Hopp til innhold
Trysilflugan

Harrens bästa vän??

Recommended Posts

Hej på er alla flugfiskevänner!

Ska i slutet på sept och fiska harr i Västerdalälven.

Har någon några flugtips för en sulten harr?

Tänkte pröva superpuppan, haröra m.m.

Krokstorleken bör vara liten har jag hört.

Hör gärna av er med tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei!

Harren er altetende - så lenge det er lite nok. Det er iallfall min erfaring. Den kan også til tider være like sær og vanskelig som ørret men den er kanskje litt mer " av og på". Uansett en gyllen regel; fisk med det som klekker (om det er klekkinger selvsagt). Utforsk gjerne med litt atraktor farger i imitasjonenen dine. En liten fluoriserende detalj på flua kan til tider gjøre susen! biggrin.gif

Lykke til med harrfisket ditt thumbsup_still.png

Endret av MortenP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fluoriserende lysgrønne romper er fine greier. Små fluer til harr....ja generelt kanskje, men ankerfluene på tsjekkerfiske er jo ikke akkuratt så småe greier da, og heller ikke de andre på opphenget heller. De fisker jo som søren. Harren tar jo også godt med Elk hair caddis, gjerne med en en eller to fluer etter, fisket oppstrøms med korte kast i en fin strømnakke. .....ohhh jeg gleder med til harrfiske neste helg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joa, er enig i det. Store nymfer funker utmerket det. Da jeg var på Koppang forrige helg fikk jeg noen pene harr på relativt store nymfer. Er vel ikke noe fasit her. Bare å prøve seg frem biggrin.gif Uansett ikke noen kravstor fisk når den virkelig er i "spisemodus" msn-wink.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Harren er helt riktig en ikke kresen fisk. men du trenger absolutt ikke gå på de minste fluene. da får du bare masse småfisk. har mange harr over kiloen på samvittigheten. og de er tatt enten under danica fiske. eller på straking caddis og wolly bugger sent på høsten og tidlig på våren. men attraktor farger er helt klart viktig. orange cone head på wolly buggeren er killer. binder mine på TCM 777SP i str 6 og 8. pers på 1.7 på wolly bugger.

Store fluer så unngår du småfisken under halvkilon. men alt oppover kaster seg over store godbiter. til tross for liten munn er harren en skikkelig rovfisk.

Skitt fiske. høsten er tiden for storharr.

Et lite bevis på at det funker :msn-wink: sjekk flua i kjeften.

107065_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/43121/107065.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klinkhammer str 14, gul kropp eller oliven kropp.

Eller enda enklere red tag med brunt cdc hackel. Får du ikke harr da kan du kline på en gullskalle med oliven farge og litt tinselribb.

Får du ikke fisk da bør du flytte deg litt for å se om fiskene befinner seg en annen plass.

Eneste jeg har merket når det gjelder harr på tørrflue er at harren krever ett vesentlig lenger flyt en ørreten for at den faktisk skal ta flua. Fleste gangene jeg ikke har fått harren opp å ta ei tørrflue (om harren vaker) er at jeg har hatt for kort flyt på flua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg