Hopp til innhold
Gagarin

"Trekkspill-effekt" ved kasting med skyteklump

Recommended Posts

Heisan,

i serien naive nybegynner-spørsmål har jeg denne gangen følgende problemstillingen som jeg sliter med å finne ut av:

Jeg kaster med to-hånds med tradisjonell skyteklump. Bruker for det meste overhodekast. Det som veldig ofte skjer, er at klump og skyteline fyker ut, stopper med et "smakk" og deretter kommer en slem rekyl (nærmest en slags trekkspilleffekt) hvor mine hardt tilkjempede meter med kastelengde dramatisk blir forkortet ved at klump og fortom kommer mot meg igjen og lander nærmest i en maurtue.....ikke bra med andre ord :blink: Er klar over at det kan være mange kilder til dette, alt fra kasteteknikk, kraftbruk, stopp, aksellerasjon, type skyteline, lengde på klump, lengde på fortom osv osv. og forklaringen på problemet var muligens heller ikke den beste.....Noen som har noen gode tips å komme med? Noen som har opplevd noe liknende og funnet ut hva problemet var?

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kanskje det hjelper litt om du har minimalt med brems på snella.Det kan jo ta av litt for det værste rykket.

Ellers er det første som slår meg at du kan ha litt kort fortom,og kanskje litt for mye kraft i kastet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du prøve å ha mer skyteline ute før du gjør fremkastet. De fleste klumper ruller jo gangske greit over så hvis du har litt ekstra skyteline ute skulle klumpen oppføre seg noenlunde normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1. Bruk mindre kraft! Du har for høy fart på snøret i forhold til ønsket lengde. Dette er noe man justerer aktivt hele veien. F.eks. ved å senke stanga i slutten av overrullingen. (og motsatt heve hvis det IKKE ruller over mot slutten, dvs du ønsker MER fart på snøret)

2. Dra ut mer snøre og kast lenger :clapping: . Hvis du drar ut så mya et det IKKE slår over, og alt lander i ei vase så har du for mye snøre ute. Et sted midt i mellom finner du optimum.

Men generelt høres det ut som du bør trene på å kontrollere farta på snøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar, karer!

Da virker det som om fellesnevneren er kraftbruk/krafttilpasning, så da blir det fokus på dette fremover, forhåpentligvis får jeg hull på byllen mht dette :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg