eller konkurransekaster. Koster ja, klart det koster. Blod, svette, tårer og kroner. Skal det ikke det?

Mvh. Jan.

Hei Jan!

Vi kan håpe på at ICSF ser at det er viktig å handle raskt å ta styringen mens den nye konkurranseformen er i støpeskjeen. Heldigvis er to av styremedlemmene i ICSF, Steve Rajeff fra USA og Thorgeir Gustavsen fra Norge, personlig engasjert i denne nye konkurranseformen. Det tror jeg vi skal være veldig glade for!

Jeg tror også det er lurest å jobbe gjennom ICSF-sporet, selv om dette går langsomt og ikke alltid rett framover. I mine øyne vil det være ganske urealistisk å tro at man klarer å stable sammen et nytt forbund som får gjennomslag over hele verden på kort tid. Dessuten, hvem er det som sier at man i det eventuelle nye forbundet skulle ha noen større sjanse til å bli enige om veien framover? :msn-wink:

http://castingsport-icsf.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sannsynligvis er det et stort pluss at nettopp Mr. Rajeff sitter i styret. Kanskje er det et pluss at Gustavsen sitter der og, vet ikke, jeg kjenner ham ikke godt nok.

Joda, jeg forstår at ting tar tid. Men jeg er redd at dersom innstillingen er lunken i det du ovenfor benevner "ICSFs sentral-europeiske tyngdepunkt", så tar det FOR lang tid.

Jeg både oppfatter og takker Norges Castingforbund for sin nye vinkling og fokus på fluekasting med handelsvanlig utstyr. Det skal de ha, og det hadde vært ønskelig ja, om dette nå ble gjennomsyret internasjonalt. Altså mener jeg at Norges Castingforbund nå ikke må hvile, men stå på for å få gjennomslag for det de i år har mestret på en utmerket måte.

Nei, å få et alternativt internasjonalt forbund på plass, tar tid, klart. Men det blir feil å tro at et slikt forbund er urealistisk (ja, jeg ser at du skrev "på kort tid":-). De vil få gjennomslag ja, fordi de vil ha som første pri kastekonkurranser av det slaget vi nå snakker om. Og det er den veien det går. Det ser vi jo alle sammen.

Jeg er kanskje litt overmodig her nå, men jeg spør likevel; rekrutteringen til Casting, hvor er den? Var på treningssamlingen på Idrettshøgskolen i fjor. Der dukker det opp et par unge kastere. Hvem tar tak i dem? Jo, jeg. Der står representantene for Casting opptatt med seg og sitt, og ser ikke disse nye potensielle kandidatene overhodet. DE burde ha tatt tak i dem, ikke jeg. Hvor vil dere med Casting i Norge, Castingforbundet?

Mulig opplever noen av dere meg som litt freidig her nå. Men jeg er på vei inn i miljøet nå etterhvert, og det er grunnen for mitt engasjement. Jeg er vant til å være rett på sak, og jeg håper at denne tråden er laget for at en skal kunne være det.

Jeg er ikke sint på noen, og i hvert fall ikke deg, Tom, verdens hyggeligste kar.

Savner svar her inne fra de øvrige kastere, og kanskje kunne vi også fått noen flere fra Castingforbundet på banen. Det er tillatt, og det hadde vært fint.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jan, takk for det! Jeg trodde heller aldri at du var sinna på meg! :msn-wink:

Da jeg startet denne tråden, så visste jeg at bare et fåtall av de aktive kasterne ville ta del i diskusjonen - ettersom det kun er et fåtall av dem som er aktive medlemmer her på FF.net. Jeg vet også at veldig mange flere av de aktive kasterne følger med og leser diskusjonene om konkurransekasting. På denne tiden av året, når alle utendørs fluekastestevnene er over, så er dette en av mulighetene vi tross alt har til å møtes fra hele landet og diskutere veien framover.

Jeg tror ikke styret, regelkomiteen eller administrasjonen synes det er riktig å ta del i denne diskusjonen her, men de kommer helt sikkert til å følge med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jan, takk for det! Jeg trodde heller aldri at du var sinna på meg! :msn-wink:

Da jeg startet denne tråden, så visste jeg at bare et fåtall av de aktive kasterne ville ta del i diskusjonen - ettersom det kun er et fåtall av dem som er aktive medlemmer her på FF.net. Jeg vet også at veldig mange flere av de aktive kasterne følger med og leser diskusjonene om konkurransekasting. På denne tiden av året, når alle utendørs fluekastestevnene er over, så er dette en av mulighetene vi tross alt har til å møtes fra hele landet og diskutere veien framover.

Jeg tror ikke styret, regelkomiteen eller administrasjonen synes det er riktig å ta del i denne diskusjonen her, men de kommer helt sikkert til å følge med!

Hei Tom

Du glemte "grupiesene"! Vi følger med vi også :wub: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Gjetter på at evalueringa til ICSF først og fremst går ut på om VM i fluekasting skal arrangeres i framtiden, og at konkurransereglene ikke er det mest aktuelle temaet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom

Du glemte "grupiesene"! Vi følger med vi også :wub: .

Klart groupisene skal være med! :thumbup:

Ikke meningen å holde noen utenfor, det var bare svar til Jan som savnet en del aktive kastere og Castingforbundet i diskusjonen! Håper jo at alle som brenner for kastekonkurranser, enten det er som deltakere, funksjonærer eller publikum, kommer med det de mener!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg