Hopp til innhold
MariusN

Sage Z-axis 15 fot klasse 10 - Klumpvekt?

Recommended Posts

Hei

Noen som har erfaring med klumpvekt til denne stangen? Normalt bør vel en slik stang tåle 40 - 45 gram uten større problemer?! Hørte dog at den kasta best med 37-38gram?! I så fall egner den seg ikke videre til litt tyngre synkesnøre fiske... Videre betyr det at jeg ikke har noen klumper som passer stanga som igjen betyr x 1000 kroner i tilegg til en dyr stang:)

Takk for tips!

Marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

38 - 40g går greit hvis det er overhodekast, men til vannkast vil jeg ha de litt tyngre. Gjerne 43g på klumpen. Så er det klumpfasongen. Spes til vannkast må det være litt tyngde i øvre del av buen, og det er ikke alle snører som passer like ghar. Det er iallefall en kjempestang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

38 - 40g går greit hvis det er overhodekast, men til vannkast vil jeg ha de litt tyngre. Gjerne 43g på klumpen. Så er det klumpfasongen. Spes til vannkast må det være litt tyngde i øvre del av buen, og det er ikke alle snører som passer like ghar. Det er iallefall en kjempestang.

Gikke enlettelse gjennom kroppen min nå;) Snørene jeg hadde tenkt meg til stanga ligger på rundt 42 gram så det bør vel bli bra! Når det gjelder fasongen er det noe jeg aldri har tenkt på har en Zpey extended klump og resten er Triple D fra GL. Blir morro å teste stanga. Har vært en trofast Loop/LTS bruker leenge. Får håpe forandring fryder!

Takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har zpey snører i flytog int. i lettere tohåndsklasser og de er fine til vannkast. Trippel D har jeg ikke prøvd.

Takk for tipsene stein! Du bør prøve Triple D klumpene, nydelige fiske og kaste snører!

Ser frem til å teste stanga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke om det er bare meg... Men jeg synes ikke Triple D passer til denne stanga. Etter min mening kunne tuppen på Z-axis 15 ha

vært litt strammere og det passer dårlig med mye vekt nært tuppen. Mulig at det er fordi min TD er ca 42 gram ink synkefortom og GL anbefaler tross alt at en har en lettere klump enn vanlig for TD pga all vekta bak. Ikke vet jeg.

I forhold til klumpvekt kjennes det ut som stanga fungerer best med litt tyngre klump, dvs 40+. Kjenner at jeg må legge ut endel overheng for virkelig gode kast(bruker vannkast) Muliggens har det med timingen min å gjøre vs Classic GLX, men med overheng - dvs total klumplengde på ca 13 m sitter kastet greit. Vanlig lengde for meg er ca 11,5 meter på 15 fot stang. Altså litt tynde og lengde for 15 z-axis, etter min erfaring og kastenivå med denne stanga. Når det er tilstede er det en fantastisk stang å kaste med..

Endret av Sageman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke om det er bare meg... Men jeg synes ikke Triple D passer til denne stanga. Etter min mening kunne tuppen på Z-axis 15 ha

vært litt strammere og det passer dårlig med mye vekt nært tuppen. Mulig at det er fordi min TD er ca 42 gram ink synkefortom og GL anbefaler tross alt at en har en lettere klump enn vanlig for TD pga all vekta bak. Ikke vet jeg.

I forhold til klumpvekt kjennes det ut som stanga fungerer best med litt tyngre klump, dvs 40+. Kjenner at jeg må legge ut endel overheng for virkelig gode kast(bruker vannkast) Muliggens har det med timingen min å gjøre vs Classic GLX, men med overheng - dvs total klumplengde på ca 13 m sitter kastet greit. Vanlig lengde for meg er ca 11,5 meter på 15 fot stang. Altså litt tynde og lengde for 15 z-axis, etter min erfaring og kastenivå med denne stanga. Når det er tilstede er det en fantastisk stang å kaste med..

Har kun kastet med TD på LTS stenger og der går det noe fryktelig. Har egentlig ikke tenkt på at de er noe særlig tyngre bak... Skal bli morsomt å teste stangen med forskjelige klumper men tanken var å bruke den primært til synkesnører, håper ikke den blir for "veik" til det... Synes jeg leser litt mellom linjene her at stanga heller mer mot en 9'er enn en typisk 15 for 10'er

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipsene stein! Du bør prøve Triple D klumpene, nydelige fiske og kaste snører!

Ser frem til å teste stanga.

Hallo!

42g 3-D klump og polyleader blir nok alt for tungt. Jeg fisket den med en 42g 3-D klump og det gikk greit, men jeg ville nok ha gått ned til 40-41 med en 3-D klump på sikt. En klump som ligger godt under smertegrensa til stanga vil altid gå penere i lufta.

Husk når du speykaster med en klump så ligger tuppen av snøret ankret i vannet, og dermed en del av vekta. 1-2g. Når du setter på en polyleader blir den liggende i vannet og hele klumpen flyttes opp i lufta, da får du plutselig 42g rett på stanga og stanga blir overbelastet.

Skal man fiske med polyleader må klumpen tilpasses etter dette. Legg både klump og polyleader på vekta.

En vanlig klump på en 15' Z-axis bør ligge på maks 42g, ved normale spey kast. En tripple-d eller klump med polyleader bør være 1-2g lettere, eller kanskje mer dersom den er lang.

Lengden på klumpen kommer an på kasteren ikke stanga. Vil du ha en lang klump, så går du ned en vektklasse og bruker full lenge.

Endret av Kriz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo!

42g 3-D klump og polyleader blir nok alt for tungt. Jeg fisket den med en 42g 3-D klump og det gikk greit, men jeg ville nok ha gått ned til 40-41 med en 3-D klump på sikt. En klump som ligger godt under smertegrensa til stanga vil altid gå penere i lufta.

Husk når du speykaster med en klump så ligger tuppen av snøret ankret i vannet, og dermed en del av vekta. 1-2g. Når du setter på en polyleader blir den liggende i vannet og hele klumpen flyttes opp i lufta, da får du plutselig 42g rett på stanga og stanga blir overbelastet.

Skal man fiske med polyleader må klumpen tilpasses etter dette. Legg både klump og polyleader på vekta.

En vanlig klump på en 15' Z-axis bør ligge på maks 42g, ved normale spey kast. En tripple-d eller klump med polyleader bør være 1-2g lettere, eller kanskje mer dersom den er lang.

Lengden på klumpen kommer an på kasteren ikke stanga. Vil du ha en lang klump, så går du ned en vektklasse og bruker full lenge.

Har selv kuttet ut polyleader nesten helt, synes det er mye bedre å tilpasse snørene til stanga. Kan noen ganger bruke poly når jeg føler klumpen er noe kort og ønsker en mykere presentasjon av flua men det er det.

Ser heller ikke poenget med en poly på et synkesnøre da den fil få flue til å fiske høyre da tippen alltid er lettere enn resten. Her holder det med 1,5 meter med vanlig tippet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga kom endelig i hus og i dag var det tid for testing.

Satt den opp med en 13 meter lang triple D I/S2/S4 på 42 gram. Helt hærlig kombinasjon! Stanga jobbet helt ned i håndtaket når man dro til skikkelig! Første gang jeg har testet en Sage tohånds og må si meg fornøyd! Kjipt sesongen er over bare!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg