Hopp til innhold
smiley

Hvilke fluer...?

Recommended Posts

Noen som vil være behjelpelig med info angående fluevalg etter SØ fra 1 oktober...

skriv gjerne info om hvilke synkegrad av snørre er best på denne årstiden frem til det begynner og bli ordentlig kaldt og eventuelt taktikk/trekk osv

setter stor pris på all hjelp/info, da jeg kommer tilbake hjem til Norge på slutten av mnd og skal ut og fiske og ta igjen for den tapte tiden (hele sommeren :scared: )

på forhånd takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Flue som jeg har hatt mye gøy med i Dirdal. Streamer krok. Kropp hvit dubbing (Antron). Ribb oval sølv. Hale 2 hvite fjærer mot hverandre.

Rygg, 4 grønne Flashabou eller lingnende, helt ifra hode til enden av halefjærene.Flashabou festes i hodet, stramt over ryggen og i haleroten.

Anbefaler interm. snøre, hurtig inntrekk straks flua lander i vannet. Stanga under armen og trekk med begge hender, helt inn.

Ikke bilde desverre. Skitt fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig i tallyho`s snørevalg og metode for inntrekk. Bruk snørekurv! ANBEFALES på det sterkeste. Jeg bruker snørekur til alt av fluefiske. Du slipper at snøret henger seg opp i tang eller blir ført av gårde med strømmen. Bruk også løkkeknute til å feste flua til fortom. Da får flua en mer dansende naturtro gange. Når det kommer til fluer bør du prøve pattegrisen og div. andre rekeimitasjoner. Farger som rosa og orange er bra. Deciever i sølv/grønn sølv/blå bør også prøves. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for rask svar, det var snilt gjort med innspil fra dere.

da jeg er nybegynner sitter jeg og lurer på hvilken flue snakket tallyho om?! det zzzap skrev vet jeg om (fluer) så regner jeg med at det skal gå nogenlunde bedre nå.

takk nok en gang :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flua har ikke noe navn. Jeg fikk den av en kar som kom gående med en flott sjøørret i Dirdal.

Jeg kaller den bare "Dirdalsflua". Ikke noe pen flue men effektiv.

Skal se om jeg ikke kan få tatt ett bilde og legge ut her.

Tipset om snørekurv låter bra, spesielt langs sjø med tang og tare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flua har ikke noe navn. Jeg fikk den av en kar som kom gående med en flott sjøørret i Dirdal.

Jeg kaller den bare "Dirdalsflua". Ikke noe pen flue men effektiv.

Skal se om jeg ikke kan få tatt ett bilde og legge ut her.

Tipset om snørekurv låter bra, spesielt langs sjø med tang og tare.

Jaså, trodde den het et eller annet! det høres kult ut med bilde selv om jeg ikke har begynt å binde fluer selv, jeg får kanskje kjøpt noe lignende på nett.

tatt imot alle tipsene ja, har snørekurv og skal nok bruke det, prøvd en gang og det ble bare surr men håper jeg blir vant til det.

takk nok en gang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har tatt fine sjøørreter i Oslofjorden om høsten, med helt hvite fluer. Hvit jiggy eller en hvit zonker.

Endret av Olagaard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

clouser/jiggy i diverse farger, pattegrisen, runars cdc reke, runars deciever, teppesild og kutling imitasjoner er gode fluer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som du ser. SØ spiser det meste.

Plukk ut en 6-10 fluer og ha de i forskjellige størrelser og farge og bruk de.

Inntrekk er svært viktig å variere. Det er abslolutt ingen fasit svar her. Alt kommer ann på lys, strøm,, plass osv osv osv. Men varier mye er mitt råd.

Snøre? Selv bruker jeg tre typer snøre. Flyt (RIO gold), intermediate (Rio outbound)-Dette kan brukes til det meste. og så har jeg Vision exstrem distance synk 4 med flyte running line.

Fortomme:

Alt fra 60 cm til 2 stanglengder. KOmmer ann på snøre, farge i vannet etc. Men standard oppstettet er ca 12-15' Jeg bruker ferdig tapert fluorcarbon (ca 10-12') så knyter jeg en liten metallring og bruker en spiss på alt fra 2' til 4'. Funker som bare det og når fingrene er blå om vinteren er det lett å bytt spiss.

Fiskeplass!!!

Bruk kartene som er tilgjennelig på nettet. (Gulesider etc) Finn strømkanter, marbakker, grunner og alt annet som du har mistanke om det kan stå fisk. Kom inn i et miljø hvor folk er lokalkjente.

Husk at en som fisker for ofte mer fisk enn en som ikke fisker...

Fly-fish

Endret av Fly-fish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg