Hopp til innhold
formann

Sølen - Isterfossen - Gløta

Recommended Posts

Var ett par dager med base på Sølenstua Camping nå 26-29 juli. Dårlig fiske, bra vær og litt mye vann. Mye småfisk, 25-30 cm på ørret, 35-49 på harr, største tok jeg i Isterfossen på E12. Gløta ga mye fisk, men bare fisk under 30cm, vekslende fluemønstre men ingen respons på storfisken. De tok en ørret på 1700g omtrent nedenfor camoingen men dog på rappala...den hadde vært hyggelig å kunne fått på flue... :msn-wink: så kanskje om 14 dagers tid det kan hjelpe på fisket, de "stamgjestene" med vognplass på campingen sverget kun til markfiske, da etter kl 21, fikk endel på det, men det var av lten interresse for min del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ganske overfisket"elvene du prater om,men gode muligheter for stor sik i utløpsoset fra Isteren på tampen av sesongen(lengst opp mot sjøen)eller kan du leie båt på Rønningen og ankre opp i utløpet av Gløta med flua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallå formann.

Som pistus sier,det er ingen tvil om at elva i hele sitt strekk er overfisket.

Som jeg sa i en annen tråd,hvorfor ikke prøve vannene omkring.

Det er selfølgelig vanskeligere,men det er jo bare moro. :biggrin:

Er du litt lur,så klarer du nok sikkert å lure noen av de store. :biggrin:

Du blir fort lei av å dra opp 40 ørreter under minstemålet. :biggrin:

Uansett,det står helt sikkert noen rugger i elva på de beste standplassene.

Men da må du som oftest lenger ned,og det er mye lettere med markfiske og søkke,

slik at du kan servere marken rett i trynet på de ruggene som står på de beste

standplassene.

Uansett,hva du nå enn gjør,det hadde vært gøy om du forteller hvordan det går.

Skitt fiske.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel det er ikke minstemål men størstemål i Gløta og Isterfossen ;) Var der selv å fiska for 1 uke sia i Gløta. Ble bare en gjeng med ørret på 10-20cm. Men snakka med en som fikk en på rundt halvkilon der.

Vi var vel ca 12-15 fiskere i Gløta på en 200meters strekning. Litt kjedelig så pakka ned stanga og satt heller ved bålet med en stram en ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, det er mange fine vann rundt, med både røye og ørretbestand, bla rundt Kvisleflået, Lillerøåstjenna, Holtjønna og Engeråa. Ellers er det bare å rusle over brua og til Sølna, en times gange til fantastisk flott elv og mange fine plasser....så en får bare håpe man får spikret inn en tur til i år..eller er det noen som har forslag til reisemål fra torsdag - søndag, med utgangspunkt fra Kongsvinger så kom med de.. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel det er ikke minstemål men størstemål i Gløta og Isterfossen ;) Var der selv å fiska for 1 uke sia i Gløta. Ble bare en gjeng med ørret på 10-20cm.

Så sant,så sant PuckWar.Det er størstemål,men det var bare for å si at det er mange av de småtassene. :biggrin:

Burde kanskje heller ha skrevet langt under størstemålet. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så sant,så sant PuckWar.Det er størstemål,men det var bare for å si at det er mange av de småtassene. :biggrin:

Burde kanskje heller ha skrevet langt under størstemålet. :biggrin:

Mange skal være sikkert og vist ;D Må si det ikke frister så veldig å dra dit igjen med tanke på størelsen der og antall fiskere :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er tydeligvis muligheter for store fisk i området også;

http://www.engerdal-fjellstyre.no/

Sjekk fisken fra Isteren litt ned på siden. Hadde vært helt OK å ta på tørt.........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er tydeligvis muligheter for store fisk i området også;

http://www.engerdal-fjellstyre.no/

Sjekk fisken fra Isteren litt ned på siden. Hadde vært helt OK å ta på tørt.........

Den hadde jeg aldri klart å dra i land vet jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som har erfaring fra stangfiske i Revlingsjøane? Er solid påskefiske etter røye og ørret, men ikke noe rapporter på stangfiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mange skal være sikkert og vist ;D Må si det ikke frister så veldig å dra dit igjen med tanke på størelsen der og antall fiskere :/

Elva blir nok bra igjen en dag,det tar bare litt tid. :biggrin:

Mens du venter på det kan du ta deg en tur til de mindre vannene rundt omkring. :biggrin:

Plukk ut de mindre vannene rundt omkring.

Du kan fort bli overrasket over hvor stor fisk det gå i mange av disse små vannene.

Det vet du helt sikkert like bra som meg. :biggrin:

De fleste setter seg ned og leser fiskeguiden,men det gir deg ikke fisk. :biggrin:

Hvis du tar deg en tur til noen av småvannene omkring,og det er de vannene som

de aller fleste overser,eller ikke tar seg tid til,eller har tid til å sjekke ut,så er det

fullt mulig at det vanker en overraskelse. :biggrin:

Det er et noen småvann som er virkelig unike i mine øyne.

For det første er det pent der,og det er fullt mulig å kaste med fluestanga også.

Det kan til tider være svært vanskelig å fiske der,men når det først stemmer,

så er det også veldig bra.

Vannene er ikke nevnt på fiskeguiden,men de ligger der de ligger. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva blir nok bra igjen en dag,det tar bare litt tid. :biggrin:

Mens du venter på det kan du ta deg en tur til de mindre vannene rundt omkring. :biggrin:

Plukk ut de mindre vannene rundt omkring.

Du kan fort bli overrasket over hvor stor fisk det gå i mange av disse små vannene.

Det vet du helt sikkert like bra som meg. :biggrin:

De fleste setter seg ned og leser fiskeguiden,men det gir deg ikke fisk. :biggrin:

Hvis du tar deg en tur til noen av småvannene omkring,og det er de vannene som

de aller fleste overser,eller ikke tar seg tid til,eller har tid til å sjekke ut,så er det

fullt mulig at det vanker en overraskelse. :biggrin:

Det er et noen småvann som er virkelig unike i mine øyne.

For det første er det pent der,og det er fullt mulig å kaste med fluestanga også.

Det kan til tider være svært vanskelig å fiske der,men når det først stemmer,

så er det også veldig bra.

Vannene er ikke nevnt på fiskeguiden,men de ligger der de ligger. :biggrin:

Tom.

Det tror jeg på :D

Ikke prøvd så mye oppi femund der selv. Men har fått helt dilla i femundselva. Har prøvd et par sjøer og noen bortgjemte elver oppi der som jeg skal prøve igjen. Men er ikke så kjent oppi der enda. Men skal nok få tatt meg noen turer med teltet og stang på ryggen ;)

Endret av PuckWar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var mye i dette området på hele nittitallet, før jeg ble laksefiskeavhengig. De har siste årene har det blitt mer sporadisk. For 10-15 år siden var det lite folk å se i Gløta. Men slik var det jo også i Nea/Tya/Stuggusjøen den gang. Ganske folketomt.

Jeg var tilfeldig innom Gløta i august 2008. Jeg hadde nettopp kjøpt en ZXL 8`6" #4. Helt alene og det ble 4 ørret 0,6-0,9 kg + en ganske stor sik på et par timer. Moro.! I år bestemte jeg meg for å avslutte laksesesongen 15. aug og ta en uke i Engerdal.

Gløta var nedtur. Jeg talte 8 mann da jeg kom dit. Ikke så jeg tegn til bevegelig fiske heller, så jeg dro etter 20 minutter.

Gløta tror jeg rett og slett en skal glemme. Den er for tilgjengelig. Det samme gjelder Isterfossen, som ikke er en foss, men et ordinært lite stryk. Der har det"alltid" stått fire-fem mann siden det bare er 50 meter å gå fra bilen.

Ellers er det bare å studere kartet. Det er mange elver, bekker og vann både på øst og vestsiden av Femunden hvor en ikke trenger utruste seg til ekspedisjon for å nå. En må bare gå litt og det sitter tydelig langt inne hos noen. For seks-syv år siden stod jeg på veibroen over Sømåa og snakket med tre mann på rundt 40 som skulle fiske i området en uke. De spurte etter gode plasser. Jeg sa det var bra litt lenger opp mot Langsjøen. Da jeg sa at det var 20-40 minutter å gå alt etter farten, var svaret at det var alt for langt. Jeg fikk nesten lyst til å vippe kadavrene over rekkverket.

Det går på to timer å følge Gjotveien fra Sømådal over til Sølna nord for Sølensjøen til fots. En kan kjøre fra Holøydal også via en svært dårlig traktorvei. Jeg har gjort det en gang, men en trenger Landrover. Det er fint å sykle der med terrengsykkel. Men det er så langt det er lurt å ha sykkelbukse. Det lærte jeg på den harde måten for å si det sånn.

Det er mange små og mellomstore vann som kan prøves. Det er ikke veldig langt å gå inn til Gutulia og fiske Gutua. Ikke stor fisk akkurat, men med toerstang trenger ikke fisken være stor for at det skal være moro. Jeg hadde forresten veldig artig tørrfluefiske engang i bekken som renner langs veien fra Tufsingdalen over Grådalen mot Røros. Ingen var over 3 hg, men stengene var en 6`#2 og en selvbygd cane 5`6"#2. Jeg tror ikke moroa er proposjonal med størrelsen på fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er litt kjent i området og jeg hadde ikke giddi 5 sek i Gløta med flue når man har MYE bedre muligheter minutter unna ....

Ok, og hvor bærer det da? Fosssen, Galthue, Femundselva elller Sølna...eller hva tenker du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg