Hopp til innhold
flyfisher84

Dobbeltrekk

Recommended Posts

Men jeg vil nok fremdeles påstå at du trekker gjennom stoppen.

Er vel litt avhengi av hvordan man definerer stoppen.

For meg er det når fluestanga stoppes (rotasjonen), og klippet viser tydelig at jeg slipper før stanga stoppes.

Hvordan definerer du stoppen? Hvor begynner stoppen, og hvor slutter den, og hvor lang tid bruker man på å stoppe stanga?

Hva er din mening? Slipper du i dette klippet når stanga er rett?

Føles som om jeg slipper like før stanga er helt rett, men ting skjer jo svært raskt.

Kameraet som ble brukt var EX-F1, men det var for lite lys i hallen til high speed filming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er vel litt avhengi av hvordan man definerer stoppen.

Så absolutt Johnny.Fullstendig enig i det.

Hvordan definerer du stoppen? Hvor begynner stoppen, og hvor slutter den, og hvor lang tid bruker man på å stoppe stanga?

Stoppen for meg er den fasen av kastet der akselerasjonen blir negativ,og da starter den når

vinkel rotasjonen har sin peak verdi (maks),og varer til punktet der stanga har maksimalt overslag.

Hvor lang tid man bruker på dette vil være avhengig av type kast og stil,hva slags utstyr man bruker,

og selve kasteren.

I ett helt vanlig fiskekast (hvis det er noe som heter det) så tar stoppen sånn ca.100 - 200msek.

Det er fullt mulig å få både lavere og høyere verdier avhengig av de forskjellige faktorer.

Føles som om jeg slipper like før stanga er helt rett, men ting skjer jo svært raskt.

Kameraet som ble brukt var EX-F1, men det var for lite lys i hallen til high speed filming.

Ja,ting skjer fort.Det skal bli gøy å se litt nærmere på det ettehvert. :biggrin:

Ingen tvil om at EX - F1 kameraet krever godt lys.

Å erstatte sol-lyset er ikke akkurat enkelt nei. :biggrin:

Uansett Johnny,flott kasting,gøy å se på. :clapping:

Hvis du har noen HS eller vanlige klipp av kasting,så legg dem gjerne inn i FNO tråden.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I realiteten skjer vel dette på feeling.

Jeg skulle vel tro at signalet for å slippe er når motstanden i snøret avtar raskt, og det burde vel bli idet stanga har rettet seg helt ut, eller kanskje til og med litt før. Oppfattelsen av det signalet sitter vel så langt inni ryggmargen på erfarne kastere at det er vanskelig å definere det nøyaktig.

For fullt kastenisseri skulle en tro at slippunktet kanskje avgjør mellom gull og bronse hvis alt det andre stemmer.

For praktisk fiske holder jeg fremdeles en knapp på at et kort trekk "innenfor stangbevegelsen" gir bra nok resultat, og holder ymse andre problemer på avstand, særlig for dem som er i en læringsfase. Det er mulig dette ikke er hva som faktisk skjer under kasting—at vi for eksempel slipper litt senere enn vi egentlig tror. I så tilfelle blir det en ledetråd for å utvikle ferdigheten videre. Det var jo han Lefty sjøl som kom med tipset, så en eller annen funksjon må det vel ha.

I og med at det er det å akselerere snøret som er poenget er det vel ikke avgjørende hvor langt trekket er, så lenge akselerasjonen blir tilført snøret, eller hva? Med andre ord at det viktigste er hvor lenge du greier å akselerere under trekkbevegelsen. Alt som skjer etter at du har null eller negativ akselerasjon vil ikke tilføre snøret mer energi. Det er vel også mulig å forestille seg at et langt trekk medfører at det er mer snøre som skal skytes, og at den snørelengden dermed blir utsatt for friksjon i stangringene?

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei SFTor.

Her et bilde som viser når den negative akselerasjonen

til kaste hånden starter.

Ville du ha sluppet snøret på dette tidspunktet?

http://picasaweb.google.com/Superrattus/CastanalysisNaPhase#slideshow/5535752831623404514

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom:

Nei, det vil helt klart bli for tidlig.

Som jeg sier regner jeg med at jeg slipper når motstanden i snøret raskt avtar, og det vil vel bli når spenningen i stangen er mer eller mindre utladet. Det dreier seg vel kanskje om et tiendedels sekund eller to etter tidspunktet vi ser i bildet. Når vi vet at reaksjonstiden fra hjerne til hånd tar opptil 0,25 sekunder blir vel det sånn omtrent riktig.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Donders.jpg

Det kan også naturligvis hende at signalet til å slippe er at kastehånden stopper. I så tilfelle får vi omtrent samme resultat: ca 0.25 sek etter stoppen.

Uansett er det sannsynlig at vi slipper som følge av et følbart signal, og disse to er de mest opplagte jeg kan forestille meg.

Grunnen til at jeg regner med at det finnes et følbart signal er at en erfaren kaster greier å slippe riktig med et bredt utvalg stenger, myke som stive, raske som langsomme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei SFTor.

Jeg for min del mener at det handler om koordinasjon mellom armer og forskjellige

muskelgrupper.

Vi har alle sammen i mer eller mindre grad en medfødt rytmefølelse og koordinasjonsevne.

Noen er selfølgelig født med en større dose enn andre,men det lar seg jo gjøre å forbedre

evnen ved trening og repetisjon. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom:

Jeg regner med at du innrømmer at hjernen deltar i prossessen. Den er jo god å ha for finmotorikk.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom:

Jeg regner med at du innrømmer at hjernen deltar i prossessen. Den er jo god å ha for finmotorikk.

Hei SFTor.

Det innrømmer jeg så absolutt. :biggrin:

Jeg kan også innrømme at den visuelle sansen deltar i prosessen.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg