Hopp til innhold
flyfisher84

Dobbeltrekk

Recommended Posts

Hei,

jeg sliter med dobbeltrekk, det første trekke går greit, altså bakover, men det andre og siste trekket skjønner jeg meg ikke på. Får det bare ikke til.

Synes det å bytte håndplassering etter det første draget er veldig vanskelig. Noen som har noen gode tips? Evt kan lære meg? Bor på Grünerløkka i Oslo.

Trenger vel litt sånn kastejusteringer generelt :)

Har lett etter kurs, men lite å finne synes jeg. Er jeg bare blind?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det jeg gjør er å sleppe snøret bakover, men holder snøret på samme plass. Dvs at etter første trekket fører jeg hånda (med snøret fast) opp mot stanga slik at jeg har mulighet å ta et nytt trekk på framslengen.

Mener jeg leste om et kurs her på FF.net i området ditt.

Edit: Det var visst på Hamar.

Her har du et alternativ:

http://www.fluefiskeaktivitet.com/kalenderpriser.htm

I vestby..

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok takk for tipset, fått tilbud om hjelp av en kompis i Oslo området så skal nok bli dreis på det her etterhvert ;)

Takk for tips og hjelp uansett Hoaas!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok takk for tipset, fått tilbud om hjelp av en kompis i Oslo området så skal nok bli dreis på det her etterhvert ;)

Takk for tips og hjelp uansett Hoaas!

Hei flyfisher84.

Å få hjelp av en kompis er helt toppers.

Da får du feed back på det du gjør. :)

Som svensvik sier,mens du venter er det vel verdt å se på

Mel Krieger.

Han var en fantastisk fyr.

Slik jeg tolker innlegget ditt så vil jeg tro at du kunne ha nytte av

å se på denne.Pantomime er viktig.

Se på videoklippet:

http://www.sexyloops.com/beginners/doublehaulbasic.shtml

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite tips: ifølge Lefty Kreh (traff ham på en messe og fikk personlig instruksjon!) skal trekket begynne etter at stangen har begynt å bevege seg, og avsluttes før stoppunktet. Da slipper du grisehaler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipset!

Han Mel sier i videoen at man MÅ ha "shooting-taper" når man gjør dobbeltrekk, vil det si vanlig WF snøre? Eller noe form for skytesnøre?

Og hva er klump? Ser ordet blir brukt til tider.

blink.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipset!

Han Mel sier i videoen at man MÅ ha "shooting-taper" når man gjør dobbeltrekk, vil det si vanlig WF snøre? Eller noe form for skytesnøre?

Og hva er klump? Ser ordet blir brukt til tider.

blink.gif

Hei flyfisher84.

Du kan dobbeltrekke med en hvilken som helst line.

Men når man skal lære det for første gang,er det mye,mye enklere

med en forholdsvis kort klump en en tynn skyteline,F.eks vanlig mono.

Grunnen til det,er at mange i begynnelsen ikke kjenner trekket fra lina

når trekk-hånden skal gå opp igjen.

Den tynne monolina glir mye lettere igjennom ringene,og mange får

det lettere til med det oppsettet i begynnelsen.

Grunnen til at man ikke kjenner trekket fra lina er ar kastehånden gjør

en eller flere feil.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja du sier noe der, ofte jeg ikke helt merker noe trekk når hånda skal opp igjen, sliter med det til tider.

Spesielt vanskelig når jeg ikke skal kaste så langt og ikke bruker mye krefter syns jeg.

Hva menes med en kort klump? Hva er klumpen? Fortommen? Jeg har bare vanlig line og fortom isåfall :)

Takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva menes med en kort klump? Hva er klumpen? Fortommen? Jeg har bare vanlig line og fortom isåfall :)

Takk for hjelpen!

Håper dette kan avklare litt.

Klumpen er gjerne den delen du kaster med(holder i lufta.se bilde).Når vi snakker om klump så er det en egen line uten skytedelen(skytelina).Hensikten med å bruke klump er i grove trekk at du kan bruke en tynnere skyteline du selv liker og kan skifte klump etter behov (en fordel med klump er at du kan tilpasse vekt/lengde på denne. det går ikke på WF/hel line).

Bruker du WF og sliter med dobbeltrekk kan det lønne seg å smøre lina så den ikke henger i ringene.Da pleier en gjerne å få mye bedre føling med lina. Tiemco Fly line dressing mener jeg skal være ganske grei til dette.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sett en god bakstopp, så skal du se den forsvinner av seg selv. Forsøk også å holde noen meter utenfor nå, selv om du er i startfasen. Det gjør det noe enklere for deg (bare ikke for mye da).

Det er helt vanlig for de aller fleste nybegynnere at de "glemmer" det som skal foregå på kastearmsiden, når fokuset plutselig dreier over på det som skal skje på trekkarmsiden.

Ellers har Thormill her et sentralt poeng; ingen kaster effektivt med ei trå line. En fluekaster behandler linene sine. Det er rutine.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja du sier noe der, ofte jeg ikke helt merker noe trekk når hånda skal opp igjen, sliter med det til tider.

Spesielt vanskelig når jeg ikke skal kaste så langt og ikke bruker mye krefter syns jeg.

Takk for hjelpen!

Hei på deg igjen flyfisher84.

En kort klump er at hele fluesnøret ikke er noe særlig lenger

enn to til tre stanglengder.

Sånn omtrent 5-10m.

Denne klumpen må ha en vekt som står i forhold til stanga du har.

Det er letter jo tyngre den er,bare den ikke blir altfor tung selfølgelig.

Har du en femmerstang kanskje?

Bak på denne klumpen knyter du på en helt vanlig fiskesene.

Tykkelsen på denne sena kan f.eks være 0.40 - 0.50.

Da skal du holde hele dette snøret utenfor stangtuppen pluss noe vi kaller

for overheng.

Overheng er bare rett og slett hvor mye av fiskesena som er utenfor stangtuppen.

Vi er nødt til å ha sena utenfor stangtuppen for å slippe å dra knuten

eller skjøten mellom fluesnøret og fiskesena gjennom stangringene hver gang vi trekker.

Men du kan ikke ha for mye av fiskesena utenfor stangtuppen.

Den er altfor tynn til det.En meter eller litt mer,er nok passe.

Pass på at knuten hele tiden er utenfor toppringen og at den ikke blir dratt inn i ringene.

Hvis du har for mye "overheng" så vil du ikke klare å kaste noe særlig bra.

Da klarer du rett og slett ikke lage noen særlige bra bukter.

Har du kastet noe med kompisen da?

Lykke til.

Tom

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her kan du se et klipp hvor jeg trekker og gjør flere feil.

Legg merke til trekket i bak-kastet og at trekkhånden forandrer retning.

Det ville vært mye bedre om jeg hadde konsentrert meg om å føre trekkhånden

i en mer rett linje.Så en stor del av bevegelsen er helt bortkastet.

Fremkastet er noe bedre,men at trekket er langt er ikke nødvendigvis det samme

som at trekket er bra.Jeg burde kanskje ha sluppet lina tidligere?

Da farten på trekkhånden var på sitt høyeste.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har nå øvd dobbeltrekk med kompisen og begynner å skjønne tegninga! Han ga meg mange gode råd og viste meg på en skikkelig bra måte hvordan både trekk og stangføring skal være.

Ser du drar trekkhånda ganske langt ut fra deg Tom, kompisen sa det var vitkig å dra i en rett linje som du nevnte, mer ned mot bukselomma, og ikke utover :) gjør samme feilen selv innemellom.

Skal prøve å få filmet litt idag når jeg er ute, lettere å se hva man gjør feil da og hvor det trengs justeringer blush.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra, og ydmykt av deg å legge ut den der, Tom .

Det er helt riktig; den mest sannsynlige grunnen til at Flyfisher84 får trøbbel med linja etter at han har begynt å trene inn dobbelttrekket, er at trekket hans utføres sideveis.

Vi kan alle slurve med den der, spesielt når bevegelsene øker i omfang.

Jeg pleier bruke analogien om eleven på sjåførskolen, som, på grunn av for mye kraft med høyrehånden på girspaken, drar med seg rattet med venstrehånden, og kursen endres.

Hold trekket under stanga når det slås frem ved bakkast, og tett til hoft når det slås ned ved fremkast. Da får en også satt et helt annet trøkk i stanga.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bra, og ydmykt av deg å legge ut den der, Tom .

Hyggelig at du sier det Jan. :biggrin:

Hvis noen i det hele tatt har noen nytte av å se på klippet,hvilket var det jeg håpet på,

så er det absolutt det viktigste.

Avslutningstrekket til denne ikke ukjente karen har jeg ennå til gode å se at noen fremfører bedre. :clapping:

Legg ellers veldig nøye merke til hvordan han trekkker i bak og fremsleng i blindkastene.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser du drar trekkhånda ganske langt ut fra deg Tom, kompisen sa det var vitkig å dra i en rett linje som du nevnte, mer ned mot bukselomma, og ikke utover :) gjør samme feilen selv innemellom.

Sant nok :msn-wink: ..men legg merke til at han legger stanga mye over til høyre og legger dobbeltrekket faktisk like mye på linje med stanga som hvis man eventuelt kasta lodrett og trakk ned mot hofta.

Hun har ikke det gode utseendet som enkelte i dette forumet har, men dobbelttrekk det kan hun

http://www.youtube.com/watch?v=aJDjf8_6SYs

legg merke til dobbeltrekket hennes i bakslengen...går i en bue skikkelig ut til siden.. :msn-wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

joa...kanskje :blush: ...er jo en pirkefant jeg da.Er jo greit med video....kan se den om og om igjen...kjøre den sakte ..osv.

bare et spørsmål til "øvrigheten".

Hvis du vader til det når opp på magen ...hva gjør man med dobbelttrekket ned mot bukselomme da?? kjører det rett ned i vannet?? :biggrin: ....er ikke uvanlig at jeg av og til må dobbeltrekke ut til siden pga vadinga...snørekurv som er i veien...osv.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt klart at fiskesituasjonen ofte krever av oss justering og tilpassing.

Ja visst er det riktig å trekke sideveis når vi går over til et sidekast. Det følger prinsippet om at trekket skal følge stangas til enhver tids satte linje.

Tom setter nok stanga ganske så sideveis etterhvert på sin video, men i fasen rotasjonen mot bakstopp er nok sannheten at stangposisjon og trekk kunne vært mere forenlige, som han selv vel er inne på.

Fort gjort å "slurve" under trekk altså. Selv har jeg det siste halve året fokusert på å ta ut trekket mitt skikkelig for et konkurransekast, altså OMFANGET. Selv om en har vært vant til å ta det ut ganske bra under fiske, så er "ganske bra" ikke bra nok. Det hjalp!

Vi har alle ting å jobbe med, hele tiden, gudskjelov.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er en annen kaster som er vel verdt å se på:

Et lite sidespor,eller kanskje egentlig ikke.

I en annen tråd for lenge,lenge siden snakket Sven Kalmar og jeg

om en situasjon hvor vi stod å kastet og fisket ved Stryken.

Jeg stod å kastet mens Sven satt og så på.

I et av kastene så kastet jeg fremslengen uten å trekke.

Sven spurte om hvorfor jeg ikke trakk i fremslengen.

Helt ærlig så vet jeg egentlig ikke selv.

Jeg var vel mest opptatt av at snøret skulle lande akkurat der jeg ville at det skulle lande.

Jeg innrømmer at jeg slettes ikke var bevisst selve bevegelsen til trekkhånden i det hele tatt.

En stund etterpå så satt jeg å så på,og tro det eller ei,Sven gjorde akkurat det samme.

I ettertid har jeg tenkt over det,og for min del tror jeg at jeg var så konsentrert av bukta,

og hvordan den og snøret oppførte seg,at jeg rett og slett ikke tenkte over noe annet enn

akkurat det.

Så lenge jeg skjønte at snøret kom til å lande der jeg ville,så glemte jeg rett og slett trekkhånden.

Det var i allfall slik jeg husker det.

Hvordan Sven oppfattet det vet jeg ikke.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg