Hopp til innhold
PolarDego

Switchstenger - noe å ha?

Recommended Posts

Har lest div. tråder om lange enhåndsstenger som også er beregna å bruke til tohåndskasting. Kunne godt tenkt meg en lettere variant for smålaksen, men jeg er litt redd for at de skal falle mellom to stoler. En 11 fot enhånds i klasse 7 blir vel litt slitsom å kaste med en hel dag, selv om man speyer? GL LPXe Switch har muligheten å forlenge fighting butten til et tohånds håndtak. Vil man med en slik stang mest gå rundt med håndtaket ute? Kan man da like godt kjøpe seg en ultralett tohånds?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har lest div. tråder om lange enhåndsstenger som også er beregna å bruke til tohåndskasting. Kunne godt tenkt meg en lettere variant for smålaksen, men jeg er litt redd for at de skal falle mellom to stoler. En 11 fot enhånds i klasse 7 blir vel litt slitsom å kaste med en hel dag, selv om man speyer? GL LPXe Switch har muligheten å forlenge fighting butten til et tohånds håndtak. Vil man med en slik stang mest gå rundt med håndtaket ute? Kan man da like godt kjøpe seg en ultralett tohånds?

Kan absolutt anbefales som et alternativ på lav elv eller til mindre elver. Har selv ei Zpey Real Steel #7 på 11 fot som veier snautt 140 gram. Har fisket med den sammen med en 12,5 og 14 foter hele sesongen og den er utrolig lett å gå med og du kaster nok hele dagen uten at det er den som sliter deg ut(hvordan er kasteform & ellers fomen teller nok mere for om du holder hele dagen), men bør nok ha litt pauser inn mellom. Det må du uansett for å planlegge fisket og vurdere fiskeplassene før du går løs på elva biggrin.gif

Jeg har også en veldig lett snelle iforhold til kapasiteten en Nautilus FW7+ til den og det har fungert flott !! Se vedl bilde.

Skal sies at hvis det blir aktuelt med speying så vipper jeg fort ut butten fra lomma(den MÅ alltid være med skal det være noe poeng med switchstang) og kaster tohånds, og det sprer jo belastningen på kroppen.

En bonus med den ekstra lengden i forhold til min vanlige 9,5 stang, er at den ekstra lengden gir meg en del mere rekkevidde og bedre styring under kjøring av fisk. Løfte over steiner osv. Dessuten så er akkurat den fin til litt enkel "nymfing" når elva er varm og du vil kaste oppstrøms i dype små hull med strømlokk og frisk oksygen...osv. Går også greitt i kofferten!! Viktig poeng mht ekstravgifter - og ikke minst skadefrekvensen ved transport på fly-

post-10024-033330000 1284199148_thumb.jp

Endret av lavannshaien
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja folks, dere som dyrker fluefiskelideskapen og rusler langsetter vassdragene med switchstengene deres, hva er så fortreffelig med ei switchstang og hva er ikke fortreffelig med switchstang.

Hva er egentlig vitsen med å anskaffe denslags greier og dere som har slike switchstenger, sliter dere stengene fullstendig ut etter bare få sesonger eller blir greia stående i en krok å støve ned mens kjøpeangeren herjer i sjelen..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er veldig glad i mi Zpey Z1 11#8, til små og mellomstore elver syntes eg konspetet med switch er genialt. Eg har ''switch-handtaket'' på heile tida, har rigga stanga med ei ambushline, som er ei line konstruert for vannkast. Bruker den i hovudsak som eihands, men når eg er lei og vil ha variasjon, eller trenger lange kast brukar eg den som tohands.

Det finnes bedre oppsett til både ein og tohands, men er ein ute etter ein alrounder til variert fiske - har ein alle moglegheiter med ei switch ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er egentlig vitsen med å anskaffe denslags greier og dere som har slike switchstenger, sliter dere stengene fullstendig ut etter bare få sesonger eller blir greia stående i en krok å støve ned mens kjøpeangeren herjer i sjelen..?

Muligens ørlite ved siden av, men iflg dagspressen er dette en helt vanlig/gjennomgående sløyesituasjon for de som får fisk på switchstenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte meg en scott t2h switch i vinter til den nette sum av 130 dollars. Kunne ikke avstå da men ser jo at den kommer til å bli brukt sjelden (eller aldri) i mitt generelle fiske. Har klasse 7 og 8 tohåndser som funker bedre til mitt fiske slik jeg ser det, switchen er verken fugl eller fisk. Men morsom å kaste med er den:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en hel skog, iallefall i nordnorsk målestokk, av switch-stenger.

Nå fisker jeg i små og mellomstore elver i nord, er en "vandrer" og møter dermed mange ulike fiskesituasjoner hver dag.

Feilside med vegetasjon (kratt) godt ut i elva, fisk som står nær land og været skifter fra stille sommerdag til nordvestramlinger på sekundet. Så - for meg funker det utmerket i stedenfor å drasse med meg flere stenger mens jeg trasker og fisker meg nedover ville og nær ufremkommelige elvestryk!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tidligere i år kjøpte jeg med en GL Lpxe Switch da det var halv pris på alle GL stenger ved den lokalesjappa. Jeg var helt sikker på at nå gjorde jeg årets "dårligimpulskontrollkjøp". Men der tok jeg feil! Så langt i år har dette vært det beste kjøpet i 2013. Utrolig morsom stang å fiske med! Den har det lille ekstra som enhåndsstenger mangler, samt den har lettheten som tohåndstenger mangler. Perfekt stang for mindre til mellomstore vassdrag. Herlig å kunne veklse mellom overhodet og speykast. Enhåndsspey er jeg en stor klæbb på. Men med switchen har tidligere "umulige" fiskeplasser for meg blitt mulige. Ikke minst en annen ting den 1-2 fot ekstra lengden, som gjør at jeg bedre kan styre flua bak den giftige steinen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=ZntYBFyuZd4

Her drøfter Eric Burdon og The Animals dette med behovet for switchstang(er).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den var dyp Svensvik. Utrettelig svirrer og går strofen "leaving med behind" igjen og igjen og igjen. Så det er derfor altså at man må ha switchstang. Verden er ond..hvorfor kan man ikke få lov til å være anderledes.. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror dette er mye smak og behag. Selv har jeg kjøpt to switch-stenger en Scott og en Zpey. Bruker disse etter sjøaure og smålaks. Er svært fornøyd, mindre jobbing, kommer til flere plasser i elva, flere kast som kan anvendes, og ekstra lengde for å kunne styre snøre eller fisk. Resultatet for min del har blitt at enhåndsstanga har blitt ei ren sjø-stang.

Silver_Grey

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Switch... en drøm å kaste med. Har en Echo 10'8" klasse 7 som jeg har kjøpt fra Keilir. De som synser negativt om disse stengene gjør det dessverre mot bedre vitende. :biggrin:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte meg en scott t2h switch i vinter til den nette sum av 130 dollars. Kunne ikke avstå da men ser jo at den kommer til å bli brukt sjelden (eller aldri) i mitt generelle fiske. Har klasse 7 og 8 tohåndser som funker bedre til mitt fiske slik jeg ser det, switchen er verken fugl eller fisk. Men morsom å kaste med er den:)

Da er du muligens klar for å avhende den til en ny eier?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er i min første sesong med en slik stang (11'#7), og må si meg veldig fornøyd. I små elver dekker jeg det vannet som trengs, og i større elver har jeg brukt den enten på lav vannføring eller ved flom, når fisken stryker nær land på den grunne siden av elven hvor synkesnørene går rett i bunn. Nydelig, dog noe krevende på timing å kaste med. Har brukt switch-snøret til GL, og det går så det griner. Deilig å slippe løkkene mellom klump og skyteline.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da sier altså værmeldingen at det ventes torden og regnbyger i tropevarmen utover kvelden. Deretter skal det klarne opp og månen vil vise seg fra presis 00.00. Det synes da å være klart allerede nå at det blir switchstangens tur å sørge for at ulike finurligheter med Owner krok inni seg lager pene striper over brekket utover de mørkeste timene. Ellers lakksko.

Rart at ikke flere ser nødvendigheten av å eie en switchstang - eller to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag tillhör skaran av nyfrälsta switchare, tyckte länge att det bara var ett onödigt tilltag som inte behövde fylla nåt tomrum mellan lätt tvåhands och tungt enhands. I år är nog switchen (vision 10'11" #8) det spö jag använt mest. En stor fördel är förstås att det kräver ganska mycket mindre utrymme, men man kan ändå tack vare den relativt höga klumpvikten fiska med både tunga spetsar (10' T10, T14 är inga problem) och med stora flugor när man så vill. Den allra största fördelen tycker jag dock är närdistansfiske, kort spö, klump och tafs ger väldigt bra kontroll på grejerna. Nackdelen är väl när man ska styra långa kast i besvärliga strömmar, men sånt ska man väl ändå inte ha sitt switch till...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig med dem som synes 11' enhånds #7 (15 gram) og  høyere er litt tungt å kaste enhånds med i lengden. Jeg får smerter i håndledd, og pages ofte med kastingen på grunn av vind nedstrøms, Det er fint å kunne variere, og takle vind og trange forhold. Jeg har derfor utviklet Switchbutt. Integrert switch.

Er du usikker kan du jo kjøpe en passende enhånds fra meg, enten ombygget orginalstang, eller spesialbygget fra blanks nøyaktig slik du ønsker. " custom made" Se mer om systemet på switchbutt.com. Har testet systemet med aktivt fiske i 7 år og garanterer høy kvalitet og driftssikkerhet.

Ekte enhånds, switch inside..

Endret av switchbutt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg må nok stå på om jeg som nyetablert bedrift i Norge, med investeringer i dyre maskiner skal overleve i konkurranse med Asia. To av tre nyetableringer i Norge lykkes ei, sier statistikken.

Jeg holder dog en lav profil og er veldig glad for å få delta i forum som jeg mener å ha kunnskap nok til å kunne bidra med noe i. Jeg synes poenget er å utvikle lidenskapen i fluefisket og å fordele kunnskap.

Så fint at du kaller det litt negativt dog "snikreklame", det er for meg veldig positivt fordi da sier reaksjonen din at du synes det var litt kult...eller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser den dog synes jeg du burde respektere at ikke alle tråder gjør ditt konsept relevant. Synes jeg har lest det samme 4-5 ganger den siste uken...

Når det gjelde businessen din synes jeg det er veldig kult at du prøver, det er veldig tøft å få ting til å gå rundt men regner med du har planen klar:)

I forhold til switch så er jeg en av de som ikke ser poenget med et tohåndsgrep på en enhånds. En switch for meg skal være 11 fot pluss og ta klumper fra 27 gram og oppover.... Hvorfor fordi jeg bil ha "tohånds" feelen...

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare snikreklame

Reklame og reklame. Jeg er generelt interessert i alt som skjer på fluefiskefronten når det gjelder utvikling (som til tider er "utvikling") - og ikke minst i Skandinavia. Jeg kjente ikke til denne nyoppstartende "butikken," og har notert meg dette som noe mulig framtidig interessant. Ikke minst ut ifra at en her ikke er bundet ril et spesielt stangmerke, men selv kan velge hvilken stang en kan kjøpe med denne forlengelsen, slik jeg har forstått det. Nå vet jeg altså dette, for en ukes tid siden visste jeg det ikke.

(Selv om heller ikke jeg i framtiden vil være interessert i en typisk enhånds påmontert en forlengelse).

Men heretter hører vel dette til bransjen.

Ellers håper jeg at switchbutt fortsetter med innslag fra de tekniske detaljene knyttet til fluestenger. Mye jeg ikke vet om slikt.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Reklame og reklame. Jeg er generelt interessert i alt som skjer på fluefiskefronten når det gjelder utvikling (som til tider er "utvikling") - og ikke minst i Skandinavia. Jeg kjente ikke til denne nyoppstartende "butikken," og har notert meg dette som noe mulig framtidig interessant. Ikke minst ut ifra at en her ikke er bundet ril et spesielt stangmerke, men selv kan velge hvilken stang en kan kjøpe med denne forlengelsen, slik jeg har forstått det. Nå vet jeg altså dette, for en ukes tid siden visste jeg det ikke.

(Selv om heller ikke jeg i framtiden vil være interessert i en typisk enhånds påmontert en forlengelse).

Men heretter hører vel dette til bransjen.

Ellers håper jeg at switchbutt fortsetter med innslag fra de tekniske detaljene knyttet til fluestenger. Mye jeg ikke vet om slikt.

Vel Helge, jeg er ganske rund i kanten jeg altså men når jeg har lest det samme i 17 tråder her synes jeg det var på sin plass å si i fra...

Men som deg, meget interessant å se hva som rører seg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig Marius.

Enten fisker jeg med ekte tung 2 hånds, eller med lett og ekte 1 hånds. Det i mellom er for meg litt hverken det ene eller det andre. Men det er kanskje slik at den som har fisker mye med 2 hånds og er vant til denne teknikk, kan ha glede av å i noen tilfeller bruke denne teknikken når man er på enhånds tur..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til Forumet er det bare fint om dere sier i fra om dere finner det at jeg her profilerer egne  produkter for egen vinning. Jeg har fått det råd fra mine partnere å være flinkere til å gjøre ideen mer synlig, så dette er grunnen til min inntreden i forum. Jeg kan avstå fra det.

Jeg forholder meg til deres råd og tenker jeg kan snakke varmt om snører eller stenger og konstruksjoner av ulike fabrikat, om jeg finner det nyttig for vår lidenskap. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg