Hopp til innhold
flyfisher84

Dobbeltrekk

Recommended Posts

Blingsa litt jeg. Det var visst Kleven her i den andre tråden som hadde problemer med linja under sin trening med dobbelttrekk.

Jaja. Håper han leser i gjennom denne.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
Guest Asbj.R.

Mulig jeg er litt treg i oppfattelsen her folkens, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor retningen på dobbeltrekket skulle ha så mye å si. Jeg tenker at hensikten med trekket er å skaffe seg hurtig kontakt med lina, samt å være medvirkende til å sette fart i snøret. I min logiske verden vil da effekten av trekket være tilnærmet likt så lenge det går i sånn ca retning bort fra første stangringen. Om trekkhanda vinkler litt ut til siden eller om den dras ned mot hofta, må vel egentlig være av mindre betydning, sålenge distansen og farten i bevegelsen er lik. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Ellers var det interessant å se at også andre har registrert at man i fiskesituasjoner ikke nødvendigvis trekker før fremslengen. Har selv merket at jeg flere ganger lar følelsen av distanse og presentasjon overstyre auto-motorikken til dobbeltrekket. Det er ikke et resultat av en bevisst tanke, men mere en slags reflekshandling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig jeg er litt treg i oppfattelsen her folkens, men jeg klarer ikke helt å se hvorfor retningen på dobbeltrekket skulle ha så mye å si. Jeg tenker at hensikten med trekket er å skaffe seg hurtig kontakt med lina, samt å være medvirkende til å sette fart i snøret. I min logiske verden vil da effekten av trekket være tilnærmet likt så lenge det går i sånn ca retning bort fra første stangringen. Om trekkhanda vinkler litt ut til siden eller om den dras ned mot hofta, må vel egentlig være av mindre betydning, sålenge distansen og farten i bevegelsen er lik. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Ellers var det interessant å se at også andre har registrert at man i fiskesituasjoner ikke nødvendigvis trekker før fremslengen. Har selv merket at jeg flere ganger lar følelsen av distanse og presentasjon overstyre auto-motorikken til dobbeltrekket. Det er ikke et resultat av en bevisst tanke, men mere en slags reflekshandling.

Når trekkarmens tilbakeføring kommer i det som blir stangas nye linje, opprettholdes farten bedre. Følgelig blir selve trekket logisk i samme linje som tilbakeføring.

Når det gjelder et sideveis trekk, skal det ikke så mye til før stanga blir med på den sideveise ferden. Dette kan vi fint komme unna med i et mer ordinært fiskekast, men på det litt mer ekstreme får det fort følger. Desto færre slike avvik vi har i kastingen vår, desto bedre.

Skjærer stanga ut, mister vi trykket, og bukten vrir seg.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallå.

Feilen jeg gjør her i dette tilfellet er at jeg forandrer retning,og ikke bare det,jeg akselerer også negativt i siste fase

av trekket.

Så den høyeste farten på trekkhånden er ikke i siste fase av trekket.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Når trekkarmens tilbakeføring kommer i det som blir stangas nye linje, opprettholdes farten bedre. Følgelig blir selve trekket logisk i samme linje som tilbakeføring.

Når det gjelder et sideveis trekk, skal det ikke så mye til før stanga blir med på den sideveise ferden. Dette kan vi fint komme unna med i et mer ordinært fiskekast, men på det litt mer ekstreme får det fort følger. Desto færre slike avvik vi har i kastingen vår, desto bedre.

Skjærer stanga ut, mister vi trykket, og bukten vrir seg.

Jan.

Joda Jan, jeg ser at et sideveis trekk kan gi en medbevegelse i kastehanda/stanga, og at det blir dårlige kast har man jo erfart.

Men jeg vet ikke helt om jeg forstår det du prøver å formidle i den første delen av svaret ditt?

Hallå.

Feilen jeg gjør her i dette tilfellet er at jeg forandrer retning,og ikke bare det,jeg akselerer også negativt i siste fase

av trekket.

Så den høyeste farten på trekkhånden er ikke i siste fase av trekket.

Tom.

Den er grei, Tom. Aksellerasjonen bør øke så lenge trekket går.

Men til dere begge: Har ikke jeg et poeng i at distansen av trekket (hvor langt du trekker) og hastigheten (positiv akselerasjon), er de viktigste faktorene for et vellykket kast. Da vil jo vil retningen av trekket være underordnet, unntatt en evt medbevegelse da. Hastigheten og distansen i trekket måles i forhold til kontaktpunktene (fingrene i trekkhanda og første stangringen). Der skapes trekket. Skjønner dere hvordan jeg tenker her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda Jan, jeg ser at et sideveis trekk kan gi en medbevegelse i kastehanda/stanga, og at det blir dårlige kast har man jo erfart.

Men jeg vet ikke helt om jeg forstår det du prøver å formidle i den første delen av svaret ditt?

Den er grei, Tom. Aksellerasjonen bør øke så lenge trekket går.

Men til dere begge: Har ikke jeg et poeng i at distansen av trekket (hvor langt du trekker) og hastigheten (positiv akselerasjon), er de viktigste faktorene for et vellykket kast. Da vil jo vil retningen av trekket være underordnet, unntatt en evt medbevegelse da. Hastigheten og distansen i trekket måles i forhold til kontaktpunktene (fingrene i trekkhanda og første stangringen). Der skapes trekket. Skjønner dere hvordan jeg tenker her?

Hei, igjen!

Det jeg forsøkte å si i førstelinja var at en blir stående med en lineknekk/vinkel på nederste ledering som ikke er energioptimal. Men det er klart, dette her er marginalt, og type kasting avgjør hvor stor betydning den får. Det er en grunn til vet du, at vi for eksempel trekker så nære hofta som mulig når vi er på vei forover, og på de lange kastene kombinert med et tidlig slippunkt. Vi ønsker at underlina skal få løpe i gang så fort som mulig, og ikke bli møtt av noen form for nedbremsing under selve avleveringen. Når det gjelder trekket bakover, blir det på samme måten der, selv om det kanskje har best virkning der det også skytes bakover.

Ja, uansett, som vi vel er enige om, så er ivaretagelsen av linja kanskje den viktigste grunnen til å passe på den veien trekket tar. Det som faktisk oftest skjer, når vi trekker sideveis i bunndelen vår på vei bakover, er at toppen stikker den andre veien, ut fra kroppen. Kikk på videoen som Tom la ut, så ser du den typiske. Bevegelsen forplanter seg til underlina som også stikker ut, etterfulgt av overlina, som også stikker ut. Da er vi ikke bare ute av linja, men bukten har sidestilt seg. I et fiskekast er ikke det bare en ulempe skal sies. Det skapes nemlig en liten sideveis åpning i bukten vår, som gjør at vi kaster "feilfritt". Men i et svært langt kast eller skal vi si konkurransekast, kan vi ikke tillate det. Det vil skjære altfor mye ut.

Du har selvsagt rett i at lengden og akselerasjonen i trekket er faktorer vi tenker på når vi dobbeltrekker. Jeg går utifra at du ovenfor her snakker om avlevering. Det er jo sånn at alle bevegelser i fluekastet skal være proporsjonale med hvor mye line vi holder. Vi har 1 viktig oppgave, uansett lunte, og det er å unngå for rask overrulling. Videre å unngå TOTAL overrulling (i blindkast). Da har vi tapt. Følgelig er det viktigste på kort og moderat lunte å trekke i riktige retninger, og ikke trekke lengst og med størst mulig akselerasjon. Jeg trekker bare korte støt til å begynne med jeg, armene kroppsnært og i vinkel, og øker på etterhvert. På et konkurransekast derimot, der det startes med/løftes lang lunte i første løft, og en kanskje bare har 2-3 blindslenger, ja så køler en selvsagt på mer fra første stund. Oohh, det der med å ta ut trekket skikkelig i et konkurransekast er ting jeg personlig har jobbet med nå siste året. Klart det er viktig.

Ja, så himla viktig til fiske er jo detta her ikke. Slurver endel når jeg fisker jeg, og/eller på korte og moderate kast, klart jeg gjør. Men jeg er klar over farene, og blir mer konsentrert når lengden øker.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Ok Jan, da skjønner jeg litt mer hvordan du tenker. Vi tenker nok ikke så veldig ulikt heller, selv om jeg ser at vi står med føttene i litt ulike leirer. Jeg har aldri kastet i konkurranser, men jeg registrerer, når jeg ser på resultatlistene, at vi i noen tilfeller opererer på de samme lengdene (+30 m med #5 WF). Jeg forstår også at i konkurransesammenheng så søker man å forbedre alle detaljer i kastet, om marginene er aldri så små. Slik tenker jo alle toppidrettsutøvere. :biggrin:

At hastighet og distanse i trekket er proposjonalt med lengde line ute (lunta?) er også selvsagt. Blandt mine fiskekompiser snakker vi ofte om antall blindslenger. Vi ønsker jo flua mest mulig i vannet, og ikke i lufta. Vi opererer nok som oftest med 2-4 blindkast, avhengig av kastelengde og lunte, og da skyter vi ut line både i frem- og baksleng.

Det er artig og lærerikt å diskutere med konkurransekastere. Kanskje man må prøve seg i en konkurranse en gang, selv om man da avslører sine egenlærte feil og mangler?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At hastighet og distanse i trekket er proposjonalt med lengde line ute (lunta?) er også selvsagt.

Nei,egentlig ikke,hvis du mener eksakt det du skriver.(Håper jeg ikke misforstår deg?)

Slik jeg ser det,så er det mye viktigere å kunne klare å føre stangtuppen helt rett i alle plan.

Det spiller heller ingen større rolle om du tilter stanga litt ut til siden heller,så lenge du fører

stangtuppen rett.

Absolutt de aller fleste jeg har sett,har lavere hastighet i bak-trekket,og også kortere trekk

i bakslengene enn i fremslengene?

Antageligvis er du vel enig?

Her er et klipp som de aller fleste har sett før.

Hastigheten på trekkene i utkastet er helt otrolige.

Jeg har aldri sett noen trekke så raskt.

Jeg kan selfølgelig ta feil,men det hadde vært utrolig morsomt å kunne fått målt hvor raskt

Steve trekker i forhold til andre.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er artig og lærerikt å diskutere med konkurransekastere. Kanskje man må prøve seg i en konkurranse en gang, selv om man da avslører sine egenlærte feil og mangler?

Så i ulike leire som du sier der oppe tror jeg ikke vi er.

Helt fersk i konkurransekasting jeg vettu, og resultatet i fjor for min del skal vi bare glemme. Det skal bli andre boller i år.

Javisst må du prøve konkurranse. Hva med 5#CUP til vinteren? Der treffer du en hyggelig gjeng, og blir tatt godt i mot.

Hvis jeg som instruktør tør å stille, så må vel du tørre å stille? :msn-wink: Du blir tryggere og tar ut riktigere bevegelse etterhvert, helt klart.

Velkommen skal du i hvert fall være fra min side!

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Nei,egentlig ikke,hvis du mener eksakt det du skriver.(Håper jeg ikke misforstår deg?)

Slik jeg ser det,så er det mye viktigere å kunne klare å føre stangtuppen helt rett i alle plan.

Det spiller heller ingen større rolle om du tilter stanga litt ut til siden heller,så lenge du fører

stangtuppen rett.

Absolutt de aller fleste jeg har sett,har lavere hastighet i bak-trekket,og også kortere trekk

i bakslengene enn i fremslengene?

Antageligvis er du vel enig?

Her er et klipp som de aller fleste har sett før.

Hastigheten på trekkene i utkastet er helt otrolige.

Jeg har aldri sett noen trekke så raskt.

Jeg kan selfølgelig ta feil,men det hadde vært utrolig morsomt å kunne fått målt hvor raskt

Steve trekker i forhold til andre.

Tom.

Jeg tenkte slik Tom, at når jeg blindkaster og mater ut snøret vil trekkene mine variere etter som hvor mye snøre jeg har ute. Om man har 5 m eller 15 m utenfor stangtuppen i blindkastinga, så trekker man ulikt. Ihvertfall sitter jeg med en følelse av dette (har aldri videofilmet kastinga mi).

Ellers er jeg imponert over alle de detaljene du trekker frem. Om man har forskjellig hastighet i trekket på frem- og baksleng har jeg aldri reflektert over, men jeg skjønner hva du mener, og er vel sannsynligvis stort sett enig med deg.

Forøvrig legger jeg merke til at Steve (på siste klippet) lager en J-bevegelse i siste del av trekket på bakslengen, altså ikke en enhetlig retning i trekket. Tror nok også at jeg setter ekstra stor fart i trekket før framkastet/utkastet/utskyting av lina, men om man holder Steves tempo er uvisst.

Ellers er jeg helt enig med deg om retningen på stangtuppens bevegelse, og for min egen del må jeg vel si at det er her man oftest feiler i større eller mindre grad (altså de få gangene man feiler). :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tenkte slik Tom, at når jeg blindkaster og mater ut snøret vil trekkene mine variere etter som hvor mye snøre jeg har ute. Om man har 5 m eller 15 m utenfor stangtuppen i blindkastinga, så trekker man ulikt. Ihvertfall sitter jeg med en følelse av dette (har aldri videofilmet kastinga mi).

Det er jeg helt enig i.

Ellers er jeg imponert over alle de detaljene du trekker frem. Om man har forskjellig hastighet i trekket på frem- og baksleng har jeg aldri reflektert over, men jeg skjønner hva du mener, og er vel sannsynligvis stort sett enig med deg.

Så bra da. :biggrin: En annen ting å tenke over (kanskje du allerede har prøv det) er at noen ganger så varierer jeg forholdet mellom trekket og kastehånden.

Det jeg mener med det,er at trekket alene (ikke helt da selfølgelig) utfører kastet.Stanga fører du bare med i bevegelsen.Det er ganske artig å leke med. :biggrin: Prøv hvis du ikke

har gjort det.

Forøvrig legger jeg merke til at Steve (på siste klippet) lager en J-bevegelse i siste del av trekket på bakslengen, altså ikke en enhetlig retning i trekket. Tror nok også at jeg setter ekstra stor fart i trekket før framkastet/utkastet/utskyting av lina, men om man holder Steves tempo er uvisst.

Er ikke den korteste veien mellom to punkter en rett linje? :biggrin:

Denne J-bevegelsen eller krummende bevegelsen er nok en naturlig ting for de fleste å gjøre?

Og vi trekker forskjellig oss i mellom.Vi forandrer nok også trekket avhengig av hvilken stang og snøre vi bruker også.

Tenk på alle de mulighetene som finnes,timing og hastighet,kort eller langt trekk,retning og forandring av retning.

Ellers er jeg helt enig med deg om retningen på stangtuppens bevegelse, og for min egen del må jeg vel si at det er her man oftest feiler i større eller mindre grad (altså de få gangene man feiler). :blush:

Ja ikke sant. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det bør vel sies at det Steve Rajeff utfører ikke er et fiskekast. Vektoverføringen han utfører gir naturligvis lange kast fra kasteplattformen. Men under praktisk fiske enten fra båt eller under vading vil det gi bølger som er garantert å skremme fisk. Jeg sørger ihvertfall for å kaste uten vektoverføring under fiske.

Med et kort, kontant dobbeltrekk som begynner etter at stanga er i bevegelse, og som stopper før stanga stopper—dette for å unngå grisehaler—greier du med litt trening å kaste hele snøret sånn omtrent, og det burde vel holde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med et kort, kontant dobbeltrekk som begynner etter at stanga er i bevegelse, og som stopper før stanga stopper—dette for å unngå grisehaler—greier du med litt trening å kaste hele snøret sånn omtrent, og det burde vel holde.

Dobbelttrekket øker jo belastningen mot stangtuppen slik at stanga bøyer seg lengre ned.

Er det da ikke slik at: hvis dobbelttrekket avsluttes for tidlig(dvs før stanga stoppes) vil stangtuppen bevege seg konkavt istedet for rettlinjet?

Og konkav bevegelse = griserumper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig med deg Johnny.

Etter min oppfatning er det ikke mulig å kunne starte trekket for tidlig.

Det vil aldri være årsak til en grisehale.

Men at du avslutter for tidlig er en helt annen sak.

Og selv da,er det heller ikke alltid ensbetydende med at resultatet blir en grisehale,fordi det avhenger av

hvor du stopper stanga og da er vi i ferd med å kompensere.

SFTor.Hva mener du når du sier at stanga stopper?

Er det at kastehånden stopper,er det når stanga har rettet seg ut,eller er det etter at

stanga er rett etter overslaget?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom!

For å si det enklest mulig:

trekket skjer mens snøret ligger i rett linje fra stangtoppen.

Jeg vet ikke om det er optimalt for konkurransekasting (antageligvis ikke), men for praktisk kasting under fiske, utført av vanlige dødelige fluefiskere gir det gode og pålitelige resultater.

Når jeg kjenner etter (sitter foran laptop'en og "luftkaster") tror jeg jeg mener at trekket stopper omtrent når kastehånden stopper.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei på deg SFTor.

Er jeg litt treg nå eller,men hva mener du når du sier:

trekket skjer mens snøret ligger i rett linje fra stangtoppen.

Når jeg kjenner etter (sitter foran laptop'en og "luftkaster") tror jeg jeg mener at trekket stopper omtrent når kastehånden stopper
.

Det tror jeg faktisk det er mange som tror.Hvis man ser etter på diverse klipp av kasting med dobbelt-trekk,så ser man stort sett at vi trekker

igjennom stoppen. (At trekket fortsetter etter at kastehånden stopper)

Jeg skal selfølgelig ikke påstå at det du sier er feil,men hvis du filmer deg selv så kan det hende at dette faktisk er tilfellet.

Det hadde vært litt artig om du hadde giddet å sjekke det ut. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom:

Angående "trekket skjer mens snøret ligger i rett linje fra stangtoppen:" altså at snøret er i bevegelse før trekket begynner, og stopper når stanghånden stopper. Da er jo snøret fremdeles i rett linje.

Jeg skal sjekke når jeg stopper, men vet ikke om det blir noe video med en gang. Skal prøve å få til det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det tror jeg faktisk det er mange som tror.Hvis man ser etter på diverse klipp av kasting med dobbelt-trekk,så ser man stort sett at vi trekker

igjennom stoppen. (At trekket fortsetter etter at kastehånden stopper)

har sett noe lignende på noen klipp av min egen kasting.I bakslengen er "stoppene" helt sammkjørt mens det i fremslengen forekommer noen kast med noe trekk etter stoppen.Dette var da også kast hvor jeg var mest forkusert på bukt,nedlegg ..osv, ikke lengdekast.Tror nok ikke trekk i gjennom stoppen er direkte effektivt med tanke på linehastighet..lengdekast ..osv.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Kim.

Det hadde vært artig å høre hvordan du tenker.

Når du sier at det å trekke igjennom stoppen ikke er effektivt,mener du at det

er bedre å slippe samtidig (eller tidligere) med stoppen?

En ting som jeg for min del er helt enig i,er et utsnitt fra Steve Rajeff`s Fly Casting Advice:

"Make as long a double haul as you can on the last cast."

Så lenge vi drar i undersnøret,vil ikke da oversnøret få større fart?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når du sier at det å trekke igjennom stoppen ikke er effektivt,mener du at det

er bedre å slippe samtidig (eller tidligere) med stoppen?

Effektivt med tanke på lange kast/kraftbruk vel å merke. :msn-wink:

med tanke på trådens tema og plassering , ville jeg nok si det slik at stoppen og dobbeltrekket bør avsluttes omtrent samtidig.Det er den rette måte å tenke på i utgangspunktet.

En ting som jeg for min del er helt enig i,er et utsnitt fra Steve Rajeff`s Fly Casting Advice:

"Make as long a double haul as you can on the last cast."

Ingen tvil om at han har rett i det, men om han er aldri så god så ser det ikke mye pent ut når han kaster på den videoen... :blink:

Så lenge vi drar i undersnøret,vil ikke da oversnøret få større fart?

Tom.

jo riktig det , men da mister undersnøret tilsvarende fart(i kasterettningen) hvis du trekker det til deg i det bukta dannes(stanga lader ut)..en kort baktung klump som har hovedtyngden nære stangtoppen vil etter min mening bli negativt påvirket av dette i større grad, en en lang fremtung line hvor hovedtyngden ligger langt vekk fra stangtoppen.(noe som kanskje kan forklare hvorfor noen trekker igjennom stoppen)

høy fart på oversnøre,rask bukt eller overrulling på korte klumper er vel ikke akkurat å foretrekke dersom du skal ha den til å "sveve litt langt".

uansett...dette er vel egentlig bare ørsmå nyanser i den store sammenheng.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Støtter Thormill i det han sier.

Jeg trekker aldri gjennom stoppen, eller etter for den saks skyld. Jeg kan gjerne ta et langt trekk på siste kast for å få ekstra fart, men om du trekker gjennom og/eller etter stoppen virker det mot sin hensikt. For å si det kort, så avslutter jeg trekker i det stoppen begynner, for å unngå å sakke på farten til undersnøret.

Jeg har sett diverse casting-videoer hvor de absolutt trekker gjennom og etter stoppen, men det tror jeg kommer av at de har latterlig mange meter snøre utenfor stangtuppen, og tyngdepunktet ligger langt fra tuppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Effektivt med tanke på lange kast/kraftbruk vel å merke. :msn-wink:

med tanke på trådens tema og plassering , ville jeg nok si det slik at stoppen og dobbeltrekket bør avsluttes omtrent samtidig.Det er den rette måte å tenke på i utgangspunktet.

Det er veldig interessant dette her Kim.Jeg påstår fremdeles at de aller,aller fleste slipper senere enn de tror.

Har du noen tanker om hvorfor det skulle være mer effektiv å slippe før stanga retter seg ut?

Ingen tvil om at han har rett i det, men om han er aldri så god så ser det ikke mye pent ut når han kaster på den videoen... :blink:

Når du sier at det ikke ser mye pent ut tenker du på siste del av klippet der snøret og buktene vises?

jo riktig det , men da mister undersnøret tilsvarende fart(i kasterettningen) hvis du trekker det til deg i det bukta dannes(stanga lader ut)..en kort baktung klump som har hovedtyngden nære stangtoppen vil etter min mening bli negativt påvirket av dette i større grad, en en lang fremtung line hvor hovedtyngden ligger langt vekk fra stangtoppen.(noe som kanskje kan forklare hvorfor noen trekker igjennom stoppen)

Vil ikke farten til undersnøret etter slippen i stor grad være avhengig av friksjonen mellom ringer og stang?

høy fart på oversnøre,rask bukt eller overrulling på korte klumper er vel ikke akkurat å foretrekke dersom du skal ha den til å "sveve litt langt".

Mener du at ved å senke farten på oversnøret så vil du kaste lenger?

uansett...dette er vel egentlig bare ørsmå nyanser i den store sammenheng.

Det kan godt være. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er veldig interessant dette her Kim.Jeg påstår fremdeles at de aller,aller fleste slipper senere enn de tror.

Hadde vel ikke regnet med at du skifta mening nei... :P

Har du noen tanker om hvorfor det skulle være mer effektiv å slippe før stanga retter seg ut?

Tror ikke jeg har snakket om å slippe noe før stanga retter seg ut, men stoppe dobbeltrekket...slippe kontra stoppe med trekkhanda er jo to helt forskjellige ting :biggrin:

Når du sier at det ikke ser mye pent ut tenker du på siste del av klippet der snøret og buktene vises?

nei...ikke annet en at det hele ligner mere på sleggekast en flukasting. Rått og brutalt.

Du er veldig opptatt av folk og stiler ..jeg er mere opptatt av å få med flest mulig konkrete nyanser, uten å komplisere alt for mye, for eventuelle nyere i "faget" :msn-wink:

Vil ikke farten til undersnøret etter slippen i stor grad være avhengig av friksjonen mellom ringer og stang?

jo...som jeg sa tidligere...dette er kun ørsmå nyanser i den store helhet...men mange bekker små...vet du :msn-wink:

Mener du at ved å senke farten på oversnøret så vil du kaste lenger?

både du og jeg har vel skjønt det meste når det gjelder hastighet mellom over og undesnøret og ser ingen grunn til å "gnage" oss inn i en slik diskusjon igjen.Poenget mitt, at liner som er forskjellige kanskje vil "reagere" ulikt på seint dobbeltrekk, var det jeg ville ha frem, siden vi er i en fluefisketråd.

Hadde dette vært for kaste-ekstremister hadde saken vært en annen.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg trekker aldri gjennom stoppen, eller etter for den saks skyld. Jeg kan gjerne ta et langt trekk på siste kast for å få ekstra fart, men om du trekker gjennom og/eller etter stoppen virker det mot sin hensikt. For å si det kort, så avslutter jeg trekker i det stoppen begynner, for å unngå å sakke på farten til undersnøret.

At du avslutter trekket i det stoppen begynner har jeg svært vanskelig for å tro at er tilfelle.

Er du helt sikker på det?

Er du sikker på at det virker mot sin hensikt?

]Jeg har sett diverse casting-videoer hvor de absolutt trekker gjennom og etter stoppen, men det tror jeg kommer av at de har latterlig mange meter snøre utenfor stangtuppen, og tyngdepunktet ligger langt fra tuppen.

Hvorfor skulle det ha noen betydning hvordan snøret er tapert?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette begynner jo å høres fornuftig ut.

Trekk så lenge du kan tilføre snøret fart, altså mens snøret ligger i rett linje bak eller foran stangtoppen. Stopp før bukten formes.

I like it.

T

Del dette innlegget

Lenke til innlegg